MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lime gips
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lime gips

 Post Reply Post Reply
Author
erlendhall View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erlendhall Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lime gips
    Posted: 04 november 2008 at 06:00
Hei.

Har tidligere fått god hjelp, og takker for det.

Jeg skal lime en sammen en støpt gips "plate" og lurer på hvilket lim som er det beste. "Platen" er ca 2,5 cm tykk og har et motiv på framsiden. Den er dessverre brukket i 2 biter.

Jeg har fått tips om aralditt, aralditt med gips eller vanlig trelim.

Jeg er mottakelig for alle ideer.



Erlend
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 08:15
Originally posted by erlendhall erlendhall wrote:

Hei.Har tidligere fått god hjelp, og takker for det.Jeg skal lime en sammen en støpt gips "plate" og lurer på hvilket lim som er det beste. "Platen" er ca 2,5 cm tykk og har et motiv på framsiden. Den er dessverre brukket i 2 biter.Jeg har fått tips om aralditt, aralditt med gips eller vanlig trelim.Jeg er mottakelig for alle ideer.Erlend


Hvis det er et helt reint brudd der bitene passer perfekt sammen ville jeg prøvd tynnflytende superlim
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 08:30
Min første innskytelse ville være å si: med gips ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 08:51
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Min første innskytelse ville være å si: med gips ... Wink


Jeg har ikke prøvd det selv, så jeg lanserer egentlig bare en teori her:
Gips som lim vil fungere dårlig, dels fordi fordi det vil fylle for mye i sprekken. I tillegg vil den porøse, tørre gipsen trekke vannet ut av "gipslimet" og resultere i at gipsen i limfugen blir temmelig svak.

Men dette var altså kun teori. Kanskje det funker om man fukter bruddflatene litt slik at delene ikke trekker vannet ut av gipsen. Men jeg tror fortsatt at superlim er en bedre ide siden det fyller mye mindre.

Problemet med superlim er at limsøl utenfor limfugen vil forsegle gipsen. Slikt limsøl vil vises veldig godt om man planlegger å male gipsen med farger som ska være litt transparante (beising).

Edited by Håvard H - 04 november 2008 at 08:53
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 14:46
Ferdigblandet fliselim i 1 litersbokser, fantastisk stoff til det meste, blant annet til å lime isopor
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 19:23
Jeg har limt fjellformasjoner av gips støpt i støpeform med trelim. Funker som bare det.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2008 at 20:32
Ferdigstøpte gips-fjellformasjoner har jeg i flere vendinger brukt smeltelim for å lime til tre eller gips.  Funker greit men er avhengig av en varm limpistol og litt "trådfjerning" etterpå
Back to Top
erlendhall View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erlendhall Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2008 at 21:54
Hei

Gjorde et forsøk med trelim, og det ser bra ut.

Nå er det noen skader i gipsen som jeg skal reparere. Har noen tips til hvordan det gjøres? Jeg tror en gipsblanding er bra, men usikker på konsistens og ev lure ting å tilsette for best resultat.

Ellers kan jeg komme med et tips som takk. Når jeg skulle lime figuren som er en plate med et merke på, så var det vanskelig å få den til å ligge riktig for baksiden er ikke hel plan. Løsningen ble å legge den på en skumgummi plate. Denne formet seg etter figurens bakside. En annen fordel var friksjonen i skummet så figuren ikke flyttet seg.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.