MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Längd på mötesspår
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Längd på mötesspår

 Post Reply Post Reply
Author
Urban Johansson View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 januar 2005
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Urban Johansson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Längd på mötesspår
    Posted: 22 oktober 2008 at 10:12
Hei!
 
Vilken längd på mötesspår rekommenderas på en station som ligger på en enkelspårig huvudlinje och har en anslutande bibana?
Förebilden "Valskog" har mellan 774 - 673 m långa spår...
Tips på spårväxlar önskas också!
 
Med vennlig hilsen
Urban J
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 17:32
Hvilken epoke snaker vi om?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 17:50
Hei
Det er som regel ikke nok å tenke 1/87, altså virkelig verden delt på 87. De fleste har ikke så stor plass.Big%20smile
Eller så kan du si det på en annen måte:
Hvor lange tog har du tenkt å benytte? Legg sammen lengden på det lengste lokomotivet du har tenkt å bruke pluss lengden på de vognene du vil sette sammen det lengste toget med.

Eller så må du tenke slik at det lengste toget alltid skal ha "forkjørsrett" og kjøre i det gjennomgående sporet, mens møtende, kortere togstammer må inn på sidespor på stasjoner, og vente der på laaange tog...

Det er DIN modelljernbane, så du bestemmer - det viktigste er at du selv har glede av hva du gjør. 100% virkelighetstro trafikkavvikling krever stor plass.
mvh Olav

OlavM
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 18:52
Originally posted by olavm olavm wrote:

Det er DIN modelljernbane, så du bestemmer - det viktigste er at du selv har glede av hva du gjør. 100% virkelighetstro trafikkavvikling krever stor plass.
mvh Olav

Du har misset et viktig poeng... Her dreier det seg om en stasjon bygget som FREMOduler. Altså er det ikke HANS modelljernbane, men han må ta et visst hensyn til at han skal ha med modulene på et treff hvor det er ANDRE som kanskje setter premissene for toglengde.
 
Å planlegge en stasjon for bruk på modultreff gir normalt den fordelen at lengden ikke blir hindret pga. plassmangel. Men kjernespørsmålet er likevel det DagCato stille: hvilken epoke skal stasjonen bygges for?
 
Skal den bygges for en gammel epoke med korte tog er det viktig at krysningssporene ikke blir for lange siden det vil føre til et unødig tidstap ved skiftebevegelser på stasjonen.
 
Men om stasjonen skal bygges for en moderne epoke må den ha lange nok krysningsspor til dagens godstog, kanskje et minimum på 3-4 meter krysningslengde.
 
Siden kjøring på FREMOtreff foregår med hurtigklokke og rutetabeller så vil det være avgjørende å time stasjonslengden optimalt for den tiltenkte toglengde, og epoken vil derfor spille en viktig rolle.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 19:43
Eika!
OK, Fremo eller ikke Fremo - plass er uansett et "problem" - til og med Fremo må inngå visse kompromisser mht kjøremønster og komprimering av stasjonslengder og/eller avstander mellom stasjoner.
Ellers er jeg selvsagt helt enig i dine og Dag Catos kommentarer.
Olav
OlavM
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 22:24
Epoken er nok viktig her jaShocked
 
Et eksempel: Nye Rise stasjon har en lengde i spor 1 på ca. 4 meter, i spor 2 og 3 ca. 60 cm mindre. Den klarte seg fint i Kolding for et par uker siden, mens den i Kristiansand hadde litt problemer med å ta unna de lange flistogene som skulle til Solåsen (som heller ikke var lang nokLOL). Så lange enhetstog vil fort kreve 5-6 meter, mens litt mer gammelmodige tog skjelden er mer enn 3 meter lange.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Urban Johansson View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 januar 2005
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Urban Johansson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 23:12
Hei!
 
Mange takk for hurtig svar!
 
Jag har ritningar på stationen för alla år utom 1955-1969 - den epok jag vill avbilda. Ritningarna lär vara kasserade/slängda.
 
1935 års ombyggnad gav mötesspår på 453, 448 och 334 meter. 1969 var spåren 774, 673 och 673 meter långa.
 
Tanken är att kunna sätta in modulen i trafik mellan 1950-1995 då alla sidospår revs upp.
 
 
Urban Johansson
Sverige


Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2008 at 13:36
Hei Urban.
 
Artig at du planlegger et nytt stasjonsprosjekt.  Dersom den blir i Mariefred-klassen så har vi noe å se fram til!  Clap
 
Jeg synes at det med stasjonslengde gjerne handler om enten å være tro mot forbildet (hvor selv små/mellomstore stasjoner ofte blir 6-7 meter)  eller å ha en mer praktisk tilnærming i forhold til bruk på treff/hjemme og transport.
Til det første er jo saken grei. Man bygger det som trengs.
Ulempen blir at du kanskje må la stasjonen bli hjemme i noen tilfeller,
i hvert fall her i Norge.  Hos oss er det til nå bygget 4 stasjoner med lengde ca 11-15 meter. Samtidig har 2 av klubbene som arrangerer treff sagt at de gjerne vil holde seg til ca 200m² anleggsflate.
 
Min "ideelle" stasjon til bruk på fremotreff er:
-   Lengde ca 6-8 meter.  Anvendbar på "alle" treff, både på hovedstrekning og sidelinje.  Tillater da minst 2 spor med kryssingslengde ca 4,5 meter.
(I Kristiansand var makslengden for gjennomgående tog omtrent dette slik at man fikk en noenlunde effektiv håndtering på oppstillingsstasjonene)
-   Forgreningspor til sidelinje/industri.  Lengden øker med ca 1,5 meter, men det gjør også bruksverdien i trafikkspillet.
-   Persontogsspor, hovedstillverk og Txp på den ene siden.  Godstogsspor/skiftegruppe, rampespor og lokalt stillverk på den andre.
-   Uttrekkspor i minst 1 retning.  Kan utelates dersom sidelinjen kun har liten trafikk, har innkjørstogvei uavhengig av hovedtogvei og tilgang til alle spor.
-   Stasjonen har lokstall m/svingskive, hensettingsspor samt et "troverdig" uttrykk med en del fine detaljer.
 
Så var det å finne et slikt forbilde da...Confused
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.