MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til plassering av lyssignal
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til plassering av lyssignal

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til plassering av lyssignal
    Posted: 02 november 2008 at 19:02
Hei,
jeg holder på å bygge en endestasjon. Jeg har kommet så langt at jeg må planlegge plassering av utkjørssignaler. Jeg kjører med sveitsisk forbilde, uten at det behøver å ha så mye å si i denne sammenhengen.
 
Jeg har ikke tenkt å gå for 100% korrekt gjengivelsle av den virkelige verden, men prøver jo likevel å få ting så riktig som mulig. Jeg lurer derfor på hva som blir "mest riktig" av de to alternativene på bildet nedenfor i forhold til plassering av utkjørssignal. Altså ett signal for hvert spor, eller ett felles utkjørsignal for spor 2 og 3?
 
Buttsporet helt til høyre i bildet er ment for på og avlossing av godsvogner.
 
 
 
 
Med vennlig hilsen
Ben-Sigvald


Edited by ben - 02 november 2008 at 19:40
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 00:08
Enten ett utkjørsignal for hele stasjonen, eller ett for hver av togsporene. Løsning 2 blir derfor verken fugl eller fisk.
Svein S
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 08:59
Hei,
takk for svar. Da får det bli alternativ 1. Men bør jeg da plassere lyssignal for spor 3 etter vekselen til buttsporet?
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 09:04
Ja, hvis du velger ett signal bør det trekkes utenfor vekselen, og fortrinnsvis på høyre side av kjøreretningen.
Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 12:33
Originally posted by ses ses wrote:

... og fortrinnsvis på høyre side av kjøreretningen.


Også i Sveits ....?

Edit: ... kunne ikke dy meg ...Wink


Edited by b e pedersen - 03 november 2008 at 16:28
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 12:44
Glemte det med Sveits. Men nå skriver han jo også at det med forbilde ikke spiller så stor rolle.
Svein S
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2009 at 00:19
Nå som togbutikken lukter flere signaler i det fjerneWink, så vil jeg som "græla grøne" ifob. jernbane/modeljernbane spørre om følgende:
 
Finnes det en normal/hovedregel/mal for antall signaler (innkjør-, utkjør-, forsignaler, blokk, etc) hver stasjon, holdepl., stasjon med sidespor( eks. Vikersund, Hokksund, Ganddal), sidespor, kryssingsspor, etc, skal ha?
 
Har begynt å planlegge ett fastanlegg, så hadde hvert greit med noen tips i den forbindelse. For min del lander jeg nok epoke-messig rundt 1980 og frem til idag....Wink Fant ikke hjelp på MJ-wiki"en...
 
 
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2009 at 00:44
Antallet signaler vil naturligvis variere ut fra antall spor på den enkelte stasjonen, og bruken av disse.
 
Noen grunnprinsipper eller signaler som går igjen er det hvertfall:
 
1.) På "Krysningsspor" (som i virkeligheten er en normal stasjon) vil du når du kjører mot stasjonen først møte et forsignal for innkjørsignalet. Deretter kommer du til et 3-lys innkjørsignal hvor du ofte og finner forsignal for utkjørsignalet montert på samme mast. I andre enden av stasjonen kommer du så til utkjørsignalet som har enten 2 eller 3 lys avhengig av om det er mulig å kjøre ut av sporet til linjen uten å kjøre over avvikende sporveksler eller ikke. I begge ender vil du og trolig finne et høyt skiftesignal som normalt er slukket, men som tenner 6-7 lys på skrå når stasjonen frigis for lokal skifting.
 
2.)Det du kaller stasjoner omfattes i utgangspunktet av samme signalplasseringen som ovenfor siden begge deler på jernbanen er en stasjon. Avhengig av størrelse og trafikk kan de høye skiftesignalene være byttet ut med dvergsignaler, og antallet utkjørsignaler kan være høyere dersom stasjonen har fler enn to spor det går ann å kjøre tog fra.
 
3.) Holdeplasser på linjen har ikke signaler, men i enkelte tilfeller befinner de seg i en slik avstand fra en større hovedstasjon at et forsignal for den store stasjonen kan befinne seg rett ved holdeplassen.
 
4.) Sidespor på linjen (sidespor eksisterer ikke inne på stasjoner) har ingen signalmaster i tilknytning til seg, men som for holdeplasser kan teoretisk et forsignal, innkjørsignal eller blokksignal for en nærliggende stasjon befinne seg rett ved sidesporet.
 
5.) Blokksignaler settes opp på linjen mellom to stasjoner dersom strekningen mellom de to stasjonene er så lang at det er hensiktsmessig å kunne sende to tog tettere etter hverandre i samme retning ut på linjen.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2009 at 00:53
Takker for svar Eirik.
Dette hjelper mot grønnfargen....LOL
 
Da har jeg noe å tenke på til anlegget mitt...
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2009 at 18:50
...Epoke 6 i MJ blir vel den epoken som går uten lys-signal ??? Tror jeg parkerer på epoke 5 jeg.... annlegg uten lyssignaler blir for kjedelig ;-)
 
Flott innføring for oss uinvidde Eirik :-)  Du kan ikke lage en artikkel om det til MJ-bladet da? med litt skisser f.eks?
 
Roger
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.