MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bakke
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bakke

 Post Reply Post Reply
Author
jan salvesen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 oktober 2007
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jan salvesen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bakke
    Posted: 24 august 2008 at 18:59
Hvor brat bakke kan jeg bygge???SmileSmileSmileSmileSmileSmile
Hilsen Jan Salvesen
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 19:11

Hei!

I denne tråden gir Sando ett godt svar på spørsmålet ditt:
 
Originally posted by ses ses wrote:

En tommelfingerregel er at man bør lage stigningene så slake som mulig. Det gir bedre kjørsel og er mer realistisk.

Største stigning på norske hovedlinjer (unntatt Flåmsbana, og et par andre unntak) er 25 promille, dvs, 25 mm oppover på 1000 mm bortover, eller 2,5 cm per meter.

Hvis man skal opp 5 cm, må man altså ha en banelengde på 2 meter (nok for N å krysse et annet spor), og skal man opp 10 cm, trenger man 4 meter bane (nok for H0 å krysse et annet spor). Men 25 promille er ganske bratt, så bruk gjerne slakere stigninger.
 
Jeg er av den oppfattning av at man kan ha stigninger opp til 3% (30 promille) dersom man ikke har planer om å kjøre svært lange tog uten multipel.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Jakal View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 august 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jakal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 10:11
Hei Jan
 
Jeg kan forstå at du er godt igang med planlegningen  av anlegg Smile Har du en skitse over hvordan dine bane skal se ut ?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 11:21
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

I denne tråden gir Sando ett godt svar på spørsmålet ditt:
 
Originally posted by ses ses wrote:

En tommelfingerregel er at man bør lage stigningene så slake som mulig. Det gir bedre kjørsel og er mer realistisk.

Største stigning på norske hovedlinjer (unntatt Flåmsbana, og et par andre unntak) er 25 promille, dvs, 25 mm oppover på 1000 mm bortover, eller 2,5 cm per meter.

Hvis man skal opp 5 cm, må man altså ha en banelengde på 2 meter (nok for N å krysse et annet spor), og skal man opp 10 cm, trenger man 4 meter bane (nok for H0 å krysse et annet spor). Men 25 promille er ganske bratt, så bruk gjerne slakere stigninger.
 
Jeg er av den oppfattning av at man kan ha stigninger opp til 3% (30 promille) dersom man ikke har planer om å kjøre svært lange tog uten multipel.


Kan du si det så generelt? Vil ikke det være avhengig av lokomotives ulike trekkevne, for eksempel om og hvor mange hefteringer loket er utstyrt med? Hefteringer øker trekkraften ganske mye, men på 2-skinnedrift vil slike også redusere antall hjul med strømopptak. Skalatro messingmodeller av norske forbilder fra NMJ, Brimalm o.l. leveres vel ikke med hefteringer i det hele tatt, og norske damplok er ikke blant de tyngste i verden så trekkraften blir deretter. Jeg har en 21-maskin ombygget fra en Fleischmann-modell men uten hefteringer. Motoren ligger i tenderen så jeg kunne stappe kjelen full av bly. Likevel trekker den ikke mer enn 3-4 boggier i 25 promille stigninger, noe som faktisk er ganske prototypisk.

Jeg gjorde en del tester med hyllevare el-lok på Gardermobaneanelgget i sin tid. Der var godt strømopptak viktig, så jeg erstattet hjul med hefteringer med hjul uten så langt det lot seg gjøre. Det var en 35 promillestigning på et par av sporene ut fra Oslo S vestover, som jeg dimensjonerte lokene etter, ellers var stigningene helst under 25 promille.
Rocos El 18 kunne jeg pelle av samtlige hefteringer og likevel dra av gårde med persontog med 10 boggier. Det loket er så tungt at det drar godt. Rocos El 16 derimot, måtte jeg beholde en aksel med hefteringer på, for å kunne kjøre godstog med ca 15 vogner.


Edited by ses - 25 august 2008 at 11:22
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 12:12
Hei!
 
Originally posted by ses ses wrote:

Kan du si det så generelt?
 
Ja!
 
Dette var ett spørsmål om hvor bratt en bakke kan være, og jeg oppfattet ikke at det lå en forutsettning om eventuell bruk av hefteringer i det spørsmålet.
 
Uten sammenlikning forøvrig kan jeg jo bare opplyse om at WoodlandScenics" lager kommersielle stigninger til mj-markedet med 2%, 3% og 4% stigning. - Jeg tror ikke de hadde gjort det, dersom mj"ere ikke hadde kjøpt produktene deres, og/eller ikke kunne bruke dem. Av amerikanske modeller så er det vel omtrent bare Märklin sine som er utstyrt med hefteringer.


Edited by Roger - 25 august 2008 at 12:22
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 12:35
For de som skal kjøre med norske modeller, hvilket sikkert er tilfelle for mange av dette forumets leser, er det mer interessant hvilke stigninger de kan gå i, enn hva store amerikanske lok som kan gjøres ganske tunge kan makte. Jeg har gitt et eksempel på at en lett norsk maskin neppe klarer mer enn 3-4 vogner i 25 promille, og det kan vel ikke akkurat sies å kalles "svært lange tog".
Å si det generelt at 30 promille er greit under alle forhold unntatt ved svært lange tog, synes jeg derfor er for unyansert. Mange lok på norske anlegg klarer det nok, men slett ikke alle. I tillegg kommer kurvemotstanden som gjør at man trekker mindre i skarpe kurver enn i slake. Alle slike ting må tas i betraktning med tanke på hvor bratte stigninger man kan bygge på et konkret anlegg.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 14:20
Originally posted by jan salvesen jan salvesen wrote:

Hvor brat bakke kan jeg bygge???SmileSmileSmileSmileSmileSmile


Jeg tror du må teste ut det selv med det rullende materiellet du har for å se hva det klarer. Lag deg en prøvestrekning der du kan variere stigningen, og se hva loket/lokene dine klarer å trekke av vogner og se om det de klarer er godt nok for deg i forhold til teststigningen. Test med ulike stigninger for å se forskjellene.
Hvis stigningen(e) skal ligger i kurve, bør du kanskje teste dette med en stigning i kurve, eller bare regne med at det kanskje går med en vogn mindre dersom kurven er under metern i radius og kanskje to vogner mindre hvis radien er under halvmetern i radius.
Svein S
Back to Top
jan salvesen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 oktober 2007
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jan salvesen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 14:45
Hvor bratbake tro dere dette diesellokmotiv kan klare med disse godsvognen??
Hilsen Jan Salvesen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 15:55
Originally posted by jan salvesen jan salvesen wrote:

Hvor bratbake tro dere dette diesellokmotiv kan klare med disse godsvognen??


Märklin, ser det ut til. Da har den vel hefteringer. Da klarer den sikkert Flåmsbane-stigning på 55 promille, dvs. 1:18. I min Märklin-periode bygde jeg stigningen med 1 cm per 18 cm M-skinne 5106. Lett å regne seg fram til, og det gikk stort sett greit.
Slik så 55-promillestigningen ut på et anlegg jeg bygde i 1966-68:

Svein S
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 16:00

Jeg har en el16gammeldesign som drar cleanvogn pluss 12 slike:

 
Får vel pepper så det holder når jeg sier stigningen er 20 cm på 4 meter. Sliter riktig nok oppover og cleanvogna bremser rikelig. Ved stopp i bakken trengs det rikelig med sand for å få fart igjen.Big%20smile Det blir fort slik når subsidierte tettsteder i fjellet skal ha jernbaneforbindelser. Satser på at bompengene på kontainere skal finansiere ny trasèLOL 
Back to Top
jan salvesen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 oktober 2007
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jan salvesen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2008 at 14:10
Hvor brat kan denne baken være??
Hilsen Jan Salvesen
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2008 at 18:43
Hei Jan Smile

Ser ut som Märklin på de bildene dine der, og de har en enorm trekkraft. Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg tidligere (før jeg gikk over til likestrøm) lekte meg litt med å teste ut trekkraften oppå biljardbordet mitt. La en oval av C-skinner (r360mm) inkludert buede sporveksler og løftet halve ovalen og sidesporet ca 7cm, omtrent samme stigning som Ses nevner. Det lille tankloket mitt (Märklin 3000) dro med letthet 5 av Rocos trevogner opp den bakken, og de er atskillig tyngre enn Märklins godsvogner. Hektet på 8 Märklinvogner bakerst, og det gikk fortsatt greit..! Det gikk ikke fullt så bra når jeg prøvde å rygge Rocovognene opp den samme bakken da, de 3 første vognene gikk greit mens den fjerde vogna sporet av, mest sannsynlig pga tyngden fra de 3 første.

En annen ting å tenke på er hvor lang stigningen din er i forhold til toget dit, jo flere vogner som er i stigningen samtidig dess tyngre vil det bli å trekke det opp.

En tredje ting er å unngå brå overganger mellom flatt parti og stigning...

Som Ses svarte deg tidligere: Det beste er nok å teste det ut i praksis med de lokene og vognene du planlegger å kjøre... Wink

Mvh
Svein A
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2008 at 20:45
Som et apropos til det du skriver - det er kjempedumt å ha en brå overgang, kanskje spesielt med 3-skinnesystem ettersom man med korte lange lok kan oppleve at slepeskoen ikke er i kontakt med strømskinnen på bunnen av bakken.



Edited by studenten - 27 august 2008 at 07:23
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2008 at 21:07
Originally posted by studenten studenten wrote:

Som et apropos til det du skriver - det er kjempedumt å ha en brå overgang, kanskje spesielt med 3-skinnesystem ettersom man med korte lok kan oppleve at slepeskoen ikke er i kontakt med strømskinnen på bunnen av bakken.



Ehh, du mener vel lange lok..? Min Märklin 3000 var ikke stort lengre enn slepeskoen... Wink Men det er absolutt noe å tenke på ja.

Svein

Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2008 at 07:22
Hehe, godt jeg blir passet på! Mener lange lok ja. Rettet

edit: mumle ett og annet om mental tilstedeværelse i eget innlegg osv...

Edited by studenten - 27 august 2008 at 07:24
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
jan salvesen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 oktober 2007
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jan salvesen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2008 at 10:36

Er dette noen bøker om baker???

Hilsen Jan Salvesen
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2008 at 12:35
tja... vi har jo den rutete kokeboken da.
Neida.
Skal nok klare å finne noe. Gå på ditt lokale bibliotek og spør om de har noe MJ-relatert. På biblioteket her er det mye.

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2008 at 12:37
Hei!
 
Originally posted by jan salvesen jan salvesen wrote:

Er dette noen bøker om baker???
 
Man har jo alltids denne:
 
 
For å prøve å gi ett seriøst svar på spørsmålet ditt, tror jeg at selv om man kan skrive mye om stigninger så vil det allikevell ikke være nok til å fylle en hel bok om emnet. Her følger en link hvor du kan lese mer om andre mj"eres erfaringer med stigninger:

Jeg håper du finner noe interessant der.

 
 


Edited by Roger - 25 september 2008 at 12:39
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
jan salvesen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 oktober 2007
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jan salvesen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2008 at 14:17
Om dette er noen bøkker og modelbanner som hatt noen innleg med bakker.
Hilsen Jan Salvesen
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2008 at 17:08
Bøkker er en som lager tønner. Et gammelt yrke Wink
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2008 at 18:17
Det finnes så vidt jeg vet ingen norske mj-bøker å få kjøpt lenger, men på svensk kan du få Modelljärnväg från grunden. Den finner du kanskje i nærmeste mj-butikk, eller du kan kjøpe den direkte fra forlaget i Stockholm.

-TrulsS
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2008 at 13:51
Hei!
 
Originally posted by jan salvesen jan salvesen wrote:

Om dette er noen bøkker og modelbanner som hatt noen innleg med bakker.
 
På norsk finnes det vel bare boken "Modelljernbane på norsk" av Svein Sando. Denne er ikke å få kjøpt ny lenger, men man kan jo få tak i ett brukt eksemplar kanskje, eller låne den på biblioteket. Jeg er dog noe usikker på hvor mye stigninger omtales der.
 
I alle modelljernbanebøker jeg har lest er det begrenset hvor mye stigninger er omtalt. -Ofte når det er omtalt i forbindelse med konktrete anlegg, er det ofte benyttet en stigning krappere enn det som er anbefalt. "Modelljärnväg från grunden" er nevnt her allerede, og det er en bok undertegnede har lest og anmeldt i Mj-Bladet (i 2007). Det er svært begrenset hva som omtales om emnet her.
 
Hvis du leser en del engelsk, kan det jo hende at du finner egnet litteratur hos Kalmbach Publishing (kan fås hos Automobilia og NJKs salgstjeneste).
 
Jeg vil derfor anbefale å søke litt på nettet, og kanskje lese innholdet i de linkene som er postet her.
 
Edit: Skrivefeil


Edited by Roger - 02 oktober 2008 at 17:02
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2008 at 06:22
Hei!
 
Originally posted by trulss trulss wrote:

Det finnes så vidt jeg vet ingen norske mj-bøker å få kjøpt lenger, men på svensk kan du få Modelljärnväg från grunden. Den finner du kanskje i nærmeste mj-butikk, eller du kan kjøpe den direkte fra forlaget i Stockholm.

-TrulsS
 
I denne boken er stigninger kun omtalt med en knapp halv side, og da som resten av boken, ikke særlig inngående. Jeg tror som sagt det er mer spesifikk informasjon å finne om dette emnet på forskjellige internettsider.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2008 at 19:00
Eller, en raskere og mere effektiv måte, dog ikke mye realistisk;
Fantasy Island :)
finn på hva du vil.
mvh. Jonas
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2008 at 06:42
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Fantasy Island :)
finn på hva du vil.
mvh. Jonas
 
I følge anmeldelsene er det på NiMs Island at "alt kan skje" og at "fantasien løper løpsk". LOL
 
Løp å kj....    - se!
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2008 at 13:16
Originally posted by ses ses wrote:

For de som skal kjøre med norske modeller, hvilket sikkert er tilfelle for mange av dette forumets leser, er det mer interessant hvilke stigninger de kan gå i, enn hva store amerikanske lok som kan gjøres ganske tunge kan makte. Jeg har gitt et eksempel på at en lett norsk maskin neppe klarer mer enn 3-4 vogner i 25 promille, og det kan vel ikke akkurat sies å kalles "svært lange tog".
Å si det generelt at 30 promille er greit under alle forhold unntatt ved svært lange tog, synes jeg derfor er for unyansert. Mange lok på norske anlegg klarer det nok, men slett ikke alle. I tillegg kommer kurvemotstanden som gjør at man trekker mindre i skarpe kurver enn i slake. Alle slike ting må tas i betraktning med tanke på hvor bratte stigninger man kan bygge på et konkret anlegg.


På forumet til det nye e-zine ModelRailroadHobbyist ble det nylig skrevet om hvordan man kan kalkulere "compensated grades", dvs hvor mye stigingen tilsvarer om man tar høyde for kurvemotstanden.
Formelen stammer fra legendariske John Allen. Se nederst side 5 på den tråden og diskusjon videre neste side.

Men som Svein skriver, kan det være forskjell på norsk/europeisk og amerikanske lok som vanligvis er uten hefteringer.

(Edit: rettet opp for tidlig posting)



Edited by KnuT - 14 oktober 2008 at 14:10
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,070 seconds.