MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Weblogg for Joachim Lafton
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Weblogg for Joachim Lafton

 Post Reply Post Reply
Author
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Weblogg for Joachim Lafton
    Posted: 07 august 2008 at 18:07
Hei.
Tenkte jeg skulle lage en tråd om anlegget jeg skal begynne med i kjellern jeg.
Er ferdig med å legge opp lys i taket og lagt gulv.
 
Her er ett oversiktsbilde åssen rommet er og åssen blan det er tent til å ha jernbane på.
 
 
Bare å komme med forslag til åssen anlegget skal være
Mvh
Joachim Lafton
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 18:24
Jeg har veldig sansen for midtøya på Grimstadbanen til TH. Dobbel paradesving

Hvilket tema ser du for deg? Rå, brutal kraft i fossefallet fra Argentina, endeløse driftsbanegårder fra USA eller Tertitten fra Norge?

edit: glemte bilde

Edited by studenten - 07 august 2008 at 18:25
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 18:28
anlegget skal være i norsk natur med norskt matriell..
Mvh
Joachim Lafton
Back to Top
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 18:31
eneste jeg veit jeg skal ha med er ett kaiområde med traverskran for konteinere. mulig midtøya blir 180cm brei istede for 120cm
Mvh
Joachim Lafton
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 18:51
Et tips kan være å sjekke Flickr, Picasa og andre artige bildedelingssteder. Finn modellscener/dioramaer du liker, skriv de ut og legg de ut i rommet. Da kan det hende sporplanen legger seg selv.
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 20:36
tar gjerne mot tips om hvordan jeg burde bygge lanskapet. er helt ny på detta feltet.
Mvh
Joachim Lafton
Back to Top
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 21:24

slik ser rommet ut i skrivende stund Smile

 
Mvh
Joachim Lafton
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2008 at 00:35
Du skriver ingen ting om skala, system, evt. minste kurveradius o.l. så det er ikke så lett å komme med tips. Selv synes jeg kanskje det er litt bakvendt å bestemme anleggets ytre mål og fasong før man har bestemt seg for sporplanens hovedtrekk. Jeg ville gjort omvendt. Sporplan først, og så se om det lar seg realisere med tilstrekkelig gangpassasje mellom.

Med et så stort og flott rom har du mange muligheter til et flott anlegg. Var jeg deg, ville jeg bygget et anlegg som i hovedsak lå langs ytterveggene. Du er jo en ung kar på 21 år, kan jeg lese meg til, så da er vel en liten duck under no problem? Kanskje noen av mine skisser til mitt 12. anlegg kunne være til inspirasjon:
http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=224&nid=3&engelsk=0
Svein S
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2008 at 10:57
Originally posted by Unge_Lafton Unge_Lafton wrote:

tar gjerne mot tips om hvordan jeg burde bygge lanskapet. er helt ny på detta feltet.
 
Sjekk ut denne siden, her vises landskapsbygging trinn for trinn: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=innlegg&innl=784&rom=54
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2008 at 14:13
Scala er HO, tenkte jeg skulle bruke Roco Multimaus digitalstyring.
Minste kurveradius har jeg ikke satt noe eksakt. men ikke under 60-50cm
Mvh
Joachim Lafton
Back to Top
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2008 at 15:24
Noen som veit om noen enkle sprplanleggingsprogrammer ?
Skal bruke Tillig Elite 83 skinner
Mvh
Joachim Lafton
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2008 at 17:03
Passer og linjal. 
Svein S
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2008 at 18:33
Jeg har prøvd 3rd planit, et snadderprogram som ikke krever no særlig forhåndskunnskap om man er stødig i engelsk.
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2008 at 15:31
Syntes 3rd planit er litt innvikla jeg.
driver å tegner sporplan i paint nå, det er vertfall ett enkelt program.Smile
Mvh
Joachim Lafton
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2008 at 15:47
Originally posted by studenten studenten wrote:

Jeg har prøvd 3rd planit ...

Kan du si noe mer om dette programmet? Er det dedikert sporplanprogram? Hvor kan man finne det?
Svein S
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2008 at 16:36
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2008 at 17:40
3rdPlanIt er et kjempeprogram,  men som de fleste andre må du bruke det litt før du virkelig får taket å det.
Last ned en demo og prøv ut.
Jeg har hatt mye glede av å ha fullversjon noen år.
Noen enkle eksempler finnes på bloggen min, men programmet kan så mye mer.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 22:48
har ikke skjedd så mye med banen i det siste. må få tatt meg en tur innom byggevarehandelen å handle inn noe matriell slik at jeg får begynt å bygge bord.
Mvh
Joachim Lafton
Back to Top
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2009 at 21:53
Har ikke skjedd så mye i kjelleren i det siste. blitt en del oppussing av resten av huset først. Men hylla med lok og vogner har økt Smile
Men nå skal det snart begynne å skje noe.
Har gått vekk fra å bruke Rocco sin multimaus, den kommer jeg til å bruke på en liten testbane for lok og vogner.
Noen som har erfaring å synspukter med Zimo`s digitalstyring ?
Mvh
Joachim Lafton
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2009 at 22:47
Dekoderne deres er i allefall svært svært bra, og har hørt mye positivt om resten av digitalstyringen deres. Tror absolutt det er verdt pengene om man ønsker et avansert system!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.