MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - DMJK
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DMJK

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 02:03
Sjekk den linken her. her kan du lese deg grønn om norske rullende lok å vogner. Langs linjene våre. Med bilder også.

http://no.wikipedia.org/wiki/Di._1




Edited by kaidyb - 30 desember 2008 at 02:11
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2008 at 00:56
Dette trenger man som et minimum for å Brushe. lakere å smusse.









lakk Sprøyte.
Trykkregulator med vannutskiller.
å en passe grei kompressor.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2008 at 01:53
Er det noen som slår bildet av denne? Vakkert bilde med en lett smusset crocodille



Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 00:36
jeg trenger ikke kompressor har kjøpt [:)]

Edited by odin11 - 02 januar 2009 at 00:36
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 03:04
Ok så bra. blir spennend å se.

Edited by kaidyb - 02 januar 2009 at 03:05
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 10:54
Originally posted by odin11 odin11 wrote:

jeg trenger ikke kompressor har kjøpt
 
hva slags komp har du kjøpt da????
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 13:07
Det var ikke mange som kunne noe om dekaler her inne da? ke???
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 13:23
nei, var ikke det gitt. Ikke sikkert at det er noen som lager egne dekaler her på forumet eller at folk er usikkre og derfor ikke kan eller vil svare deg. Men var du på binders å hørte om de hadde noe slags transfer ark???
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 16:38
ja har fått tak i dacal ark nå. via via å det rett photo programmet.. kommer tilbake til saken når jeg vet mer.
Back to Top
SveinKH View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinKH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 20:21
Har fått testet min nye kompressor i kveld. Klarte å kløne det til med koblingene/slange, så det lekker litt for mye ... bytte til en anne type i morgen. Koblet samme de essensielle delene og det fungerte greit, så med koblinger som gir tett overføring får jeg begynne å søle med maling i morgen .... Må finne meg en kasse jeg kan bruke å ha det i når jeg lakker også, men det er minor details ...
Mvh SveiNKH
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 20:29
Ok så kult. har du brukt gjennge tape eller. hvis ikke så kjøp en rull med det i morgen.
Back to Top
SveinKH View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinKH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 23:01
Av alle typer tape de IKKE HADDE på ClasOhlson var det gjengetape .... tenkte på det når jeg gikk der ... skal ned å se i kjelleren, men er jeg har en på lur, hvisk ikke kjøper jeg nok det også i morgen ja ... Der det lakk i dag var mellom hann og hu koblingen pga for liten hann .... Dette er ENESTE STEDET dette har vært et problem for meg!!!

Mvh SveiNKH
Back to Top
SveinKH View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinKH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 21:40
Tror vi med pågående smussedilla også bør myse litt til de som kan .... : http://www.airbrushforum.no/abf/index.php
Mvh SveiNKH
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 21:50
hei, hvor store var de speilene som du lagde her om dagen, kjøpt meg litt messing så tenkte jeg skulle starte å lage jeg også, få på litt ,er detaljer
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 21:56
Nå begynner EL14 min å ta form også. Med speil å håndtak på plass. Er det noen som vet ossen ledningen fra pantografen til den fremre isolatoren gikk å event derfra igjen? det finnes ikke så mange bilder av en el14 på taket...

Edited by kaidyb - 06 januar 2009 at 21:57
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 22:09
den begynner å se veldig bra ut, gleder meg til å se når den blir ferdig.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 22:22
Ja jeg også. . ser du nærmere ser du at jeg har fått på varmekabel opp til speilet der også. Har fått på dobbelt strømmopptak på alle hjul også. bortsett fra de med tannhjul.
Taket er brushet
sider er brushet
det gule er brushet
men det i sølv å svart som er i karmene er penslet phu . Du bør ikke være fyllesyk for å si det sån.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 22:31
hva har du laget håndtakene av?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 22:46
Vet ikke om du ser det på bilde der men strømoptak fra lima lok feks brukte jeg for der fant jeg en med riktig bredde. så da var det bare å klippe til 4 lengder. å file av hjørnene så klart. Så lodder du over en kobber tråd. borrer for hånd rett over vidus karmene. å bøyer dem pent inn.å husk å legge på Akkuratt så mye tinn så det ser fint ut. bruk tynt lodde tinn 0,8mm brukte jeg.



Edited by kaidyb - 06 januar 2009 at 22:48
Back to Top
Strømmen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Strømmen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 23:10
Hei!
 
Hva brukte du til og lage ekstra strømopptak ?
 
Mvh Steinar
Steinar
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 23:13
Da må jeg henvise deg til denne siden. Han som lærte meg det.

http://home.online.no/~bjornrl/curr_no.htm



Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 23:22
Speil sån jeg loddet den. å et ferdig loddet speil nesten ferdig bøyd.







Edited by kaidyb - 06 januar 2009 at 23:27
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 00:38

hvor har du kjøpt kobberplaten???

Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 00:55
kjøpte en hel masse lima strøm opptak på Hobby Train. Dem har en lima skuff på bakrummet som er full av dem.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 01:09
ok, da må jeg en tur dit igjen hehe skal jeg høre med de. mye betalte du for det???
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
SveinKH View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinKH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 18:12
Dette blir jo griselækkert .... trur nesten jeg må prøve meg på El 13 maskinen min selv jeg .... Finne en måte å lappe på skadene på, så kan den bli "riktig fin" ...
Mvh SveiNKH
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 19:16
Ja det regna jeg med ja at du ville prøve deg på den. hmmm faen. he he. men det var jo ikke så mye galt med den var det vel?

Edited by kaidyb - 07 januar 2009 at 19:18
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2009 at 01:22
Å her en litt mer ferdig versjon med dekaler å så rett jeg har klart å få den med mye øye måling å studering av div bilder jeg har funnet på nett.
Et Eksempel på ossen en lima model kan se ut.

Edited by kaidyb - 08 januar 2009 at 01:28
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2009 at 02:06
Bra jobba!
Hvis du lager eller får tak i andre ploger og pantografer blir dette en "topline"-modell! Hvis jeg skal pirke, så går vel ikke bremseslangene oppover, og speilene burde vært snudd med loddingen innover. Denne linken kan kanskje gi litt inspirasjon.

Rocos ploger til El 16 er noe av det mest korrekte jeg har sett på en ferdigmodell. Det er sikkert muilig å bestille som reservedeler.

Entec har noen pantografer som ligner mye på de El 14 har.


Edited by Pelle - 08 januar 2009 at 02:09
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2009 at 10:25
Ok hmm fikk beskjed at det skulle være de rett pantografene. men plogene skal byttes. kjøpte meg nylig en EL16 som det følgte med et par ekstra ploger. Så dem skal til pers snart. Men takk for tilbake melding.

Edited by kaidyb - 08 januar 2009 at 14:06
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.