MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Prosjekt: Type 72
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Prosjekt: Type 72

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Prosjekt: Type 72
    Posted: 07 november 2008 at 20:20
Tenkte jeg skulle fortelle litt om et prosjekt som kan dra seg ut over tid. Helt siden togene sto på havna i Drammen for første gang har jeg interessert meg for disse italienske lokaltogene.

Meningen var en gang i tiden at de skulle bli kalt "Puls" etter at NSB delte opp togtilbudene.

Type 72 fikk aldri denne merkingen, ei heller grønn dekor i begynnelsen. Togene gikk først på Jærbanen før de ble satt i trafikk på Østlandet.



Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2008 at 20:26
Modellen
Så var det hvordan man kan få til denne i modell da... Toget består av 4 vogner og har jacobsboggi mellom disse. Det er ikke mange modeller som har dette, ei heller lenger tilgjengelig på markedet. Etter litt research har jeg funnet ut at en modell av italienske "Minuetto" fra produsenten "Vitrains" kan være et utgangspunkt:

Problemet er imidlertid at dette er et 3-vogners sett, og at vognene er for korte. I tillegg ser det ut til å være vanskelig å få tak i settet i Norge, likeså ekstra vogn da denne ikke er i katalogen. Uansett: Et togsett er i bestilling, så jeg får se hvordan jeg løser dette. I mellomtiden har jeg tatt en mengde med deteljbilder og forsøkt å få tak i tegninger av togsettet. Jeg har inntil videre tatt utgangspunkt i en tegning i boka "Norske elektrolok" av Aspenberg samt et oppslag i På Sporet.


Edited by Pelle - 07 november 2008 at 20:29
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2008 at 20:34
Vel, etter noen dagers jobbing har jeg kommet så langt....

Fortsettelse følger..


Edited by Pelle - 07 november 2008 at 20:35
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2008 at 20:47
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Modellen
Toget består av 4 vogner og har jacobsboggi mellom disse.
 
Ingen Jacobsboggier, men to enkeltakslede boggier. Og disse er kun forbundet med hverandre via to stag som går på tvers av togets lengderetning. I tillegg til en sikkerhetswire på hver side av boggiene.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2008 at 15:19
Ja, jeg har sett det på havna. Men det ser i hvertfall likt ut når toget er koblet sammen, så utgangspunktet blir dermed en modell med Jacobsboggier..

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2008 at 13:36
Skal modellen lages i messing eller plast?
Fordelen med å lage den i plast er at vinduene går i ett med vognkassene og dermed kan lages med klarplast. Ulempen er at det tar lengre tid å lage vognene, og at prossessen må gjentas da det er 2 nærmest identiske ende- og mellomvogner i settet. Dessuten er det mer tidkrevende hvis en vil lage flere slike togsett.

Fordelen med å lage modellen i messing er at man kan raskt lage ende- og mellomvogn 2 når først vognkasse 1 er laget, samt at det er raskere å lage et nytt motorvognsett. Ulempen er at det tar tid å lage originalen for å finne ut hvordan kontruksjonen bør lages, som å finne ut hvordan man skal få vinduer og dører til å se realistisk ut.

Første forsøk på å lage en etsetegning ble i hvertfall totalt mislykket...



Edited by Pelle - 09 november 2008 at 13:39
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2008 at 22:25
Etter litt søk etter alternative modeller fant jeg denne på eBay. Det er et 4-vogners sett med jacobsboggi. Settet ankom i dag, og ved første øyekast ser det ut til at alle vognene må forlenges en del. I tillegg er overgangsbelgene ikke identiske med type 72, så jeg må finne ut om jeg skal la de være eller om det er mulig å bygge om uten at det går utover boggiene.


modellen er for tiden utgått hos Roco, men ventes inn igjen i vinter. Settet jeg fikk tak i hadde både dekoder og lys i alle vognene, så mulighetene for en fin modell er der.


Edited by Pelle - 20 november 2008 at 22:28
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2008 at 09:53
Gøy gøy gøy.. Sånt her liker jeg...
 
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2008 at 14:14
Nå har jeg demontert den ene endevognen og sett på mulighetene for å tilpasse understellet. Selve opphenget rundt jacobsboggien tør jeg ikke modifisere da jeg tror det går utover både kjøreegenskaper og stabilitet. Belgene forblir derfor som de er og går helt ut til vognsidene. Egentlig litt synd siden det er en del detaljer i dette området det hadde vært fint å fått med, men noen ting er man nødt til å overse.



Setene må byttes om på endevognen og mellomvognene, men ellers ser de greie ut! Ednevognen må skjøtes to steder for å få den så realistisk som mulig. Det er en del detaljer på taket og understellet som kan brukes. Vurderer også å bygge om fronten jeg har laget siden innredningen også kan passe her.


Først prøvekjørte jeg toget, og alt virket ok. Lyset inne i vognene var dimmet perfekt. Sammenlignet med lyset i Type 69D er dette mer realistisk.


Edited by Pelle - 22 november 2008 at 14:37
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2008 at 14:45
Da er statusen slik...


Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2008 at 00:04
Et lite steg videre?
Har foreløpig lagt til side endevognen da jeg er usikker på hvordan jeg skal lage endepartiet.

Har derfor skjøtet på en mellomvogn:

Denne må skjøtes en del cm, så jeg måtte bruke en skinne i kabelgulvet for å stive opp stålplasten.

Slik, ja... Litt pussejobb, men ellers eet solid understell..

Og til slutt en prøve på vognkassen. Det viste seg at målene var feil, men inntrykket er ikke så værst??

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2008 at 20:15
Dette så da svært lovende ut!
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2008 at 21:10
Originally posted by Pelle Pelle wrote:


Og til slutt en prøve på vognkassen. Det viste seg at målene var feil, men inntrykket er ikke så værst??

 
 
Ingen tvil, dette er mellomvogn til type 72.Clap
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2008 at 16:46
Hei Pelle. Hvor mye tar du for å lage en til, mens du er i gang?

(Ment som et kompliment til prosjekt som ser svært bra ut.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 20:01
He-he. Tror nok dette blir en engangsjobb. Så langt er det ennå mange uløste oppgaver det gjenstår å finne ut av.. Dessuten må du ikke glemme at jeg har laget en modell til deg tidligere som du mistet i bakken, Lars...Big%20smile
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 20:04
Etter litt plunder med å lage ramme for den ene nye vognkassen, kom jeg frem til at det beste var å bruke den opprinnelige som basis. Siden denne er for kort, må den deles opp. Jeg delte den da opp slik at det passet best med takoppbygget, og for at kassen skulle sitte på undertstellet slik det gjør originalt.

Siden vinduene heller ikke stemmer, må de fleste vindusrammene skjæres bort. Da  forsvinner mye av stivheten i kassen, så jeg har skjøtet på med plastbiter der hvor det ikke er vindusåpning.


Taket er et godt utgangspunkt, men jeg må nok jobbe litt med å få til takoppbyggene. De er temmelig detaljerte!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 20:10
...Og her er noen av detaljene på taket til Bp"en...

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 21:24
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Etter litt plunder med å lage ramme for den ene nye vognkassen, kom jeg frem til at det beste var å bruke den opprinnelige som basis. Siden denne er for kort, må den deles opp. Jeg delte den da opp slik at det passet best med takoppbygget, og for at kassen skulle sitte på undertstellet slik det gjør originalt.

Siden vinduene heller ikke stemmer, må de fleste vindusrammene skjæres bort. Da  forsvinner mye av stivheten i kassen, så jeg har skjøtet på med plastbiter der hvor det ikke er vindusåpning.


Taket er et godt utgangspunkt, men jeg må nok jobbe litt med å få til takoppbyggene. De er temmelig detaljerte!
 
Dette er morsomt og følle med på...Clap Men det blir en del skjæring i den gamle vogna ser jeg.. hva bruker du til skjære jobben for å få best mulig kutt...??
 
 


Edited by Roger Andre - 29 desember 2008 at 21:27
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 22:57
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

He-he. Tror nok dette blir en engangsjobb. Så langt er det ennå mange uløste oppgaver det gjenstår å finne ut av.. Dessuten må du ikke glemme at jeg har laget en modell til deg tidligere som du mistet i bakken, Lars...Big%20smile


Au, den svei...!
Men siden du bringer det til torgs, handlet det mer om hvordan jeg oppbevarte vidunderet i forhold til små never hvis eiere var min tre år gamle nevø.. Og jeg HAR angret på det!!
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 11:31
Du  må da skjønne at slikt må oppbevares utenfor rekkevidde fra barn. Det er da for søren ikke leketøy vi driver med!
 
Petter Wink
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 12:57
Quote Dette er morsomt og følle med på...Clap Men det blir en del skjæring i den gamle vogna ser jeg.. hva bruker du til skjære jobben for å få best mulig kutt...??
 

Jeg har kjøpt meg et Cool Tool UNIMAT 1-sett. Der er det mange verktøy i ett. Stikksagen er fin til å skjære ut plass til vinduer og dører, og slipemaskinen bruker jeg til å tilpasse det som skal fylles igjen for å få best mulig stivhet i vognkassene. Cool Tool kan kjøpes hos Amundsen i Oslo.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 18:08
Prosjektet har fortsatt ikke strandet!Jeg mistet endevogna i gulvet og måtte starte med noe av det på nytt. Ikke spesielt morsomt..

Dette var faktisk det eneste som gikk i stykker på understellet, så jeg stoler på stålplastens holdbarhet med tanke på at det er relativt liten armering.

Etter litt liming av vognkassen kunne jeg sette på plastplatene, og da ser settet straks mer gjenkjennelig ut.

Etter noen timers jobb i går kveld kunne jeg prøvemontere BM og BP sammen. Litt mistilpasning ennå ser det ut til. Fram med fil og sag...

Selv om det ennå er mye igjen, begynner å ligne noe ..


Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2009 at 00:28
Begynner å ligne på noe nå jaClap
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2019 at 09:35
Hvordan går det med dette prosjektet, har det nå strandet?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2019 at 10:16
Originally posted by AndreR AndreR wrote:

Hvordan går det med dette prosjektet, har det nå strandet?

Ikke strandet, men litt nedprioritert. Ting tar tid, men at det er 10 år siden jeg begynte er helt uvirkelig!

Siden siste innlegg her på forumet, har jeg fått tegnet etsetegninger og laget messingplater med flotte detaljer. Fronten er den mest vriene delen. Her har jeg brukt mye sparkel for å få til den øvre delen. For tiden jobber jeg med den tredje meessingmodellen i rekken.

Først bygde jeg en kjørende modell som for tiden ruller på et anlegg i Sandnes. Før modellen ble sendt nedover, testet jeg den på provisoriske skinner på gulvet i stua.


De som nå eier modellen har lagt ut en video av toget kjørende på anlegget i Sandnes:
Se video av type 72 kjøre

Etter dette fikk jeg tips om å bruke et annet understell fra Piko. Der kan man dele vognene og som på forbildet er det ekte jacobsboggier.

Modell nr. 2 i rekken er kommet så langt at hele settet er ferdig lakkert, og tilpasset Piko-understellet. Dette understellet må også forlenges på alle 4 enheter, men understellet er i plast så det er lettere å skjøte enn Rocos BR 423 som er i metall.


På denne modellen har jeg fått tegnet om fronten etter egen, nye mål jeg fikk tatt av originalen. Denne fronten blir litt mer forbilledlig.



Etter at jeg har begynt å tegne i 3D, har jeg forsøkt å tegne fronten. Den er temmelig vrien, men jeg tror jeg har noe på gang der. Modell nr. 3 vil nok ha en 3D-printet front og 3D-printede skjøtestykker til understellet.


Edited by Pelle - 18 februar 2019 at 10:24
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2019 at 10:24
Lekkert. Bruker du PPD til etsing, Pelle?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2019 at 10:26
Jeg bruker flere, litt avhengig av hvilken detaljgrad og kvalitet jeg ønsker, og hvor lang leveringstid de har. PPD er helt ok, men ikke best på kvalitet.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.