MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lys
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lys

 Post Reply Post Reply
Author
Richard75 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 09 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Richard75 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lys
    Posted: 13 november 2008 at 09:36
Må si det ble en bra overskrift!;)
Det jeg lurer på er rett og slett, jeg har lyst til å komme i gang med denne hobbyen, og dermed også lyst til å ha lys i hus, sette opp gatelys osv,hvordan gjør jeg dette på enklest og billigest måte?Hvor får man feks kjøpt en billig transformator, eller hva nå som brukes:)
Richard
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2008 at 11:16
Tror de fleste startsett og kjørekontrollboks-ting har en egen utgang for lys og tilsvarende artikler. Hvis du planlegger et omfattende anlegg bør du ha en egen transformator.

My dime :)
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2008 at 13:40
Originally posted by Richard75 Richard75 wrote:

Må si det ble en bra overskrift!;)
Det jeg lurer på er rett og slett, jeg har lyst til å komme i gang med denne hobbyen, og dermed også lyst til å ha lys i hus, sette opp gatelys osv,hvordan gjør jeg dette på enklest og billigest måte?Hvor får man feks kjøpt en billig transformator, eller hva nå som brukes:)
Richard
 
Sjekk qxl.no, qxl.dk eller MJ-Børsen her på forumet.
 
 
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2008 at 16:19
En enkel og billig måte til å lage lys i modellhus/gatebelysning, er å kjøpe juletresbelysning med micropærer. De får du med trafo og mange pærer for en hundrelapp.
- Om du venter til etter jul med kjøpet, er det halv pris for slikt i de fleste butikker.
Kjøpte i fjor en lyskjede med 40 stk. 1,5V-lamper på 2 mm. Ø for et par tiere. Dette er ypperlig til slik bruk!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.