MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Maling av fjell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Maling av fjell

 Post Reply Post Reply
Author
togjan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 september 2008
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote togjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Maling av fjell
    Posted: 20 september 2008 at 18:36
Hei !
Jeg lurer på hvilke farger jeg trenger for å male fjellet mest mulig realistisk ?
Og er det noen spessielle teknikker for dette?
 
Mvh en ung MJ-entusiast
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2008 at 18:47
du bør ha flere grå farger og litt brun og svart kanje litt hvitt så kan du evt bruke airbrush eller pensel. og velkommen til forumet hilsen en 14 år gammel mj entusiast.Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
togjan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 september 2008
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote togjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2008 at 18:49
14 år jeg og Wink
Har dere noen bilder dere kan vise?
Jeg har prøvd med svart som grunnfarge og så vidt strødd over med litt hvitt og grått


Edited by togjan - 20 september 2008 at 18:50
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2008 at 18:50
Hvis du begynner med hvitt fjell av gips, så er Woodland scenics Earth color kit  kjempebra. Og det er lett å få et naturlig resultat.
 
Her har jeg brukt dette :
 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
togjan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 september 2008
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote togjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2008 at 18:52
Jeg får liksom ikke helt til disse fargene Sleepy
skal man ha en grunnfarge ?
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2008 at 18:54
Hei,

i Drammen Modelljernbaneklubb bruker vi akrylfarger på tube; sort, hvit, oker og brent umbra er vel de fargene vi benytter mest. Du sier ikke noe om hva fjellet ditt er laget av. Den teknikken vi bruker passer best for fjell laget av gips. Vi støper "fjellbiter" i Woodland Scenics former og limer dem fast på underlaget. Deretter tetter vi forsiktig rundt kantene med gips.


Når gipsen er tørr, maler vi den. Vi klemmer ut litt av de fargene som er nevnt ovenfor, på en palett og blander der. Vi bruker masse vann når vi blander slik at ikke malingen blir som et lokk utenpå gipsen, men istedet trekker inn i gipsen. Pass også på at du ikke får lik farge overalt.


Til sist limes forskjellige strømaterialer, busker og trær på plass.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
togjan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 september 2008
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote togjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2008 at 18:56

Tusen takk for gode forslag , og ikke minst fine bilder

Jeg skal legge ut bilder når jeg får det til , og ja jeg bruker gips

Edited by togjan - 20 september 2008 at 18:57
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 17:50
Hvis du bruker gips kan du også vaske fargene inn ved å bruke vannbaserte farger i tynn oppløsnng. Det er en teknikk som krever litt øvelse og testing, men gir veldig ok resultat. Trikset er å bruke tynn nok farge og legge på farge på farge i mange omganger. På større flater kan man godt bruke sprayflaske å påføre fargen med, og la det renne nedover. Alle typer farger som er løsbare i vann kan brukes, og fargene bør være jordfarger av flere varianter som går i brunt, grønt og sort. Er det blitt for mørkt, kan man prøve å vaske over med hvitt, men det er egentlig mot metoden, for det hvite er egentlig utgangspunktet (den hvite gipsen). EVt. kan man tørrbørste på hvitt fargepulver til slutt, etter at det våte har tørket helt opp.

En annen fordel med denne metoden, er at om man mislykkes, kan man bare male over med en av de andre teknikkene som bruker mer "tette" (opake) fargestoffer.


Edited by ses - 21 september 2008 at 17:52
Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 18:51

Jeg kan anbefale metodene til Dave Frary i heftet som er utgitt av Kalmbach publishing (http://kalmbachcatalog.stores.yahoo.net/12216.html)

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 19:07
Hei
 
Kan anbefale deg å kikke på følgende link, bla gjennom sidene. Her finner du masse nyttige tips mht. farger etc.
 
 
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 22:11
Låner tråden din jeg :)
Jeg har mekket fjell av byggskum.
er det noen enkle/greie måter å få malt dette på?
Hilsen jonas
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2008 at 08:45
Det blir ganske så annerledes å male rett på "skum", men dersom du legger på et lag (lett)sparkel - som du risser og strukturerer - vil du i prinsippet kunne bruke samme malingsteknikk som på gips
Bjørn Egil
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2008 at 21:52

Jeg har argumentert for "fargevask" av gips i denne tråden:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1196&PID=17020944#17020944

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
togjan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 september 2008
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote togjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2008 at 23:29
Er det en fordel å male en hvit grunnfarge , derretter så vet jeg liksom ikke helt hvordan jeg skal fikse dette...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2008 at 23:39
Noen gjør omvendt: maler med mørk grunnfarge, nærmest sort, og så lyse pigmenter oppå der uten å trenge ned i sprekker og groper. Dermed oppnås store kontraster og mer dramatikk enn ved den omvendte metoden, der man vasker farger inn på et lyst, sugende underlag.
Svein S
Back to Top
togjan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 september 2008
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote togjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2008 at 23:41

Har prøvd den med sort underlag og litt lett strøk med hvit over , men det ser alt for kunstig ut ...vil ha det til å se litt mer realistisk ut .

Takker for raske svar!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2008 at 00:09
Jeg tror også at det er en metode som krever litt øvelse. Innvasking av grå/brun-farger på hvit gips er nok mye lettere å få fin. Selv har jeg anvendt forfarging av gips med bra resultat. Da trenger man egentlig ikke gjøre noe etterarbeid. Det beste er å bruke fargepigmenter, men det går også an å blande i sort latexmaling i vannet gipsen røres ut i. (Husk: gipspulver skal helles i vannet, ikke omvendt)
Svein S
Back to Top
togjan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 september 2008
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote togjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2008 at 09:57
Okei ;)
Skal prøve litt idag , så får vi se hvordan det går
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2008 at 11:36

Jeg bruker Woodlands earth colour kit.

Starter med svart og sørger for at det dekker godt i alle sprekker. Deretter går jeg på med lysere farger først mørk grå, så en runde med brun også litt lys grå og til slutt tørrbørster jeg med hvit.
 
Har den siste tiden eksprementert litt med å bruke en hårføner slik at malingen tørker fort og jeg med en gang kan gå på med neste runde. Fordelen er at man ser fort om det ble "riktig" eller om det slo feil ut... Føneren gjør det også at farger som er tynnet ut flyter godt utover og fordeler seg slik at det ser naturlig ut.
 
Lykke til...


Edited by Andreas - 29 november 2008 at 11:39
Hilsen Andreas.   
Back to Top
togjan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 september 2008
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote togjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2008 at 16:04
Når du mener brun , mener du da helt vanlig brun ? så kan jeg bare stryke lett over med hvit etterpå ?
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2008 at 22:22
Brun av typen Burnt umber og raw umber som følger med i Woodland settet. Disse tynner jeg ut sånn at det bare blir et tynt lag hvor det  fargene under skinner igjennom. Deretter tørrbørster jeg litt lys grå og deretter veldig forsiktig hvit for å fremheve detaljene...

Min metode er bare et forslag, er egentlig ikke noe fasitsvar på dette. Det beste er egentlig bare å prøve seg frem så finner man ut hva som gir det resultatet man selv er fornøyd medSmile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2008 at 09:29
Det finnes gode og dårlige teknikker for landskapsbygging, men vel så viktig er øvelse og trening. En i utgangspunktet god teknikk kan gi et dårlig resultat dersom man ikke klarer å utbytte teknikken - og omvendt. Det beste rådet er derfor å prøve seg fram med flere teknikker, tillate seg å gjøre feil, gjøre ting om igjen, og så etter hvert finne ut hvilke av teknikkene som men synes man får best til.

Et viktig tips på tvers av teknikker: Studer naturen slik den er og forsøk å gjenskap det. Bilder er nyttige i så måte, fordi de kan tas med og legges foran seg når man bygger landskap. Alt for mange, meg inkludert, tror de vet hvordan det ser ut, men når man sammenligner, så var det ikke helt slik likevel.
Svein S
Back to Top
togjan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 september 2008
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote togjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2008 at 14:19
Men jeg har ikke dette woodland settet , og hvordan tørrbørster jeg?

Okei , Svart som grunnfarge , litt grått , tynne lag med brunt , deretter tørrbørste med litt grå og forsiktig hvit?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2008 at 14:47
Tørrbørsting. Jeg har fargepulver som jeg tar tørt på kosten og børster inn. Men fargepulver er vel ikke så lett å få tak i lenger, så kanskje andre mener noe annet med det?
Svein S
Back to Top
togjan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 september 2008
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote togjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2008 at 14:55
Okei , men går det like bra med å bare ta forsiktig med uttynnet hvit over?
Har lagt på et lag med noe forskjellig grå nå , blir vell noe brun som står for tur nå .
Får se hvordan det går først
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2008 at 15:23
Originally posted by ses ses wrote:

Tørrbørsting. Jeg har fargepulver som jeg tar tørt på kosten og børster inn. Men fargepulver er vel ikke så lett å få tak i lenger, så kanskje andre mener noe annet med det?
 
Tørrbørsting fungerer ved at man dypper penselen i maling og deretter strykker ut mesteparten av fargen til det kun er veldig lite igjen på kosten og det kun vil sette igjen minimalt med farge, når man stryker over vil den fargen som er igjen sette seg på kanter og liggnende og fremheve strukturen i for eksempel fjellet.
Hilsen Andreas.   
Back to Top
togjan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 september 2008
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote togjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2008 at 21:28
Nå kommer det seg ja ;-) mangle bare litt grønnt strømatriale og noen busker osv nå , tusen takk for hjelpen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.