MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spørsmål om Roco El. 16
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spørsmål om Roco El. 16

 Post Reply Post Reply
Author
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spørsmål om Roco El. 16
    Posted: 10 november 2008 at 21:36
Jeg har et spørsmål angående Roco El. 16 i AC som kom i våres. Min modell rykker litt over sporvekslerne pga manglende strøm fra slepesko. Dette er vel ganske naturlig tenker jeg, og ved lav fart stopper hele greia. Et lite "rykk" er nok for å få den i gang igjen.
 
Det jeg lurer på nå, er at jeg er på utikk etter enda en El. 16 fra ROCO, dvs. akkurat samme loktype men i annen farge. Om jeg multitippelkjører lokene, vil det ha noe å si for det ene loket såvel som for det andre når det stoppes/rykkes over sporvekslerne?
 
På forhånd, takk for svar.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2008 at 21:58
Har ikke opplevd det samme med mine, det høres ut som du har for mye "spenn" i slepeskoen slik at hjulene ikke får god nok kontakt over vekslene. juster litt og prøv igjen :-)
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2008 at 18:32
Hva mener du med at hjulene ikke får godt nok kontakt over vekslerne? Det er AC jeg snakker om nå...
 
Men, jeg skal prøve å dirke litt på sleper`n min.
 
Om det ikke lar seg rette, er det fortsatt problematisk å kjøre dobbellok?
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2008 at 22:48
Originally posted by Mr. Karlsen Mr. Karlsen wrote:

Hva mener du med at hjulene ikke får godt nok kontakt over vekslerne? Det er AC jeg snakker om nå...
 
Men, jeg skal prøve å dirke litt på sleper`n min.
 
Om det ikke lar seg rette, er det fortsatt problematisk å kjøre dobbellok?
Kjøre selv AC , både hjul og slepesko må ha kontakt,ellers virker det dårlig Wink Hvis du skal kjøre dobbellok,må dekoderne til lokene"synkroniseres"på hastighet og start/stop(det gjør du ved å justere marameterne) ellers vil ett av lokene dytte/dra på det andre..og det blir ikke særlig bra.......jeg regner med at du kjører digitalt?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2008 at 17:56
Kjører digitalt ja, og jeg tenker å kjøpe en 16 maskin til fra Roco, kun lakken skiller de to og da er det jo ingen problem å multitippelkjøre. Det jeg undrer litt på, er om rykkingen o.l. kan skade motoren.
 
Det at hjul og slepesko må ha kontakt hele tiden, var noe nytt.. hvordan?
 
Om du har MSN MEssenger, ville det ha vært fint å tatt samtalen videre der direkte? Send meg en PM om du har det...
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2008 at 20:56
kanskje litt dårlig norsk fra meg....det jeg mener er at hjulene må ha god kontakt med skinnene og slepeskoen ,god kontakt med midtleder. Slepeskoen må som regel finjusteres for å få en perfekt gange,spesielt over veksler hvor midtlederstrengen er mye høyere.Hvis det er for mye spenn i slepeskoen,er det nok til at loket blir løftet så mye at gangen blir litt ujevn......rykkingen skader ikke motoren,du vil nok oppleve en mye jevnere gange når loket er kjørt skikkelig inn (minimum 1 time kontinuerlig kjøring uten belastning i hver kjøreretning)....MSN har jeg,men den er kun for mine nærmeste venner,der slipper du foreløpig ikke til,sånn er det bare Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2008 at 21:40
Jeg har prøvd å bøye litt på endene til sleper`n da den har en litt bananformet form som stikker ut på midten. Hjulene o.l. sitter godt, og alle lokene mine kjører jeg alltid inn sikkelig!
 
Det med MSN forstår jeg, og respekterer! Har selv samme problem til tider... :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,051 seconds.