MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Den tredje leder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Den tredje leder

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Den tredje leder
    Posted: 04 august 2008 at 19:38
Av tradisjon er jeg Märklinist. Og som mange kanskje er enig i, er det begrenset med utvalg i skinnemateriell med tre ledere. Märklin har sine C skinner med brukbar profil, men dårlig med flex-skinne. K-skinna synes jeg er altfor grov. Jeg innser derfor at jeg kanskje kunne ta utgangspunkt i et annet fabrikat og lage den tredje lederen selv. Jeg vet PECO har noen kobber lisser å legge inn. Men passer disse også or code 83 eller 70?
 
Etter mange år hvor hobbyen har ligget brakk, har jeg nå bygget meg et rom på 45 m2 som jeg skal fylle med en artig bane (Det er søren ikke lett å bestemme seg for hvordan den skal se ut bortsett fra at den skal fylle 6,5 x 5,5m av rommet!!) (Det rullende materiellet har jeg plenty av)
 
Når jeg først skal gå igang igjen ønsker jeg at det skal se ut som togspor og ikke trikkespor....
 
Mitt spørsmål til forumet er da:
1. Er det noen som har gode tips til hvordan bygge en pålitelig tredje leder?   Dette bør også omfatte sporvekslere som vel er der hvor C-skinna har sine største mangler.
 
På forhånd takk for nyttige innspill som det ellers er mange av på forumet.
 


Edited by Filledukke - 04 august 2008 at 19:52
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 20:14
På begynnelsen av 90 tallet startet MJ gruppen i NJK Bergen planleggingen av sitt modulsystem (modulanlegg).  Siden vi var delt mellom AC og DC brukere, bestemte vi oss for å bygge et anlegg som tilfredsstilte begge leires krav.  Vi valgte derfor PECO flex spor med en kobber midtleder fra samme fabrikat (tror jeg).  Det viste seg vanskelig å få til og det ble ikke pent.  Særlig var det vanskelig å få til i sporveksler.  Vi endte derfor opp med Märklin K skinner på våre første moduler.  Etterhvert har gjengen i Bergen latt AC sporet falle.
 
Nå sier jeg ikke at det det du skal gjøre, og jeg vil for all del ikke starte en AC/DC debatt her på forumet.  Begge strømsystemer har sine fordeler og ulemper.  Mitt poeng er dog at jeg tror det vil bli vanskelig å bygge et pent AC anlegg uten å benytte Märklins skinnesystemer.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 20:38
Den mest forbilledtro tredje leder er fungerende kontaktledning.
Svein S
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 20:47
Takk for svar, Morten, selv om det var et svar jeg fryktet.
 
Jeg ønsker heller ingen diskusjon om det ene eller det andre systemet da det ser ut som om noen legger litt for my sjel i en slik debatt. For meg gjelder det å kunne benytte det utstyret jeg har fra tidligere. Det er krevende å bygge om et Märklin lok til DC drift, men relativt enkelt å bygge om et DC lok til AC.
 
I mangel av forslag vil jeg prøve meg med noen nuffelige stifter slått gjennom forborede sviller. På baksiden vil jeg forsøke å presse på en kobberfolie strimmel (uglødet). I sporvekslere mener jeg det bør gå greit med at par snitt her og der for å unngå kortslutning.
 
Hvis det virker og det blir sånn passe pent, skal jeg gi beskjed tilbake. Det kan tiktignok ta litt tid før jeg får tid til å prøve. Høsten er vel tid for denslags (hvis ikke kona skal ha bygd om badet da!)
 
 
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 20:52
Til deg Svein (som tidligere Märklinist).
 
Kontaktledning er vel og bra, men ikke særlig naturtro for diesel og damp. Dessuten har det meg blitt fortalt at det kan være en upålitelig affere ved digital drift.
 
Men du har jo så vidt jeg vet forsøkt mye. Har du forsøkt noe som ikke virker? (jeg bør jo ikke erfare det samme!)
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 21:22
Hei Jon,

i klubben hvor jeg er medlem, DMJK, hadde vi tidligere et modulanlegg bygget med K-skinner. På noen steder var det selvbygget midterleder på Peco spor, hovedsaklig noen sporskiftere. Og vi har fortsatt en Peco fleksskinne, festet med korkunderlag på en kryssfinerstripe, og med en nennsomt tilbøyet hjemmelaget midterleder. Denne har vi tatt vare på -av nostalgiske grunner- og fordi det er et fint stykke håndverk.

Det jeg vil frem til med dette er at det nok lar seg gjøre å bygge egen midterleder og det kan nok sikkert la seg gjøre å få det pent også. Men det kommer til å ta forferdelig mye tid, for du har tydeligvis planer om å bygge deg et stort anlegg.

Jeg ser at Gleng MJ-klubb har bygget et Märklin-anlegg med ballasterte C-skinner. Resultatet synes jeg er beundringsverdig, men sporskifterne er fortsatt "trikkeradius"

K-skinnene er -som du sier- altfor grove, med en skinnekode rundt 107-108. Jeg tror vel kanskje det beste for ditt vedkommende vil være en kombinasjon av C-spor og selvbygg.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 21:42
Takk for din deltakelse Bjørn.
 
Jeg har brukt mye tid og grublet meget over dette. Din konklusjon er en slags bekreftelse på min antakelse. Det finnes tross alt en C skinne med over metern i radius. Dette begrenser jo behovet for flex skinne noe. C-skinnene er forøvrig av en svært bra og finurlig konstruksjon.
 
Ja jeg har tenkt å bygge en litt større bane, og jeg har lurt på om jeg skal bygge en som har noen DC spor og andre AC spor. Da kan jeg liksom forene begge deler, men det blir jo to anlegg og det er ikke det jeg hadde tenkt meg. Tenke tenke....
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 22:50
KL fungerer selvsagt bare for el-lok. Du skrev vel ikke hva slags lok du hadde, så derfor forsøkte jeg meg med et svar som jeg selvsagt antok ikke ville være særlig aktuelt. Men sett fra et forbildetrosynspunkt, så er KL, eller strømskinne a-la T-banen i Oslo og noen baner i England, ekte tredje-skinneleder. Så jeg ville ha det nevnt, siden en del faktisk ikke tenker på den muligheten.

Jeg kan godt tenkte meg at ekte KL-drift vil være noe problematisk med digitaldrift, uten at jeg har særlig mye erfaring med den type drift i det hele tatt. Fraslag (mellom strømavtager og tråd) er et kjent fenomen i 1:1, og da er problemet antagelig enda større i modell.

I min märklinperiode brukte jeg en del operativ KL, og det var faktisk den gang en grei måte å kjøre to lok uavhengig på samme strekning, en med strøm gjennom slepeskoen og en annen gjennom KL. Det fungerte utmerket den gangen med Märklins KL, men akk, den er dessverre så langt fra virkeligheten.

Derfor valgte jeg helt bort KL når jeg konverterte til 2-skinne i 1970. Dels fordi naturtroheten ikke tilfredstilte mine krav, dels fordi KL hindrer god tilgang til sporene. På Gardermobaneanlegget var KL kun til beskuelse. Strømavtagerne berørte ikke tråden med fikk et par mm under hele tiden. På den type publikumsanlegg ville det vært alt for sårbart om vi skulle bruke operativ KL.

Jon Einar Vistad har imidlertid vist her på forumet og i MJ-bladet nylig, at det går an å lage operativ og tilnærmet skalariktig KL. Vanskelig, men imponerende! Jeg var så heldig å fikk ta dette i nærmere øyensyn i mai, og her et bilde fra det som viser operativ KL av ypperste kvalitet.:



Edited by ses - 04 august 2008 at 22:53
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 22:56
Ut fra det du skriver er det et ønske om mest mulig forbildelikt spor som driver deg her. Ikke for å starte noen som helst debatt om 2R-3R (igjen ... ) - jeg bare lurer på om du har tenkt grundig gjennom muligheten av å selge unna mesteparten av materiellet og bygge uten midtleder over det hele? Begynne på nytt ... Du er jo allerede innom tanken om begge deler, med de utfordringer dét byr på.

Jeg sier slett ikke at det er det du skal gjøre, men for meg virker det som et svært omfattende arbeid å bygge store mengder midtleder selv. Slik jeg ser det er midtleder et kompromiss du velger bevisst for å kunne kjøre Märklin-materiellet, og gitt det etter mitt syn svært store kompromisset med punktkontakter - er da K-skinner et så mye større kompromiss at det er verdt å bygge midtleder selv?

Klart, finner du en måte å bygge midtleder på i veksler kan du bruke code 83-veksler fra en eller annen 2R-produsent og C-spor ellers. Kunne vært interessant å se en sånn løsning, og også hvordan C-spor blir sammen med f.eks en Roco-veksel - utseendemessig.
C-spor har relativt stor radius, ja, men med den størrelsen du skal ha på anlegget kunne du jo lett fått til radier på både 3 og 5 meter her og der med 2R/punktkontakter (eller bare 2R ... ) eller K-fleks. Og mye penere sporføring, i tråd med forbildet.

Slik jeg forstår deg er sporets utseende viktig for deg - og der forstår jeg deg fullt ut - spor er fine saker. Hvis det er sånn at du vil bygge mest mulig forbildelikt spor, og at du ser på sporet som en modell du vil ha så riktig som mulig, både i detalj og i sporføring - da ville jeg seriøst vurdert å selge alt Märklinmateriellet (bortsett fra de viktigste nostalgiobjektene ... ) og bygd 2R. Simpelthen.

Hvis du IKKE vil kvitte deg med materiellet og vil bygge med punktkontakter er ikke da fleksibiliteten med K-spor flex og slanke veksler bedre enn det digre arbeidet med punktkontaktbygging?

Du antyder et kompromiss - både 2R og 3R - du kunne jo vurdere en paradestrekning med 3R der alt materiellet kan få svingt seg, og så bygge 2R på resten, stasjoner og det hele. Vet ikke hvilket forbilde du bygger etter, er det tysk er jo mye spor ikke uvanlig. Skal du bygge norsk er det litt verre ...
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 23:43
Takk for respons fra både Svein og Henning.
 
Kontaktledning først:
 
Märklins gamle kontakt"bjelker" var nok bra dengang vi ikke visste bedre, men akk og ve som du antyder.
Det anlegget du viser bilder fra er imponerende på mer enn en måte. Men jeg tror aldri jeg ville stole på et kontaktledningsystem som er mer enn et par meter langt. Det er som å bygge en datamaskin ved hjelp av radiorør - det vil aldri virke da det statistisk sett alltid ville være ett rør som ikke virker.. tror jeg da, ut fra min sans for nøyaktighet.
 
Når det gjelder forbilde er jeg pro norsk, men jeg tillater meg at det kommer en og annen fremling også tidsriktig eller ikke.
 
Og til deg Henning:
Ja det ligger noe der. K-skinne flex kan vel alltids benyttes.  Med mye ballast kan den visuelle virkningen av profilhøyden reduseres noe. Da begrenser jobben seg til å lage treleder for veksler i sving samt kryssvekslere. Å selge er ikke aktuelt. Å la AC stå på hylla kan være aktuelt, men det blir en kostbar affere å erstatte. Jeg har også en rekke ombygde DC lok som jeg ikke vil la stå. Disse Kan selvsagt konverteres tilbake, men uff så mye bortkastet
 
Men det er jo også slik at AC lok for digitaldrift egentlig har DC motor!. Derfor er jeg er faktisk også inne på tanken av å benytte AC drift, men over to skinner. Dette medfører litt dreiing av hjul på M lok for å få plass til en isolerende bøssing samt litt til på damplok med stempelstang i kontakt med chassis. Da kan jeg også kjøre konvensjonelle DC lok med AC dekoder. Hmm.. dette er kanskje ikke særlig gjennomtenkt da jeg har skrekk for vendesløyfer og alt "rælet" med det i forbindelse med to skinne drift... Har vondt for å kvitte meg med den tredje lederen.
 
Jeg tror jeg får prøve meg litt fram med en blanding av C, K og hjemmelaga. Går det greit å lage treleder av f.eks. PECOs flex skinner er jeg jo langt på vei. De små nudlene i midten er jeg villig til å leve med.
 
Som sagt vil jeg komme tilbake med litt info når jeg har eksperimentert litt. Kanskje andre sliter med det samme? Ergerlig at ikke M har innsett dette på egenhånd og gjort noe med det.
 
 
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 23:48
Jon,

Har du tilgang til MiBa fra slutten av 70-tallet?
Der kan du nemlig finne noen byggeartikler om "pukotieren" av 2R skinner, dvs ombygging til 3R.
Din metode virker svært å være svært lik.
De brukte stift med avkappet hode som ble presset inn i en tynn og smal kobberfolie som var lagt mellom sviller og skinneunderlag.
Når stiften ble presset inn mellom svillene, forsvant den om trent av syne etter at ballast var kommet på plass.
Det ble til og med produsert stift uten hode, men med avrundet topp til dette formålet.
Problemet er nok som nevnt, sporvekslene.
Jeg begynte en gang på dette, men kom aldri lenger enn til et hakk i en Peco Medium sporveksel.
Forsøket ente med at jeg gikk over til 2R....... og hakket er loddet igjen.
Men som så mye ellers, har jeg ikke kommet så langt der heller Unhappy


Edited by KnuT - 04 august 2008 at 23:50
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2008 at 00:03
Knut,
Takk for tips. Godt å vite at det er håp i planene. Jeg har ikke tilgang tid MiBa, men det at andre har gjort det før er jo oppmuntrende (reduserer riktignok noe av oppfinner lykken).
 
Når det gjelder sporvekslere har jeg kommet til at det bør gå greit med PECO 83 med elektrifisert kryss. Det er bare å kappe et par ledere på baksiden samt noen mindre justeringer. I tillegg vil jeg dreie litt på M hjula. Jeg har nemlig en del materiell fra 60 årene.
 
Vet du forresten hvordan jeg kan få tak i den artikkelen di beskrev?
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2008 at 07:24
Originally posted by Filledukke Filledukke wrote:


Jeg har også en rekke ombygde DC lok som jeg ikke vil la stå. Disse Kan selvsagt konverteres tilbake, men uff så mye bortkastet
Men det er jo også slik at AC lok for digitaldrift egentlig har DC motor!. Derfor er jeg er faktisk også inne på tanken av å benytte AC drift, men over to skinner. Dette medfører litt dreiing av hjul på M lok for å få plass til en isolerende bøssing samt litt til på damplok med stempelstang i kontakt med chassis. Da kan jeg også kjøre konvensjonelle DC lok med AC dekoder. Hmm.. dette er kanskje ikke særlig gjennomtenkt da jeg har skrekk for vendesløyfer og alt "rælet" med det i forbindelse med to skinne drift... Har vondt for å kvitte meg med den tredje lederen.


Som tidligere Märklinist kjenner jeg igjen "skrekken" for vendesløyfer til to-skinnedrift. Den er totalt ubegrunnet. En liten boks (vendesløyfemodul) løser saken elegant. Isoler vendesløyfen, to ledninger (digitalspenningen) inn i boksen og to ledninger ut av den (til vendesløyfen). Så er saken løst.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2008 at 09:51

Ja da så..

Det ser nesten ut til at det mest framtidsrettede er å konvertere til toskinne system?
 
Da bør jeg kanskje investere i en UNIMAT for å få islolert hjulene på den ene siden av mine M lok - få inn en isolerende bøssing. Gamle vogner med stål mot stål opplagring av hjul blir vel verre, men det lar seg vel gjøre. Det elektriske systemet ombord er i det vesentlige avhengig av dekoder type, så den siden bør være enkel å fikse
 
C skinner kan brukes med en enkel operasjon. C-skinne penser vil jeg uansett ikke benytte medmindre de er slanke. Disse er litt mer kompliserte å gjøre om, men det bør også la seg gjøre.
 
Er det noen som har erfaring med ombygging av M lok til to skinne drift?
 
Et svare dilemma dette..
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2008 at 11:05
Hei!
 
Jeg har bygget om mange lok til 2-skinne drift. Det er en enkel sak å bore ut hjulene og presse inn bøssinger. Disse laget jeg av plast strikkepinner med veldig godt resultat. De gamle Märklin motorene bygget jeg om til DC ved å skifte ut de viklede feltene med permanente feltmagneter fra Hamo. Hjulflensene dreiet jeg ned til 1mm. Jeg må jo da også innrømme at jeg ikke har bygget om noen av damplokene, da de er vesentlig vanskeligere der sylinderene er støpt i metall.
 
Jeg har aldri angret på at jeg konverterte til 2-skinne drift (uten å ville starte en ny diskusjon). Vendesløyfer fungerer fantastisk bra med en vendesløyfemodul. Da behøver du ikke bekymre deg med polvending. Det er selvfølgelig en forutsetning at du kjører digitalt for å bruke disse.
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2008 at 11:13
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

 
Jeg har aldri angret på at jeg konverterte til 2-skinne drift (uten å ville starte en ny diskusjon).


Jeg synes det må være helt legitimt å diskutere og vurdere de ulike systemenes pro et contra og ulike egenskaper, uten dermed å havne i en ørkesløs krangel. Mange av oss har drevet med begge systemer og har nyttige erfaringer med begge. Jeg har i hvert fall ikke noe behov for å opphøyde det ene systemet framfor det andre på en slik måte at de som ikke deler mitt syn for øyeblikket, ikke fortjener å bli hørt på. Diskusjonen i denne tråden har i så måte vært eksemplarisk! Clap

Svein, som sikkert er alt for lett havner i metabetraktninger
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2008 at 14:30
Takk for hyggelige svar.
 
Filosofiske betraktninger er nyttig, men ikke alltid nødvendig. Det spørs hva det er man skal finne en løsning på.
 
Siden jeg er ingeniør fra den tiden det ikke ble blandet inn tvungen humanoria i Trondheim og at det er et teknsik problem/løsning som diskuteres er det greit for meg å diskutere teknikken. Jeg har heller ingen aksjer hos noen produsent.
Problemet mitt er rett og slett hvordan jeg på enkleste måte kan få benyttet det jeg har og samtidig være rustet for framtiden. Det digitale systemet jeg har kan benyttes for begge.
 
Jeg har en formening om at det lar seg gjøre å få en grei skinneførsel også med midtleder. Dette bør ikke by på mer arbeid enn å bygge spor selv. Dessuten er byggingen en del av hobbyen. Jeg har ikke så store problemer med de systematisk lagte pukkstenene i midten - Det er en kjent teknikk å legge inn en åpenbar feil, dog bagatellmessig, for at andre alvorligere feil ikke skal oppdages. Det har seg jo slik at den nøyaktige ikke blir helt fornøyd før han har funnet en feil hos den andre.
 
Så for en som har litt av hvert og som ønsker å benytte alt, står det da mellom:
 
1 Tre leder drift.
  a) Bygge om 2 leder lok til 3 leder (jeg har nemlig en del av dem også (ca 10)). Her kan det bli noe problem med plassen til en funksjonell slepesko for de minste modellene (kun et par), men ellers en grei affære.
 
  b) Knote med midtleder for flexiskinner og en del sporvekslere som oprinnelig er i 2 leder
 
  c) Fikse litt på de aller verste gamle M hjulflensen slik at de går greit på code 83 skinner
 
2 To leder drift.
  a) Bygge om 3leder lok til 2 leder. Ganske mye fin arbeid med dreiing, boring, laging av bøssinger og montasje av strømopptagere på de isolerte hjulene. Uvisst om suksess for damplok (jeg har rundt 40 lok hvorav 10 er 2 leder og 10 er 3 leder damp). Alle har forøvrig allerede permanent magnet.
 
  b) Innføre isolerte hjul på M vogner (litt arbeid med gamle metall opplagringer.
 
  c) Enkel ombygging av eksisternde C-skinner til 2 leder (C-skinner er slett ikke verst når man strør dem med litt tilleggsballast.)
 
3 To baner med hver sin lederfilosofi på samme anlegg.
  a) Vil fortsatt måtte bygge midtleder spor for å slippe bjelker og trikk.
 
  b) Slipper å bygge om lok
 
  c) Får begrenset fleksibilitet. Det er tross alt ikke så store baner jeg kan få plass til slik at jeg kan de dem som to anlegg. Har også for mye mix i materiellet til å kunne få et fornuftig skille mellom de to.
 
Her var det en mix av fordeler og ulemper så veiingen må gå som hode eksersis. Det er ikke fritt for at det da kan komme noen subjektive betraktninger.
 
Foreløpig har jeg endt på at det er lettere og mindre drastisk å bygge om 2 leder lok til 3 leder lok enn omvendt.
 
Å legge inn en tredje leder i en toleder skinne/pens bør være fullt mulig med bra resultat. Litt moro også å få det til.
 
Konklusjonen blir da at alternativ 1 gir minst arbeid og mest forutsigbart resultat.
 
De største fordelene jeg ser med toleder systemet vil jeg da gå glipp av:
   - Noe penere skinnegang
   - Fravær av slepesko, enten det gjelder lok eller annet som har behov for strøm.
   - Noe mindre utvalg av lok med mindre de ikke lar seg bygge om.
   - Enklere sporbygging.
 
Dette at treledersystemet ga et sikrere strømopptak er etterhvert blitt mindre påfallende. Dengang alle vogner og lok var metallisk forbundet til hverandre og hjulene likeså til chassiset, da var det forskjell siden alle hjul i hele toget bidro. Men slik er det ikke alltid lenger.
 
Har jeg valgt rett tro? Med hensyn til kompleksitet og sannsynlighet for at det fungerer? Svarene jag har fått tyder kanske på at jeg velger bort noe jeg ikke vet om.
 
Ut fra det jeg vet, er det er mulig jeg hadde valgt på samme måte om jeg skulle startet på scratch i dag. Jeg ville vel sannsynligvis ønsket muligheten til å kjøre M lok (De lager faktisk mye bra selv om de har noen uønskede særpreg.  Jeg ser det enklere å bygge om fra 2 til 3 leder drift enn omvendt. M har riktignok ikke mye norskt, men jeg går ikke av veien for at den tyske eller sveitsiske veteranklubben er på tur i Norge.
 
Nei enkelt skal det ikke være, men det er vel det som gjør denne hobbyen fasinerende. Jeg må imidlertid komme meg ut av dødvannet.
 
Det neste jeg må streve med er å finne ut hvordan denne layouten skal se ut... men det får bli i en annen tråd.
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 20:55
<> v:* {behavior:url(#default#VML);} o:* {behavior:url(#default#VML);} w:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);} <>

Originally posted by Filledukke Filledukke wrote:

Vet du forresten hvordan jeg kan få tak i den artikkelen di beskrev?



Jeg har dessverre gitt bort de aktuelle årgangene. Mener at det var i 1978 eller 1979, men kanskje 1977, at det stod om "pukotiren" eller pukos som de ofte skrev - dvs en forkortelse for punktkontakt.

Det er mulig jeg kan få lånt bladet og kan scanne, men det er også mulig å kjøpe MiBa årgangene 1948-2004 i PDF format på DVD til den nette pris av 60 euro.
En fare at du da begraver deg i gamle artikler Smiledessuten er det jo mange penger.

Jeg gjorde et søk på google på "punktkontakte", og fant et par sider som kan være interessante for deg. Du kan sikkert finne fler om du ser nærmere på linkene i søket.
Ombygging av sporveksler
Litt om erfaringer av ombygging av PECO skinner


Det finnes også et kommersielt system fra Erbert Modelbahntechik.


Utrolig hva man kan finne med et søk på google. Håper du leser tysk.


Som nevnt tidligere. Mine forsøk med dette førte meg over til 2R. Men jeg hadde ikke mer en tre damplok og et Roco veteranellok (BR116?) som gikk elendig. Det bygget jeg om til 2R og hadde et testlok.

Nå kjører jeg amerikansk diesel, og da er det i alle fall ingen tvil om at 2R leverer varene  minst like godt som 3R og med hjulflenser som er mye lavere.

Men veien dit tok en del år.

Lykke til med valgene.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 22:32
Mange takk KnuT for grundig svar og for all søkingen du har gjort.
Jeg har ikke gått gjennom lnkene dine ennå, men det skal jeg gjøre. Om nødvendig spanderer jeg den CD på meg. Lese tysk?  jo på et vis.
 
Om jeg velger riktig vil jeg vel aldri finne ut- litt galt blir det okke som. Kan liksom ikke bare selge unna all Märklinen heller. Eller kan jeg det?
 
Det er litt påfallende at all de som har tips til hvordan bygge midtleder ikke har midtleder selv. Litt urovekkende... Er det da ingen 3 leder fans som har prøvd?
 
Veien jeg går er i hvertfall snirklete.
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2008 at 02:10
Jeg vet jo ikke om det ikke er noen som har prøvd her, men jeg tror de fleste er såre fornøyd og godtar punktkontaktene som en del av pakka, helt enkelt. Det samme med de andre kompromissene man må inngå, som flenser og hjulbredder og sporprofil og radier og sporveksler og heftringer og blindaksler og ledding av damplok og forkortede vogner m.m ...

Når man setter spørsmålstegn ved disse tingene er det gjerne fordi man legger større vekt på modellbyggersiden og forbildetroheten. Og da er det kort veg til å oppsøke 2-skinnedrift. Selv gikk jeg over allerede som 12-åring, i frustrasjon over M-skinner som jeg syntes liknet svært lite på forbildet. Og som 14-åring bygde jeg sporet mitt selv ...

Likevel finnes det mye fint med punktkontakter. se f.eks på dette anlegget.

K-skinner kan gjøres ganske pent. Men det er jo skikkelig grovt, når man ser etter ...

Har du noen gang sett på slike ting som proto 87, f.eks? Det er fint, det!


Det interessante her er at du virker som du vil bygge så forbilderiktig som mulig, men føler deg låst til Märklin av ulike årsaker, og søker å kompensere det med å bygge deg rundt problemene med selv å lage punktkontakter. Jeg synes det er en vinglete og arbeidskrevende rute du antyder, med håndbygging av punktkontakter og ombygginger av veksler og rullende materiell. Du kunne jo bruke tiden og energien som skal til for å få til dette på å håndbygge veksler og spor for toskinnedrift - og dermed få et uvanlig flott spor som gjør akkurat det du vil.

Men. Kanskje du ikke skal begynne med denne avgjørelsen i det hele tatt? Kanskje du heller skal tenke ut ideen til det anlegget du vil bygge? Hva det er for en banestrekning, forbilde/inspirasjoner/nasjonalitet, historien bak, trafikkunderlaget, landskapsform, tidsperiode etc. Vil du kjøre forbilderiktig eller ei, vil du bygge forbilderiktig eller friere, vil du ha mye landskap eller mye spor, vil du kjøre korte eller lange tog, ha større byer eller bare småsteder, ha industri/havner/skifting - eller stort sett hovedlinjedrift?

Når du har grunnet grundig på dette kan det være at svaret på det du lurer på kommer av seg selv. Kanskje du ender opp med håndbygget norsk på 1920-tallet ... eller Märklin i Tyskland på 1950-tallet ... eller noe helt annet. I mellomtiden foreslår jeg at du bygger din første Fremomodul! Så får du bygget noe mens du tenker!

Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2008 at 21:20
Takk for engasjement.
 
Begge dine eksempler er jo fine greier, men som midtleder eksemplet viser og beskrives er dette bokstavelig noen såre punkter.
 
Jeg tror ikke det har så mye med hva jeg skal bygge å gjøre. men heller at jeg blir fornøyd med det jeg bygger. Perfeksjonist er jeg nok.
 
Forøvrig håper jeg at den tilgjenglige plassen gir rom til lange tog, kjøring og likevel litt skifting, skifting er fasinerende. En middels stor stasjon må det for meg bli plass til.
 
Forbildet skal ikke være nærmere bestemt enn at det skal være norsk, litt patriot må man jo være selv om det sikkert er enklere å bygge tyske byer og sveitsiske fjell. Forøvrig er det også dette som opptar meg mye for tiden (i tillegg til alt annet).
 
Av en eller annen grunn fenger ikke modulbygging (FREMO) meg særlig, selv om det sikkert er sosialt og mye annet.
 
Som sagt er det ikke tvil om at to leder system er å foretrekke rent visuelt. Men hvor mye av Märklin sakene skal havne på sidesporet? Mye fine greier på den siden også ser"u. Har faktisk aldri hatt noen som helst problemer med det utstyret, selv om det eldste er fra 60 åra. selv CS, mfx, C-sinus og SD-sinus fugerer meget bra for meg!
 
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2008 at 21:47
Jon,
Henning har tydeligvis gitt deg litt å tenke på. Spennende fyr.

Jeg prøver å tenke litt høyt her:
Går det an å ha et kombinasjonsanlegg?
F.eks hovedbane med 2R og en sidebane med 3R? eller omvendt?
Det går helt sikkert an å lage et par-tre spor for kombinasjonsdrift. Andre har vel gjort det.
Her kan vogner skiftes mellom tog.
Et lokstallområde kan også enten være felles eller to-delt.

I et ModelRailroader fra i fjor var det en tysker som bygde et stort utstillingsanlegg basert på en dobbeltsporlinje fra Union Pacific.
Det ene sporet var for  3R og det andre 2R. Sporsløyfene mellom disse to sporene var dummies.

Det viktigste du kan gjøre, er vel å finne fram til et anlegg du  vil like å bygge og kjøre på?

Har førøvrig sendt deg en PM
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2008 at 22:54
En venn av meg har en ganske enkel tilnærmelse. Han lager et dobbelt spor, ett av hvert.
 
Jeg har også vært inne på den idéen, og det er kanskje noe lignende det ender opp med. Ett spor for det egentlige anlegget og ett "vise meg fram spor" for de M modellene som ikke uten videre lar seg bygge om. Det kan jo representere verden som han var før, eller verden der ute? Det er faktisk noen ikke særlig norske modeller blant dem, bla. en Big Boy Insider.
 
Jeg får klistre ett blått eller orange merke under hver system følsom enhet. (Fargevalg ut fra nøytralitetsprisippet - ikke rødt og grønt!)
 
Men først skal jeg prøve meg på litt hjemmesnekring med code 75 skinner.
Det kan ta litt tid før jeg kan rapportere om suksess eller fiasko - ferien er snart slutt!
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2008 at 14:32
En liten variant av hovedbane/sidebane idéen til Knut; Hva med å modellere en landegrense? Da kan du benytte vekselstrøm på den ene siden og likestrøm på den andre, og så har du en sentral systemskiftestasjon. Ofte er det jo slik i virkeligheten at lok som kan kjøre i ett land ikke kan kjøre inn i det neste... 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2008 at 17:57
Storlien er jo et eksempel på det. Der kan riktignok norske diesellokomotiver kjøre inn i Sverige (og motorvognsett fortsetter jo videre til Östersund) men man må skifte trekkraft på godstog (og tidligere på passasjertog).
 
Jeg må si at jeg falt veldig for ideen med å kjøre både 2 og 3 leder på samme anlegg, fx som dobbelspor. Jeg er tidlig i anleggsplanleggingen, men har allerede kjøpt mange AC-lokomotiver. Men samtidig er det endel DC lokomotiver jeg på sikt har lyst på (Superline f.x) og jeg kan ikke la bygge om alt. Jeg tror nok at jeg vil bygge et AC-anlegg, men hvis jeg bygger en ekstra oval, enten som en separat oval med en ekstra skjult driftsbanegård, eller som spor to i et dobbelspor, men drifter det som et separat anlegg, kan jeg nok få i pose og sekk. På en felles stasjon går det vel å bygge et isolert forbindelsesspor for å rangere vogner mellom systemene. Evt går det kanskje an å ha separate vognstammer for DC-anlegget
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2008 at 19:41
Lars Erik la i dag inn en link til  MMM -Mälar Modul Møte:
MJ modulbanor i H0 i Mälardalen för både 2-räls och 3-räls, sammankopplade i en övergångsmodul för spännande gemensamma trafikspel !
Der finnes en del tips om hvordan bygge 3R fra 2R skinner og kobling av elektrisk for blandet drift.
Se bl.a. om bygging av to moduler.

De har også laget en egen 3R-wiki!


Edited by KnuT - 09 august 2008 at 19:44
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 11:33
Mange takk for nyttige tips og synspunkter.
 
Jeg fikk bl.a. fjernet skepsisen for 2R og vendesløyfer.  Jeg sitter imidlertid igjen med noen spørsmål angående:
- Faste kryss
- Elektrisk eller isolert "hjertestykke"
- Kryssveksler.
 
Hvordan håndteres dette på enkleste måte i en digital hverdag. Analog drift er uansett ikke aktuelt.
 
Jeg ser for meg et virrvar av releer og smarte koblinger som det helt sikker lurer seg inn noen bugs i.
 
Er det noen som kan svare på dette også?
 
Jeg har jo egentlig aldri tenkt så mye på dette da problemet ikke er tilstede ved 3R drift.
 


Edited by Filledukke - 24 august 2008 at 11:35
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 12:45
Isolerte skinnekryss fjerner et hvert behov for styring av strømmen. DCC-folket får si om dette er å anbefale for DCC. Sikrere strømopptak krever imidlertid aktiv mating av alle skinnekryss der polariteten vil være avhengig av kjøreselsretning. For en vanlig veksel ordnes det enklest ved å styre vekselen med en vekselmotor som også har relekontakter. For tiden anbefales vel Tortois sin saktegående og stillegående motor som har to kontaktsett og som er omtrent umulig å ødelegge, da den kan stå under spenning hele tiden, selv om det er tilstrekkelig at den får strøm i det den skal legge over. En kryssveksel er egentlig ikke noe annet enn fire veksler tredd i hverandre. Operasjonelt er det som to veksler da to tungesett kobles sammen og det uansett ikke er mer enn to skinnekryss. ELektrisk kobles en kryssveksel da som to veksler hver for seg.

Det er derfor først ved sporkryss at det kan være behov for det du kaller smarte kobler og ekstra releer. Men noe virrvarr trenger det ikke bli. Det skal holde med ett relé for hvert kryss. Det må da styres på en eller annen måte av hvilket av de to kryssende sporene som har kjøretillatelse. Hvis sporkrysset er sikret med signaler, vil signalstillingen kunne styre sporkryssreleet; i noen tilfeller kanskje også erstatte hele stporkryssreleet hvis signalene styres av releer med tilstrekkelig antall kontaktsett. Hvis alt dette styres via PC, finnes det sikkert greie måter å styre dette på uten alt for mye kompleksitet.

Litt til terminologien:
Hvis man ønsker å følge 1:1-teminologien, så kalles det skinnekryss der to enkeltskinner krysser hverandre, det som mange i MJ-sammenheng ofte kaller "hjertestykke" etter tysk påvirkng: Herzstück. Et sporkryss er der to spor (med to skinner hver) krysser hverandre. Et sporkryss innebærer derfor fire skinnekryss, men bare to av de skaper elektriske utfordringer ved to-skinne-drift.


Edited by ses - 24 august 2008 at 12:48
Svein S
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 21:22
Takk for en grei beskrivelse, men jeg ser for meg ymse utfordringer der det er sporkryss, veksler og vendesløyfer tett på hverandre. Men litt utfordringer er vel greit. Har andre fått dette til, så er det jo håp.
 
Skal heretter bruke begrepet skinnekryss og ikke snakke om hjerter eller frosker. Man bør jo ikke bruke fremmedord så lenge det finnes norske adekvate synonymer.


Edited by Filledukke - 24 august 2008 at 21:23
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2008 at 10:25
På et svensk MJ-forum finner du et interessant innlegg som viser selvbygg av spor for 3-leder. Masse bilder!
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.