nybegynner trenger tips...masse tips |
Post Reply ![]() |
Author | |
vemund ![]() Nykommer ![]() Joined: 02 november 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 03 november 2008 at 12:19 |
Hei. har bestemt for å sette opp en liten bane etter et besøk hos en med et flott märklin-anlegg. sitter nå og lurer på om jeg skal bygge videre på mitt 15 år gamle analoge startsett fra life-like trains,kjøpe nytt analogt startsett og pakker med skinner+++, eller nytt digitalt startsett med ditto tilbehør. er også usikker på märklin / ikke märklin dersom jeg skal kjøpe nytt startsett...har et lite budsjett på 5000 kr ca +- nå i starten.
Det jeg vet banen skal ha er i hovedsak godstrafikk,med et havneområde, og et pukkkverk høyere opp i terrenget. havnen skal fungere som utskipingshavn for pukk. bare å komme med innspill. jeg har ikke laget noen sporplan enda.
|
|
![]() |
|
studenten ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis du vet at du kommer til å bli bitt av basillen, og synes det er morsommere å kjøre tog og "bygge landskap", så ville jeg gått for noe nytt. Det finnes mye fint til under 5 lapper.
Det kan kanskje fort bli mye fikling og mekking på det gamle, kan til og med hende at det er gøy å bevare det gamle slik det er? edit: typo Edited by studenten - 03 november 2008 at 23:02 |
|
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
|
|
![]() |
|
vemund ![]() Nykommer ![]() Joined: 02 november 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
det gamle er vel relativt billige saker,det jeg ser for meg å evt. kunne bruke er lok,skinner og penser.
|
|
![]() |
|
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Uten å blande inn Märklin kontra annet ville jeg gått for et digitalt startsett. Da får du en digital sentral til en billig penge.
Velger du å gå for "ikke Märklin" kan du fortsatt bruke lok(ene) og vognene du allerede har. det er "bare" å putte inn dekoder i lok(ene). Roco har en hel dele gode startsett, det samme har Fleischmann og Trix også. Går du for et Roco startsett kan du få med norsk materiell. Går du for Fleischmann kan du få en relativt avansert digitalsentral. Ut fra hva som rapporteres rundt omkring kan det se ut som at Fleischmann og Rocos digitalgreier etterhvert vil kunne bli kompatibelt. Uansett vil jeg IKKE anbefale å kjøpe et analogt startsett (om slike finnes i dag) Edit: de vanlige skrivefeilene samt et lite tillegg Edited by Dag Cato - 03 november 2008 at 14:19 |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
![]() |
|
heller vel mest mot märklin,i og med at kameraten kjører det, og bor 500m unna. men er det noen ulemper med märklin kontra andre? har kikket på noen digitale startsett hos amundsen hobby,men er usikker på hvor stort jeg bør kjøpe.kommer uansett til å kjøpe ekstra sett med skinner og diverse vogner til å begynne med.
|
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Noen vil hevde at punktkontaktene (midtlederen) hos Märklin er no" styggedom og lite forbilledlig. De vil også hevde at Märklin(kompatibelt - siden flere andre produsenter har slikt) utstyr er dyrere enn tilsvarende i likestrøm.
Andre vil hevde at Märklin har større driftsikkerhet pga av bedre strømopptak (med 3 ledere i stedet for 2) og mindre problematisk koplingsmessig når en setter opp en fri sporplan. Bl.a. ![]() Dersom du søker på forumet, vil du finne flere diskusjoner om dette temaet. |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
velvel, da er märklinsett bestilt,samt et ekstra skinnesett og litt anleggsmaskiner til å begynne med. da blir vel neste trinn å lage en sporplan. noen forslag til utforming?
|
|
![]() |
|
studenten ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Gratulerer! Hva har du lyst til å bruke banen til?
|
|
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
|
|
![]() |
|
banen skal brukes til godstransport og anleggsvirksomhet, og jeg heller mest mot å bygge en punkt til punkt bane med ganske stor høydeforskjell. det åpner etter mitt syn for mange fremtidige muligheter.rommet som skal brukes er 2*5 meter + gang på 1*2 meter som kommer inn midt på rommet.
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |