MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Byggeidé: Overgangsbru for vei
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Byggeidé: Overgangsbru for vei

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Byggeidé: Overgangsbru for vei
    Posted: 10 august 2008 at 16:00
Hva med en veiovergangsbru som er så smal at det ikke er plass til kantstripeneLOL
 
Som man ser så har det vært spredte forsøk på utvidelse av brua.
 
 
 
Brua ligger like nord for Varhaug st. på Jærbanen, og er ganske typisk for denne banen i allefall.
 
Jeg mener å sett brutypen i andre deler av landet også.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2008 at 20:46
Ja, det der er en klassiker!
Den er vel særs egent i modell, så sterk personlighet som den har. Jeg så på en sånn en for et par dager siden, den hadde også sånne utsprengte sidegitter, men var enda mer sliten - den hadde nemlig treplank som dekke og asfalt, og så liksom ut som om den gikk litt i oppløsning langs kantene ... Jeg skal rote fram et bilde eller tre etterhvert. I Trondheim står det jo også en sånn en rett sør for Heimdal stasjon, den skulle vært erstattet for årevis siden, men de blir visst ikke helt enige om saker og ting. Helt greit for meg, den er flott!
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2008 at 21:01
Nede i Sarpsborg, mellom Sannesund Stasjon og Greåker så står det i hvertfall én slik bro, men den har man brukt skinner til pilarene. Det gjør det jo enda litt mere spesielt synes jeg.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2008 at 22:04
Står en tilsvarende bro på dobbeltsporstrekket like før Ski på
Østfoldbanen... Var på fototur med Carl-F her tidligere i år... Ble ikke noe annet bilde enn dette da vi stort sett befant oss på broa og ikke rundt. Skal se om jeg ikke kan få tatt et bedre bilde og legge det ut etterhvert...
 

 
Edit: Mener å huske at denne broa faktisk har tredekke...


Edited by Andreas - 10 august 2008 at 22:07
Hilsen Andreas.   
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2008 at 23:09
Her er en spinklere variant ved Skjeggestad i Drangsdalen.
Pilarene "skrever" heller ikke her.
Bredden ser ut til å være den samme, men den har antagelig mye lavere bæreevne.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2008 at 00:08
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Nede i Sarpsborg, mellom Sannesund Stasjon og Greåker så står det i hvertfall én slik bro, men den har man brukt skinner til pilarene. Det gjør det jo enda litt mere spesielt synes jeg.


Mener du denne ca 1 km øst for Greåker? I tilfelle ble den fjernet for et års tid siden.



(På den broa ble min jernbaneinteresse født gjennom mange ferier som barn hos min mormor som bodde i et hus som nærmeste nabo til broa.)
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2008 at 00:17
Nettingen på slike broer er påkrevet på elektrifiserte baner, men finnes tidvis på ikke-elektrifiserte baner også, slik som dene på Rotvoll på Meråkerbanen.


Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2008 at 00:28
Der jeg jobbet tidligere tegnet vi mange bruer over jernbanen, og en av typene brukte det samme konseptet som bruene i denne tråden, bl.a disse to:

Kjørum bru, Dovrebanen:


Tangen bru, på Tangen


Brua på Tangen har fått siste versjon av gitter mot kjøreledningen, integrert i rekkverket, med mørklakkert perforert plate over, i stedet for de mer synlige på den øverste brua, som ødela litt, syns jeg. Jeg jobba MYE med konseptet for rekkverket på Tangen og de andre med samme rekkeverkstype, husker jeg ... budsjettet gikk nedenom ...

Denne brutypen er faktisk direkte avledet av de eldre bruene over jernbanen. De er veldig enkle, egentlig, to betonglandkar, to pillarer og et tverrspent dekke av limtre over. De kan monteres på under 24 timer, så ofte ble de bygget natt til søndag, da går det ikke nattog på Dovrebanen, nemlig.

Hvis noen vil bygge nye overgangsbruer har jeg tegninger ... bare spør i en PM, legg ved epostadresse, så sender jeg en PDF.

Den under, på Grøtholm, er av en annen type, den er jeg godt fornøyd med:


Brua på Bordal i Soknedal (under) ble gammelbonden så fornøyd med at han disket opp med vaffel og brunost og etter på dro han fram konjakken, og det var kjøpebrennevinet, ja, så han må ha vært veldig fornøyd!

Han hadde forresten verdens største never. Hver gang jeg var der mens vi jobbet kom han ut og takket oss i hånda for den fine brua, og han klemte skikkelig til - jeg har ikke små hender, men her følte jeg meg som en liten gutt! Grunnen til at han var så fornøyd var delvis at han syntes den var utrolig fin, og det var jo flott, men først og fremst at gården måtte lagt ned hvis de ikke kom seg over linja - all jorda var på den andre sida. Planovergangen var farlig, så den ble fjernet. Artig at folk er fornøyd med det man gjør som arkitekt for en gangs skyld ...

Bygger du nåtid må du ha noen sånne bruer.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2008 at 16:47
Originally posted by ses ses wrote:


Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Nede i Sarpsborg, mellom Sannesund Stasjon og Greåker så står det i hvertfall én slik bro, men den har man brukt skinner til pilarene. Det gjør det jo enda litt mere spesielt synes jeg.
Mener du denne ca 1 km øst for Greåker? I tilfelle ble den fjernet for et års tid siden.
(På den broa ble min jernbaneinteresse født gjennom mange ferier som barn hos min mormor som bodde i et hus som nærmeste nabo til broa.)


Du har helt rett at denne brua er fjernet, men det er ikke den jeg tenkte på. Det er neste bru i retning Sannesund/Sarpsborg.
Her ligger den:

Og med gulesiders skråfoto ser den slik ut i retning Fredrikstad:
Modellhilsen

Claes
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 00:57
Sterkt inspirert av denne, er jeg nå i ferd med med å bygge en lignende overgangsbru:
 
Pilarfundamentene står til "festing" i limt grus, brua har seget noe ned så pilarene står litt skjevt, men de er bare provisorisk festet i fundamentene så det betyr ingenting.
Pilarer og  selve bruplata er bygget i styrén, men rekkverk i plast har jeg  dårlig erfaring med mht. styrke, så det loddes i messing.
Dessuten er vanskelig å få tak i plasgitter som er filigrant nok.
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 01:47
Ellers så kan jeg anbefale en bro lang østre linje. Ikke langt fra Drømtorp holdeplass hvor veien krysser jernbanen. Finens ikke skråfoto på gule sider, men er en sann klasikker som snart nok vil bli byttet ut pga slitasje.

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6620586.50345%26lon%3D605404.93023%26zoom%3D17%26layers%3D00B00%26id%3Da_10000341981%26offset%3D0%26tab%3Daddress



Edited by Christian - 02 januar 2009 at 01:48
Tut, tut.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 09:05
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Pilarer og  selve bruplata er bygget i styrén, men rekkverk i plast har jeg  dårlig erfaring med mht. styrke, så det loddes i messing.
Dessuten er vanskelig å få tak i plasgitter som er filigrant nok.


Problemer med å få tak i finmasket nok netting er særlig stort når det gjelder så finmasket netting som NSB har brukt på disse broene. En mulig løsning som forsøker å ivareta illusjonen, er å printe ut et fint raster på overheadfolie. Jeg gjorde det på Oslo S på Gardermobaneanlegget for noen nettinggjerder ved tunnelnedfartene midt på tomta. Raster blir på en måte omvendt av hva det er, men illusjonen av at det er noe der som demper gjennomsikten men ikke hindrer den helt, ble beholdt. Det ikke alt for gode bildet nedenfor viser disse gjerdene. Ulempen ved metoden er at de i visse vinkler vil skinne pga plasten.


Svein S
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 09:38
Hei
En annen mulighet til gjerde er å benytte gardinstoff, f eks typer som er ensfarget og som har en gjennomsiktig rutestruktur. Disse kan skjæres til i riktig størrelse, farges og brukes som gjerder. Jeg har til og med sett eksempler på bruk av gale strømpebukser...

Fordelene med stoff er åpenbare - ikke skinnende plast, billig og enkelt.

Overrask din bedre halvdel og bli med inn på en gardinbutikk neste gang...Wink


OlavM
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 09:49
Slik finmasket netting har jeg funnet i søpla der vi kaster EE-avfall på jobben. Det ser ut som den er laget av etset nysølv?
Om noen kommer over en bestemt type Autronica røykdetekorer for brannalarn, så har de et slikt finmasket gitter av tynnt metall foran detektorkammeret. - Kanskje noen som bor i Trondheim kan ta en tur innom Autronica på Lade om de er interessert?
 
Ellers synes jeg den overgangsbroen ble meget fin!
Det er vel så at Jærbanen kanskje har beholdt de gamle broene fra smalsporstiden? - Det kan virke så, om man ser på de forlengede betongfundamenter som er satt under beina? Banelegmet er kanskje senket akkurat der? Andre steder har det kanskje vært nødvendig å heve hele broen for å få nok klaring?
Man må tenke på at det var hastverksarbeid som ble utført under krigen med å tilpasse gammel smalsportrasé. Derfor ble det vel utført en del provisoriske løsninger som siden ble permanete?
Skal man se hvordan dette er "originalt", er det (i hert fall) 2 slike broer igjen på Flekkefjordsbanen. En på Drangeid og en like sør for Flikkeid tunnell.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 11:23
Originally posted by olavm olavm wrote:

Hei
En annen mulighet til gjerde er å benytte gardinstoff, f eks typer som er ensfarget og som har en gjennomsiktig rutestruktur. Disse kan skjæres til i riktig størrelse, farges og brukes som gjerder. Jeg har til og med sett eksempler på bruk av gale strømpebukser...

Fordelene med stoff er åpenbare - ikke skinnende plast, billig og enkelt.

Overrask din bedre halvdel og bli med inn på en gardinbutikk neste gang...Wink




Spennende. Men vil ikke gardinstoff være litt for grovmasket? Da høres strømpebukser mer "riktig" ut. Men det materialet må kanskje settes i strekk for å blir transparent nok?


Edited by ses - 02 januar 2009 at 11:23
Svein S
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 12:09

Spennende bro du holder på medClap

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 13:31
Hei
Jeg tror gardinstofftypen kalles for tyll eller stores (stårs??)- (ble) ofte brukt som ytterste lag mot vinduet når man har to lag med gardiner. Disse finnes i en rekke kvaliteter og trådtykkelser. Med utgangspunkt i HO vil jo uansett en tråd i et nettiggjerde som i 1:1 er ca 1 -- 2 mm i diameter bli ca 0,01149 mm til 0,0229885 mm tykk, så uansett hvilken messingsikt du måtte bruke vil også det bli alt for grovt.
Et eksempel finner du blant annet her:
http://www.westportterminal.de/newspics.html

Men her det jo ikke eksakte kopier vi er på utkikk etter, heller å skape illusjonen av originalen, for å si det sånn.Big%20smile.

Og ja Svein, stoff fra en strømpebukse eler lignende må nok spennes opp for å se rimelig bra ut.


Edited by olavm - 02 januar 2009 at 18:02
OlavM
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 16:45
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Spennende bro du holder på medClap

 
Takk for dine alltid hyggelige kommentarer Ove.
Siden jeg har forstått at du bor i relativ nærehet, så hadde det kanskje vært mulig for deg å ta en tur innom og inspiserte både togkjelleren og byggingen av Sandnes-modulen?
Velkomme skal du ihvertfall være Smile
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 16:53
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ellers synes jeg den overgangsbroen ble meget fin!
 
Takk for det!
 
 
 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er vel så at Jærbanen kanskje har beholdt de gamle broene fra smalsporstiden? - Det kan virke så, om man ser på de forlengede betongfundamenter som er satt under beina? Banelegmet er kanskje senket akkurat der? Andre steder har det kanskje vært nødvendig å heve hele broen for å få nok klaring?
Man må tenke på at det var hastverksarbeid som ble utført under krigen med å tilpasse gammel smalsportrasé. Derfor ble det vel utført en del provisoriske løsninger som siden ble permanete?
Skal man se hvordan dette er "originalt", er det (i hert fall) 2 slike broer igjen på Flekkefjordsbanen. En på Drangeid og en like sør for Flikkeid tunnell.
 
 
 
Det er godt mulig, konstruksjonen ser kanskje litt mer mellomkrigsaktig ut?
Jeg har sett noen bilder fra smalsportiden hvor de er av tre, men kanskje de bygde nye til normalsporet, og så måtte de heves igjen ifb. med elektrifiseringen?
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 18:37
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Siden jeg har forstått at du bor i relativ nærehet, så hadde det kanskje vært mulig for deg å ta en tur innom og inspiserte både togkjelleren og byggingen av Sandnes-modulen?
Velkomme skal du ihvertfall være Smile
 
 
Gilja er bopel, og som finnmarkingane ville sagt det, så er vel det i nabolaget......LOL
Det sier jeg ja takk til. Får tømme minnebrikka på kameraet mitt....Wink
 
 


Edited by Snikkaren - 02 januar 2009 at 18:37
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 21:16
Hei Jon Einar!
 
Jeg tror nok at trebruer fra smalsporstiden ble byttet ut tidlig? Om man ser på strekningen Egersund - Flekkefjord som ble åpnet i 1904, tror jeg at de allerede var skiftet ut da? - Broene på Flekkefjordsbanen ble det i hvert fall ikke gjordt noe med da den ble bygget om til normalspor under krigen. derfor har banen stort sett smalsporets profil med enkelte utvidelser i skjæringer og tunneller. Broene var det ikke nødvendig å heve.
 
På strekningen Tronviken - Stavanger ble det vel et mer akutt behov for å gjøre noe raskt etter 1940? Stål var et strategisk materiale for tyskerene og derfor mener jeg at gjenbruk av de gamle broene ble foretrukket så langt mulig - både for å spare tid og materiale. Tidlig på 50-tallet når elektrifiseringen av strekningen Sira - Stavanger og en del omlegginger av tracéen pågikk, ble det vel påkrevd å "gjøre noe" for å få tilstrekkelig klaring for kontaktledningen. Derfor tror jeg at sementfundamentene er fra perioden 1943 - 1953?
 
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 22:35
Originally posted by ses ses wrote:

Problemer med å få tak i finmasket nok netting er særlig stort når det gjelder så finmasket netting som NSB har brukt på disse broene. En mulig løsning som forsøker å ivareta illusjonen, er å printe ut et fint raster på overheadfolie. Jeg gjorde det på Oslo S på Gardermobaneanlegget for noen nettinggjerder ved tunnelnedfartene midt på tomta. Raster blir på en måte omvendt av hva det er, men illusjonen av at det er noe der som demper gjennomsikten men ikke hindrer den helt, ble beholdt.
 
Jeg har brukt nøyaktig samme metode med hell, men lakkerte i tillegg overheadfolien med matt klarlakk for å dempe skinnet. Fungerte bra, men det kan være vanskelig å få klarlakken til å sitte veldig godt på folien, så den tåler ikke veldig mye "bank" (=handling: som engelskmennene så fint utrykker det). 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 00:18
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Hei Jon Einar!
 
Jeg tror nok at trebruer fra smalsporstiden ble byttet ut tidlig? Om man ser på strekningen Egersund - Flekkefjord som ble åpnet i 1904, tror jeg at de allerede var skiftet ut da? - Broene på Flekkefjordsbanen ble det i hvert fall ikke gjordt noe med da den ble bygget om til normalspor under krigen. derfor har banen stort sett smalsporets profil med enkelte utvidelser i skjæringer og tunneller. Broene var det ikke nødvendig å heve.
 
På strekningen Tronviken - Stavanger ble det vel et mer akutt behov for å gjøre noe raskt etter 1940? Stål var et strategisk materiale for tyskerene og derfor mener jeg at gjenbruk av de gamle broene ble foretrukket så langt mulig - både for å spare tid og materiale. Tidlig på 50-tallet når elektrifiseringen av strekningen Sira - Stavanger og en del omlegginger av tracéen pågikk, ble det vel påkrevd å "gjøre noe" for å få tilstrekkelig klaring for kontaktledningen. Derfor tror jeg at sementfundamentene er fra perioden 1943 - 1953?
 
 
 
Det er nok mye sannsynlig det du skriver Kjell, nå vet jeg ikke hvor representativ brua ved Skjeggestad er for alderen på bruene på Flekkefjordbanen heller, i og med at den går til et utmarksområde som vel ikke var det første som ble prioritert med bruer kontra planoverganger.
Jeg har forresten et bilde av den brua du nevner ved Lavoll, dette ser ut til å være en eldre type siden den har tredekke?
 


Edited by jevistad - 03 januar 2009 at 00:19
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 21:22
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Sterkt inspirert av denne, er jeg nå i ferd med med å bygge en lignende overgangsbru:
 
Pilarfundamentene står til "festing" i limt grus, brua har seget noe ned så pilarene står litt skjevt, men de er bare provisorisk festet i fundamentene så det betyr ingenting.
Pilarer og  selve bruplata er bygget i styrén, men rekkverk i plast har jeg  dårlig erfaring med mht. styrke, så det loddes i messing.
Dessuten er vanskelig å få tak i plasgitter som er filigrant nok.


Nok et artig prosjekt, Jon Einar!
Ser at du har vært nøye med kabelkanalen også.   Og du har vel prototyperiktig lagt ned kabler for signalstyring, blokktelefon mm  antar jeg?Big%20smile



For noen år siden bygde jeg en tilsvarende bro.  Her et noe middelmådig bilde på altfor kloss hold.  
Farlig å legge ut bilder når man vet hva hr Vistad kan prestere, men det får stå seg.  Får skylde på at det vel var et svennestykke når det gjelder scratchbygging. Jeg ser nå at jeg har lært litt siden dette når det gjelder f.eks maling...

Denne er laget med bjelker og pillarer fra en Heljan rotepose.  Til platekledningen brukte jeg et utrangert bankkort og nettingen er metallnett fra en Pandurobutikk (tror jeg).
Som en ser er også dette for grovt. Men jeg tviler vel på at det er mulig/noen vits i å prøve å gjenskape det riktig. I virkeligheten er jo åpningene i nettingen under 1 tomme. 
Og så trenger vel ikke kravene til maskestørrelse være så strenge på modelljernbanen.  Vi kjøper da ikke preisere som er så dumme at de kaster ting ned eller tisser på kontaktledningen? LOL




Hilsen

Roar Børte
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 21:58
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

  Og så trenger vel ikke kravene til maskestørrelse være så strenge på modelljernbanen.  Vi kjøper da ikke preisere som er så dumme at de kaster ting ned eller tisser på kontaktledningen?]



Ikke preisere men jeg kan sverge på at jeg så en Faller-figur slå lens på midtlederen en gang
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 15:08
Prøvemontering med rekkverk midlertidig festet:
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 15:26
Ahh... Jeg blir glad inni meg når jeg ser nye bilder fra Rukkeskogen Big%20smile 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 16:43
Vakkert.
Har du lagd noen tegning av denne broa?
Dette er jo noe i nærheten av en standard overgangsbro, og vil kunne passe på en mengde anlegg.

Om du ikke har lagd noen fancy tegning hadde det vært veldig interessant med noen nøkkelmål.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 17:20
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Har du lagd noen tegning av denne broa?
Dette er jo noe i nærheten av en standard overgangsbro, og vil kunne passe på en mengde anlegg.

Om du ikke har lagd noen fancy tegning hadde det vært veldig interessant med noen nøkkelmål.
 
Jeg har laget en AutoCad tegning, send meg en PM med din e-post adresse, så kan jeg sende den til deg.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2009 at 15:33
Da er brua ferdig malt og smusset.
 
 
Veibanen trenger litt etterbehandling som vil bli tatt når resten av veien får siste finish.
0,5 mm tråd er ganske grovt når man går tett innpåConfused


Edited by jevistad - 10 januar 2009 at 15:34
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.