MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Asai bloggen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Asai bloggen

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Asai bloggen
    Posted: 26 oktober 2008 at 18:39
20.02.2009
14 februar ble det arrangert "smusse-clinic" på Vitenverkstedet (der Sandnes modulen bygges), med besøk østenfra.
Morten.h hadde mange gode tips og det ble smusset litt modeller. Det ble også god anledning til sosialt samvær. En meget hyggelig ettermiddag i verkstedet! Big%20smile
 
Her er litt bilder:
 
Valg av utstyr diskuteres. Her Espen og aha
 
Utstyret testes før materiellet blir smusset
 
NMJ Topline Kbps etter morten.h"s behandling
 
Noe US materiell som eies av Terje-o. Lettere smusset.
 
Sluttresultatet! Blir et helt annet lok etter kyndig behandling fra morten.h
 
Mer informasjon om hva slags US-materiell dette er kan sikkert Terje-o redegjør for. Smile
 
22.01.2009
Første "spadestikk" er tatt! Modulen er offisielt igangsatt.
Det er greit med kyndig hjelp når man opererer tungt utstyr:
Terje-o (til høyre) som sagfører. Foto: jevistad
 
Vi fikk saget til det meste av endestykker og sidevegger.
Veldig morro å være igang med mitt første FREMO prosjekt.
Foreløpig ingen tidsplan. Smile
 
16.01.2009
I en stund nå har det foregått intens planlegging og prosjektering av et nytt FREMO prosjekt her i vest. MJBV her borte har vært sterkt innvolvert i hele fasen, slik at alt skal være 100% korrekt ihht forbildet. Tongue
 
Her er tegning av prosjektet:
Området heter Foss-Eikeland og ligger rett etter Foss-Eikeland holdeplass på Ålgårdsbanen. Sidesporet går inn til det som en gang het Norsk Spennbetong, som i dag heter Spenncon.
Dette blir et spennende prosjekt å bygge da det inneholder industri, elv, inkludert bro over elven, samt en del vegetasjon.
Jeg har et veldig bra bilde av området som er tatt rundt 1982-1983, som er epoken jeg ønsker å bruke. Jeg tør ikke publisere dette her, da det er kopiert fra en bok som heter "Betongindustrien i Rogaland".
Skal etter hvert få tatt litt bilder av området slik det ser ut i dag. Det meste av spor og broen er fortsatt inntakt.
 
25.12.2008
Julaften er unnagjort og 1.juledag er her. Dagen vi bruker til å leke med våre nye ting som nissen kom med. Wink
Dette lå under treet til meg:
NMJ Topline Kbps
 
For min sønn ble det dette:
 
Så en riktig God Jul til alle sammen!
 
03.12.2008
Julen nærmer seg og sønnen min har rukket å bli over 4 måneder gammel. Da syntes selvfølgelig jeg at det var på høy tid å bygge et lite MJ anlegg til ham. LOL
Laget da en liten oval som foreløpig kun er pyntet litt til jul. Etter jul er planen og lage litt landskap etc, samt gå til innkjøp av lok og vogner som vil passe litt bedre enn det som er i bruk foreløpig.
 
Her er et par bilder av anlegget, samt "eieren":
En gammel Lima skiftetraktor duger foreløpig
Godkjent! Wink
 
02.11.2008
Etter en vellykket helg på Voll, hvor mine nysmussede lok og vogner fikk kjørt seg skikkelig, har jeg fått tatt noen flere bilder av smusse jobben min i et litt mer korrekt miljø.  Smile
 
Her er et par:
MZ1415 rett innenfor innkjør Ganddal
EL18 2248 i spor 1 på Ganddal
 
26.10.2008:
I går fikk jeg gleden av å være i kurs hos jevistad, nede i togkjelleren hans. Emnet det gikk i denne ettermiddagen var smussing.
Jeg har aldri gjort dette før, men etter litt kyndig veiledning og øving på noen konteinere, var jeg i gang med vogner og lokomotiver.
 
Her er litt av resultatet:
MZ1415
Tamiya Nato Black tynnet 1/9 på ploger, boggisider og tak. Flat Brown på detaljer på boggifjærer og på eksosrør.
 
Grusvogner
Samme oppskrift som for MZ"en. I tillegg lagt på litt flat brown striper langs sidene av vogna.
 
Utrolig så mye mindre plast look det blir av litt uttynnet maling. Wink
 
Har litt dårlig med miljø og ta bilder i for tiden, så jeg skal forsøke å få tatt noe mer bilder fra Stavanger modelljernbanes messe på Voll førstkommende helg. Der blir materiellet som ble smusset i går kjørt på FREMO anlegget som skal settes opp for annledningen.


Edited by asai - 20 februar 2009 at 11:08
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2008 at 18:46
Kyndig og kyndig fru Blom. "learning by doing" er det vel noe som heter...
 
Og gratulerer med opprettelse av bloggClap
 
 


Edited by jevistad - 26 oktober 2008 at 18:47
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2008 at 20:08
Dette ble jo bra! men mz"en skulle vert litt mere smusset.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2008 at 20:51
ser man på.....en asai blogg,det var på tide Wink Synes vognene og loket ser bra ut,det blir noe helt annet når plastic fantastic look"en forsvinner....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2008 at 21:13

Godt å se at det er flere som blogger...

Håper det kommer flere bilder i denne bloggen..
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2008 at 21:27
Originally posted by Stian Stian wrote:

Dette ble jo bra! men mz"en skulle vert litt mere smusset.
Det kommer ikke helt godt frem på bildet, men som sagt skal jeg få tatt litt mer bilder på Voll til helgen.
Selv synes jeg den ble skikkelig kul. Fikk gleden av å se loket i 1:1 tidligere i vår, som virkelig ga inspirasjon til smussingen både av lok og vogner.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2008 at 21:35
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

ser man på.....en asai blogg,det var på tide Wink Synes vognene og loket ser bra ut,det blir noe helt annet når plastic fantastic look"en forsvinner....
Tenkte jo det var på tide da... Smile
 
Når det gjelder plastic fantastic er de Roco grusvognene skikkelig ekle orginalt, men blir utrolig bra med litt smuss! Clap
Samme gjelder bilvognene til Jon Einar. Så dem hos ham i går. Ufyselige, men også utrolig myyyye bedre nå. Smile
Back to Top
grinda View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote grinda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2008 at 22:36
Ja dette var bra asai.. bra blogg...
 
Dette skaper litt press på andre som meg som enda ikke har turt å prøve. Har veldig lyst til å hive meg inn i smussebølgen, men håper andre kan vise hvordan de har gått fram, for det er vel ikke nok bare å spraye på med uttynna maling, er det? (litt uviten og dom her skjønner du)
 
Erik
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2008 at 22:52

........endelig kom det noen bilder fra deg TerjeWink

Ser utrolig bra ut!
Skulle gjerne sett enda nærmere på disse modellene så det er bare å ta turen bortom nå i uken.
 
Arne
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2008 at 19:46
Oppdatert
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2008 at 20:17
Syntes det blei bra jeg....
 
Her er ett jeg tok... MZ ble litt uklar desverre....
 
 
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2008 at 10:41
Fint smusset tak på MZ, men jeg så et bilde her om dagen på toppen av loket, og da mener jeg at de 3 runde ventilatorene var svarte, og jeg overveiet om å endre mitt eget eksemplar av MZ, men jeg har ikke gjort det enda:-)
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2008 at 12:11
Originally posted by steinbp steinbp wrote:

Fint smusset tak på MZ, men jeg så et bilde her om dagen på toppen av loket, og da mener jeg at de 3 runde ventilatorene var svarte, og jeg overveiet om å endre mitt eget eksemplar av MZ, men jeg har ikke gjort det enda:-)
 
Vurderte å smusse litt mer rundt her, men turde ikke. Det er det med å gi seg mens leken er god...  Wink
Foreløpig er jeg veldig godt fornøyd med resulatet, men mulig at jeg gjør noe med det når jeg har fått litt mer trening...
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2008 at 16:51
Oppdatert
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2008 at 19:30
Godt å se at man begynner tidlig med de unge! Lykke til med videre bygging Thumbs%20Up


Edited by -TUR- - 03 desember 2008 at 20:32
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2008 at 20:12
Selvfølgelig!
Rettet nå... Embarrassed
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2008 at 07:41

Der fikk du vist at du virkelig er en habil landskapsbygger Terje! Med den tilsynelatende stolte eieren på laget gleder jeg meg til å se hva dere får til fremover. Hvis du hekler disse preisernissene bittelitt mindre neste gang kan dette dioramaet inngå på et H0 anlegg.Clap

Arne
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2008 at 07:59
Vurderte en stund om jeg skulle lage FREMO grensesnitt på anlegget. Så kunne jeg tatt det med til Arendal treffet. Hadde falt i smak der. Eller? LOL
 
Neida... Etter jul skal vi lage skikkelig landskap. Dette "landskapet" som nå er brukt, er det min datter på 5 1/2 som har stått for.
Et skikkelig familieprosjekt altså. Smile
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2008 at 16:58
 
Slike tog laget vi hver gang sønnen vår hadde fødselsdagsselskap.
 
Petter
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2008 at 17:06
Stilig!
 
Slik som dette laget jeg til min datters 5 års dag:
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2008 at 04:26
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

 
Slike tog laget vi hver gang sønnen vår hadde fødselsdagsselskap.
 
Petter
 
Fine flagg Wink
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2008 at 12:53
Hei Smile
 
Fint bemærket - Magne Clap - den havde jeg overset.
 
God weekend til alle
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2008 at 13:26
Det er fordi min kone er dansk (Randers) og min sønn derved halvt dansk. Han bor forresten i København for tiden.
Norske flagg var tydeligvis ikke tilgjengelig da dette toget ble laget.
 
Men nå er vi visst helt på jordet hva angår Terjes blogg Dead
 
Petter
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2008 at 13:48
Hei Petter
 
Ja undskyld til TerjeEmbarrassed, men god weekend til jer alle alligevel Smile
 
Mange hilsner
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2008 at 17:14
Går helt fint. Rikitg god helg til alle sammen.
Blir vel litt smaking på juleøl i helgen.  Big%20smile
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2008 at 12:31
Oppdatert
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 14:43
Oppdatert
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 16:25
Ja nå er det ingen veg tilbake, nå har du bloggpressetWink
Hulldekkelastene fra Duha kunne vel ikke kommet mer beleilig.Thumbs%20Up
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 16:43
Da kommer muligens denne saken godt med, selv om det er Block Berge?
 
 
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 16:50
Originally posted by bergsagel bergsagel wrote:

Da kommer muligens denne saken godt med, selv om det er Block Berge?
 
 
Det stemmer. Jeg sendte en mail i dag tidlig til en jeg kjenner i Block Berge. (Han er forresten nevø av Nils Sinnes som i sin tid startet Norsk Spennbetong)
Han var imponert. Han likte spesielt godt detaljen med at beskyttelseshettene i endene var røde. Helt som forbildet.Clap
 
Hvis vi skal henge oss opp i noe, så ble vel ikke hulldekkene sendt fra Foss-Eikeland på flak?
Så et tips er vel rene hulldekkelaster uten flak til Kbps vogner...
 
Men til Sggmrs vognen min, er denne helt perfekt!! Big%20smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.