MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Farge koder til Norske lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Farge koder til Norske lok

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Farge koder til Norske lok
    Posted: 26 desember 2008 at 00:34

Her tenkte jeg vi kunne start en lenke med farge koder til fortrinsvis Norske lok. Skjønte fort dette skulle bli en vansklig sak å få tak i. Så derfor Ønsker jeg å høre her om det noen som kan hjelp med farge koden til JBV gule farge. Skal lakke om en Lima MZ som en gang var DSB. Fikk tilslutt tak i NSB rød hos en fargehandler. Jotun laydy.


Nsb gml rød. NSB gml rød. når dem søker på fargen dukket den vist opp.

Nsb ny rød= kode 3560-y90r. Å heter også nsb rød.








Edited by kaidyb - 26 desember 2008 at 13:47
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2008 at 20:07
Når vi er inne på farger til lok. Hvordan gjør Tamiya gunship gray eller german grey seg som Cargonet/NSB gods grå?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2008 at 22:25
Ja legg ut noen bilder hvis du prøver. Fargen har jeg ikke prøvd selv ennå . men venter spent.
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 00:18
hva hvar det det utgangs punktet i den di5´en hvar igjen
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 01:53
Originally posted by kaidyb kaidyb wrote:

Skal lakke om en Lima MZ som en gang var DSB. Fikk tilslutt tak i NSB rød hos en fargehandler. Jotun laydy.
Nsb gml rød. NSB gml rød. når dem søker på fargen dukket den vist opp.

Nsb ny rød= kode 3560-y90r. Å heter også nsb rød.
 
Har du gjort et forsøk på å søke etter "fargekode" eller lignende her på forumet? Det har vært diskusjonstråder her tidligere som har omhandlet de korrekte fargekodene til en del rullende materiell, så du bør kunne finne en del i de gamle trådene...
 
En helt annen sak: hvorfor i all verden bruke tid på å lakke opp en gammel lima-modell når det finnes en nydelig Hobbytrade-modell på market som jeg vil tro har både vesentlig mer detaljer, og vesentlig bedre gangegenskaper enn hva du vil kunne få ut av en gammel Lima-modell ?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 02:41
Dette var utgangspunktet som jeg da ikke kjøpte for å bygge om men tilfeldig fikk bytta til meg. Det er jo samme pris på den å en DI5 fra nmj.

http://www.modelleisenbahn.at/index.php?id=129&Anfangsposition=54&artikelnummer=63377

http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=618&osCsid=f8cb79ac29172316fdf67abe587ccadb


Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 02:44
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by kaidyb kaidyb wrote:

Skal lakke om en Lima MZ som en gang var DSB. Fikk tilslutt tak i NSB rød hos en fargehandler. Jotun laydy.
Nsb gml rød. NSB gml rød. når dem søker på fargen dukket den vist opp.

Nsb ny rød= kode 3560-y90r. Å heter også nsb rød.

 

Har du gjort et forsøk på å søke etter "fargekode" eller lignende her på forumet? Det har vært diskusjonstråder her tidligere som har omhandlet de korrekte fargekodene til en del rullende materiell, så du bør kunne finne en del i de gamle trådene...

 

En helt annen sak: hvorfor i all verden bruke tid på å lakke opp en gammel lima-modell når det finnes en nydelig Hobbytrade-modell på market som jeg vil tro har både vesentlig mer detaljer, og vesentlig bedre gangegenskaper enn hva du vil kunne få ut av en gammel Lima-modell ?

 

Eirik




kun fordi jeg ikke vet annet hva jeg skal gjøre med den. Sliter jo som en mj frik som jeg er med å bare kaste den. også er det jo gøy. å har ikke annet å henge fngrene i om dagen. da ser u....
Har også søkt på forumet her etter farge å koder, jernbaneverket gul osv for å se om jeg fant noe. men lite desverre.

Edited by kaidyb - 27 desember 2008 at 02:46
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 11:02
Her er en kort liste for de som er interessert.
 
Fortsatt god jul fra Cad87 Wink
 
NSB Rød = NCS 3560-Y90R (NSB nydesign og rødfarge på skiftelok)
NSB Gul = NCS 2067-Y19R (NSB gulfarge på skiftelok)
NSB Sort = NCS 8702-Y91R (NSB sortfarge med innslag av rødt. Til dører på passasjervogner og understell på skiftelok)
 
NSB Gods = NCS 7504-R71B (Også kalt grafittgrå)
CargoNet Sølv = RAL 9007
CargoNet Gul = RAL 1033
 
Flåmsbana Grønn = NCS 8010-G10Y
Flåmsbana Grå = S7000N
 
Påskrifter vogner og lok:
Hvite tall og bokstaver = RAL 9003
Sorte tall og bokstaver = RAL 9005
 
NSB Rødbrun gammeldesign = NCS 5050-Y80R
NSB godsvognrød = NCS 4740-Y86R
NSB godsvogngråblå = NCS 6010-R90B
 
NSB Tomatsuppe:
Burgundy = RAL 4002
Yellow = RAL 2003
Orange = RAL 2008
Logo red = RAL 2012
Dark red = RAL 3027
Warm grey 2 = RAL 9002
Warm grey 6 = RAL 7036
Warm grey 10 = RAL 7037
 
OBAS:
Grønn = RAL 6005
Hvit stripe = RAL 7035
Gul = RAL 1007
 
Husk bare at ikke alle farger kan smelles rett på modeller. Men nå har dere grunnlaget som brukes opprinnelig til lok og vogner.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 11:27
Skulle gjerne hatt NSB grønn også (den som var på Di-3 og andre lok).
Skal male opp en Minitrix Di-3 da dekalene allerede er på plass.
 
Petter
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 12:05
meget god liste du kom med der. Å den kommer utrolig godt med. Men er dette jotun maling lady? Listen er nesten komplett mangler bare akkurat det jeg spørte om? JBV gul..... Så første mann til å hoste opp den.....Confused

Edited by kaidyb - 27 desember 2008 at 12:07
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 12:39
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Skulle gjerne hatt NSB grønn også (den som var på Di-3 og andre lok).
Skal male opp en Minitrix Di-3 da dekalene allerede er på plass.
 
Petter
Jeg holder fortsatt på å finne en korrekt grønnfarge som kan brekkes i enten NCS eller RAL. Den originale fargekoden NSB brukte (fra Star maling på Liersletta) het Oliven 774. Jeg har ennå ikke funnet en fullgod kode, men nærmer meg. Skal dele med dere andre når jeg har funnet den.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 12:42
Originally posted by kaidyb kaidyb wrote:

meget god liste du kom med der. Å den kommer utrolig godt med. Men er dette jotun maling lady? Listen er nesten komplett mangler bare akkurat det jeg spørte om? JBV gul..... Så første mann til å hoste opp den.....Confused
Det er ikke Jotun Lady eller andre fargenavn, men rett og slett koder for brekking i maskiner hos din lokale fargehandler. De fleste kan brekke om både NCS og RAL.
 
Når det gjelder Jernbaneverkets gule belegg, så er den koden NCS 2067-Y19R. Glemte den i mitt forrige innlegg.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 15:39
aaa så jævlig bra. takker så meget. he he var å tok en rå sjans hos colibri i Drammen i stad på en gul farge. ser ut til at jeg må legge lit svart i den siden gulfargen var noe mørkere en hva jeg trodde i butikken. men skal prøve i kveld. Legger ut bilder når den er gul..Question
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 17:20
Kjetil, jeg har tatt oversikten din og lagt den inn i MJwiki under "Fargekoder". Håper du synes det er greit. Der kan hvem som helst gå inn og rette/tilføye. Så har vi det samlet ett sted.
http://mjwiki.no/wiki/Fargekoder
Svein S
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 18:05
Originally posted by ses ses wrote:

Kjetil, jeg har tatt oversikten din og lagt den inn i MJwiki under "Fargekoder". Håper du synes det er greit. Der kan hvem som helst gå inn og rette/tilføye. Så har vi det samlet ett sted.
http://mjwiki.no/wiki/Fargekoder
Helt i orden Svein. Jeg tenkte på å gjøre det samme selv, men du kom meg i forkjøpet.Wink
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 19:19
...En liten honnør fra meg til alle dere som skaper MJ-wiki...Clap
 
Roger Abel
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2008 at 19:59
Er det noen med tilgang på mjwiki som kan legge inn denne også på fargekode siden.
jernbaneverkets gul : NCS 2067-Y19R
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 01:41
Originally posted by kaidyb kaidyb wrote:

Er det noen med tilgang på mjwiki som kan legge inn denne også på fargekode siden.
jernbaneverkets gul : NCS 2067-Y19R


For det første så la jeg inn JBV gul fra starten, så den er der.

For det andre så er en wiki slik at enhver har tilgang til å gjøre endringer. Det er hele poenget med wiki-konseptet. Dugnadsbasert leksikon.
Svein S
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 14:09
Hmm så veldig bra. takk til dem da som har startet det konseptet der. Fornufig å et bra tiltak.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 14:10
Nå er Olsen banden med en DI 2 på tv 2 her. he he cool.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 14:24
Har vært nå på 2 fargehandlere i Drammen å hørt om dem kunne hjelp meg med breknings kode i NCS 2067-y19r alstå jbv gul å den hadde dem ikke blandings forholdet til inne i basen. Så da lurte dem på om jeg kunne finne en RAL kode?`søkte inne på mjwiki men fant ikke noe der. eller er noen som har tips om hvor det går an å gå for å få den? annet en en vanlig fargehandel???
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 15:18
RAL 1005 er i nærheten, men konvertering mellom fargekoder til ombrekking blir aldri bra av erfaring. Du kan jo imidlertid forsøke med 1005 og heller spe den ut litt til det lysere.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 15:55
Dette er nok et veldig dumt spørsmål, men jeg er temmelig (NSB-)grønn når det gjelder modellbygging ennå.

Sist jeg malte en modell var det kun oljebasert hobbymaling av typen Humbrol som gjalt, men dette krevde god lufting og god varme. En kombinasjon som er tilnærmet umulig på vinterstid når man har tid til hobbyen.

Er det slik at man kan kjøpe vannbasert maling fra malebutikken og bruke vann som thynner i dag? Kan jeg da i så fall male inne uten at det blir klager fra "sjefen" innendørs mht lukt?

Skal selv snart male Type72-settet jeg jobber med, men må finne korrekte gråfarger og grønn til stripen langs vognsidene.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 16:50
He he det spørs helt hva sjefen sier. men jeg kan jo legge ut noe bilder her som viser ossen mitt primitive lakeirings verksted ser ut. Under kjøkken vifta.Bruker et pizza brett så det er lett å snu modellen i lakerings boxen. å ja jeg bruker vann basert maling tørker fort å lukter jo også veldig lite.






Edited by kaidyb - 29 desember 2008 at 16:51
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 18:25
Forstår tanken med avtrekk, men er det ikke litt dumt å tette igjen filterene i vifta med maling? Nyere vifter har filter som kan vaskes i oppvaskmaskinen, noe som tar eventuelt fett fra matlaging. Men om oppvaskm. tar maling ville jeg stilt meg litt tvilende til, selv om det er vannmaling. Tørket maling må meg bekjent fjernes mekanisk. Men selvsagt fins det kraftige saker som tar malinga, men det anbefaler ikke jeg...
 
Men tanken er jo fin for det...
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 19:07
Dette var uansett nyttig info for meg. "Boksen" du hadde laget vil vel dekke mye at bosset som kommer rundt lakkeringen, og Pizzabrettet som allikevel er stuet bort kan endelig brukes til noe... Selv har jeg mulighet til å bruke et av uthusene som kan varmes opp, bare ikke lukt setter seg i veggene.

Noen som har tips til blandingsforhold, forbehandling, grunning etc på en plastmodell? Hva med dekningsgraden på en gjennomsiktig pleksiplate?

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 00:02
Har sett etter heletiden når det gjelder lakkstøv i vifta. Men har ennå ikke sett noe fargeforskjelder. Å så tenkerr jeg som så at hvis det blir det så hva så. jeg skal jo ikke akkuratt se opp der. Går det utover maten så bytter jeg filter da eller vasker den med høtrykk. Virker som faen.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 00:04
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Dette var uansett nyttig info for meg. "Boksen" du hadde laget vil vel
dekke mye at bosset som kommer rundt lakkeringen, og Pizzabrettet som
allikevel er stuet bort kan endelig brukes til noe... Selv har jeg
mulighet til å bruke et av uthusene som kan varmes opp, bare ikke lukt
setter seg i veggene.

Noen som har tips til blandingsforhold, forbehandling, grunning etc på
en plastmodell? Hva med dekningsgraden på en gjennomsiktig pleksiplate?




Jo mer du tynner ut jo lenger tid har du på deg til å tenke deg om å se da forskjeller. så trikkset er ofte hvor mye du tynner den ut ja. men du må sprøyte i lengere tid. å kansje flere lag . men det kan være lurt i begynelsen. du bli tøffere ettervært. he he tro meg.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 00:06

hei, glemte å spørre deg om en ting i stad ang skifting av motor i el 14, om jeg kunne lånt dremelen din til å frese ned plasten. når jeg får kjøpt meg ny motor??

Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 00:22
Ikke noe problem det. Har den rette dingsen du skal bruke på den også. Har flere jeg så det klarer jeg. Men hallo. glemte du å ønske deg det til jul?

Edited by kaidyb - 30 desember 2008 at 00:23
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.