MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - RjB’s Henschel lokomotiv
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

RjB’s Henschel lokomotiv

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: RjB’s Henschel lokomotiv
    Posted: 14 desember 2004 at 15:45

Hei!

I en annen tråd i dette rom spurte jeg om noen Bundeswehr-lokomotiver. I den forbindelse nevnte jeg at Scheuer lager kåpen til det ene lokomotivet. Ved nærmere ettersyn ser jo kåpen til dette Henschel lokomotivet ut til å likne svært mye på ett av Henchellokomotivene som gikk på Rjukanbanen. Kan noen bekrefte eller avkrefte at det er snakk om samme modell?

Scheuer: http://www.scheuermodeller.dk

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
hpaamodt View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 26 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hpaamodt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2004 at 15:39

Det minner voldsomt ja. Bortsett fra at jeg trodde 360-lokene gikk på Hydros anlegg på Herøya. Sto en utførlig artikkel om alt dette i På Sporet for noen år siden. Lokene på Rjukanbanen var grønne, mens lokene på Herøya var blå og oransje med blå stripe. Har selv bygget en DH 500 med bakgrunn i Märklins gule (og billige) 3080. Denne har sitt forbilde i Rjb 20-22. Det var mye jobb siden fremre overbygg er mye kortere og dørene er speilvendte, men det gikk da på et vis...

Er forresten veldig interessert i ei 360-lokkasse!

hpaamodt

Back to Top
Øystein W View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Benin
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øystein W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2004 at 16:36

"Minner voldsomt" er vel å overdrive. Minner litt kan vel være mer passelig, men faktisk har vel Märklins lille ind.lok mer til felles med RjBs 20, 21 og 22.

Bemerk den hellende snuta. Taket og sidene langs bjelken.

RjB lokene hadde også en ganske spesiell akselrekkefølge, blindhjulet satt helt i enden av hjulrekka.

Bilde er utsnitt fra bilde i boka Rjukanbanen, Gary Payton og Trond Lepperød.

Boka er en veldig fin kilde for alle som er interessert i RjB med tilliggende herligheter. Anbefales!

 

ØW
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2004 at 22:20

Hei, og vel overstått jul alle sammen!

Originally posted by Øystein W Øystein W wrote:

"Minner voldsomt" er vel å overdrive. Minner litt kan vel være mer passelig, men faktisk har vel Märklins lille ind.lok mer til felles med RjBs 20, 21 og 22.

Bemerk den hellende snuta. Taket og sidene langs bjelken.

RjB lokene hadde også en ganske spesiell akselrekkefølge, blindhjulet satt helt i enden av hjulrekka.

Bilde er utsnitt fra bilde i boka Rjukanbanen, Gary Payton og Trond Lepperød.

Boka er en veldig fin kilde for alle som er interessert i RjB med tilliggende herligheter. Anbefales!

 

Det Henschel-lokomotivet på Rjukanbanen jeg mener likner på "kåpa" fra Scheuer, er ikke det samme som du har lagt ved bilde av, Øystein. Hvis man ser på side 176 i Glemte spor (under Rjukanbanen), er det bilde av to litt ulike Henschel-lokomotiv. Det ene likt bildet ditt Øystein (det til høyre), det andre ikke helt ulikt kåpa fra Scheuer (det til venstre). -Spørsmålet er om den er lik nok?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
hpaamodt View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 26 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hpaamodt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2004 at 00:25

Hmmm...
Når jeg skriver "minner voldsomt" så tenker jeg ikke på Henschel DH 500. Jeg har tilbragt altfor mange timer sammen med min kjære Märklin 3080 til noen sinne å forveksle denne med noen annen igjen. Lokkåpa det er snakk om i dette innlegget minner derfor voldsomt om de blå Henschel DH 360-lokene (?) som Hydro hadde og som Stiftelsen Rjukanbanen (eller hva de nå heter) har overtatt et av og benytter på Rjukanbanen idag.

hpaamodt

 

Back to Top
Øystein W View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Benin
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øystein W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2004 at 00:35

OKEIIII!

Nå står ikke det loket oppført i RjB boka over hodet. Det kan jo komme av at det har Hydromerke på seg.  Ikke så rart siden bildet du henviser til er tatt på Herøya. Hydro Nr. 18 gikk nok aldri på RjB.

Men bildet i Glemte spor viser et lok som er ganske likt det danske loket du viser. Bildet er temmelig mørkt, så det er vanskelig å se detaljer. Forskjelllene er vel kanskje ikke større enn at man lett kan fikse seg et hydrolok.

ØW
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.