MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - FREMO blogg- morten.h
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FREMO blogg- morten.h

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2009 at 15:58
Med en sønn som fortsatt ikke sover om nettene (7 måneder) så er det helt andre ting som foregår på nattskiftet enn modulbygging... På dagtid også for den saks skyld...

Regner med å komme sterkt tilbake etterhvert.

Med ditt tempo er du vel nesten klar til årets Arendalstreff?
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 19:13

...her går det unna så det svirWink regnet med at det ble endel timer hos Jan Roger i dag,men der tok jeg feil....for i går hadde han visst hatt en time (!) til overs og i steden for å sitte på rævva å vente på en kunde,hadde han skrudd sammen modulkassene ( på litt under en time,fantastisk...)

 
 
...dagen gjøremål ble redusert til å montere bein på modulene,skal si det gikk unnaWink....jeg rakk knapt å summe meg,ta et bilde av modulene,sette i ørepropper og legge en snus under leppa ...
 
 
.før jeg ble utstyrt med pusse maskin og en klar beskjed om å pusse klosser ( følte meg nesten som en lærling LOL). Mens jeg gjorde det ,skjærte Jan Roger lekteplank til bein. jeg sa at hvordan beina så ut ikke var så nøye,bare modulene sto støtt...Det skal da være litt møbel over det,mente Jan Roger og tok frem fresen...
 
 
....10 min senere var alle beina ferdig freste og monteringen begynte...
 
 
...støtte klosser ble limt og skutt fast med "gønner"n" ,deretter borret vi hull til bolter og monterte de. Hele dagens seanse var over på et blunk...
 
 
 
...2 timer etter at jeg møtte opp hos Jan Roger,sto jeg hjemme i stua mi med 3 fiks ferdige modulkasser med bein...Fikk ikke lov til å montere på beina før i morgen,limet måtte få herde godt først...best å gjøre som han sierWink
 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 19:19
fantastisk!!!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 19:58
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

fantastisk!!!
 
ja,.....nå rekker jeg opptil flere øl før Liverpool banker Real Madrid senere i kveld Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 22:21
Her går det virkelig unna!
Morsomt å se at mine drodlinger til deg og Dan omdannes til 3DCool
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 22:40
Jeg trodde real Madrid var et topplag
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 23:18
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Jeg trodde real Madrid var et topplag
  vi understeker VAR!......nå er de omtrent like rævva som Larvik Turn...( ingen liker dem )Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 23:22
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Her går det virkelig unna!
Morsomt å se at mine drodlinger til deg og Dan omdannes til 3DCool
  det var dine ord.......stambanen,er det drodling også?Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 23:26
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
...2 timer etter at jeg møtte opp hos Jan Roger,sto jeg hjemme i stua mi med 3 fiks ferdige modulkasser med bein... 
 
 
Masseproduksjon satt i systemLOL
 
 
Ang. Liverpool vs R.Madrid
For å sitere mr Solèr, Liverpool spiller moderne, og R.M spiller fremdeles som for 10 år sia...
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 23:35
Hei Jon Einar og Morten Smile
 
3D og 350 km Wink kan nogen slå den ?
 
Nu må jeg videre med de to næste - så står vi lige.
 
Mange hilsner
Dan
 
 
 
 
 
 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2009 at 20:44

I dag har jeg stått ute i sola,drukket utepils og malt moduler. Dette er  den delen av jobben som ikke er veldig gøy,men alikevel må gjøres...rakk å male alle tre moduler utvendig samt en av de innvendig. Nå får de tørke til i morgen,før jeg tar de to siste innvendig...

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2009 at 20:48
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

I dag har jeg stått ute i sola,drukket utepils ..... Dette er  den delen av jobben som ikke er veldig gøy...

 
WinkJaja, førsteinntykket kan jo være feil....LOLLOLLOLLOL
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2009 at 00:54
Nå, hvordan går det med byggingen?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Stasjonsmester View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stasjonsmester Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2009 at 13:43
Dead Dette ser ut til å gå for tregt Morten husk det er kun 44 dager igjen til messa. Lågen stasjon må bli ferdig til det
Arild
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2009 at 17:03
Originally posted by Stasjonsmester Stasjonsmester wrote:

Dead Dette ser ut til å gå for tregt Morten husk det er kun 44 dager igjen til messa. Lågen stasjon må bli ferdig til det
 
...hehe, jeg bygger kjappest under press Wink Er så smått i gang med å gjøre ferdig sporvekslene....
 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2009 at 17:07
Er de ifra Fast Tracks?
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2009 at 17:10
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Er de ifra Fast Tracks?
 
Dette er Jevistad veksler... furulistene jeg bruker som sviller, er 3x 2 mm og kommer fra Wisløff.
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 00:05

viser kjapt 1 stk. ferdig malt veksel........svillene ser noe for lyse ut siden jeg sprøytet skinnene i etterkant med rust ( fikser det problemet når jeg legger pukk).....so far, so good Wink

 
 
 
 
 
edit : skriveleif


Edited by morten.h - 30 august 2009 at 00:07
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 19:26
testing testing...
 


Edited by morten.h - 09 september 2009 at 19:27
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 19:31
I går hadde jeg hyggelig besøk fra nordre Vestfold og fikk kyndig opplæring i det elektriske på fremo modulene mine.Av en eller annen grunn ble alle ledninger bortsett fra en,for kort. Etter litt grubling fant vi ut at det neppe var øyemålet til Eika det var noe "gæli" med,snarere heller tegningen til Jon Einar. Vi mistenker at han har brukt Thailandske cm. som måle enhet ( alle vet jo at Thailandske cm. er noe lenger enn Europeiske) Wink....problemet ble ganske raskt rettet opp....
 
....etter noen timer med mekking,juging og intagelse av et bedre måltid mat,forlot Eika åstedet...jeg begynte å legge korkunderlag i hovedsporet,noe jeg regner med å bli ferdig med i dag..
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 20:05
Hei du gamle
 
Fine sager - fine sager. Clap 
 
Kan I ikke bare gå over til tommer, dem er der vist ikke forskel på - bortset fra altså de engelske og amerikanske og alle de andre LOL- men pyt.
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 21:23
Er det noen som vet hva korrekt Norsk svilleavstand er i H0 ?......hvis jeg ikke tar feil står svillene litt for tett på både peco code 75 og roco code 83 i forhold til hva det skal være her på berget....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 21:28
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Er det noen som vet hva korrekt Norsk svilleavstand er i H0 ?......hvis jeg ikke tar feil står svillene litt for tett på både peco code 75 og roco code 83 i forhold til hva det skal være her på berget....
På betongsvillespor er vanlig avstand 60cm i 1:1, eller ca 7mm i H0 (c-c)
På spor med tresviller varierer det en del, men ikke tettere enn 60cm her heller, og kan være opptil 90cm (f.eks som på Flekkefjordbanen)
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 21:33
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Er det noen som vet hva korrekt Norsk svilleavstand er i H0 ?......hvis jeg ikke tar feil står svillene litt for tett på både peco code 75 og roco code 83 i forhold til hva det skal være her på berget....
På betongsvillespor er vanlig avstand 60cm i 1:1, eller ca 7mm i H0 (c-c)
På spor med tresviller varierer det en del, men ikke tettere enn 60cm her heller, og kan være opptil 90cm (f.eks som på Flekkefjordbanen)
 
Takker!....da bruker jeg konsekvent 7 mm, så slipper jeg unna med å lage bare en mal....Wink


Edited by morten.h - 09 september 2009 at 21:34
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 21:36

700-750mm synes å være vanlig på sidespor, glemte å skrive detWink

Husk også dobbeltsviller for hver 12.meter på sidesporene

Edited by jevistad - 09 september 2009 at 21:38
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 21:44
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

700-750mm synes å være vanlig på sidespor, glemte å skrive detWink

Husk også dobbeltsviller for hver 12.meter på sidesporene
 
Takker igjen!Wink
 
Har lagt ferdig korkunderlaget i hovedsporet i dag,samt testkjørt litt Wink I morgen skal jeg plassere vekslene på korrekt sted så jeg får borret hull til tortoisene,samt lagt litt mere kork der hvor vekslene skal være....etter det blir det skråskjæring av kantene samt litt pussing med sandpapir.
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 22:35
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Hei du gamle
 
Fine sager - fine sager. Clap 
 
Kan I ikke bare gå over til tommer, dem er der vist ikke forskel på - bortset fra altså de engelske og amerikanske og alle de andre LOL- men pyt.
 
Dan
 
hehe.....vurderer å bruke Cicero som måle enhet fra nå av LOL
 
 
EDIT : For de som ikke kjenner til måle enheten Cicero,kan jeg fortelle at det en måle enhet som brukes innen grafisk.  1 Cicero = 1/6 fransk tomme , 1/2 Cicero = 1 petit, 12 didot= 1 Cicero....confusing ?....LOL


Edited by morten.h - 09 september 2009 at 23:18
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2009 at 19:23

Flytte sviller er gøy.....Tongue...bare 7 meter igjen.......LOL

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2009 at 23:54

Da har jeg lagt skinner med sviller etter Norsk standard frem til første veksel i hovedspor.....stopper her så lenge...Jevistad har bedt om siste ord før jeg setter dremmel"n i vekselen og kapper den i to.....venter m.a.o på siste ord...Wink

 


Edited by morten.h - 12 september 2009 at 00:09
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 00:38
kreeeeemmmmt, øøøøøeeeehhhh..........etter å ha lyttet litt til "Far" Jevistad....... LOL ....og etter å ha kontrolert målt litt.......Lærdom? Jo: Morten, ikke drikk 3 GammelDansk og like mange øl når du skal legge skinner!!LOL..........tenker vi røsker opp den meteren som er lagt ,jeg........
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.