MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - XtrkCad - Importere sine egne lok og vogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

XtrkCad - Importere sine egne lok og vogner

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: XtrkCad - Importere sine egne lok og vogner
    Posted: 27 desember 2008 at 17:54
Vet ikke hvor mange av dere som bruker XtrkCad eller om dere prøvekjører sporplanen (i XtrkCad kan man kjøre togene rundt på sporplanen i 2D, og koble til og sette ut vogner hvor man vil, for de som ikke visste det fra før), men jeg fikk lyst til å dele en erfaring jeg hadde i dag.

Jeg leste i hjelpefila at man kunne tegne sine egne lok og vogner slik at de stemmer med forbildet, og deretter importere de for å kunne kjøre med de. Siden jeg kjører norsk (og ingen av standardvognene og -lokene passet) virket dette veldig interessant, så jeg har puslet litt med dette nå i juleferien.

Selve tegningen var uproblematisk, det var bare å bruke de ulike tegneknappene på verktøylinja. Jeg startet med en Di2 og en linjal, og tegnet modellen sånn ca 1:1 rett i planvinduet. Vær klar over at programmet har en tendens til å forskyve objektene en smule når det konverterer fra millimeter til tommer, det oppdaget jeg ganske fort og ble en smule frustrert av det...

Problemet kom da jeg skulle importere tegningen og lage en ny "Car Prototype", som er utgangspunktet for alt av rullende materiell i programmet. Man skal merke alle objektene i tegningen før man går inn i "Car Inventory" og velger nytt forbilde, og det gjorde jeg, og tegningen kom opp da jeg importerte den, men bredden var helt feil! Loket var alt for smalt, og tegningen ble forskøvet til siden slik at overbygget havnet langt utenfor senterlinjen for akslene...

Det første jeg tenkte da var "Aha, skjermoppløsning!", men det virket alt for banalt så jeg slo det fra meg. Jeg har en widescreenskjerm og bruker 1680x1050 til vanlig, og laget også tegningen med den oppløsningen uten andre problemer enn de tidligere nevnte.

Uansett, jeg bestemte meg for å teste det ut, så jeg endret oppløsningen til 1280x1024 FØR jeg gikk inn i menyen og la til en ny Prototype. Nå var jo hele skjermbildet mitt strukket, men dæven døtte, det funka..!

Så tipset mitt er å sette skjermoppløsningen til et vanlig 4/5-format (evt 3/4, det har jeg ikke prøvd) før dere importerer tegningene deres.

Hmm, dette ble mer en novelle enn et tips, håper det går greit... Confused

Svein


Åja, det glemte jeg... God Jul alle sammen! Smile



Edited by Svein_A - 27 desember 2008 at 17:57
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.