MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - FREMO blogg- morten.h
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FREMO blogg- morten.h

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 09:20
LOL....Clown
Gikk det heilt skjeis eller??
Bomma litt me sville avstand eller var det hvor vekselen skal ligge??
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 11:59
Gammelt nytt Morten,


omfattende testprogrammer på Vitenfabrikken ifm med Sandnesprosjektet har avslørt ca følgende :

-  Montasjearbeide av alt som skal være f.eks rett, evt i vinkel, på eksakt mål etc: Maks 1-2 pils
-  Deleproduksjon av komponenter der man kan forholde seg til en dimensjon om gangen (f.eks kapp på bredde, så lengde), ca det dobbelte.
- Deretter går det over i røverhistorier og diskusjon av store og urealistiske prosjekter vi skulle ha igangsatt Wink

Mener du var med på en av disse øktene når du var innom i vår?


MH
for MJBV
Terje O
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 13:03

Terje...

Er det slik du vil forklare oss MJ folk? Folk som drikke for å få någe gjort? Ikke minst få det beint?
Vel, eg skal ikke motsi deg der. ClapThumbs Up  2 pils og det meste bler beint!DeadThumbs Up
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 15:04
Kalles styrepils i visse fagkretser Beer
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 22:00

her var det mange gode råd LOL ...Vel,klin edru har jeg i dag rettet opp både det ene og det andre...nye skinner er lagt,strøm tilførsel er ordnet og jeg kan kjøre helt frem til den første vekselen....i tillegg har jeg filt til feste skruene og montert en sville på utsiden av de....

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 22:06
Det så unektelig litt stilig ut med den svilleavstanden du hadde valgt, men den passet nok best på FlekkefjordbanenLOL
Men dette blir bra, tydelig at du lytter til erfarne fjellfolkTongue
Svilleflytting kan du heller bedrive ute på sidesporeneWink


Edited by jevistad - 13 september 2009 at 22:09
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 22:07

 Nå kan jeg fortsette der hvor jeg slapp igår.......Wink

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 22:09
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Det så unektelig litt stilig ut med den svilleavstanden du hadde valgt, men den passet nok best på FlekkefjordbanenLOL
Men dette blir bra, tydelig at du lytter til erfarne fjellfolkTongue
  santLOL Morten,øl og skyvelær er en dårlig kombinasjon....har i tillegg fjernet alle lasker ( som du sa)Wink
 
 
 
EDIT : skriveleif


Edited by morten.h - 13 september 2009 at 22:13
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 22:11
Å øke svilleavstanden for å spare i disse finanskrisetider er ikke dumt.Smile
mvh.kjelleren
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 22:22
hei igjen Morten,

Ser at du ender med sville på seksjonskanten, en betydelig fordel. Jeg har jo ikke greie på betongsvillespor, men kan det være noen mulighet for å få til noe som minner om dobbeltsville i betongspor, slik at en kan få en på neste seksjon også (stafettpinnen er herved overlevert til de av forumets medlemmer som har greie på slikt Wink ).

Ellers er det nå ca klart for avgang (under seil) til øya Borkum i nordtyskland, der jeg akkurat har funnet ut at de har dobbeltspora jernbane fra havna og inn til "byen". Skal prøve å komme tilbake med mer info om jeg får anledning.

Turen videre blir ca gjennom Nederland innaskjærs, kanaløyene, Isles of Scilly, Irland, Isle of Man (hvor vi håper at Dr Jevistad kommer ombord, selv om det på ingen måte er endelig avklart Smile), Sound of Jura, Caledonian Canal, Nordsjøen, Kvitsøy og hjem.  Andre som har lyst på litt høsttur under seil bees ta kontakt.

MVH
for MJBV
Terje O


   
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 22:38
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

hei igjen Morten,

Ser at du ender med sville på seksjonskanten, en betydelig fordel. Jeg har jo ikke greie på betongsvillespor, men kan det være noen mulighet for å få til noe som minner om dobbeltsville i betongspor, slik at en kan få en på neste seksjon også (stafettpinnen er herved overlevert til de av forumets medlemmer som har greie på slikt Wink ).
 
Dobbeltsviller i betongspor er nok skjelden vare, så det får man se litt gjennom fingrene med.
Uansett synes jeg det er bedre enn at sporet ender i løse lufta.

Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Ellers er det nå ca klart for avgang (under seil) til øya Borkum i nordtyskland, der jeg akkurat har funnet ut at de har dobbeltspora jernbane fra havna og inn til "byen". Skal prøve å komme tilbake med mer info om jeg får anledning.

Turen videre blir ca gjennom Nederland innaskjærs, kanaløyene, Isles of Scilly, Irland, Isle of Man (hvor vi håper at Dr Jevistad kommer ombord, selv om det på ingen måte er endelig avklart Smile), Sound of Jura, Caledonian Canal, Nordsjøen, Kvitsøy og hjem.  Andre som har lyst på litt høsttur under seil bees ta kontakt.

MVH
for MJBV
Terje O


   
 
God tur Terje, vi får se været litt an.Wink
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 23:04
Dette blir jo knall Morten! om du er like flink i landskaps bygging som du er med airbruchen så blir jo dette overklasse!Star
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 23:36
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Terje...

Er det slik du vil forklare oss MJ folk? Folk som drikke for å få någe gjort? Ikke minst få det beint?
Vel, eg skal ikke motsi deg der. ClapThumbs Up  2 pils og det meste bler beint!DeadThumbs Up
-Og hvor mange pils hadde du da tatt når selv avstanden mellom sporene på Ålgård blei helt bein?Wink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 16:51

Da var eg klin edru... Var det som var problemet....Dead

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 01:38
test..
 
edit : ........jøss,jeg kan poste bilder igjen Wink


Edited by morten.h - 19 september 2009 at 01:40
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 07:22

da spoler jeg tilbake et par dager,til da jeg skulle dele vekselen.....det var med en viss frykt det ble gjordt,men det gikk strålende .....konstuktøren bak vekselen må være et geniWink  Har etter at bildet ble tatt ,festet hele vekselen og litt testkjøring har blitt gjordt...

 
 
...etter dette har tiden gått med til å montere korkunderlag i samtlige spor,samt mye bruk av sandpapir....alle sidespor vil ligge ca 2 mm. lavere i terrenget enn hovedsporet......mere om det senere...
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 22:46

Egentlig så hadde jeg ikke behøvd å slipe ned korken i sidesporet,kunne bare kjøpt og montere smalere kork........men med grovt sandpapir gikk det ganske kjapt egentlig,bare det at jeg blir så jæAngryDead.... sår på fingrene av den pusseklossen.....har en meter igjen å slipe,men skal la fingra hvile til i morgen kveldWink

 
Etter å ha målt opp og lagt all korken,test la jeg skinnene...sånn bare for å sjekke at det stemte...den er grei....Wink
 
 
....deretter slipte jeg ned korken til sidesporene og har den siste meteren ut til Fritzøe saga igjen...før fingra får fredWink
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 00:09
Dette blir virkelig flott. Gleder meg til å se dette på FREMO treff. Håper du kommmer uansett om ikke modulen er ferdig til Kristiansands treffet. Wink
Eirik
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 09:19
Morten...
 
Hvor stor er den Superline samlingen din?????Clown
Bare å ramse opp....Thumbs Up
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 10:35
Jeg tror ikke det er noe å ramse opp.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 11:05
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Jeg tror ikke det er noe å ramse opp.
 
 
Joda, det kunne jo hende at det var noen rumenere på forumet ... Confused
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 11:24
*tenker ikke alltid like langt*
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 14:55
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

 
Hvor stor er den Superline samlingen din?????Clown
 
......den samlingen er fortsatt litt for litenWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 15:07
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

 
Hvor stor er den Superline samlingen din?????Clown
 
......den samlingen er fortsatt litt for litenWink
De blir vel aldri for store??Ouch
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 23:43

det ble heldigvis ikke alt for mye beising hos opphavet i dag siden det kom regn utpå dagen...det var leit Wink.....har pusset ferdig korken og begynt å montere skinner,regner med å bli ferdig med hovedsporet i løpet av den tiden som er igjen av kvelden.....

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2009 at 23:58
det har gått litt smått de siste dagene, siden messearbeid og slåssing med sirævva NAV byråkrati har tatt mesteparten av kreftene.....men det skrider frem.....tannpirkere kan brukes til myeWink
 


Edited by morten.h - 24 september 2009 at 23:58
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2009 at 15:34

Det drar seg til ser jeg, veldig bra!Clap

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2009 at 21:23
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Det drar seg til ser jeg, veldig bra!Clap

joda.....det kommer seg,det tar litt tid å flytte sviller,men resultatet ser desto bedre ut.....Wink

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 14:57
KL-mast skal det nok bli en råd med, du skulle vel lage en støpeform i bytte, var det ikke så?Wink
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 15:55
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

KL-mast skal det nok bli en råd med, du skulle vel lage en støpeform i bytte, var det ikke så?Wink
heheWink....joda,skal det.......men rekker neppe det på denne siden av Larviksmessa..det blir nok en fin julepresang,skal du seWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.