Byggeidé: Overgangsbru for vei |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 mars 2013 at 16:07 |
|
En dag skal den bygges:)
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Å kjøre den grusveien er en skikkelig flott omvei! Anbefales. |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tok bildene sommerferien 2012. Jeg har en veldig forståelsesfull kjæreste, så det var ikke noe problem å kjøre gammelveien istedet for E39. Tror vi hadde 6 fotostopp langs Flekkefjordbanen. Tok tilsammen rundt 200 bilder mens Hun ventet tålmodig i bilen... |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette vekker barndomsminner!
Den grusveien som går over broen var tidligere en del av nåværende E39.
Da var det bedre å kjøre RV40 (nåværende RV44) om Jøssingfjord!
Legg merke til Flikkeid-tunnellen i bakgrunnen. Den er helt rett!
Flekkefjordsbanen har smalsporprofil og spesielt denne tunellen hadde store vannlekkasjer, slik at banevokteren måtte hogge is hver dag det var kuldegrader for at toget kunne passere.
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når var du der? :)
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Bumper" tråden med en liten suite bilder fra Lavoll på Flekkefjordbanen.
|
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 594 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Wow det var kjent bru. Kjørte der i 1996 med flunka ny bil, hentet ut uken før, og ble truffet av en traktor som kom i hundre over brua. Vi klarte å stoppe, sto helt stille da vi ble truffet og skjøvet bakover så delene skvatt av bilen. |
||
Terje V.
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Helhetsintrykket er topp! Da synes jeg ikke det gjør det minste om noen dimensjoner kan være for grove i seg selv. |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jau, de vart bærre lækkert!
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Erittäin kaunis !!
Arne
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den der blei helt rå!!!! Venta bare på Rekorden skulle starte opp å komme kjørende nedover brua...
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Én viktig detalj mangler: Skiltet med advarsel mot å berøre ledningene, som vel var standard "utsmykning" på nettingen?
Ellers er det bare å klappe for et herlig byggeresultat!
MVH
Morten M
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det kommer seg. |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da er brua ferdig malt og smusset.
Veibanen trenger litt etterbehandling som vil bli tatt når resten av veien får siste finish.
0,5 mm tråd er ganske grovt når man går tett innpå Edited by jevistad - 10 januar 2009 at 15:34 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har laget en AutoCad tegning, send meg en PM med din e-post adresse, så kan jeg sende den til deg.
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vakkert.
Har du lagd noen tegning av denne broa? Dette er jo noe i nærheten av en standard overgangsbro, og vil kunne passe på en mengde anlegg. Om du ikke har lagd noen fancy tegning hadde det vært veldig interessant med noen nøkkelmål. |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ahh... Jeg blir glad inni meg når jeg ser nye bilder fra Rukkeskogen
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Prøvemontering med rekkverk midlertidig festet:
|
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ikke preisere men jeg kan sverge på at jeg så en Faller-figur slå lens på midtlederen en gang |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nok et artig prosjekt, Jon Einar! Ser at du har vært nøye med kabelkanalen også. Og du har vel prototyperiktig lagt ned kabler for signalstyring, blokktelefon mm antar jeg? For noen år siden bygde jeg en tilsvarende bro. Her et noe middelmådig bilde på altfor kloss hold. Farlig å legge ut bilder når man vet hva hr Vistad kan prestere, men det får stå seg. Får skylde på at det vel var et svennestykke når det gjelder scratchbygging. Jeg ser nå at jeg har lært litt siden dette når det gjelder f.eks maling... Denne er laget med bjelker og pillarer fra en Heljan rotepose. Til platekledningen brukte jeg et utrangert bankkort og nettingen er metallnett fra en Pandurobutikk (tror jeg). Som en ser er også dette for grovt. Men jeg tviler vel på at det er mulig/noen vits i å prøve å gjenskape det riktig. I virkeligheten er jo åpningene i nettingen under 1 tomme. Og så trenger vel ikke kravene til maskestørrelse være så strenge på modelljernbanen. Vi kjøper da ikke preisere som er så dumme at de kaster ting ned eller tisser på kontaktledningen? |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er nok mye sannsynlig det du skriver Kjell, nå vet jeg ikke hvor representativ brua ved Skjeggestad er for alderen på bruene på Flekkefjordbanen heller, i og med at den går til et utmarksområde som vel ikke var det første som ble prioritert med bruer kontra planoverganger.
Jeg har forresten et bilde av den brua du nevner ved Lavoll, dette ser ut til å være en eldre type siden den har tredekke?
Edited by jevistad - 03 januar 2009 at 00:19 |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har brukt nøyaktig samme metode med hell, men lakkerte i tillegg overheadfolien med matt klarlakk for å dempe skinnet. Fungerte bra, men det kan være vanskelig å få klarlakken til å sitte veldig godt på folien, så den tåler ikke veldig mye "bank" (=handling: som engelskmennene så fint utrykker det).
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Jon Einar!
Jeg tror nok at trebruer fra smalsporstiden ble byttet ut tidlig? Om man ser på strekningen Egersund - Flekkefjord som ble åpnet i 1904, tror jeg at de allerede var skiftet ut da? - Broene på Flekkefjordsbanen ble det i hvert fall ikke gjordt noe med da den ble bygget om til normalspor under krigen. derfor har banen stort sett smalsporets profil med enkelte utvidelser i skjæringer og tunneller. Broene var det ikke nødvendig å heve.
På strekningen Tronviken - Stavanger ble det vel et mer akutt behov for å gjøre noe raskt etter 1940? Stål var et strategisk materiale for tyskerene og derfor mener jeg at gjenbruk av de gamle broene ble foretrukket så langt mulig - både for å spare tid og materiale. Tidlig på 50-tallet når elektrifiseringen av strekningen Sira - Stavanger og en del omlegginger av tracéen pågikk, ble det vel påkrevd å "gjøre noe" for å få tilstrekkelig klaring for kontaktledningen. Derfor tror jeg at sementfundamentene er fra perioden 1943 - 1953?
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gilja er bopel, og som finnmarkingane ville sagt det, så er vel det i nabolaget......
Det sier jeg ja takk til. Får tømme minnebrikka på kameraet mitt....
Edited by Snikkaren - 02 januar 2009 at 18:37 |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for det!
Det er godt mulig, konstruksjonen ser kanskje litt mer mellomkrigsaktig ut?
Jeg har sett noen bilder fra smalsportiden hvor de er av tre, men kanskje de bygde nye til normalsporet, og så måtte de heves igjen ifb. med elektrifiseringen?
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for dine alltid hyggelige kommentarer Ove.
Siden jeg har forstått at du bor i relativ nærehet, så hadde det kanskje vært mulig for deg å ta en tur innom og inspiserte både togkjelleren og byggingen av Sandnes-modulen?
Velkomme skal du ihvertfall være
|
||
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Jeg tror gardinstofftypen kalles for tyll eller stores (stårs??)- (ble) ofte brukt som ytterste lag mot vinduet når man har to lag med gardiner. Disse finnes i en rekke kvaliteter og trådtykkelser. Med utgangspunkt i HO vil jo uansett en tråd i et nettiggjerde som i 1:1 er ca 1 -- 2 mm i diameter bli ca 0,01149 mm til 0,0229885 mm tykk, så uansett hvilken messingsikt du måtte bruke vil også det bli alt for grovt. Et eksempel finner du blant annet her: http://www.westportterminal.de/newspics.html Men her det jo ikke eksakte kopier vi er på utkikk etter, heller å skape illusjonen av originalen, for å si det sånn.. Og ja Svein, stoff fra en strømpebukse eler lignende må nok spennes opp for å se rimelig bra ut. Edited by olavm - 02 januar 2009 at 18:02 |
||
OlavM
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spennende bro du holder på med |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spennende. Men vil ikke gardinstoff være litt for grovmasket? Da høres strømpebukser mer "riktig" ut. Men det materialet må kanskje settes i strekk for å blir transparent nok? Edited by ses - 02 januar 2009 at 11:23 |
||
Svein S
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Slik finmasket netting har jeg funnet i søpla der vi kaster EE-avfall på jobben. Det ser ut som den er laget av etset nysølv?
Om noen kommer over en bestemt type Autronica røykdetekorer for brannalarn, så har de et slikt finmasket gitter av tynnt metall foran detektorkammeret. - Kanskje noen som bor i Trondheim kan ta en tur innom Autronica på Lade om de er interessert?
Ellers synes jeg den overgangsbroen ble meget fin!
Det er vel så at Jærbanen kanskje har beholdt de gamle broene fra smalsporstiden? - Det kan virke så, om man ser på de forlengede betongfundamenter som er satt under beina? Banelegmet er kanskje senket akkurat der? Andre steder har det kanskje vært nødvendig å heve hele broen for å få nok klaring?
Man må tenke på at det var hastverksarbeid som ble utført under krigen med å tilpasse gammel smalsportrasé. Derfor ble det vel utført en del provisoriske løsninger som siden ble permanete?
Skal man se hvordan dette er "originalt", er det (i hert fall) 2 slike broer igjen på Flekkefjordsbanen. En på Drangeid og en like sør for Flikkeid tunnell.
|
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |