MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - På byggebordet Del 7
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

På byggebordet Del 7

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 16:09
Sorry, om trekullvogner vet jeg intet.
Svein S
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 17:23

Trekull har jo blitt fraktet til Elkem i Meråker frem til langt ut på 2000-tallet. Da i Taoos og Hbbiks vogner. Disse vognene er vel ikke laget spesiellt for trekulltransport, men at jernbanen har fraktet trekull i store mengder stemmer.

 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2008 at 00:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Hei Asgeir!
Var ikke klar over at NSB hadde hatt egne vogner for trekull.
 
Da er spørsmålet? - Hvor lå kullmilen(e) og hvem var forbrukere?
Vet at kobberverket på Røros var storforbruker av trekull, men det trodde jeg var mest i tiden før jernbanen kom og ikke på 50-tallet? Ellers ble vel trekull brukt som brensel i jernverk men de fleste norske lå vel et stykke fra jernbanen?
Fram til sent på 1800-tallet var nok jernverkene (i Norge var det i alt 17) den store forbrukeren av trekull.  Disse var plassert i nærheten av malmfeltene, større skogområder samt tilgang til fossekraft (til blåsebelger og hammere).  Etter hvert ble det svært arbeidskrevende trekullet erstattet av steinkull og på slutten av århundret var nesten alle jernverk enten lagt ned eller flyttet ut til kysten. (Nes Jernverk i Aust-Agder er eneste gjenværende).
Men jeg vil tro at smier, noen mindre støperier og annen industri kanskje var brukere lenge etter det. Trekull har god brennverdi og renere avgasser enn steinkull.  Noe milebrenning pågikk helt fram til 1940-tallet. 
 Det kan også framstilles industrielt ved tørrdestillasjon (ved som ved høy varme og nesten uten oksygen "forkulles").  Kanskje slikt trekull ble fraktet på jernbanen?
 
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 14:00
Trafikken på Fyresdalsbanen er i ferd med å ta seg opp (igjen)Wink.
 
 
Motorvogna er på vei inn på Gaukaas, samtidig med at et kort malmtog er på vei sydover fra Treungen. Damploket tar kull ved det gamle kullskuret.
 
Det er stille ved omlastingsrampa i bakgrunnen...
 
Ha en fortsatt god julTongue!
 
Hilsen Halvor 
 
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 20:57
Nydelig Halvor! Her var det liv og røre ja
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2009 at 18:35
Godt nytt år!

Vakkert, HalvorClap Ser jommen ut til at din 20b er ferdig også. Min nærmer seg, holder på med strømopptak.

MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Svein A View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 desember 2008
Location: Rjukan
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein  A Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2009 at 18:45
Originally posted by halvors halvors wrote:

Trafikken på Fyresdalsbanen er i ferd med å ta seg opp (igjen)Wink.
 
 
 
Motorvogna er på vei inn på Gaukaas, samtidig med at et kort malmtog er på vei sydover fra Treungen. Damploket tar kull ved det gamle kullskuret.
 
Det er stille ved omlastingsrampa i bakgrunnen...
 
Ha en fortsatt god julTongue!
 
Hilsen Halvor 
 
 
Mye flott jernbane på SørlandetWink Flott inspirasjon, både Fyresdalbanen og Grimstadbanen
 
Svein
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2009 at 23:41
Originally posted by TomL TomL wrote:

Ser jommen ut til at din 20b er ferdig også. Min nærmer seg, holder på med strømopptak.
 
Det er nok ikke så vel Tom Embarrassed. Det bare ligner... Min 20 befinner seg fortsatt på "halvbyggetstadiet"Confused.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2009 at 17:27
Jeg blåser litt liv i denne byggetråden igjen. Påsketider betyr ekstra fridager, ekstra fridager betyr (noen ganger) ekstra tid til MJ-hobby. For mitt tilfelle har det betydd smussing av en 12-13 vogner og et lok, US-materiell.
Alle vognene er "billig-vogner", kjøpt på Siancos opphørssalg i fjor.

Først startet jeg med å male med pensel, hhv. rustbrunt og sort, fortynnet i terpentin. Takene fikk en omgang med rustbrune nyanser, gangveier og luftegittere fikk en vask med sort. Jeg lagde også en del rustflekker på vognsidene samt boggier (akselbokser og fjærer).

Deretter la jeg på smuss med airbrush, en blanding av sort, grått, rust og lys brun. Så fulgte et lag med matt klarlakk for beskyttelse. Når lakken var tørr, var tiden kommet for smussepulver, påført med en tynn pensel.


Smussepulver er velegnet til å simulere rust og skitt som har rent nedover sidene


Flatvognen i forkant var knall gul før jeg begynte...


Taket på denne vognen var skinnende sølvblankt.


Edit: Lagt til bildekommentarer.

Edited by Bjørn R Larsen - 13 april 2009 at 17:32
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2009 at 17:49
Misunelig ^^,

Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2009 at 21:33
På mitt byggebord holder jeg fortiden på med å lage litt detaljer til en modul som er under planlegging.
 
Det siste jeg har holdt på med er skytematter eller dekkningsmatter i H0.
 
De er laget av felgbånd av gummi fra Biltema, som er grov kuttet i lengder på 4 cm og deretter kuttet opp i strimler på 3 mm.
 
Strimlene blir lagt med overlapp over hverandre og deretter sydd sammen med blank sytråd.
 
Det ferdige resultat.
 
 
Hilsen Aleksander
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2009 at 21:39
Dette blei tøft, Alexander. Thumbs%20Up
Det er detaljene som teller..., mangler bare boreriggen nå...Wink
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2009 at 22:05
Utrolig kreativ detalj! Ser virkelig bra ut i tillegg :)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2009 at 12:04
Knallbra! Smile Men hvorfor ikke rødbrun sytråd? Pleier ikke disse være ganske rustne? 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2009 at 13:18
Super bra Aleksander!
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2009 at 18:59
Takk folkens!Smile
 
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Knallbra! Smile Men hvorfor ikke rødbrun sytråd? Pleier ikke disse være ganske rustne? 
 
Rødbrun kunne vært brukt uten problem.Smile

Det er egentlig ingen fasit på fargen på vaierene, den varierer alt etter mattens alder, bruk og vaierens stålkvalitet.
På mange gamle matter er vaierene ofte veldig rustene, mens på nyere er ofte vaierene av rustfrittstål, og disse holder seg mer eller mindre rustfri ganske lenge, men de vil nok selfølgelig bli innhentet av rusten til slutt.Wink
 
Tenkte jeg skulle smusse tråden slik at den ble en mellomting mellom blank og brun.
Skal totalt lage 4-5 stk, så det blir nok en blanding mellom nyere matter, og noen gammle slitte rustene som er klare for utskifting.Wink  
Hilsen Aleksander
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2009 at 22:51
Aleksander, du har ikke tilfeldigvis noen bilder av selve sprengningen også??LOL 
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2009 at 12:54
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

Aleksander, du har ikke tilfeldigvis noen bilder av selve sprengningen også??LOL 
Kanskje det er denne:Wink
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2009 at 13:27

Eller som denne siden det gjerne var litt lite med en matte på den knausen:Wink LOL

Hilsen Aleksander
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2009 at 23:39

Dette var knallbra Clap

 
MJ-hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2009 at 00:20


På mitt byggebord nå om dagen er denne Cargolink-maskinen som jeg lager på oppdrag for en kunde


Edited by Mr Bridger - 05 mai 2009 at 00:34
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2009 at 00:37
Vakkert
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2009 at 16:49
Det er ikke noe annet å si en vakkert. Smile
Eirik
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2009 at 16:52
Nydelig, Tore. Hadde det ikke vært for skyggen på himmelenWink, så skulle en tro det var real 1:1...Clap
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2009 at 21:51
Nå skal det sies at modellen er en hel del renere enn forbildet
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2009 at 22:26
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Nå skal det sies at modellen er en hel del renere enn forbildet
 
Men da kan vel modellen ta en tur via Larvik/Stavern på hjemturen. Wink
 
 
 
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2009 at 23:45
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Nydelig, Tore. Hadde det ikke vært for skyggen på himmelenWink, så skulle en tro det var real 1:1...Clap


Det er spesielle atmosfæriske forhold i Grimstadområdet som ofte fører til denne skyggevirkningen på himmelen Smile
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2009 at 09:51
Kommer disse "atmosfæriske forhold" fra at troposcatteren på Hørte nå er nedlagt? .-)
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2009 at 15:07
En fantastisk fin modell! 
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Lundski View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 21 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lundski Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2010 at 18:47
Hvor fikk du tak i veden?Big smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.