Identifisering av lokomotiv. |
Post Reply |
Author | |
Svein A
Nykommer Joined: 04 desember 2008 Location: Rjukan Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 desember 2008 at 23:13 |
God aften Jeg er ny på dette forumet og har nå gått gjennom et visst antall tråder her til stor glede og inspirasjon.
Jeg har tenkt og gjøre et forsøk på å gjenskape Lillesand - Flaksvandbanen så godt det lar seg gjøre. Denne "jernbanelinja" brukte vi unger som faste treningsløyper etter at jenbanen ble nedlag.
Skal bruke vinteren til å samle inn eldre bilder samt historie.
Det jeg lurte på er om noen av dere her inne kunne gi meg betegnelsen på
dette lokomotivet Jeg har brukt en god del tid her på nettet, og har funnet mange som likner, men ikke akkurat denne modellen. Hadde jo håpet å få tak i et liknende eller helst nøyaktig kopi.
Dersom noen kan hjelpe meg med betegnelsen hadde jeg vært takksam
Svein |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Det høres ut som ett morsomt prosjekt. Når du skriver at du vil forsøke å gjennskape banen regner jeg med at det er i modell, men du sier ingenting om i hvilken skala. Den følgende linken viser ett lokomotiv fra Tillig som er relativt likt det du viser bilde av, og er i skala/sporvidde H0m og passer således ganske bra til å gjengi LFBs sporvidde.
Link: Tillig H0m damplok
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
LFB-lokene betegnelse? Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om, men la meg prøve å svare så godt jeg kan.
En måte å betegne loket på, er å si at dette er et tvilling-våtdamplokomotiv med utvendig Allen-styring og akselrekkefølge C. Sporvidden er 1067 mm og akselavstanden 1800 mm. Lenge over koblingene er 5970 mm. Men noen egen betegnelse a la "El 18" eller "type 63", finnes ikke. Lokene var den gangen stort sett skreddersøm, og man bestilte lok som skulle oppfylle de og de kravene. I dette tilfellet skulle lokene klare kurveradier helt ned til 60 meter, og da måtte akselavstanden være så kort. Lokene er bygget av Hartmann i 1895, og det er godt mulig at fabrikken leverte lignende lok til andre baner i samme periode, men sporvidden 1067 mm er litt sjelden for europeiske baner. Dette er på en måte et bredt smalspor. |
|
Svein S
|
|
Svein A
Nykommer Joined: 04 desember 2008 Location: Rjukan Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott, det ligner helt klart, har ikke lett så mye på modeller enda, men mere på selve orginalen, litt morsomt å finne ut mest mulig om disse.
Skala vil det bli, nå har jeg ikke større rom enn 4x3 m, men banen er jo heller ikke svært stor, og jeg har tenkt å legge vekt på steder som knyttes til selve tømmerdriften.
Det er nok lokomotivene som styrer selve jernbanedelen dvs. der hvor jeg finner det mest naturtro lokomotivet . Håper allikevel av det blir H0 skala, gjerne smalsporet.
Takker så mye sålangt, vet ikke om det er mulig å få en modell som er helt lik, selv om det snart er jul
Svein
|
|
Svein A
Nykommer Joined: 04 desember 2008 Location: Rjukan Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det klarte du fint og det var vel nettopp en spesifikk betegnelse på loket jeg tenkte på slik som feks. EL 18, men da finnes det ikke. Har brukt noen timer på leting på andre baner, men har ikke funnet akkurat denne modellen.
Ettersom jeg har blitt fortalt at dette er som du sier et bredt smalspor, så er det kanskje mest korrekt å bruke H0m?
Sven Edited by Svein A - 10 desember 2008 at 00:25 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
H0m blir helt korrekt, ja.
|
|
Svein S
|
|
Svein A
Nykommer Joined: 04 desember 2008 Location: Rjukan Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Drar frem denne tråden igjen. Har brukt en god del timer på "nettet" for å finne momenter til Flaksvandsbanen og ettersom jeg ønsker materiellet så nøyaktig som mulig lurte jeg på om noen av dere som har drevet på med dette en god stund vet om firmaer; norske som utenlandske som man kan spesial bestille lokomotiver etter orginalen.
Jeg finner noen som likner og som er fra samme epoke (1) men ikke like nok i skala H0m eller Nm
Svein
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror H.H. Riddervold som drev Scandinavian Rail Miniatures hadde funnet et lok(byggesett) i skala H0m som ble produsert i Australia.
Dette loket var temmelig likt LFB-lokene og han hadde derfor planer om å importere noen til Norge.
Det foresvever meg at navnet var noe med "Colonial Models"?
Hørte ikke noe mer om dette, så jeg vet ikke hva som skjedde videre.
Ellers så finnes det et liknende lok fra et tysk firma (KEHI?) som er relativt rimelig (plastkåpe). LFB-lokene var jo "standard katalogvare" til en tysk lokfabrikk, så det ville forbause om det ikke er levert til andre baner også (om ikke i samme sporvidde)?
|
|
Svein A
Nykommer Joined: 04 desember 2008 Location: Rjukan Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar og ettersom dette skal samtidig være et "historieprosjekt" så har jeg vinteren på meg til samle stoff, og her inne vil det si å "hoppe" fra link til link Grei måte å lære seg mj teoretisk på. Fant forøvrig en liten notis som omhandler et par norske entusiaster som var inne på Flaksvandbanen;
Svein
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |