MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - TMZ 1411
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

TMZ 1411

 Post Reply Post Reply
Author
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: TMZ 1411
    Posted: 04 oktober 2008 at 20:31

Det er flott at det kommer nye modeller av materiell som går på norske spor og Baneservices TMZ 1411 er et spennende lok som nettopp  har vært mye å se her i Stavangerområdet.

Modellen som er vist i en annen tråd er flott å se på og frister absolutt, men det er et par ting som faller en i øynene.
 
For det første er de gule skiltene på siden trykt rett på den korrugerte overflaten. På originalen ser disse ut til å være egne skilt, trykt på stålplater som er festet utenpå lokkassen.
 
En annen ting er vinduene i fronten. TMZ har forskjellige vinduer i hver ende fordi loket fikk skiftet front i den ene enden etter en kollisjon. De vinduene som vises på modellen er korrekt for den ene enden, men hva slags vinduer har den andre enden? Dette kommer ikke frem av bildene.
 
Her er originalen:
 
 
 
Som sagt synes jeg det er flott at noen tar initiativet til å få laget norske modeller og liker derfor ikke å begynne med sur kritikk. Men jeg ble litt overrasket over skiltene. Angående vinduene venter jeg spent på å få se den andre enden.
 
Petter
 
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2008 at 16:05

Jeg vil vell anta at det ikke er gjort noe endringer på vinduene i det andre fører rommet.

Det ville vell ha fordyret produksjonen endel.
Alternativet har vært at det kanskje ikke har kommet noe lok heller.
Det er no et valg en vær produsent må ta.
 
Skal jeg lage en modell som er sånn ca 96 % rett og få en pris som gjør at vanlige MJ folk kjøper den.
 
De aller, aller fleste av oss klarer og leve med de eventuelle 4 % feilene.
Men det er jo altids noen som må rope og skrike vist at det er noe som er litt feil.
 
Husker den diskusjonen om sandlukene på det nye EL 16.2206 loket fra Roco.
Jeg så det, ja, men jeg ser ikke det som noen hindrig i og kjøpe det.
Prisen var jo veldig overkommelig.
 
Men det er jo ingen som tviger noen til og kjøpe det loket eller vognen det er den eventuelle feilen på.
 
Hobbytrade har jo kommet med mange flotte modeller til en svært fornuftig pris.
 
Jeg har mange ganger drømt om en superline fra NMJ men økonomien sier nei, dessverre Cry .
 
Med NMJ, Hobbytrade, Roco mm lager jo også lok og vogener til en rimeligere penge som jeg mener er veldig bra Tongue.
 
Jeg synes det er flott at produsentene kommer med Norske lok og vogner Big%20smile , selv om det kanskje ikke er helt 100 % rett i forhold til orginalen.
Alternativet har jo vært, ingenting  Cry .
 


Edited by Tåge - 12 oktober 2008 at 16:35
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2008 at 18:27
På Mz 1411(modellen) har de trykket påskriftene på lokkassa, dette er feil. Er vell ikke så stor problem for hobbytrade å sette på 4 plastplater med dekaler som på forbildet(er skrudd på)
 
På Peterson som også Hobbytrade skal komme med, er også logoen festet på plater og skrudde fast på loket. På samme prinsippet som på Mz 1411. Får håpe de retter opp innen serieproduksjon
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.