MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Den første "Modul"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Den første "Modul"

 Post Reply Post Reply
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Den første "Modul"
    Posted: 12 desember 2008 at 16:42

Her er noen bilder av min første modul.
Er den jeg bruker til norsk greiene om noen undresLOL
Denne er nesten ferdig. mangler litt ballast her og der bare.
Disse bildene er tatt med et kamera jeg hater å bruke men det blir meget gode bilder ut av det.
Dog det tar vilt lang tid å laste opp via Photobucket...
Det som er på bildene av materiell:
1x ROCO BR01 H0
1x ROCO "Berta" tror jeg... H0e
1x PIKO Taurus H0
2x ROCO H0e Gruvevogner

Her er bildene!













og så et oversiktsbilde.



-Jonas

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2008 at 17:55
Hei Jonas! Smile

Snerten liten modul det der! Thumbs%20Up Bra fokuspunkt på bildene, men jeg savner litt dybdeskarphet. Det ser ut som du bruker ekstern lampe og ikke blits, da regner jeg med du også bruker stativ?

Med mindre blenderåpning (større F-verdi) vil du få bedre dybdeskarphet, har du prøvd det? Evt bruke selvutløseren for å unngå å bevege kameraet mens bildet blir tatt.

Hva slags kamera bruker du, og hvilke kamerainnstillinger har du brukt?

Svein_A

Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2008 at 18:31
er et sony a200 kamera. uten stativ og 2 eksterne lyskastere.
Bare stilte inn på noe nogenlunde greier. vurderte å bruke makro objektiv men fant det ikke...
kan ikke mye om kameraer heller =P
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2008 at 18:58
Vet ikke om makroobjektiv er noen god løsning, de er for nærbilder og dybdeskarpheten er lik null. Kanskje bedre å gå litt unna (og evt zoome inn) og heller beskjære bildene etterpå.

Sjekk egenskapene på de originale bildefilene, der er masse info (lukkertid, blenderåpning, program, ISO osv).

Anbefaler at du finner frem bruksanvisningen til kameraet og sjekker hvordan du setter det til blenderprioritert, da kan du styre blenderåpningen mens kameraet ordner resten.

Anbefaler også at du finner fram stativet, evt noe stødig som kameraet kan hvile på, og bruker selvutløseren. Da får kameraet ligge helt i ro uten at du skubber borti det.

Bildene dine er lovende, gleder meg til de neste!:)

Svein_A

Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2008 at 19:12
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Vet ikke om makroobjektiv er noen god løsning, de er for nærbilder og dybdeskarpheten er lik null. Kanskje bedre å gå litt unna (og evt zoome inn) og heller beskjære bildene etterpå.

Sjekk egenskapene på de originale bildefilene, der er masse info (lukkertid, blenderåpning, program, ISO osv).

Anbefaler at du finner frem bruksanvisningen til kameraet og sjekker hvordan du setter det til blenderprioritert, da kan du styre blenderåpningen mens kameraet ordner resten.

Anbefaler også at du finner fram stativet, evt noe stødig som kameraet kan hvile på, og bruker selvutløseren. Da får kameraet ligge helt i ro uten at du skubber borti det.

Bildene dine er lovende, gleder meg til de neste!:)

Svein_A



Er ikke mitt kamera men min far sitt, så jeg vil ikke sette meg altfor hardt inn i detSmile
Skal gjøre mitt beste for å få det bedre men vi får se.
Kan avsløre at etter jul begynner jeg på en vinterlandskaps modul med smalsporWink
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2008 at 19:33
Når faren din en gang tør å låne deg kameraet sitt syns jeg absolutt du bør ta deg litt tid til å sette deg inn i bruken av det..!Wink

Høres spennende ut den vintermodulen, gleder meg til å se den!Smile

Svein_A

Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2008 at 20:26
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Når faren din en gang tør å låne deg kameraet sitt syns jeg absolutt du bør ta deg litt tid til å sette deg inn i bruken av det..!Wink

Høres spennende ut den vintermodulen, gleder meg til å se den!Smile

Svein_A



Hvem har sagt noe om at det var greit jeg brukte det? LOL
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2008 at 02:51
Hm, det er noe magiskt med MJ og nærbilder... Den "fjøla" på oversiktsbilde var jo ikke så overbevisende -men du værden så mye fint det var der når du dukket ned MJ-verden på nærbildene :-)
 
-jeg har forøvrig ikke laget noe med gress på ennå :-/
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2008 at 17:00
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

Hm, det er noe magiskt med MJ og nærbilder... Den "fjøla" på oversiktsbilde var jo ikke så overbevisende -men du værden så mye fint det var der når du dukket ned MJ-verden på nærbildene :-)
 



Haha, jeg tenkte akkurat det samme! Jeg fikk inntrykk av at anlegget var vesentlig større, helt til jeg så det faktiske arealet. Plassutnyttelse tror jeg det kalles
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.