MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremo
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremo

 Post Reply Post Reply
Author
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fremo
    Posted: 02 oktober 2008 at 23:49
Hei
 
jeg har fem til nå kun drevet med amerikanske modeller, men starter snart på ett nytt anlegg. Norsk 1965-1970. I den forbindelse er det ønskelig å bruke samme standarder vedr. lokomotiver og vogner som benyttes på treffene slik at disse også kan benyttes der. Er det noen oversikt over dette. Jeg tenker da på koblinger, problematikk rundt dcc, kort  etc.
 
(Jeg kjører forøvrig med NCE med standard DCC.).
 
 
-=SpeedBird=-
 
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2008 at 07:32
Deltagelse på Gardermotreffer 31 okt - 2 nov vil gi deg inngående kjennskap (og to opplevelsesrike dager).
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2008 at 21:28
Jeg er litt novise selv og desverre er FREMO Norge sine websider nede for øyeblikket.  Den offisielle FREMO standarden finner du imidlertid her:
 
 
Men modellerer du 50-70 tallet er det jo bare å undersøke hvilke forbilder som var i trafikk og matche dette mot tilgjengelige modeller.  Her har jo utvalget etter hvert blitt meget bra, men det er jo litt avhengig av kostnadsbegrensninger (mange flotte supermodeller) og modellferdigheter (gode byggesett av lok og vogner).  Av storseriemodeller finnes det mye bra og mange har laget artikler her på forumet om ombygging, remotorisering og smussing.
 
I FREMO miljøet finnes det i prinsippet to koblingsstandarder.  Modellerer du 50 - 70 miljøet treffer du flest som sverger til selvlagete tråd/bøylekoblinger.  En subgruppe (som jeg merker at jeg dras inn)sverger også til Code 75 (noen sogar code 55) skinner og RP25 hjul med reduserte flenser.
 
Hva angår DCC benyttes NMRA standard decodere og klubbene/grupperingene rår over et tilstrekkelig antall håndkontroller iht FREMO standard (FRED).  På treff vil det også stilles nødvendig utstyr til rådighet for at digitalstyringen vil fungere.  
 
Oppsummert:
- Lok og vogner finnes for ethvert ambisjonsnivå
- De må ombygges med tråd/bøyle kobling
- Hjulene kan erstattes med RP25 hjul (om du blir hektet)
- Hva angår DCC er det bare å bruke decodere som tilfredsstiller   gjeldende standard
 
Og igjen; treffet på Gardermoen gir rask innsikt og mye glede
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2008 at 23:27
Hei
 
Takk for svar. Jeg vet ikke om jeg rekker treffet på gardermoen i år enda, men håper jeg klarer å komme en av dagene  :-)
 
Håper Fremo Norge el noe tilsvarende kommer opp igjen.
 
-=SpeedBird=-
Back to Top
smurf69 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 18 juni 2007
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smurf69 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2008 at 19:43
Hvor finner man mer info om treffet på Gardermoen?
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2008 at 22:56
Originally posted by smurf69 smurf69 wrote:

Hvor finner man mer info om treffet på Gardermoen?


Det finner du her.

-TrulsS
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.