MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Timesaver / Inglenook - erfaringer?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Timesaver / Inglenook - erfaringer?

Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Timesaver / Inglenook - erfaringer?
    Posted: 29 august 2008 at 22:46
Etter flere dager med planlegging og tegning føler jeg at jeg hele tiden stanger hue i veggen, klarer ikke komme opp med noe som funker. Leter etter alternativer til rundbane på et lite anlegg, og i stedet for å prøve å finne opp hjulet på nytt har jeg nå begynt å se litt bakover.

Timesaver og Inglenook er vel to av de mest kjente (?) sporplanene. Begge sporplanene har klare begrensninger på hvor lange de ulike sporene skal være, men siden jeg er mer ute etter et utgangspunkt enn å gjenskape selve "puslespillet" er jeg ikke så nøye med det. Det jeg er ute etter kan vel mest sammenlignes med et aktivt diorama, et lite anlegg jeg kan bruke til ulike landskapsteknikker samtidig som det bør ha mulighet for litt variert kjøring.

En lettere modifisert Timesaver som ser helt nydelig ut fant jeg her (det øverste bildet), det er noe sånt jeg er ute etter.

Er det noen som har erfaring med disse to, og som kan si noe om hvordan de funker i praksis? Har lest at Timesaver er totalt urealistisk og at puslespillet ganske fort blir gammelt og kjedelig, stemmer det?

Om det er noen som vet om andre sporplaner enn disse to vil jeg også veldig gjerne høre om de, bare så det er sagt! Smile

Svein

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2008 at 00:50
Jeg mener at en Timesaver (tidsfordriver) er en flott måte å utforske MJ hobbyens ulike aspekter. Klikk på "Modelljernbane (1)".

Edited by Morten Jacobsen - 30 august 2008 at 00:52
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2008 at 12:36
Hei!

I denne tråden er det postet en del linker til forskjellige anlegg som kombinerer både timesaver og Inglenook sidings.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2008 at 20:19
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Jeg mener at en Timesaver (tidsfordriver) er en flott måte å utforske MJ hobbyens ulike aspekter. Klikk på "Modelljernbane (1)".

Et riktig lekkert lite anlegg det der Morten, takk for titten! Smile

Er alle sporlengdene i henhold til John Allens originalplan eller har du strukket den litt her og der? Ser at anlegget ditt er 180cm langt, jeg har 185cm til rådighet nå. Lurer også på hva slags vognlengde du har basert den på? Jeg har ikke så mange godsvogner ennå, kun OS og Kbps som jeg kjøpte i sommer. De er ca 16cm lange, er det en kurant lengde å ha som utgangspunkt når jeg skal beregne minimum sporlengder?

Svein

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2008 at 20:30
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

I denne tråden er det postet en del linker til forskjellige anlegg som kombinerer både timesaver og Inglenook sidings.

Hei Roger, takk for linken! Noen av linkene var døde, og jeg har sett endel av de andre tidligere, men fortsatt masse inspirasjon å hente der! Thumbs%20Up

Spesielt denne her falt jeg litt for, selv om anlegget mitt nok er litt i korteste laget slik det er nå. Men hvis jeg kan forlenge det med en ekstra plate som er festet med pianohengsler vil det nok være mulig å få til noe lignende.

Svein

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2008 at 22:28
Hei!

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Noen av linkene var døde

Ja dessverre, det ser jeg nå. De virket dengang de ble postet. Uansett, noen av de nå inaktive linkene gikk til disse (nå aktive linkene:
Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2008 at 16:17
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Er alle sporlengdene i henhold til John Allens originalplan eller har du strukket den litt her og der? Ser at anlegget ditt er 180cm langt, jeg har 185cm til rådighet nå. Lurer også på hva slags vognlengde du har basert den på? Jeg har ikke så mange godsvogner ennå, kun OS og Kbps som jeg kjøpte i sommer. De er ca 16cm lange, er det en kurant lengde å ha som utgangspunkt når jeg skal beregne minimum sporlengder?

Svein

Timesaveren "Østvik" er desverre historie grunnet fuktskader.  Anlegget var nok strukket litt her og der, med antall vogner per spor tilpasset 50-60 tallets norske G, O m fl.

Edited by Morten Jacobsen - 31 august 2008 at 19:24
Morten Jacobsen (MJ)

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2008 at 19:36
Hei!

Her følger også en variant som er strukket litt her og der, men som kombinerer en Inglenook sidings med en timesaver til ett komplett anlegg. Jeg er noe usikker på om denne skalaen egner seg best for driftsikker rangering, men anleggskonseptet er godt.

Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2008 at 19:44
Hei!

Og her er en noe enklere "Highland terminal" i H0 på bare 180x30 cm.

Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2008 at 18:36
Beklager at jeg er så treig til å svare, har måttet gå gjennom drøyt 500 bilder fra et modellflytreff jeg var på i helga.

Morten:
Trist å høre om "Østvik", det var et nydelig lite anlegg, og jeg regner med du hadde mange fine stunder med det. Anlegget mitt kommer også til å være fra omkring den perioden der, men jeg må nok ty til kunstnerisk frihet og litt lettere omskriving av historien for å kunne forsvare 32a, 61a og grønn Di.3 ved siden av hverandre sammen med Os og Kbps... LOL

Roger:
Takk for oppdaterte linker! Highland Terminal har jeg faktisk sett litt på tidligere, men vet ikke om den kanskje blir litt for tettpakket og "travel" for det jeg har i tankene.

Uansett, har fått masse ideer nå, takk enda en gang! Big%20smile

Svein

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2008 at 19:51
Poster i denne tråden i stedet for å lage enda en ny tråd, vet ikke hva som er mest vanlig her inne...

Etter gjentatte anfall av "analyseparalyse" fant jeg ut at jeg bare måtte stikke fingeren i jorda og starte et sted, så jeg har valgt denne planen her:

Har prøvd å lage en plan som kan bygges ut gradvis (2 nivåer), og som samtidig gir mulighet for variert kjøring uten å måtte utvide det eksisterende rammeverket.

Tenkte å starte med rundbanen på nedre nivå, her er det lagt inn en Inglenook og et par sidespor ut mot anleggskanten. Det venstre sporet kan brukes ved flytting av vogner til øvre nivå via en løs kassett, og det høyre sporet kan gå til oppstillingsspor/staging.

Øvre nivå tar utgangspunkt i en Timesaver, sporene er strukket litt. I tillegg har jeg ett ekstra spor som ender i øvre venstre hjørne.

Er det noen som har forslag til endringer, evt noe jeg har glemt? Skal begynne med testlegging av skinnene ikveld eller imorra, kjekt om noen stopper meg om de ser at jeg er på vei inn i "uløkka"... Wink

Svein

Back to Top
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2008 at 22:23
Kjempespennende.  Jeg hadde et tilsvarende (lignende) anlegg i N skala. 
Morten Jacobsen (MJ)

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2008 at 23:25
Hei!

Det ser ut til å være en god plan dette her. -Spesiellt siden banens "nedre nivå" er ett velprøvd å fungerende konsept. Med unntak av omløpssporet og de to nedre sporene, ligner nemlig anleggets nedre nivå på The Wright Lines; Alan Wrights første Inglenook Sidings-konsept. -Den bestod også nemlig av en rundbane med to sidespor "inne" i ovalen. Du får jo en timesaver i tillegg!!

Som en kuriositet kan det nevnes at inspirasjonen til The Wright Lines hentet Alan Wright ved Kilham Sidespor på sidebanen Alnwick-Cornhill.

Alan Wright var en viktig trendsetter innen modelljernbane, og hans bortgang er derfor ett tap for vår hobby.

Edited by Roger - 15 september 2008 at 23:26
Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.