MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Å lage hesjer i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Å lage hesjer i H0

 Post Reply Post Reply
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Å lage hesjer i H0
    Posted: 28 juli 2008 at 20:51
DMJKs klubbanlegg har vi laget et forholdsvis stort jorde, delt i to av en jernbanelinje:



Her har vi planer om å montere opp hesjer. Tidspunktet for anlegget (21 juli 1969) er nemlig et stykke før dagens "traktoregg"...

Nå er den første hesjen laget og klar for montering:




Til bygging av hesjen er følgende materialer brukt:
  • plastplate, 1 mm tykk (stamme for hesjen)
  • Runde tannpirkere (til stolper)
  • to biter pianotråd (til å feste hesjen mot underlaget)
  • stålull (NB: uten såpe...)
  • Humbrol 81 maling

Jeg begynte med å skjære til plastplaten (i dette tilfellet 1,5cm x 41cm). Tannpirkerne ble en og en satt i en minidrill (på lav hastighet) og slipt tynnere med sandpapir. Så ble tannpirkerne klipt til passende lengde og limt på plaststripen med epoksylim. Det samme ble to biter pianotråd, en i hver ende av plaststripen. Så ble stålullen brettet over plaststripen, i små biter av gangen, og deretter klippet til slik at det ikke stakk ut for lange tråder.

Hele hesjen ble malt med Humbrol 81, påført vha. airbrush. Stolpene ble deretter malt med brun/grå farge på de delene som stakk ut over og under hesjen.

Ideen med å benytte stålull er ikke noe som vi har funnet på av oss selv i DMJK. Jeg har sett at ihvertfall Steinar Snøtun har benyttet dette til å lage flotte hesjer på en av sine FREMO-moduler.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 00:10
Flott hesje! Nyttig info! Skriv en liten sak i MJ-bladet om dette, da.

(Hm - dere burde male taket ... ;) )
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 08:15
Dette var lekkert Bjørn Runar!!!
Keep up the good work!!!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 09:06
Hei Bjørn Runar !
 
Dette var bare lekkert Clap Jeg testet stålull som visne kvister på et grantre jeg laget en gang, og det fungerte også. Stålull kan brukes til så mangt.
 
MJ-hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 10:44
Men pass på og ikke slipp stålullen ned på skinnene, da kan det ta fyr.
 
Petter
(hva er hesjer for noe? Wink)
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 11:59
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

(hva er hesjer for noe? Wink)

Skjønte ikke helt spørsmålet, for du bør da være gammel nok til å vite slikt?

Men du tenker kanskje på dagens unge generasjon?

Hesjer = flertall av hesje
hesje: Rekke av staurer med ståltråd mellom til å tørke høy el. korn på
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 12:06
Samt verbet "Å hesje", som altså er å henge opp høy til tørk på en eller flere hesjer. Denne teknikken er altså i dag erstattet av høyballer (aka. traktoregg) eller silo, som er å legge høy i en silo med maursyre for så å trampe det ned slik at luft ikke slipper til.

Ord fra NU"s reporter på Grønt Spa"tak! Eneste stedet der ungdom lærer om jordbruk!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 12:46
Originally posted by carlf carlf wrote:

Samt verbet "Å hesje", som altså er å henge opp høy til tørk på en eller flere hesjer. Denne teknikken er altså i dag erstattet av høyballer (aka. traktoregg) eller silo, som er å legge høy i en silo med maursyre for så å trampe det ned slik at luft ikke slipper til.

Ord fra NU"s reporter på Grønt Spa"tak! Eneste stedet der ungdom lærer om jordbruk!
 
For det første, så har ikke høyballer erstattet hesjing helt. På bløtflekker hvor det er for bløtt til å kjøre med forhøster, traktor og tilhenger, der slår man med tohjulstraktor og hesjer. Eller så slår man det og legger det utenfor bløtflekkene slik at man kommer til med traktor, høster og tilhenger. 
 
For det andre så er vel det du tenker på som traktoregg, ikke høyballer, men rundballer. Høyballer lages av høy og er gjerne ikke innpakket i plast.
 
For det tredje så er vel teknikken med å trampe silo avleggs. Nå til dags så gjøres dette med en jamner med tre armer som går rundt og rundt inne i siloen og både jevner og pakker graset etter hvert som det kommer.
 
For det fjerde så er det ikke høy som legges i silo, det er ferskt gras. Høy er tørket.
 
For det femte så er ikke Grønt Spa"tak det eneste stedet hvor ungdom lærer om jordbruk..! Wink
 
Hilsen Magne
slåttekar og avløser på femte året
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 14:15
Bästa hässjan jag sett! Det är så man överväger att byta årstid...
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 14:54
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

(hva er hesjer for noe? Wink)
 
Hesjer er  noe j....skap som ungdommen før i tiden måtte være med på "hesje" når de heller ville f.eks. gå og bade.
 
Men hesjene var fine de Bjørn Runar, men slike kommer aldri på mitt anlegg av prinsipp, her skal eventuellt høy tørkes nedpå og vendesLOL


Edited by jevistad - 29 juli 2008 at 14:57
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 15:52
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

(Hm - dere burde male taket ... ;) )


Himlingen som TMJK lager er flott og gjør det lett å ta gode bilder. Jeg tror ikke resultatet ville blitt særlig bra om vi forsøkte oss med lyseblå maling på panelet i taket hos DMJK. Vi har et skråtak som går helt ned mot anlegget, og må nok leve med det slik.

På den annen side har vi blitt flinke til "ikke å legge merke til taket", omtrent som andre "ikke legger merke til" de gigantiske europeiske standardkoblinger eller noen Märklinister som "ikke legger merke til" piggene mellom alle sporene...

Men bilder er nådeløse...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
steinkit View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinkit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 16:38
Flotte hesjer Smile.
Har noen tips til hvordan man lager traktoregg da ? 
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController?
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 18:14
Mitt umiddelbare forslag må være marshmallows, men de blir kanskje for store i H0-skala...

Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 21:09
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

For det tredje så er vel teknikken med å trampe silo avleggs. Nå til dags så gjøres dette med en jamner med tre armer som går rundt og rundt inne i siloen og både jevner og pakker graset etter hvert som det kommer.


Kanskje avleggs men da henviser jeg igjen til Grønt Spa"tak:



Her tramper de høy. Dette er en gård som ikke bruker rundballer ( ), men silo og minst mulig kunstfôr.


Edit: Og beklager, OT...


Edited by carlf - 29 juli 2008 at 21:09
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2008 at 00:16
Før rundballene tok overhånd her i bygda så brukte man traktorer som tråkket ned siloen....
 
Han hadde en kjedelig jobb han stakkarn som kjørte frem og tilbake, frem og tilbake..LOL
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2008 at 00:34
Originally posted by carlf carlf wrote:



 

 
Jeg husker fra ungdommen at vi hadde mye "gøy i høy" og silo, utenom den der triste tråkkinga. WinkWinkWink
 
Tongueve
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2008 at 01:53
Originally posted by steinkit steinkit wrote:

Flotte hesjer Smile.
Har noen tips til hvordan man lager traktoregg da ? 
Om ikke du vil lage så får du de ferdige fra Faller med varenummer 180562.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2008 at 19:03

Utrolig fine Hesjer som har blitt laget Bjørn R. Lurte på hva heter Airbrushen du har brukt heter da kunne tenke kjøpe airbrush. Event hvor kan få kjøpt slik du har.

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2008 at 22:38
Originally posted by marklintog marklintog wrote:

Utrolig fine Hesjer som har blitt laget Bjørn R. Lurte på hva heter Airbrushen du har brukt heter da kunne tenke kjøpe airbrush. Event hvor kan få kjøpt slik du har.


Takk.

Airbrushen er en rimelig sak, kjøpt på Clas Ohlson for kanskje 4-5 år siden. Det ser ut til at de fortsatt har en (som ligner) i sortimentet sitt, artikkelnummer 30-3224, pris kr. 398,-
I tillegg trenger du en kompressor (800-1000 kr), trykkreduksjonsventil og ev. vannutskiller.

Jeg var litt skeptisk til denne airbrushen når jeg kjøpte den, trodde den kanskje var "for billig". Men den fungerer fortsatt. En av årsakene er nok at jeg er nøye med regjøringen etter bruk.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2008 at 22:50
Mmm tusen takk for svar. Har du noe forslag til kompressor også event om skal kjøpe :) ? Greit å forhøre seg litt først føler jeg før enn kjøper slike ting som dette.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2008 at 22:59
Originally posted by marklintog marklintog wrote:

Har du noe forslag til kompressor også event om skal kjøpe :) ?


Jeg har ikke så mye peiling på kompressorer...
Så vidt jeg vet skal du se etter oljefrie kompressorer for bruk til airbrush. Så må du vurdere om du skal ha en liten bordmodell eller en større en med trykktank. En trykktank gir fordelen med at kompressoren ikke går hele tiden, for de fleste av dem bråker temmelig mye.
Jeg ser at Clas Ohlson har en type, art. nr. 30-9562 til kr. 998,- som ligner en del på den jeg kjøpte. Funker greit, men støyer mye... Bruker den til å fylle luft i bil- og sykkeldekk også.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2008 at 23:47
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by marklintog marklintog wrote:

Har du noe forslag til kompressor også event om skal kjøpe :) ?


Jeg har ikke så mye peiling på kompressorer...
Så vidt jeg vet skal du se etter oljefrie kompressorer for bruk til airbrush. Så må du vurdere om du skal ha en liten bordmodell eller en større en med trykktank. En trykktank gir fordelen med at kompressoren ikke går hele tiden, for de fleste av dem bråker temmelig mye.
Jeg ser at Clas Ohlson har en type, art. nr. 30-9562 til kr. 998,- som ligner en del på den jeg kjøpte. Funker greit, men støyer mye... Bruker den til å fylle luft i bil- og sykkeldekk også.
 
Hvis du går til en hobbyforretning som driver med radiostyrte biler, båter, fly osv, så kan du forhøre deg om de selger airbrush for lakkering. hobbymann i drammen selger en slik til 1200 kr,- størrelsen på den typen er liten nok til at den kan stå på bordet. Her er nummeret og adressen så kan du ta en telefon å høre :

Hobbymann

Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 17:16
Hesjet har jeg gjort mange ganger seinest på Mandag.
Fordi som ikke har vært borte i  de så består hersje av ståltråder  i  6 høyder. Man lager den så langt den går ned på jordet, men likevell får plass til trakktor. Så når høyet er tørket kjøres det inn på gården.
 
Man kan la deler av tråden synes, eller dekke helt til som på på det øveste bilde
 
For at hersja skal stå må man også sette en trå i enden som stikker ut mot begge sider, slik at den ikke velter(ser ut som en v-form).


Edited by Wickerman - 06 august 2008 at 17:17
A matter of life and death
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 17:22
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Man kan la deler av tråden synes, eller dekke helt til som på på det øveste bilde

Jeg "plantet" første hesje der den skal stå, på forrige klubbkveld i DMJK. Da fikk jeg samtidig tips om å gjøre som du foreslår, så det skal ordnes på en av de andre hesjene som er under produksjon.

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

For at hersja skal stå må man også sette en trå i enden som stikker ut mot begge sider, slik at den ikke velter.

Det skal jeg få på plass også, samt noen stolper som støtter den opp, siden den står på et skrått jorde
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2008 at 20:23
Så var 4 hesjer på plass på jordene i DMJK:



3 hesjer på dette jordet og én på det andre.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2008 at 19:36
Vakkert!

Edited by steppen - 16 august 2008 at 19:37
Mvh Stein
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2008 at 21:37
Hei!
 
Disse hesjene var utrolig PENT laget, Bjørn Runar!!
 
Jeg vil ikke "forkludre" byggetråden din, men siden spørsmålet om billige airbrusher har dukket opp nettopp her, tar jeg meg allikevell friheten til å komme med ett lite tips i så måte.
 
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Jeg var litt skeptisk til denne airbrushen når jeg kjøpte den, trodde den kanskje var "for billig". Men den fungerer fortsatt. En av årsakene er nok at jeg er nøye med regjøringen etter bruk
 
Nå lanserer nemlig Herpa en ny og svært rimelig (ca. 40  euro) airbrush i sitt produktsortiment (dog uten kompressor). Dette nye plug-and-play konseptet ser ut til at "nøye rengjøring etter bruk" blir overflødig, og det er lettere å bytte mellom forskjellige farger under en og samme malesesjon. Det ser ut som om selve airbrushen er single action, men jeg kan ikke bekrefte dette utifra den produktomtalen jeg har lest. Uansett later produktet å være en airbrush absolutt alle kan benytte.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.