MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Å bygge vinterlandskap
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Å bygge vinterlandskap

 Post Reply Post Reply
Author
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Å bygge vinterlandskap
    Posted: 10 juli 2008 at 09:24

Å få et vellykket vinterlandskap går for å være vanskelig, men det går an. Jeg har holdt på med modelljernbane i mange år nå og begynner å få erfaring fra tidligere bygde anlegg. Nå som dette er fjerde banen jeg bygger tok jeg mot til meg og bygde det vakreste landskapet man kan få - vinterlandskapet. Som sagt går det for å være vanskelig å få et vellykket vinterlandskap men det er ikke verre en at det går. La meg fortelle. Jeg "jukset" en del og kjøpte den største ferdigstøpte plastbanen Noch selger. Den var på drøt 3,8 kvadrat så den er ikke så stor. Den kom ferdig med sporplan og støpte fjell og det var praktisk. Jeg så på denne banen som et utkast til noe som kunne bli fint og videreutvikles. Når jeg fikk banen var den laget for sommer med masse gress på fjell og andre steder. Dette måtte selvsagt fjernes så jeg tok en gjennomvåt stor klut og skrubbet bort alt som hadde med sommer å gjøre. Det tok bare 4 timer og så måtte hele banen lakkeres hvit og da brukte jeg hvit matt lakk på sprayboks. Men bare en hvitlakkert bane ser ikke ut som vinter så jeg trengte også masse gips og snøpulver. Noen steder, særlig fjellvegger, holdt det med bare lim og snøpulver mens de fleste stedene helte jeg på et meget tynt lag med gips for å få det ujevnt å realistisk og noen steder bygde jeg om terrenget litt. Det er alltid noen bare flekker på fjellvegger så da malte jeg det realistisk med asfaltmaling. Trærne fikk en dusj med hvitmaling før de ble fåført lim på boks og rullet i snøpulver. De dyrere og finere trærne ble rullet i gips med meget tynn konsistens og påført snøpulver. Husene fikk behandling av lignende art - gips og snøpulver på utsatte steder der snøen faller. Det samme gjaldt alle gjendstander der snøen kunne falle feks. gatelykter. De fake tunnelportalene som var originalt på banen ble forandret til noen "ekte" ved å lime fast murvegger jeg hadde skåret til i ønsket fasong. Jeg strøk et tynt lag gipsvann over med fingeren så det skulle se ekte ut. Det og også mye annet var noe av det jeg gjorde. Selvsagt er det lagt opp lys i alle hus og gatelykter og en del biler har elektrisk lys, bla. brannebiler. Ta en titt på websiden min, der kan man se mye. www.togwebsiden.com

 
 
 
 
 
 


Edited by Helge Myhre - 11 juli 2008 at 05:25
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2008 at 09:57
Vinteranlegg er ikke noe vi er bortskjemt med i Norge akkurat... Selv om vi har de beste forutsetninger :) Var vel på Storo i våres det var et diorama med damprotor (Finse?).

Moro med vinterbilder i 1:87!
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2008 at 10:03
Jeg var der selv også. Det var mye fint der.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.