MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Når kommer det en papirfabrikk på et norsk treff?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Når kommer det en papirfabrikk på et norsk treff?

 Post Reply Post Reply
Author
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Når kommer det en papirfabrikk på et norsk treff?
    Posted: 13 september 2008 at 17:18
På norske treff har det stadig vekk vært transporter til/fra en papirfabrikk. Problemet er bare at denne alltid har vært lokalisert på en skyggestasjon eller bortenfor.
 
I den svenske byen Piteå har de ikke bare èn, men to fabrikker; SCA (Svenska Cellulosa AB) og Smurfit Kappa Kraftliner. Og de er begge store brukere av jernbanetransport. Men de benytter forskjellige selskaper, og trafikkspillmessig er dette litt morsomt. SCA bruker kun Green Cargo, mens Smurfit bruker Hector Rail til trekking av tog, og TGOJ til skiftingen.
 
 
Green Cargo har èn radiostyrt T44 til skiftingen, og kjøring til/fra fabrikken som ligger noen km fra stasjonen:
 
 
Til trekking av togene brukes (selvsagt) Rc:
 
 
Dette toget kjøres til Holmsund (sørøst for Umeå) for utskiping. Og vognene er noe spesielle:
 
 
Med sitt store lasteprofil og med største tillatte aksellast på 25 tonn, kan ikke disse vognene gå overalt i Sverige.
 
 
 
Når det gjelder skiftingen for Smurfit har TGOJ stasjonert èn V4 ...
 
 
... og èn T44:
 
 
 
For Hector`s del så brukes det ellok. Den dagen vi var der, så var det 441 001-3 "Cyborg", som trakk toget avgårde. Fikk ikke tatt noe bedre bilde, da de valgte å forlate åstedet når vi ankom (Kan`ke skjønne dètSmile).
 
 
Vognmateriellet her er bl.a. vanlige lukkede vogner av typene Hirrs og Laais.
 
 
Om det går tømmer- og/eller flisvogner inn til disse fabrikkene er jeg faktisk usikker på. Men i modell ville det selvsagt gjort det.
 
 
 
Så hvem er de første til å bygge en modul med en papirfabrikk eller to?
 
 
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 18:06
Hvor ønskelig er dette da? hmmm....
Kanskje det hadde vært en idè å bygget noe nytt...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 18:39
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Hvor ønskelig er dette da? hmmm....
Kanskje det hadde vært en idè å bygget noe nytt...
 
Hvorfor er ikke en transportkrevende industri ønskelig, og hva nytt er evt bedre?
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 18:50
Fine bilder, Jan-Inge!

Som fjerde generasjons leverandør til papirindustrien i 1:1 har jeg lenge fundert på å lage en modell av en papirfabrikk. Jeg har samlet en del dokumentasjon og har noen skisser i hodet. Noen moderne papirfabrikk blir det nok ikke. Sannsynligvis setter jeg sammen elementer fra flere av de nedlagte fabrikkene i Drammensvassdraget for å få til noe "typisk". Men spør meg ikke når dette blir ferdig, det kan nok ta sin tid.

For de som vil bygge en moderne papirfabrikk har Walthers et fint byggesett: http://www.walthers.com/exec/productinfo/933-3060. Ser ut som det ikke er i produksjon lenger, men det er sikkert mulig å oppdrive det fortsatt.

-TrulsS
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 19:02
Originally posted by trulss trulss wrote:

Fine bilder, Jan-Inge!

Som fjerde generasjons leverandør til papirindustrien i 1:1 har jeg lenge fundert på å lage en modell av en papirfabrikk. Jeg har samlet en del dokumentasjon og har noen skisser i hodet. Noen moderne papirfabrikk blir det nok ikke. Sannsynligvis setter jeg sammen elementer fra flere av de nedlagte fabrikkene i Drammensvassdraget for å få til noe "typisk". Men spør meg ikke når dette blir ferdig, det kan nok ta sin tid.

For de som vil bygge en moderne papirfabrikk har Walthers et fint byggesett: http://www.walthers.com/exec/productinfo/933-3060. Ser ut som det ikke er i produksjon lenger, men det er sikkert mulig å oppdrive det fortsatt.

-TrulsS
 
Hvis du velger å kun lage deler av byggene (som f.eks. Fossum Bruk og Scancoil), så burde det være fullt mulig å kombinere nytt og gammelt. De fleste fabrikker har jo gjerne en eldre del. Og i ditt tilfelle, kan jo det være der man losser/laster. Men husk på tilstrekkelig lastekapasitet, så man slipper å skifte seg i hjel.Wink
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 19:26
Når det kommer til egne moduler så holder jeg meg til en epoke som ligger 15-20 år før jeg selv ble født (av en eller annen grunn). Så selv om jeg kommer til å bruke deler av bygninger og blande både nye og gamle, så kommer ikke de nye til å være nyere enn tidlig sekstitall.

Men med et utskiftbart skilt med en "moderne" logo kan det sikkert passere på et moderne treff som i Kristiansand.

-TrulsS

Edited by trulss - 13 september 2008 at 19:28
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2008 at 23:29
Nå trenger man vel ikke vente på at noen har bygget en stor papirfabrikkbygning, i alle fall ikke om man bygger mer moderne tider.

Ta en titt på Norske Skog Saugbrugs i Halden.
Denne fabrikken ligger på nordsiden av elva Tista, men tømmermottaket ligger på sørsiden av elva.
Da trenger man kun å ha en modul med dette. Mest komplisert er plattformen som tømmermålerene står på.
Tømmermottaket har to spor. Det var også et kort tredje spor for tankvogner med kjemikalier. Denne trafikken ble borte da CargoNet la ned vognlasttrafikken.
Sporvekslen til Tømmermottaket ligger rett innenfor innkjørsignalet, så all skifting er lokal.
Men den ligger også noen hundre meter opp i bakken fra stasjonen.
Det må da være ganske modige personer som står som bremsemann står på stigtrinnet i første vogn mens et elle to kraftige lokomotiver skyver bak på minst 20 tømmervogner. Det går ganske fort unna.

Kaolin fraktes med lastebil og henger fra havna.
For noen år siden kom det store hvite pakninger (cellolose?) i danske skyvedørsgodsvogner. Jeg tror denne finnes i modell.
Disse vognene stod på frilastsporet nede på stasjonen.
Halden stasjon er jo i seg selv nesten en gigantisk timesaver.

Papiret kjøres fra fabrikken til havnelageret i store hvite semitraller, "fiskepuddinger" på folkemunne her i byen.
På lageret lastes papiret om i containere for frakt videre med båt og tog - det vi ofte  omtaler som Hectortoget.

Det burde med andre ord være mulig å lage en modul med tømmermottaket.
Så kan man simulere papirtrafikken med containere på en annen stasjon i nærheten.


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2008 at 05:52
Hei!
 
Dersom man velger Peterson i Moss som forbilde for en slik modell, får man også en Inglenook Sidings "på kjøpet". I motsetning til en Inglenook er det dessverre bare én type vogner som skiftes på disse sporene, og det er flisvogner. Men siden fliskassene på disse vognene løftes av med ett dertil egnet kjøretøy, er skiftelokomotivet med og flytter på vogner under hele prosessen, slik at kjøretøyet kommer til og får løftet av alle fliskassene i vognstammen.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2008 at 08:02
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Nå trenger man vel ikke vente på at noen har bygget en stor papirfabrikkbygning, i alle fall ikke om man bygger mer moderne tider.

Ta en titt på Norske Skog Saugbrugs i Halden.
Denne fabrikken ligger på nordsiden av elva Tista, men tømmermottaket ligger på sørsiden av elva.
Da trenger man kun å ha en modul med dette. Mest komplisert er plattformen som tømmermålerene står på.
Tømmermottaket har to spor. Det var også et kort tredje spor for tankvogner med kjemikalier. Denne trafikken ble borte da CargoNet la ned vognlasttrafikken.
Sporvekslen til Tømmermottaket ligger rett innenfor innkjørsignalet, så all skifting er lokal.
Men den ligger også noen hundre meter opp i bakken fra stasjonen.
Det må da være ganske modige personer som står som bremsemann står på stigtrinnet i første vogn mens et elle to kraftige lokomotiver skyver bak på minst 20 tømmervogner. Det går ganske fort unna.

Kaolin fraktes med lastebil og henger fra havna.
For noen år siden kom det store hvite pakninger (cellolose?) i danske skyvedørsgodsvogner. Jeg tror denne finnes i modell.
Disse vognene stod på frilastsporet nede på stasjonen.
Halden stasjon er jo i seg selv nesten en gigantisk timesaver.

Papiret kjøres fra fabrikken til havnelageret i store hvite semitraller, "fiskepuddinger" på folkemunne her i byen.
På lageret lastes papiret om i containere for frakt videre med båt og tog - det vi ofte  omtaler som Hectortoget.

Det burde med andre ord være mulig å lage en modul med tømmermottaket.
Så kan man simulere papirtrafikken med containere på en annen stasjon i nærheten.


 
Enig i alt du skriver. Jeg har heller aldri hevdet at man må bygge HELE fabrikken, men man blir litt lei av å kun kjøre all denne trafikken til/fra en skyggestasjon. Løsningen i Halden er jo slik sett veldig enkel.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2008 at 08:44
Originally posted by Roger Roger wrote:



..., men modulbyggeren bør være mer edruelig enn karttegneren for å få til en brukbar sporføring .. Wink
Bjørn Egil
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2008 at 08:49
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Det må da være ganske modige personer som står som bremsemann står på stigtrinnet i første vogn mens et elle to kraftige lokomotiver skyver bak på minst 20 tømmervogner. Det går ganske fort unna.
 
Det skal ikke gå fortere enn 40 km/t.
 
Originally posted by KnuT KnuT wrote:



Så kan man simulere papirtrafikken med containere på en annen stasjon i nærheten.
 
Hm, da kunne man bare laget containerterminaler, men da blir det ikke spennende. Noe av moroa er jo å skifte inn på industriene.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2008 at 08:53
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Dersom man velger Peterson i Moss som forbilde for en slik modell, får man også en Inglenook Sidings "på kjøpet". I motsetning til en Inglenook er det dessverre bare én type vogner som skiftes på disse sporene, og det er flisvogner. Men siden fliskassene på disse vognene løftes av med ett dertil egnet kjøretøy, er skiftelokomotivet med og flytter på vogner under hele prosessen, slik at kjøretøyet kommer til og får løftet av alle fliskassene i vognstammen.
 
 
Hva er Inglenook Sidings?
 
Etter at Peterson Rail begynte å kjøre selv, losses det også tømmervognene på disse sporene.
 
Lenger ut på dette sporet har åpenbart gått et spor inn under bygningen også. Peer Hovland har jo forsøkt å gjenskape dette på Husum-modulen.
 
 
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2008 at 11:46
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Hva er Inglenook Sidings?


: http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-inglenook.html
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.