MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Asai bloggen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Asai bloggen

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 16:55
Blir spennende å følge med på denne bygginga Terje.
 
Tenkte også på de overnevnte hulldekkene.
Kommer vel til å gå som varmt hvetebrød de tenker jeg...Wink
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 16:56
Ser ikke bbort fra at det dukker opp noen uten flakLOL
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 17:50
Originally posted by asai asai wrote:

 
 
Hvis vi skal henge oss opp i noe, så ble vel ikke hulldekkene sendt fra Foss-Eikeland på flak?
Så et tips er vel rene hulldekkelaster uten flak til Kbps vogner...
 
Men til Sggmrs vognen min, er denne helt perfekt!! Big%20smile
 
Jamen, nå ville jo ikke dette sidesporet noensinne blitt nedlagt i HO. Og da ville det blitt sendt på containervogner ogsåSmile
 
Uansett er dette en skikkelig sjefsvognlast!ClapClapClap
 
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 20:00
Originally posted by asai asai wrote:

[QUOTE=bergsagel]
 
Så et tips er vel rene hulldekkelaster uten flak til Kbps vogner...
 
 
Hvor mye veier egentlig en slik last? Kbps`ene har en lasteevne på rundt 25 tonn, så noe særlig mer enn det bør de i så fall ikke veie. M.a.o. så trenger vi aller helst Rps`er.  Smile
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 20:05
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
Hvor mye veier egentlig en slik last? Kbps`ene har en lasteevne på rundt 25 tonn, så noe særlig mer enn det bør de i så fall ikke veie. M.a.o. så trenger vi aller helst Rps`er.  Smile


Det skal jeg finne ut av...  Wink

Når det gjelder den forrige posten din om nedleggelse av sporet er jeg selvfølgelig helt enig! Big%20smile
Dette betyr at denne modulen kan brukes like bra i de fleste epoker. Forskjellen er bare last på flak eller ikke flak... LOL
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 20:17
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
 M.a.o. så trenger vi aller helst Rps`er.  Smile
Ja det hadde vært noeBig%20smile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 20:20
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by asai asai wrote:

[QUOTE=bergsagel]
 
Så et tips er vel rene hulldekkelaster uten flak til Kbps vogner...
 
 
Hvor mye veier egentlig en slik last? Kbps`ene har en lasteevne på rundt 25 tonn, så noe særlig mer enn det bør de i så fall ikke veie. M.a.o. så trenger vi aller helst Rps`er.  Smile
 
Hvor mye kan lastes på en Lgns? Dette bildet gir muligens en pekepinn?
Dette er riktignok en tynnere og kortere type hulldekker, men desto flere.
Men Rps"er, ja takk


Edited by jevistad - 16 januar 2009 at 20:21
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 20:30
Bilder av Kbps på Foss-Eikeland:
 
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 20:34
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Bilder av Kbps på Foss-Eikeland:
 


Jeg visste jeg hadde sett dette før!! Mange takk Jon Einar. Clap
Så Alvalia: Her må det skaffes kortere hulldekker uten flak... LOL
Back to Top
AlvaliaMj View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 08 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AlvaliaMj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 21:37
Som oppbrukt forskalingssnikker tar jeg ansvar og bringer saken videre!Thumbs%20Up Alt for betongindustrien. Kan ikke love når, men skal se hva jeg får til.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 21:41
Originally posted by asai asai wrote:

[QUOTE=J-I Hansen]

Forskjellen er bare last på flak eller ikke flak... LOL
 
Aller helst begge deler.  Wink 
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 21:46
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Hvor mye kan lastes på en Lgns? Dette bildet gir muligens en pekepinn?
 
Dette er riktignok en tynnere og kortere type hulldekker, men desto flere.
 
 
Merk at en Lgns er forsterket til 22,5 tonn aksellast, slik at denne kan laste 30 tonn. Bokstaven "n" forteller det.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 21:50
Originally posted by AlvaliaMj AlvaliaMj wrote:

Som oppbrukt forskalingssnikker tar jeg ansvar og bringer saken videre!Thumbs%20Up Alt for betongindustrien. Kan ikke love når, men skal se hva jeg får til.
 
Du har i hvert fall gjort en solid start, vil nå jeg si. ClapClapClap 
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 23:23
Originally posted by AlvaliaMj AlvaliaMj wrote:

Som oppbrukt forskalingssnikker tar jeg ansvar og bringer saken videre!Thumbs%20Up Alt for betongindustrien. Kan ikke love når, men skal se hva jeg får til.
 
Hva med forskjellige tykkelser på hulldekke-elementene, Spenncon har tverrsnitthøyder fra 200mm - 520mm, ifølge produktkatalogen. Itillegg har de søyler, bjelker m.m.Big%20smileBig%20smile Block Berge har 210mm til 500mm hulldekke.
 
 
Tror det er noen bilder i denne tråden på Bergli forumet som kan være interessante ifm hulldekker/spennbetong...Wink
 


Edited by Snikkaren - 16 januar 2009 at 23:32
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
AlvaliaMj View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 08 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AlvaliaMj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 10:32
Da trenger jeg ønsket mål på hulldekkene og antall...
 
4 stk på 115mm(10m) på bunn med 2 stk på 57,5mm (5m) på toppen?
 
Når det er på plass setter jeg i gang pressa...Wink
Back to Top
AlvaliaMj View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 08 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AlvaliaMj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 17:29
Da blir det slik:
6 stk på 115mm(10m) på bunn med 2 stk på 57,5mm (5m)
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2009 at 18:52
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
Merk at en Lgns er forsterket til 22,5 tonn aksellast, slik at denne kan laste 30 tonn. Bokstaven "n" forteller det.


Det hadde jo vært flott å laste opp Lgjs-vognen fra UGJ


med slik last.  Men mitt eksemplar har elendige kjøreegenskaper, dessverre. Selv om jeg har vektet den ned ganske mye.  Cry
Det er en flott vogn.

Men nå har jo "Rasmussen-gruppen" nettopp lansert Rps i sitt 2009-program.   Kanskje den kommer såpass raskt at noen rekker å ha den klar til Kristiansandstreffet i november?



Hilsen

Roar Børte
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2009 at 08:45
For kontorbygg etc. vil det være tykkelsene 200 og 265 som er mest brukt.
Disse tåler spennvidder på henholdsvis 9 og 12,5 m, vekt 270/362 kg/m2
Standard bredde er 1,2 m, men leveranser vil kunne inneholde tilpasningsbredder (en utfordring å lage et kapp langsetter en kanal Wink

Tykkere elementer for større laster/lenger spenn er eksempelvis (tykkelse/spennvidde/vekt)
320/15/390
400/18,8/485

Som vist i tidligere innlegg i tråden, kan tykkelsen variere noe fra de forskjellige leverandørene.

Tillegg: Eksempelvis vil den ovenfor viste lasten veie 22.680 kg med 200-elementer og 30.408 kg med 265-elementer.


Edited by b e pedersen - 19 januar 2009 at 08:50
Bjørn Egil
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2009 at 07:25
Oppdatert
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2009 at 09:46
Sjekket litt hulldekke opplysninger fra min kontakt i Block Berge:
 
Alle hulldekker har 1200mm bredde.
 
Tykkelser og vekt:
HD210 / 300 kg/m2
HD265 / 360 kg/m2
HD290 / 420 kg/m2
HD320 / 400 kg/m2
HD400 / 450 kg/m2
HD420 / 520 kg/m2
HD500 / 620 kg/m2
 
Begrensningen for transport på jernbane er 12 meter.
Flaket er 2,4X12 meter.
 
De vanligste hulldekkene å sende på jernbanen er HD210, 265 og 320.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2009 at 14:29
Modulene er vel ferdig til Arendal i slutten av Mars?? hehe
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2009 at 11:09
Oppdatert
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.