MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til skoleoppgave
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til skoleoppgave

 Post Reply Post Reply
Author
ak47s View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 24 mai 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ak47s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til skoleoppgave
    Posted: 28 august 2008 at 12:42

i!

 

Jeg bare poster dette emnet her... moderatorer kan gjerne flytte på det om de vil

 

Jeg fikk oppgaven " Jernbanen i et historisk perspektiv"  i Norsk (se linken http://www.jernbaneverket.no/for_skole/droftingsoppgaver/)

 

Er det noen her som vet noe om hva utbyggingen av jernbanen gjorde for samfunnsutvklingen i Norge? har dere noen forslag til hva jeg kan ha med?

 

Har allerde skrevet en del, og dette er det jeg har så langt (dere trenger ikke lese igjennom om dere ikke har lyst. det er nok om dere kommer med forslag til samfunnsmessige ting jernbanen har gjort i norge):

 

 

Jernbane har en lang fartstid i den moderne verden. Allerede i Tyskland rundt år 1550 begynte man å bruke vogner trukket av hester som gikk på treskinner. Dette var da ikke en jernbane, men en ”trebane” eller ”vognvei”, som tyskerne selv kalte det. Når man rundet 1776 på tidslinja hadde skinner av jern begynt å bli brukt når skinnene skulle produseres, men fortsatt var det hester som trakk vognene. Dette vedvarte fram til dampmotoren ble oppfunnet og man kunne begynne å konstruere kjøretøy som gikk på damp, blant annet tog. I 1803 ble det første lokomotivet satt på sporet, og i løpet av noen få tiår slo jernbanen rot i samfunnet som en rask og sikker vei å transportere folk og varer over lengre strekninger. Langstrakte land som for eksempel USA dro stor nytte av dette, og jernbanen så å si bandt Østkysten og Vestkysten sammen. Et land som var mye mindre, men som også hadde god nytt av jernbane, var Norge.

 

 

 

Norge fikk sin første jernbane i 1854, og den gikk fra Kristiania (Oslo) til Eidsvoll, det vil si en strekning på ca. <ST1:METRICCoNVERTER w:st="on" productid="68 km">68 km</ST1:METRICCoNVERTER>. Den nye banen gjorde det lettere, og ikke minst billigere, for mange å reise mellom innlandet og hovedstaden. Dette gjorde at mange fikk mulighet til å få med seg kultur og andre begivenheter som fant sted i Kristiania, som tross alt var Norges hovedstad. Kanskje fjernet dette noe av den isolasjonen som mange bygder hadde på den tiden? Jernbanen ble også brukt til frakt av varer, spesielt trelast. Norge var en stor eksportør av tømmer også på 1800-tallet og jernbanen gjorde at det lettere å frakte tømmeret til skipene ved kysten. Det er i hvert fall ikke tvil om at jernbanen ble en stor suksess. Allerede det første året ble 128.000 passasjerer og 83.000 tonn trelast fraktet med banen. Norge hadde rundt 1850 en befolkning på ca. 1,5 millioner mennesker, så 128.000 passasjerer på en bane er slett ikke noe å stikke under en stol, enten man ser på hvordan jernbanens historie i Norge er eller på hvordan jernbanen påvirket befolkningen.

 

 

 

Denne suksessen med ”Kristiania – Eidsvoll”-banen gjorda at man i Norge ville utvide jernbanenettverket til å nå over lengre strekninger. I 1868 ble det åpnet en strekning mellom Drammen og Randsfjord, og denne strekningen gjorde at mennesker fra Hønefoss og en rekke andre småsamfunn (som Mjøndalen og Daler) kunne ta toget til Drammen og videre inn til Oslo, eller de kunne ta toget lengre inn i landet for den sags skyld. Randsfjordbanen var med på å knyte Østlandet tettere sammen.

 

 

 

I 1877 stod den første jernbanen ferdig som gikk fra en landsdel til en annen. Banen het Rørosbanen og den gikk fra Hamar til Trondheim med både gods og passasjerer. Denne banen ble et stort gjennombrudd da de som bodde i de litt nordligere delene av Norge ikke lengre trengte hest eller båt for komme seg til Kristiania. Banen hadde dessuten mange stoppesteder på veien nedover mot Hamar, deriblant Røros, slik navnet tilsier. Banen ble viktig for mange og landet ble mindre for mange mennesker. Banen gjorde også at en rekke varer, som treverk og landbruksprodukter, fra Trønderlag kunne fraktes til Kristiania og andre steder hvor de trengtes eller skulle eksporteres.

 

 

 

På grunn av at regjeringa måtte gå av i 1884 og økonomiske problemer i Norge ble jernbanebygging nedprioritert i 1880 årene, men det tok seg snart opp igjen. Fra den førse jernbanen ble bygget 1854 til 1910 ble det bygget flere tusen kilometer med jernbane i Norge. Jernbanene begynte å bre seg over hele landet. I 1909 sto Bergensbanen ferdig, en bane som gikk fra Oslo til Bergen og som forente Østlandet med Vestlandet. Bergensbanen gikk igjennom ulent terreng og hadde vært vanskelig å bygge. For å skaffe kraft til utbyggingen av banen ble det anlagt to kraftverk (ved Gangdalsfossen og Kjosfossen), som etter utbyggingen skaffet flere områder elektrisk strøm og førte til framgang på den måten. Bergensbanen kostet nesten et helt statsbudsjett å bygge, men til gjengjeld gjorde den at man nå kunne frakte gods (som treverk) til Bergen, som ennå var en viktig handelsby. Herfra kunne man sende godset med båt til for eksempel England og Nederland. Men det var ikke bare i de sørlige delen av Norge at man bygget ut jernbanen. I Nordland sto Ofotbanen ferdig i 1902. Ofotbanen var en del av en bane som fraktet malm fra de malmrike delene av Nord-Sverige til Narvik. Slik kunne man laste malm over i båter ved en isfri havn. Også gods ble fraktet fra Sverige og ut mot havet, men det var malmen som var den viktigste grunnen til at banen ble bygget.

 

 

 

I 1920-årene begynte man å få biler i Norge, og utbyggingen av bilvennelige veier tok over mye av utbyggingen av jernbaner. Likevel fikk man bygget Sørlandsbanen, som sto ferdig i 1938. Denne banen gikk fra Oslo over Kongsberg via Kristiansand til Stavanger og fraktet både passasjerer og gods. Denne banen forente Sør Norge med hovedstaden og dermed resten av landet også.

 

 

 

Når Norge ble invadert under andre verdenskrig tok tyskerne over NSB, som var blitt opprettet i 1883 for å bygge og drive jernbanene i Norge. Tyskerne satte i gang restriksjoner på energibruk (som strøm og bensin) i Norge. Dette førte til at mange måtte la bilen stå til fordel for jernbanen når de skulle noen steder. Passasjertallene økte, men bare noen få av de allerede påbegynte jernbanene ble fullført under tysk regi. Tyskerne var også flittige brukere av jernbanen. De fraktet både jern og mennesker med tog. Det at tyskerne så flittig brukte jernbanen, gjorde det litt lettere for de norske motstandsfolkene. Under invasjonen av Norge sprengte norske motstandsfolk deler av jernbanesporet rundt om i landet. Dette sinket tyskernes framrykk betraktelig, i tillegg til at det ga nordmenn andre steder i landet tid til å forberede seg på at tyskerne skulle komme. Under krigen hadde tyskerne dessuten store planer om å utvide jernbanenettet, men få av disse planene ble gjennomført ettersom krigen gikk dårligere for Tyskland utover 40-tallet.

 

 

 

Da freden kom i 1945 var ressursene NSB rådde over tappet og utstyret var mer eller mindre nedslitt. Det var store behov for opprusting, men andre ting ble prioritet. Ikke før i 1952 kom man i gang med oppussingen og elektrifiseringen av jernbanen. ”Vekk med dampen” var slagordet. På 1950-tallet hadde Jernbanen 30 000 ansatte og mange, spesielt de som ikke hadde bil, benyttet jernbanen flittig. Etter krigen var det ikke så mange som hadde råd til å skaffe seg bil, og det å ta toget ble da en billig løsning.

 

 

 

1960-tallet ble et vendepunkt for jernbanen i Norge. Frigivelsen av bilkjøp kom (????). Frigivelsen gjorde at stadig flere kjøpte seg bil og dermed brukte man jernbanen mindre. 60-tallet ble for jernbanen preget av labre investeringer og synkende status for jernbanen. Allikevel ble Nordlandsbanen bygget og hele jernbanen var blitt elektrisk helt på tampen av 60-tallet. Nordlandsbanen forbandt Trondheim med Bodø og bandt Nord-Norge med resten av landet. Passasjertog var det vanligste på denne linjen.

 

 

 

På 1970-tallet tok togtrafikken seg opp igjen, mye fordi drivstoffprisene gikk opp på grunn av energikrisa. Elektrifiseringen hadde dessuten ført til raskere tog og kortere reisetid for passasjerene. På 1990-tallet begynte man for alvor å fokusere på miljøet og energisparing. Nå skiftet man fokuset mot de miljøvennige aspektene ved bruk av tog, som mindre utslipp og mindre energibruk. Som et resultat av dette økte passasjertallet og deler av jernbanen ble utbygget og modernisert.

 

 

 

På 2000-tallet har man opplevd en nedgang i passasjertall som følge av veiutbygging og lavere priser på blant annet flyreiser. Derimot har godtrafikken økt kraftig, mye på grunn av det stadig økte fokuset på miljø, og mange mener at man bør øke kapasiteten på jernbanen istedenfor økt godstrafikk på veiene, som er mye mer forurensende,

 

 

 

På forhånd takk!

 

Rolf

 

P.S. Jeg vet at jeg ikke har vært så aktiv innen MJ miljøet i det siste, men skole, trening og dametrøbbel krever sitt.

 



Edited by eika - 28 august 2008 at 13:10
MVH Rolf V.
Back to Top
ak47s View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 24 mai 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ak47s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2008 at 12:55
Beklager at skrita ble sånn den ble... fikk ikke til å ordne det:-/
MVH Rolf V.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2008 at 13:13
Originally posted by ak47s ak47s wrote:

Beklager at skrita ble sånn den ble... fikk ikke til å ordne det:-/
 
Å fikse det var egentlig ganske greit, selv for meg med mine begrensede datakunnskaperWink
Du kunne flytte teksten inn i et word-dokument, høyreklikke på hvert avsnitt og velge "fjern hyperkobling" og så til slutt kopiere teksten tilbake i innlegget og oppdatere deg.
 
Det var hva jeg gjorde de siste 4-5 minutteneWink
 
MVH
 
Eirik
-Moderator
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ak47s View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 24 mai 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ak47s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2008 at 14:31
Takk:-)
MVH Rolf V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2008 at 15:08
Foreslår at du (også) poster innlegget ditt på Norsk Jernbaneklubbs forum. Der er det nok flere innom som har kunnskap om og er opptatt av den type spørsmål du stiller:
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&rom=24
For å skrive innlegg der, må du imidlertid registrere deg som bruker, men det kan hvem som helst gjøre og det gjør du her:
http://medlem.njk.no/forum/nybruker.php
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.