MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynner - kjøp av H0 skinner i utlandet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynner - kjøp av H0 skinner i utlandet

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynner - kjøp av H0 skinner i utlandet
    Posted: 20 oktober 2008 at 20:33
Hei!
 
Jeg har lyst til å bygge et H0 anlegg, men selv om det har vært en rekke innlegg om skinner finner jeg ikke helt ut av det...
 
Tenkte først å kjøpe et digitalt startsett i Norge for deretter og kjøpe en bunke skinner fra utlandet. Har tidligere benyttet Tower Hobbies i USA til modellfly og de har vært 50% billigere enn ved kjøp i Norge. Hvordan er de på modelltog? http://www.trainmodels.com/ 
 
Det er vel "K" skinner som er mest skala, men hvilket merke og hvor er det billigst?
 
F.eks selger Tower Hobbies Atlas skinner. 100 stk for rundt 90$ (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LX5756&P=F) Er de noe å samle på?
 
Marius
 
 
 
 
 
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2008 at 22:21
Hei!
 
Velkommen til dette forumet, en ny og interessant gren innenfor teknisk hobby!
 
Originally posted by _marius _marius wrote:

Det er vel "K" skinner som er mest skala, men hvilket merke og hvor er det billigst? (...) F.eks selger Tower Hobbies Atlas skinner.
 
Utover bare "H0" lurer jeg på hva du har ønske om å bygge?
 
Grunnen til at jeg spør er at u nevner K-skinner. Disse er ganske riktig i H0, men er tilpasset 3-leder vekselstrøm fra Märklin. Disse er ikke kompatible med noe annet hva der angår skinner, utover andre vekselstrømprodukter fra Märklin.
 
Atlas-skinnene du refererer til, er 2-leder likestrøm. Under forutsettning av samme skinnekode (høyden på selve skinnestrengen), er disse er kompatible med alle andre 2-leder likestrømsprodukter fra forskjellige leverandører verden over. Dette er mer utbredt enn Märklin sitt system.
En annen ting du dog bør tenke over er at svilleavstanden på amerikanske skinner generellt (herunder Atlas) er langt tettere, enn på europeisk skinnegang (med noen få unntak).
 
Hva ellers der angår amerikanske likestrømsskinner i H0, vil jeg anbefale deg å holde deg unna Bachmann EZ-Track. Jeg har selv ingen erfaring med disse, men kjenner noen som har.
 
Av europeiske skinneprodusenter i likestrøm er Peco, Roco og Tillig kjente kvalitets produkter med godt utvalg i sortimentet. C-skinner fra Trix kan også anbefales, og jeg bruker dette med sønnen min.
 
Jeg håper dette hjalp deg litt på veg, og skulle det være noe annet du lurer på er det jo bare å spørre.
 
Lykke til!
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2008 at 09:05
Hehe...takk for svar! Skjønner at jeg må lese meg opp litt! Jeg har ikke peiling, men det er vel likestrøm som gjelder.
 
Neste spørsmål er link til nettbutikk med Peco, Roco eller Tillig skinner? Ser i en norsk nettbutikk at Roco skinnene koster rundt kr 15 per stk. Det er kanskje ikke så ille? Ble litt fascinert av Atlas som har skinner til under kr 5 per stk.
 
Bør man holde seg til samme skinneprodusent (så fremt de passer med hverandre) eller er det så stor forskjell at det bør unngås?
 
Åja...link til bøker/hefter om modelltog for uvvitende som meg?
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2008 at 13:56
Jeg holder akkurat på å bygge meg en modelljernbane i kjelleren,  og jeg benytter meg av såkalte flexiskinner.  Dette er lange bøyelige skinner på ca 90cm,  og disse kan du bøye og kappe etter behov.  Veldig greie å jobbe med synes jeg da.  disse får du både med "betong" og "tresviller".
 
En god bok som jeg har benyttet meg endel av er den svenske boka "Modelljärnväg från grunden"  av Håkan Davidsson.  Den kan du sikkert bestille på nett hvis du gjør et søk.


Edited by Fabian - 21 oktober 2008 at 14:00
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2008 at 15:06
Originally posted by _marius _marius wrote:

Bør man holde seg til samme skinneprodusent (så fremt de passer med hverandre) eller er det så stor forskjell at det bør unngås?


Det behøver du ikke. Noen ganger kan det imidlertid være litt vanskelig å få lasket sammen skinner med forskjellig profil, samtidig som veksling av profil faktisk kan gi artige effekter som også er forbildetro: tyngre skinner i hovedspor og lettere på sidespor. Roco leverer overgangslasker mellom code 100 og code 83, er det vel.

Litt om code, for det kan vel lyde litt kryptisk. Tidligere var standardskinnen for H0 2-skinne code 100 som er 2,5 mm høy (selve skinnestrengen). Code angir antall tusendels tomme. 2,5 mm høy skinne tilsvarer imidlertid en meget tung skinne i 1:1, langt fra det som har vært brukt i Norge noen gang. Allerede på 1970-tallet var det derfor mange som jaktet etter lettere skinner. Amerikanerne gikk foran der og leverte skinner og skinnestrenger i code 83, 70, 55 og 40. Senere kom code 75 og 83 også i sortimentet til noen av de europeiske produsentene også. Peco code 75 synes i dag å være populær.



Edited by ses - 21 oktober 2008 at 16:51
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2008 at 16:39
Flottings! Et skritt nærmere - Peco 75 - mangler bare nettbutikken!
 
Hvor handler dere?
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2008 at 19:36

uten å skulle drive reklame for noen, men både Norsk Modelljernbane og Tveco har vel de skinnetypene du ser etter.

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2008 at 20:27
Originally posted by _marius _marius wrote:

Flottings! Et skritt nærmere - Peco 75 - mangler bare nettbutikken!
 
Hvor handler dere?
 
Vestfold MJ Import bruker å være greie å handle medWink
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 02:52
Det finnes flere butikker som selger peco75  i dette landet. Ikke umulig at det er forskjell på priser. Så det kan lønne seg å sjekke.
 
Peco sporveksler må loddes føre de kan taes i bruk. Ellers blir det kortsluttning.
 
Et greit sted å begyne er å kjøpe digitalsett fra roco(eller tilsvarende produsent). Men da får du skinner med balast(som marklin c skinner) Coden på roco er som på tilling code 83. Peco har også code 83 i sitt utvalg. I et startsett får du mye for pengene. Roco leverer sine startsett med digitalstyring.  Roco startsett kan du også få med norsk matriell(til en høyere pris)
 
Flere av butikkene fører samme produkter: http://www.mjf.no/forhandlere.asp
 
 


Edited by Wickerman - 22 oktober 2008 at 02:53
A matter of life and death
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 07:49
Takk for oversikten! Der var det noen å sjekke. Min erfaring fra modellfly er at det er 30-50% rimeligere å handle fra f.eks USA (inkludert toll og frakt).
 
Tenkte også å starte med et digitaltsett for deretter å utvide med en bunke skinner. Skulle gjerne hatt skalaskinner i startsettet (de uten "dingsen" (balast?) under skinnene)!
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 10:22
Jeg går ut fra at med "dingsen" så mener du märklin-skinnene, men hvis du kjøper de skinnene som du har fått råd om her  så inneholder de bare spor og sviller.  Så må du ordne ballasten sjøl, og hvordan det kan gjøres finner du også artikler om her på forumet  hvis du bare gjør et lite søk.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 10:23
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

 
Peco sporveksler må loddes føre de kan taes i bruk. Ellers blir det kortsluttning.
 
 


Javel? Kan du forklare det nærmere? Hvor/hva må i tilfelle loddes?
Svein S
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 10:53
Hei!
 
Her serveres det mye sprøyt! Jeg har bygget min modelljernbane helt med Peco sporveksler, og jeg har ikke loddet noen av dem. Bruk gjerne Peco - de er faktisk meget pålitelige uten å lodde noe!Wink
 
I tilfelle noen lurer så kjører jeg digitalt.
 
MVH, Tom


Edited by rosenblad - 22 oktober 2008 at 11:02
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 11:21
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Hei!
Jeg har bygget min modelljernbane helt med Peco sporveksler, og jeg har ikke loddet noen av dem. Bruk gjerne Peco - de er faktisk meget pålitelige uten å lodde noe!Wink
 
I tilfelle noen lurer så kjører jeg digitalt.
 
MVH, Tom


Insulfrog eller electrofrog?
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 13:49
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Peco sporveksler må loddes føre de kan taes i bruk. Ellers blir det kortsluttning.
 
 
 
Hvor i all verden har du det fra Lars? det er jo bare sprøyt!
 
 
Peco sporveksler fungerer rett ut av esken de. Den eneste tingen du må passe på er at om du velger et av skinnesystemene som har gjennomgående strøm i hele sporkrysset så må du legge inn plastlasker på de to sporendene som kommer ut fra sporkrysset i midten.
 
Men å bruke plastlasker der i stedet for metallasker tar jo ikke et sekund mer arbeidstid.
 
 
Det jeg TROR du kanskje har tenkt på, men ikke har kompetanse til å formidle er at det anbefales av enkelte å gjøre en endring i strømtilførselen til sporvekselen. Behovet for å gjøre denne endringen vil avhenge veldig av f.eks. hva slags materiell som skal benyttes på banen, og har normalt ikke noen nødvendighet/betydning for den store majoritet byggere. behovet for denne endringen kommer først ved bruk av enkelte lok med litt andre toleranser på akslene og oppbyggingen sin.
Endringen består som du er inne på i å lodde et par små forbindelser fra hver stokkskinne til den nærmeste avgrenende skinneprofilen samt at man kutter en liten jumper på undersiden av vekselen.
 
 
I tillegg så er det anbefalt å koble kjørestrømmen til sporkrysset via en bryter på sporvekselmotoren. Dette for å sikre bedre strømopptak i sporkrysset dersom det skulle bli dårlig kontakt gjennom selve vekseltungen. Men dette er en anbefaling som og finnes til f.eks. Rocos veksler. Både Roco (hvertfall forrige generasjon) og Peco sine veksler kommer på forskjellige måter delvis ferdig for å kunne foreta en slik kobling.
NB! Dette gjelder KUN for Peco veksler som har betegnelsen "electrofrog". Det "gamle" code 100 systemet deres, Set-track-systemet og de vekslene til det nyeste code 83 systemet som er merket "Insulfrog"
 
 
Det finnes en amerikansk nettside som forklarer dette veldig godt. Jeg har dessverre ikke adressen her akkurat nå, men jeg ser sikker på at en eller annen kan finne den rimelig kjaptSmile
 
Eirik
(Som har lagt/koblet pecoveksler i 20 årSmile)


Edited by eika - 22 oktober 2008 at 13:54
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 14:30
Hei!
 
Originally posted by eika eika wrote:

Det finnes en amerikansk nettside som forklarer dette veldig godt. Jeg har dessverre ikke adressen her akkurat nå, men jeg ser sikker på at en eller annen kan finne den rimelig kjaptSmile
 
Ja, det kan du være sikker på (det hadde gått ennå kjappere om jeg ikke hadde opplevd litt "treghet" på forumet) . -Det var kanskje denne siden du tenkte på? Siden inneholder også forslag til kobling av andre sporveksler.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 14:32
Yup. der var linkenTongue
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 15:07
Nyttige lenker, Roger. Oppsummert kan man vel si det slik:

Peco Insulfrog holder for de fleste formål. Ingen ekstra tiltak trenges.

Peco Electrofrog hvis man har materiell som har dårlig strømopptak slik at det er viktig med strøm gjennom hele skinnekrysset. Krever at skinnekrysset mates med strøm avhengig av vekselens stilling. Ved bruk av for eksempel Tortois vekselmotor ordnes det ved å bruke ett av de to kontaktsettene til dette formålet.

Problemet er at Insulfrog ikke kan bygges om med ledende skinnekryss, så har man installert Insulfrog-vekseler, så må man også for framtiden avstå fra modeller som krever maksimalt strømopptak, for eksempel lette to-akslede lok/skiftetraktorer o.l.
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2008 at 16:27
Hei!
 
Originally posted by ses ses wrote:

Problemet er at Insulfrog ikke kan bygges om med ledende skinnekryss, så har man installert Insulfrog-vekseler, så må man også for framtiden avstå fra modeller som krever maksimalt strømopptak, for eksempel lette to-akslede lok/skiftetraktorer o.l.
 
"Siste tog har nødvendigvis ikke gått" for strømførende hjertestykker, selv om man har lagt sporveksler med islolerende hjertestykker. Jeg har ikke prøvd dette tipset selv, men har registrert at det har vært anbefalt andre steder. - Jeg vet derfor ikke hvor godt og lenge det eventuellt virker.
 
Ved å male det isolerte hjertestykket med Electro Connector, skal det bli strømførende. Jeg vet at Brawa solgte slik maling i hobby øyemed, men man kan også benytte varmetrådreperasjon til bakruter (f. eks. prod. nr. 34-786 (768?) hos Chlas Ohlson).
 
 


Edited by Roger - 22 oktober 2008 at 16:31
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2008 at 10:57
Hei Svein!
 
Mine er Electrofrog siden jeg har flere 2-akslinger som trenger strømopptak på alle sine hjul. Strømmating skjer fra tunge-enden med plastlasker på alle 4 skinnene i hjertestykke-enden. Jeg har aldri hatt problemer med strømforsyning til hjertestykket via vekseltungene, og lurer derfor på om det er endel "synsing" ute og går. Det samme gjelder også kjøring med RP25 hjul i code 100 vekslene.
 
MVH, Tom


Edited by rosenblad - 23 oktober 2008 at 10:58
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2008 at 13:09
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Hei Svein!
 
Mine er Electrofrog siden jeg har flere 2-akslinger som trenger strømopptak på alle sine hjul. Strømmating skjer fra tunge-enden med plastlasker på alle 4 skinnene i hjertestykke-enden. Jeg har aldri hatt problemer med strømforsyning til hjertestykket via vekseltungene, og lurer derfor på om det er endel "synsing" ute og går. ...
 
MVH, Tom


Siden du ikke har hatt mateproblemer via vekseltungene har jeg to spørsmål:
1. Har lim/maling el.l. potensielle isolerende ting vært borti vekslene dine?
2. Har du i behold fjærbelastningen eller er den fjernet slik man normalt gjør ved motorisering med Torrtois for eksempel?

Ellers vil jeg kanskje tro at mange anvender føre-var-prinsippet for å slippe å risikere dårlig strømopptak en dag.
Svein S
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2008 at 22:10
Hei Svein!
 
For å svare på dine spørsmål, som jeg ville anta interesserer andre og;
 
1. Ja, jeg maler skinnestrengene med olje basert Humbrol 186 Brown, men ikke på området der tungene kommer i kontakt med skinnene. Deretter legger jeg ballast fra Woodland Scenics med vanlig Cascol sløydlim tynnet med 50% vann og noen dråper Zalo.
 
2. Vekslene er helt originale med fjær. Jeg bruker Peco motorer montert direkte på vekselen og er godt fornøyd med den løsningen.Smile
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2008 at 22:20
Antagelig er det nr.2 som utgjør forskjellen. De av oss som foretrekker Tortoismotorene og dens egenskaper, vil gjerne fjerne fjæren, og da reduseres nok tungens evne som sikker elektrisk kontakt siden presset mot stokkskinna blir redusert.
Men når man bruker slik vekselmotor så følger det automatisk med elektrisk bryter som man da mater skinnekrysset med. Det innebærer selvfølgelig at man må trekke tre ekstra kabler og gjøre noen modifikasjoner med vekselen. Man kunne selvfølgelig ta sjansen å la være og se hvor lenge det holdt, og så evt. mate skinnekrysset først hvis det feilet. I tilfelle må modifkasjonene med vekselen være foretatt på forhånd og de tre kablene være koblet til skinnene slik at man slipper å ta vekselen opp igjen. Men da har man likevel gjort så mye at å koble de tre kablene til kontaktsettet på vekselmotoren er det eneste som gjenstår, og det tar ikke mange minuttene.

I høyttenkende modus....
Svein S
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2008 at 00:00
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

 
Peco sporveksler må loddes føre de kan taes i bruk. Ellers blir det kortsluttning.
 
 


Javel? Kan du forklare det nærmere? Hvor/hva må i tilfelle loddes?
 
Jeg har en Electrofrog som jeg ikke har gjort noe med. Den korslutter nå jeg legger over vekslen fra avik til hovedspor. Så da antok jeg at man måtte lodde krysset for at den skulle fungere.
 
Da er det nok fordi jeg ikke hadde plastlasker på vekslen som gjorde at vekslen kortsluttet.


Edited by Wickerman - 27 oktober 2008 at 00:06
A matter of life and death
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2008 at 10:59
Hei Wickerman!
 
Det er garantert manglende plastlasker i hjertestykke-enden på vekselen som ga deg kortslutningen. Strømmen går fra stokkskinna på den "lukkede" tunga, gjennom hjertestykket, og over denne til den videregående skinna ut på anlegget. Dermed er kortslutningen et faktum. Jeg tror at du vil bli glad i Peco-vekslene hvis du monterer plastlasker!
 
MVH, Tom


Edited by rosenblad - 28 oktober 2008 at 10:12
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2008 at 17:52
Hei Tom
 
Så det betyr at man må lodde eller sette på plastlasker for å hindre kortsluttning.
 
Men takk for svarSmile
A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2008 at 18:13
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Hei Tom
 
Så det betyr at man må lodde eller sette på plastlasker for å hindre kortsluttning.
 
Men takk for svarSmile
 
NEI Lars...det betyr ikke at du på noen som helst måte kan lodde deg vekk fra det problemet du beskriver (kortslutning). da har du missforstått totalt... ikke blandt lodding inn i dette her i det hele tatt...vær så snillWink
 
2 plastlasker er allt du behøver, og det er den (eneste), enkleste og simpleste måten å løse problemet på.
 
 
For de mer viderekommende kan det være et alternativ å droppe plastlaskene, bruke metallasker og så kappe skinneprofilene litt lengre ute, nærmere bestemt rett utenfor "middel"punktet (det punktet toget må utenfor for ikke å komme i konflikt med tog på nabosporet). Kombinert med bruk av opptattmeldere vil du da få en melder som sier at vekselfeltet er opptatt helt til toget garantert er utenfor fare for påkjørsel fra nabosporet.
 
 
Eirik


Edited by eika - 28 oktober 2008 at 18:14
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2008 at 01:13
Jeg har fått med meg at det holder med plastlasker så jeg skal ikke dra dette noe lengere utWink

Edited by Wickerman - 29 oktober 2008 at 02:04
A matter of life and death
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2008 at 01:38
Originally posted by eika eika wrote:

 
2 plastlasker er allt du behøver, og det er den (eneste), enkleste og simpleste måten å løse problemet på.
 


Vel, ikke eneste. Den tradisjonelle måten er å isolere skinnekrysset (frog) helt (fire kapp/isolerlasker), koble en ledning til skinnekrysset, og mate denne via et av kontaktsettene på vekselmotoren. Da får man elektrisk ledende skinnekryss som alltid er korrekt i forhold til vekselstillingen.
For de av oss som har praktisert selvbyggingens kunst, er dette standarmåten å gjøre det på for å sikre brukbar strømtilgang gjennom vekselen.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2008 at 02:26
Originally posted by ses ses wrote:

Vel, ikke eneste. Den tradisjonelle måten er å isolere skinnekrysset (frog) helt (fire kapp/isolerlasker), koble en ledning til skinnekrysset, og mate denne via et av kontaktsettene på vekselmotoren. Da får man elektrisk ledende skinnekryss som alltid er korrekt i forhold til vekselstillingen.
For de av oss som har praktisert selvbyggingens kunst, er dette standarmåten å gjøre det på for å sikre brukbar strømtilgang gjennom vekselen.
 
Det er korrekt, men det er ikke tvingende nødvendig. Det eneste som er absolutt nødvendig for å bruke en peco electrofrog er å huske de to plastlaskene. Alt annet er brukerdefinert nødvendighetWink
 
Forøvrig er det ikke nødvendig å kappe noe særlig på en peco electrofrog for å få til dette. De nødvendige bruddene er allerede innebygget i sporvekselen. Man trenger bare knekke over to små strømjumpere på undersiden med en spiss skrutrekker så er bruddene ordnet. Og når det gjelder ledning til sporkrysset så er det allerede ved leveranse ordnet slik at man bare trenger bore hullet i underlaget og tre den uisolerte ledningen gjennom der og skjøte den på undersiden og videre til vekselmotoren (glem ikke kortslutningssikring i form av en PTC-motstand eller billyspære på denne ledningen)
 
Det eneste man eventuellt må lodde litt for er dersom man ønsker å sikre strømopptaket ennå litt bedre. Da må man lodde inn små jumpere fra hver stokkskinne til skinneprofilene midt i vekselen litt ovenfor den bevegelige tungen. Jeg mener å huske Pecos veksler allerede fra fabrikk har et passende opphold i svillematten som er beregnet på disse jumperene.
 
 
Men som sagt: alt dette er ekstraarbeide hver enkelt får vurdere nødvendigheten av. Det eneste absolutt nødvendige er som sagt å sikre de to skinneprofilene ut fra sporkrysset med plastlasker (og selv det kun dersom man mater strøm fra den siden av vekselen vel og merke, men akkurat den kommentaren pleier jeg utelate hver gang jeg selger electrofrog og skal forklare kundene koblingstrikseneWink)
 
 
Forøvrig var min tekst som du siterte mest rettet mot Lars B"s gnål om lodding... Noe som jo som jo ikke er en nødvendighet for å ta i bruk vekselen, og som Tom R jo hvertfall har vitnet om at det går fint å klare seg uten...
 
Eirik


Edited by eika - 29 oktober 2008 at 02:29
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.