MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bjørnlia bygges om
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bjørnlia bygges om

 Post Reply Post Reply
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bjørnlia bygges om
    Posted: 20 september 2008 at 21:07
...igjen.
Det skjer endringer på Bjørnlia stasjon igjen. Det er vel en av gledene med ikke å bygge etter et konkret forbilde, kanskje?

"Årets endringer" synes på tegningene under:

Før:


Etter:


I tillegg er det en del arbeider som skal utføres på det elektriske opplegget.

På min hjemmeside vil jeg i tiden fremover legge ut rapport fra arbeidets gang.

Stasjonen er påmeldt til årets Gardermotreff, så jeg er nødt til holde jevn fremdrift...

Ombyggingsarbeidet startet 17. september.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 15:20
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

...igjen.
Før:


Etter:
 

 
Spennende med mer industri/godskunder.
 
Bortsett fra at du sanerer stallområdet, ... :
 
Stikksporet mot høyre i spor 1 fjernes, og det midterste stikksporet ut fra spor 4 forkortes(?). Hvorfor?
 
 
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 15:33
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Stikksporet mot høyre i spor 1 fjernes, og det midterste stikksporet ut fra spor 4 forkortes(?). Hvorfor?

Stikksporet i spor 1 ble anlagt for noen år siden for å gå til svingskiva.
Stikksporet ut fra "spor 4" var opprinnelig tenkt som spor for skiftetraktor, ikke for godsvogner. Jeg skal plassere en skiftetraktorstall der, da har jeg ikke behov for å ha sporet så langt.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 16:12
Hei
 
Jeg vet ikke om du er interessert i innspill på sporplanen, særlig ikke fra en forbildefantast kanskjeSmile.
Men var det ikke en ide å beholde stikksporet fra spor 1 og heller forlenge det slik at det kanskje hadde plass til et motorvognsett som kan låses inn bak en sporsperre?
Det finnes flere eksempler på slike løsninger i 1:1 bare her på Jærbanen.
Egersund, Bryne og Sandnes har slike stikkspor.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 16:34
Joda, innspill mottas med takk.
Det var jo ingen dum idé heller...
Men, jeg har også en annen grunn til å fjerne vekselen. Den treffer ikke helt med geometrien, så jeg har observert flere tilfeller med avsporinger i området etter at vekselen kom inn, særlig fra lette løpeaksler
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2008 at 22:52
I kveld startet jeg å lage industribygningen (meieri) som blir stående der svingskiven var tidligere. Jeg har en god stabel med 3 mm plastplater som er ypperlige til å lage en røff betongrampe av.



Oppå rampen skal det stå en lagerbygning, denne igjen skal stå inntil selve meieribygningen, som jeg bare har plass til én vegg av på modulen.

Til vegger på lagerbygningen skal jeg bruke "metal siding" plater fra Evergreen, taket kommer fra Kibri. Tror dette blir en kjapp bygning å scratchbygge.

Nå får bunnkonstruksjonen tørke til i morgen, så må den sparkles og pusses.

Edit: Tyrkkleif

Edited by Bjørn R Larsen - 22 september 2008 at 22:54
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2008 at 14:07
Ombyggingen skrider frem.

Siden en modelljernbane skal kopiere virkeligheten, finner jeg det på tide å senke veistandarden også på Bjørnlia. I dette tilfellet er det snakk om at veibredden reduseres og at asfaltdekket blir erstattet av grus...



Her er grusdekket lagt på plass, om litt blir siste rest av asfalten dekket av grass.
Edit: Trykkfeil

Edited by Bjørn R Larsen - 29 september 2008 at 21:48
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2008 at 12:38
Knallbra! Moro å følge med på fremdriften
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2008 at 21:28
Fra siste bildet ditt...:
Det ser ut som at stikksporet fra "spor 1" blir liggende fortsatt - men at du fjerner vekselen. Stemmer det?  Det kan jo være interessant å sette et "museumsobjekt" der; eller rett å slett bruke det som programmeringsspor Embarrassed
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2008 at 21:47
Originally posted by -TUR- -TUR- wrote:

Fra siste bildet ditt...:
Det ser ut som at stikksporet fra "spor 1" blir liggende fortsatt - men at du fjerner vekselen. Stemmer det?


Nei, stikksporet forsvant sammen med vekselen i løpet av gårsdagen. Men jeg plukket stikksporet forsiktig opp slik at merkene etter svillene fortsatt synes. Så ble området dekket med litt ballast samt grasstuster og litt grønt.

Slik ser det ut akkurat nå:


Jeg holder på med å male en del sviller som skal ligge igjen i området.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2008 at 23:03
det ble sykt rått!!!!! tror det er noen av de vakreste modulene jeg har sett!Thumbs%20UpThumbs%20UpThumbs%20Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2008 at 15:05
Hei
 
Dette er jo kjempebra. Kom gjerne med noen tips om hvilke farger og hvilke teknikker du benytter for å male ballast og skinner/sviller.
 
-speedbird-
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2008 at 16:38
Originally posted by speedbird speedbird wrote:

Hei
 
Dette er jo kjempebra. Kom gjerne med noen tips om hvilke farger og hvilke teknikker du benytter for å male ballast og skinner/sviller.
 
-speedbird-


Det burde jo vært noe for MJwikien å legge inn slike tips og triks, for da er de lett gjenfinnbare.
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2008 at 21:47
Originally posted by speedbird speedbird wrote:

Kom gjerne med noen tips om hvilke farger og hvilke teknikker du benytter for å male ballast og skinner/sviller.


Jeg har valgt å male skinner med Humbrol 62, en ganske lys rustfarge som gjenspeiler spor som ikke er så mye i bruk. Svillene males med en palett bestående av sort, rust, lysgrå og et par brunfarger, (Humbrolfarger). Fargen tynnes noe med terpentin. Ikke bland alt sammen, men "bland på penselen". Sørg for at ikke alle sviller får lik farge.

Svillene males først, deretter skinnene og tilslutt (når malingen er helt tørr) legges ballasten.


I beste gjenbruksånd ligger brukte skinner og sviller stablet...

Ballasten er forresten naturfarget
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2008 at 21:50
Originally posted by ses ses wrote:

Det burde jo vært noe for MJwikien å legge inn slike tips og triks, for da er de lett gjenfinnbare.

I utgangspunktet er jeg enig med deg, Svein. Men MJwikien har et format for innlegging av artikler som jeg sant å si ikke har giddet å sette meg inn i. Derfor har mine bidrag til wikien så langt bare bestått i redigering og tillegg i allerede eksisterende artikler
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2008 at 15:21
Knapt én uke igjen til treffet. Selve ombyggingene av stasjonen er så godt som som ferdige, men jeg har også kommet over endel elektriske feil som måtte rettes.

Bjørnlia er en (i FREMO-sammenheng) forholdsvis gammel stasjon, den hadde sin første opptreden på MJFs høstmesse i 2001.

Rettes måtte også KL-masten som stod ved ytre stasjonsveksel. Her var den ene (av to) utliggere borte. Dette skjedde forresten så langt tilbake som høsten 2006, i Alsfeld, hvor et godstog fra Danmark kom inn med overhøy last. De 3-4 første stolpene greide påkjenningen fordi de har enkle utliggere som tåler adskillig mer. Men denne stolpen måtte gi tapt.

Her plantes en ny stolpe...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2008 at 17:12
Hei BjørnSmile
 
Flot, Flot.
 
Iøvrigt morsomt at disse Fremo træf bliver en slags deadline, ikke bare for dem på Bryn, men også for mange af os andre. LOL
 
Vi ses
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2008 at 20:42
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Iøvrigt morsomt at disse Fremo træf bliver en slags deadline, ikke bare for dem på Bryn, men også for mange af os andre. LOL


Så var treffet over, og det meste av ombyggingsarbeidet ble faktisk ferdig i tide. Kun skiftetraktorstallen så litt halvferdig ut, uten porter og vinduer.

Her er Bjørnlia meieri:

Litt tomt på lasterampen ennå, og ingen biler på parkeringsplassen ved siden av...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 10:32
Nydelig! Morsomt at du har fått på plass en liten bedrift på stasjonen. 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 22:09
En FREMO-modul er omtrent som et hvilket som helst MJ-anlegg, den blir aldri helt ferdig...
 
Nyeste tilskuddet til Bjørnlia stasjon blir 2 stk Steinar&Steinar vannstendere, fra Togbutikken http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=673
 
Her er den første, smussing (og utplassering) gjenstår:
 
 
Disse skal være på plass til høstens Gardermoen-treff.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2009 at 13:22
Nydelig!Smile

Det mangler muligens en liten lem foran "krana" her.




Edited by Mr Bridger - 29 september 2009 at 13:24
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2009 at 16:38
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Nydelig!Smile

Det mangler muligens en liten lem foran "krana" her.

Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal montere opp en skinne som stopper. Lenken er festet til betongplattformen, og bør egentlig være tilstrekkelig for å sikre stenderen fra å svinge i vinden. 

Noen som vet om det ble brukt en skinne/bjelke til å sikre stenderen (slik bildet til Tore viser) også når vannstenderen ble benyttet til påfylling både til høyre og venstre? Det blir jo litt mer komplisert å svinge stenderen helt rundt for å betjene sporet på "den andre siden".

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.