MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Den tredje leder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Den tredje leder

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 22:50
KL fungerer selvsagt bare for el-lok. Du skrev vel ikke hva slags lok du hadde, så derfor forsøkte jeg meg med et svar som jeg selvsagt antok ikke ville være særlig aktuelt. Men sett fra et forbildetrosynspunkt, så er KL, eller strømskinne a-la T-banen i Oslo og noen baner i England, ekte tredje-skinneleder. Så jeg ville ha det nevnt, siden en del faktisk ikke tenker på den muligheten.

Jeg kan godt tenkte meg at ekte KL-drift vil være noe problematisk med digitaldrift, uten at jeg har særlig mye erfaring med den type drift i det hele tatt. Fraslag (mellom strømavtager og tråd) er et kjent fenomen i 1:1, og da er problemet antagelig enda større i modell.

I min märklinperiode brukte jeg en del operativ KL, og det var faktisk den gang en grei måte å kjøre to lok uavhengig på samme strekning, en med strøm gjennom slepeskoen og en annen gjennom KL. Det fungerte utmerket den gangen med Märklins KL, men akk, den er dessverre så langt fra virkeligheten.

Derfor valgte jeg helt bort KL når jeg konverterte til 2-skinne i 1970. Dels fordi naturtroheten ikke tilfredstilte mine krav, dels fordi KL hindrer god tilgang til sporene. På Gardermobaneanlegget var KL kun til beskuelse. Strømavtagerne berørte ikke tråden med fikk et par mm under hele tiden. På den type publikumsanlegg ville det vært alt for sårbart om vi skulle bruke operativ KL.

Jon Einar Vistad har imidlertid vist her på forumet og i MJ-bladet nylig, at det går an å lage operativ og tilnærmet skalariktig KL. Vanskelig, men imponerende! Jeg var så heldig å fikk ta dette i nærmere øyensyn i mai, og her et bilde fra det som viser operativ KL av ypperste kvalitet.:



Edited by ses - 04 august 2008 at 22:53
Svein S
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 21:42
Takk for din deltakelse Bjørn.
 
Jeg har brukt mye tid og grublet meget over dette. Din konklusjon er en slags bekreftelse på min antakelse. Det finnes tross alt en C skinne med over metern i radius. Dette begrenser jo behovet for flex skinne noe. C-skinnene er forøvrig av en svært bra og finurlig konstruksjon.
 
Ja jeg har tenkt å bygge en litt større bane, og jeg har lurt på om jeg skal bygge en som har noen DC spor og andre AC spor. Da kan jeg liksom forene begge deler, men det blir jo to anlegg og det er ikke det jeg hadde tenkt meg. Tenke tenke....
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 21:22
Hei Jon,

i klubben hvor jeg er medlem, DMJK, hadde vi tidligere et modulanlegg bygget med K-skinner. På noen steder var det selvbygget midterleder på Peco spor, hovedsaklig noen sporskiftere. Og vi har fortsatt en Peco fleksskinne, festet med korkunderlag på en kryssfinerstripe, og med en nennsomt tilbøyet hjemmelaget midterleder. Denne har vi tatt vare på -av nostalgiske grunner- og fordi det er et fint stykke håndverk.

Det jeg vil frem til med dette er at det nok lar seg gjøre å bygge egen midterleder og det kan nok sikkert la seg gjøre å få det pent også. Men det kommer til å ta forferdelig mye tid, for du har tydeligvis planer om å bygge deg et stort anlegg.

Jeg ser at Gleng MJ-klubb har bygget et Märklin-anlegg med ballasterte C-skinner. Resultatet synes jeg er beundringsverdig, men sporskifterne er fortsatt "trikkeradius"

K-skinnene er -som du sier- altfor grove, med en skinnekode rundt 107-108. Jeg tror vel kanskje det beste for ditt vedkommende vil være en kombinasjon av C-spor og selvbygg.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 20:52
Til deg Svein (som tidligere Märklinist).
 
Kontaktledning er vel og bra, men ikke særlig naturtro for diesel og damp. Dessuten har det meg blitt fortalt at det kan være en upålitelig affere ved digital drift.
 
Men du har jo så vidt jeg vet forsøkt mye. Har du forsøkt noe som ikke virker? (jeg bør jo ikke erfare det samme!)
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 20:47
Takk for svar, Morten, selv om det var et svar jeg fryktet.
 
Jeg ønsker heller ingen diskusjon om det ene eller det andre systemet da det ser ut som om noen legger litt for my sjel i en slik debatt. For meg gjelder det å kunne benytte det utstyret jeg har fra tidligere. Det er krevende å bygge om et Märklin lok til DC drift, men relativt enkelt å bygge om et DC lok til AC.
 
I mangel av forslag vil jeg prøve meg med noen nuffelige stifter slått gjennom forborede sviller. På baksiden vil jeg forsøke å presse på en kobberfolie strimmel (uglødet). I sporvekslere mener jeg det bør gå greit med at par snitt her og der for å unngå kortslutning.
 
Hvis det virker og det blir sånn passe pent, skal jeg gi beskjed tilbake. Det kan tiktignok ta litt tid før jeg får tid til å prøve. Høsten er vel tid for denslags (hvis ikke kona skal ha bygd om badet da!)
 
 
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 20:38
Den mest forbilledtro tredje leder er fungerende kontaktledning.
Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 20:14
På begynnelsen av 90 tallet startet MJ gruppen i NJK Bergen planleggingen av sitt modulsystem (modulanlegg).  Siden vi var delt mellom AC og DC brukere, bestemte vi oss for å bygge et anlegg som tilfredsstilte begge leires krav.  Vi valgte derfor PECO flex spor med en kobber midtleder fra samme fabrikat (tror jeg).  Det viste seg vanskelig å få til og det ble ikke pent.  Særlig var det vanskelig å få til i sporveksler.  Vi endte derfor opp med Märklin K skinner på våre første moduler.  Etterhvert har gjengen i Bergen latt AC sporet falle.
 
Nå sier jeg ikke at det det du skal gjøre, og jeg vil for all del ikke starte en AC/DC debatt her på forumet.  Begge strømsystemer har sine fordeler og ulemper.  Mitt poeng er dog at jeg tror det vil bli vanskelig å bygge et pent AC anlegg uten å benytte Märklins skinnesystemer.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 19:38
Av tradisjon er jeg Märklinist. Og som mange kanskje er enig i, er det begrenset med utvalg i skinnemateriell med tre ledere. Märklin har sine C skinner med brukbar profil, men dårlig med flex-skinne. K-skinna synes jeg er altfor grov. Jeg innser derfor at jeg kanskje kunne ta utgangspunkt i et annet fabrikat og lage den tredje lederen selv. Jeg vet PECO har noen kobber lisser å legge inn. Men passer disse også or code 83 eller 70?
 
Etter mange år hvor hobbyen har ligget brakk, har jeg nå bygget meg et rom på 45 m2 som jeg skal fylle med en artig bane (Det er søren ikke lett å bestemme seg for hvordan den skal se ut bortsett fra at den skal fylle 6,5 x 5,5m av rommet!!) (Det rullende materiellet har jeg plenty av)
 
Når jeg først skal gå igang igjen ønsker jeg at det skal se ut som togspor og ikke trikkespor....
 
Mitt spørsmål til forumet er da:
1. Er det noen som har gode tips til hvordan bygge en pålitelig tredje leder?   Dette bør også omfatte sporvekslere som vel er der hvor C-skinna har sine største mangler.
 
På forhånd takk for nyttige innspill som det ellers er mange av på forumet.
 


Edited by Filledukke - 04 august 2008 at 19:52
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.