MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Støy- og varmedempende plate?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Støy- og varmedempende plate?

 Post Reply Post Reply
Author
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Støy- og varmedempende plate?
    Posted: 26 desember 2008 at 13:26
Hei.
 
Jeg skal i løpet av romjulen henge opp 2 ganske kraftige jernkjernetransformatorer. Disse brummer litt og utvikler også endel varme, så det hadde vært ideelt å montert dem på en støydempende og varmebestandig plate.
 
MJ-folket er borti mange forskjellige materialer i deres søken etter de perfekte til toganlegget. Noen som har noen erfaringer med egnet plate? Tykkelsen er ikke kritisk, men jeg ser for meg noe som er under ca. 1 cm.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2008 at 14:07

Her vil jeg anbefale gips-plater.

Vet ikke hvilken størrelse og tykkelse du trenger.
Vanlig 13 mm er 1200 x 2400
Rehab.gips får du i 6 og 9 mm tykkelse, disse er 900 x 2500
 
Men du bør legge i spikerslag hvis j.k.transf. trenger godt feste....Wink
 
 
Ove
 


Edited by Snikkaren - 26 desember 2008 at 14:16
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2008 at 15:01
Hei Asgeir!
 
Alle "konvensjonelle" trafoer har vel jernkjerne - eller et ferrobasert kjernemateriale? - Det er 2 hovedtyper slike trafoer; enten trafoer med blikk-kjerne eller ringtrafoer med kjerne av et komposittmateriale av ferrit (såkalte toroidtrafoer).
Sistnevnte type kjennetegnes med at de har mindre støy og varmeutvikling og er kanskje å foretrekke til ditt formål? Disse trafoer festes mellom 2 gummiskiver og en "tallerken" av stål. Derved blir også støyen minimal. 
 
Konvensjonelle blikkjernetrafoer lager i utgangspunktet mer støy og varme. Det anbefales derfor ikke å pakke disse for tett inn i isolerende materiale da dette kan føre til brann. Det forutsettes i så fall at trafoen er utstyrt med overtemperatursikring (f.eks. av type som finnes på kaffetraktere).
Måten man demper støy i slike trafoer, er å lakkimpregnere disse. Da legges hele trafoen ned i et lakkbad og kjøres med belastning. Lakken vil trenge inn i de små åpninger mellom viklingene og i kjerneblikket, slik at alt blir på en måte "innstøpt". Det er små vibrasjoner mellom viklinger og kjerneblikket som lager støyen. Det tynne lakklaget vil lede varmen bra til lufte som omgir trafoen.
Det kan også være aktuelt å holde blikket komprimert under en slik lakkeringsprosess (og etterpå også). Her må man være oppmerksom på at ledende materiale kan ha samme virkning som en ny sekundærvikling. Er denne kortsluttet, kan det også få katastrofale følger.
 
Derfor, ikke eksperimenter med "å pakke inn trafoer" uten at du vet hva du gjør! - Så unngår vi at dette kan utgjøre en brannrisiko (med tanke på de tragiske dødsbranner i det siste).
 
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2008 at 15:31
Hei Kjell og Ove
 
Disse trafoene skal ikke pakkes inn på noen måte! De skal henge i taket på loftet i et lite såkalt teknisk rom.  Der må de imidlertid festes rett i takplatene. Det er ikke store støyen fra dem, men en liten summing kan oppfattes, og jeg antar at denne overføres til takplatene som igjen forsterker lyden litt (takplaten fungerer som en membran). 
De er utstyrt med overbelastnings- og temperaturvern, som ble grundig testet under et lynnedslag i sommer. Begge ble ødelagt, men det var ikke tegn til noen som helst brann eller overoppheting.
 
Nå har jeg endelig fått 2 nye. Formålet med den etterspurte platen er å kanskje eliminere den siste lille summingen. Den varmedempende funksjonen er ikke viktig, men mer for å finne en plate som tåler litt varme over tid. Noen materialer endrer karakter ganske dramatisk etter påvirkning av f.eks. litt varme.
 
Jeg har prøvd en gipsplate mellom trafoene og taket, men den er for hard til å virke støydempende i dette tilfellet. Imidlertid bør den fungere glimrende mht. varme.
 
Så spørsmålet er om det finnes noe som er bedre? Kan en såkalt asfaltplate være løsningen?
 
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2008 at 17:28
IKEA selger gryteunderlag i kork. Det burde gjøre jobben.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2008 at 18:00
Jeg klarte vel ikke å få frem over at den mest fremtredene årsaken til at trafoer "summer" er bevegelser i blikk og viklinger. Derfor vil det ha lite å si hva materiale trafoen festes i så lenge dette ikke er magnetisk (og kan påvirkes av "lekkasjefelt" til trafoen) slik at dette blir satt i bevegelse og "spiller med".
 
Tror ikke jeg ville ha brukt asfaltplate da dette er for brannfarlig i tilfelle du skulle få besøk av lynet - igjen?
- Kanskje en festebrakett av aluminium (umagnetisk) som event er limt til skumgummi "gjør jobben"?
Skjermes det brannfarlige materiale (skumgummien) av en aluminiumsplate mot trafoen, burde dette kunne gjøres kraftig nok og ivareta brannsikkerheten?
Det finnes slike plater for støydemping av biler hos f.eks. Biltema.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 13:07
Heisann
 
Var innom Biltema i går, og der fant jeg en isolasjonsplate som virker lovende. Den tåler varme godt (aluminiumsfolie på den ene siden), er selvfestende (til taket) og har en støydempende effekt.
 
Regner med å montere opp dette i dag, og da blir det spennende å se om platen har noen effekt (mht forklaringen fra Kjell om støy fra transformatorer).
 
Edit kl. 1900: Dette fungerer utmerketBig%20smile


Edited by Asgeir - 28 desember 2008 at 19:11
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.