MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Steinsnes
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Steinsnes

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Steinsnes
    Posted: 06 juli 2008 at 20:47
Arbeidet skrider frem. Og det jobbes på modulene, og det foretas også noe feltarbeid for å finne ut hvordan ting skal bli langs havnesporet.
 
 
Her er dressinskuret lakkert, og plassert. Mangler litt grus rundt veggene da. (Jada, jeg skal nok få smusset sporet en vakker dagEmbarrassed)
 
 
 
 
 
Og her har vi satt opp noe av det som skal være typisk materiell til/fra metallindustrien på Steinsnes Havn.
 
.
 
Og her er et eksempel på Norsk Ståls "paller" (i mangel på et bedre ord):
 
 
Denne burde være meget enkel å scratchbygge.
 
 
 
 
 


Edited by J-I Hansen - 06 juli 2008 at 20:49
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2008 at 21:11
Som Jan Inge skriver i innlegget over så har ikke byggingen tatt sommerferie. De siste par ukene har tvert i mot gått med til å produsere store deler av havnesporet. Noe som kan sees på bildene under:
 
Første bilde viser et skift på vei fra stasjonen (som blir liggende i bakkant) mot havnen. Forran skifteloket befinner det seg 6 stk. Shimms med coiler til Scancoil. Bak loket går først en tankvogn med propan som skal losses ved propantankene til Norsk Stål, og helt bakerst en Rils lastet med stålplater som skal losses inne i Norsk Ståls skjærehall. Skjærehallen har to spor med plass til to vogner i hvert. I tillegg losses det vogner til utendørslageret på selve kaisporet, men disse ville da befunnet seg forran Shimms vognene igjen fordi de da skulle vært dyttet ennå lengre nedover havnesporet. Seksjonen toget befinner seg på vil når den er ferdig trolig bestå nesten bare av asfalt da den vil romme en opstillingsplass for biler som skal med fergen til andre siden av fjorden:
 
 
 
På neste bilde har skiftet beveget seg noe lengre nedover langs havnesporet.På høyre side av skiftet kan vi se de to sporene som når ferdig vil ligge inne i Norsk Ståls skjærehall:
 
 
 
Nesten hele havnesporet blir liggende i kurve. Imidlertid er radien såpass stor at både kurveveksler og rette veksler ville passe litt dårlig inn her. Løsningen da var ganske enkel: man tager Pecos største rette veksel (Code83, #8), kapper forbindelsen mellom annenhver sville og bøyer vekselen til passende kurve. Hvem sier at man må håndlage veksler for å få en fleksibel sporplan?LOL På venstre side ser man de to tankene (plastruct byggesett) som skal bli Norsk Ståls propanlager.
 
 
Et bilde til av de to tilpassede vekslene:
 
 
 
Rett etter disse vekslene kommer man på de to neste seksjonene til det som skal bli Scancoils område og hvor coilevognene skal losses. Bakveggen på seksjonene er som det synes allerede kappet i passe høyde og bredde til ett 1 meter langt lagerhus som dr. Hansen er i ferd med å scratchbygge hjemme på kjøkkenbordet:
 
 
"End of the line" foreløpig er ved vekselen der sporet så skal dele seg i to spor som skal fortsette utover dypvannskaia hvor det da altså både losses stål til Norsk Stål, samt andre forskjellige produkter som skipes inn/ut med båt. Vekselen er foreløpig bare plassert løst på plassen, men som det kanskje synes er også dette en Peco rett veksel som er bearbeidet og lett kurvet for å passe bedre inn i sporet:
 
 
Det var alt så langt, men arbeidet fortsetter og nye oppdateringer vil følge.
 
Vi har allerede konstatert at stasjonen vil bli såpass stor både hva gjelder fysisk sporlengde, men og trafikkmuligheter at den nok bør utrustes med to skiftemaskiner når den deltar på treff... I tillegg så kan det advares om at vogner som planlegges sendt til Steinsnes havn MÅ være utrustet med RP25 hjul. NEM hjul er ikke fine nok her i gårdenWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2008 at 21:27
Et bildeløst innlegg denne gangen...
 
Fordi om det er sommer og sol så har ikke arbeidet stoppet opp på Steinsnes. En eller annen har vært og smusset ned våre pene og rene skinner, og ryktene sier at vedkommende skal komme tilbake med mer smuss før han er fornøyd med resultatet så vi får vente litt med å legge ut bilder av det.
 
 
Selv har jeg endelig begynt arbeidet i spaghettiavdelingen (les:elektroavdelinga) og har i løpet av helgen gjort meg opp noen betraktninger. Eller; det er vel mer rett å si at jeg har gjennoppfrisket gamle og glemte dårlige erfaringer;
 
  • De som hevder at moduler er så greie fordi det bare er to ledninger for å fikse det elektriske har ikke forsøkt seg på å bygge en stasjon fordelt på 15 seksjoner
  • Moduler kobles enklest liggende på et bord, og bør kobles før det blir et større ork å demontere dem fra sin naboseksjon enn å sitte under å koble med modulen på beina.
  • 30 varmegrader ute, loddebolt og halogenarbeidslys som avgir varme opp under en modulkasse hvor ditt hode befinner seg er en dårlig kombinasjon.
  • Enkle elektriske koblinger blir proposjonalt vanskligere med gjenstående tid til treff
  • la ADRI treffarrangør plukke fritt hvilke moduler som ønskes inkludert i et treffoppsett. Det betyr garantert ekstraarbeide du kan klare deg uten...

4+ uker igjen til treff *sukk*

 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 15:01
Originally posted by eika eika wrote:

 
4+ uker igjen til treff *sukk*
 
Eirik
 
Trøsten får være at det nå kun er to uker, til vi reiser hjem igjen!!!
 
Uansett tror jeg ikke vi skal være misfornøyde med innsatsen vår etter påsken, Karlsen:-)
 
 
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 19:44
Originally posted by eika eika wrote:

Et bildeløst innlegg denne gangen...
 
En eller annen har vært og smusset ned våre pene og rene skinner, og ryktene sier at vedkommende skal komme tilbake med mer smuss før han er fornøyd med resultatet så vi får vente litt med å legge ut bilder av det.
 
Eirik
 
 
Og her siste bildet fra Steinsnes:
 
 
Så kan vi ellers opplyse om at havnesporet vil ha èn av to industribygninger ferdig til treffet.
 
Og det er Scancoils bygg.
 
Modellen av bedriften er kun inspirert, av forbildet som står i Horten. Dette av rent praktiske grunner. (Bl.a. er murveggen til høyre på bildet under, erstattet av tilsvarende veggplater som på forsiden av bygget.) Og det er jo heller ikke Horten vi bygger. Uansett hva Overtilsynsbyråkrat Ollestad, og hans høyre hånd Dr. Jevistad sier.  
 
Og slik ser forbildet til vår Scancoil-modell ut:
 
 
 
Og som man ser, er det en enkel bygning. Alle plater og profiler fåes i Evergreen`s sortimentSmile
 
PS Hvem klarer å få etset logoen på framsiden for meg?Smile
 
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 21:04
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Og det er jo heller ikke Horten vi bygger. Uansett hva Overtilsynsbyråkrat Ollestad, og hans høyre hånd Dr. Jevistad sier.
 
 
 
Tror ikke det lønner seg å legge seg ut med tilsynet, dere har vel ikke fått brukstillatelse enda?Evil%20Smile
 
Men bygning for banepersonellet er på plass i allefall, det er pluss i margen dét da.Thumbs%20Up
 
Flott landskap i enden av stasjonen, får vi se flere bilder av inne på stasjonsområdet?
 
Ellers har det vært lite byråkrati her i det siste, men desto mer praktisk arbeid.
Men hr. Ollestad har hatt litt problemer med å forholde seg til loven av 1913 den siste tidenEvil%20Smile
 


Edited by jevistad - 24 august 2008 at 21:05
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 21:31
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Flott landskap i enden av stasjonen, får vi se flere bilder av inne på stasjonsområdet?
 
Men hr. Ollestad har hatt litt problemer med å forholde seg til loven av 1913 den siste tidenEvil%20Smile
 
Her er et bilde, som er tatt for en stund siden:
 
 
 
Men jeg skal nedover igjen i morgen, så da kan jeg ta litt bilder fra den andre enden og på havnesporet.
 
Men havnesporet er fortsatt i bare netto`n, så det er jo ikke så altfor spennende. Men på tirsdag så skal det i hvert fall være èn bygning som er ferdig der, og det vil jo forhåpentligvis hjelpe på. 
 
 
Så fint å høre om manglende offervilje hos selveste Dr. O. Det vil jo ikke bli brukt mot han. Neida!!! Wink
 
 
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 22:21
Vakkert!
Ser at det er endel fine "møkkete" vogner, har du/dere smusset selv?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 22:37
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Vakkert!
Ser at det er endel fine "møkkete" vogner, har du/dere smusset selv?
 
 
Vakkert? Og det FØR sporet er smusset???
Jaja, slikt får`n ta med segWink
 
 
 
Jeg har enda til gode og smusse vogner. Hittil har jeg levert de på Strømmen.
 
Karlsen har derimot prøvd. Med vekslende hell, men det begynner å ta seg opp.
 
 


Edited by J-I Hansen - 24 august 2008 at 22:39
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 22:47
 
 
 
  
Forresten, vet du om noen som lager autovern av den typen som sitter på veggen her? Vanlig norsk type.

Edited by J-I Hansen - 24 august 2008 at 22:47
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 23:13
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

  
Forresten, vet du om noen som lager autovern av den typen som sitter på veggen her? Vanlig norsk type.
 
Det er vel nærmere enn du tror?
 
Faller har/hadde noen med artikkelnr. 180592 som jeg har brukt her::
 
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 23:15
Nok engang: Sterk framdrift hos dere!

Mr O har brukt mye tid på diverse musikalske aktiviteter siste par ukene, men satser nå på å begynne å jobbe inn igjen det tapte f.o.m i morgenEmbarrassed, om nødvendig også ved unødig bruk av overtid...

Mandag = montering av Module Connectors.

Med Helsing
Overtilsynsetc
Terje O

    
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 23:16
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Vakkert? Og det FØR sporet er smusset???
Jaja, slikt får`n ta med segWink
 
  
 
Siktet vel ikke akkurat til selve sporet...TongueEmbarrassed
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 00:12
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

[QUOTE=J-I Hansen]
  
Faller har/hadde noen med artikkelnr. 180592 som jeg har brukt her::
 
 
Yes, så bra. Jeg mente å huske at du hadde noe slikt et sted.Smile
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 00:42
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Karlsen har derimot prøvd. Med vekslende hell, men det begynner å ta seg opp.  
 
Yup... fortsatt totalt amatør på det feltet, men eneste måten å lære på er å være villig til å offre noen vogner under utprøvingenSmile
 
Her er et av offrene:
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 01:50
Og her et noe uklart bilde av et tilsvarende forbilde i Drammen:
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 08:22
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
Og det er jo heller ikke Horten vi bygger.


Mulig dere har redegjort for dette tidligere og ikke for å fyre opp stemningen ytterligere, men hvorfor bygget dere ikke Horten like greit?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 10:37
Originally posted by asai asai wrote:

Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
Og det er jo heller ikke Horten vi bygger.


Mulig dere har redegjort for dette tidligere og ikke for å fyre opp stemningen ytterligere, men hvorfor bygget dere ikke Horten like greit?
Fordi nagletellerene da ville fått for mange små detaljer å klage overWink
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 10:44
Originally posted by asai asai wrote:


Mulig dere har redegjort for dette tidligere og ikke for å fyre opp stemningen ytterligere, men hvorfor bygget dere ikke Horten like greit?
 
Fyre opp stemningen??? Smile
 
 
Helt enkelt fordi vi ønsket noen forandringer i forhold til Horten.
 
Eks. er sporene på stasjonen noe lenger. Og vi ønsket persontog hit, og da ble det bygget en plattform ved "feil" spor. Sporet som hadde plattform er i dag borte. Og ellers er det greit m.h.t. kunstneriske friheter etterhvert som prosjektet skrider fremover.
 
 
For jeg er av den oppfatningen at hvis man sier man bygger noe, så skal man bygge dèt! Ikke noe annet. Og det forplikter. Ellers synes jeg det blir teit med for mange kompromisser. Det løser man da enklest med et navnebytteSmile
 
Og Steinsnes var faktisk den siste holdeplassen før Horten st.
 
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 11:28
Forandringer i forhold til Horten. Ha!
Her var det ikke snakk om endre noe når man ydmykt påpekte det uheldige i at lasteporet til Scancoil tilfeldigvis også var nedkjøringssporet til havna.
Nei, slik var det i Horten, slik skal det være på Steinsnes

Edit: Rettet skrivefeil

Edited by Dag Cato - 25 august 2008 at 11:29
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 23:18
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Forandringer i forhold til Horten. Ha!
Her var det ikke snakk om endre noe når man ydmykt påpekte det uheldige i at lasteporet til Scancoil tilfeldigvis også var nedkjøringssporet til havna.
Nei, slik var det i Horten, slik skal det være på Steinsnes
 
Hm, personangrep!Cry
 
Akkurat det at det ikke finnes et eget spor til Scancoil, det er noe vi ønsket å ha med. Vi har jo aldri lagt skjul på at vi er særdeles INSPIRERT av det trafikale og det spormessige i Horten. Men de forandringene vi har gjort, og vil gjøre, medfører at dette ikke er en korrekt modell av Horten lenger.
 
Dukker Ollestad opp med nykalibrert skyvelære, har vi ikke sjangs i havet til å få brukstillatelse.Tongue
 
Så navnebyttet var nødvendig.   
 
 
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2008 at 23:27
Personangrep nei. Hvordan kan du tro noe sånt? .

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2008 at 00:05
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Personangrep nei. Hvordan kan du tro noe sånt? .

 
Forøvrig er det full byggedag/kveld i morgen også. Det er bare å møte opp!
 
Clap
 
PS Ta med godt humør, for en gangs skyldBig%20smile
 
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2008 at 00:20
I morgen? Å neida, da skal jeg gjøre noe helt annet
Søndag derimot. Da har jeg planer om å presentere en fiks ferdig (bruksklar) Vestlia inkludert transportkasser.

Og humøret? det lar jeg ligge igjen hjemme
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2008 at 04:11
Noen bilder fra i dag:
 
Noen skiftelok er blitt omnummerert den siste tiden:
 
 
Her står de foran vårt kjære Scancoil, på Steinsnes Havn.
 
 
I dag kom det opp noen KL-master på stasjonsområdet:
 
 
 
Taket på Scancoil ble lakkert, med bruk av to forskjellige farger på sprayboks faktisk. Først et heldekkende lag med en gråsort farge, deretter et lett og mer ujevnt drag over med en gråfarge. Og resultatet ble greitSmile :
 
 
 
Og til slutt et detaljbilde av stoppbukken på kransporet (spor 3 på stasjonen):
 
 
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2008 at 10:08
er det meningen og ha koblinger på en stopp bukk? blir litt sjipt for lok personalet og rive med seg hele stein sulamitten!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Brede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2008 at 10:30
Da triller ikke vognene hvis det er nedoverbakke Stian, vognene har jo brems men som en ekstra sikring.

Må si at disse modulene er ekstremt facinerende
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2008 at 18:01
Nydelig detalj:
 
 
Du bruker airbrush til å smusse skinnene?
 
Norcoilbygget er jo svært, stilig med sånne indsutribygg.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2008 at 20:37
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Du bruker airbrush til å smusse skinnene?
 
Norcoilbygget er jo svært, stilig med sånne indsutribygg.
Hansen bruker airbrush på skinnene ja.
 
Og scancoil gjør seg helt klart jaSmile
 
Som vi stadig vekk kommenterer her nede: Steinsnes ser for jævlig ut rent sporplan/designmessig, men det er en av de første (om ikke den første?) stasjonen i FREMO-miljøet i Norge som man faktisk kan sende et helt godstog til og oppleve at vognene faktisk blir plassert ut ved ekte industrispor og at ikke man "faker" ved å bruke "liksomindustrier" og skjulte oppstillingsstasjoner som mottagere. Som du ser av bildene er det ikke noe problem å sette ut 6 Shimms på sporet langs scancoilbygget. Selve bygget er jo 1 meter langt... Og 6 lastede Shimms kan bety en samlet vekt på 540 Tonn bare der, eller et halvt godstog i tonnasje. Tar vi så med 3-4 vogner til Norsk Stål, og noen vogner til de øvrige lastesporene på stasjonen så er togvekten fyllt opp den.
Selv før selve havnesporsmodulene er på plass så har vi vel grovt sett plass til 30 godsvogner ved industrisporene
 
Vi hadde første prøvekjøring så sent som 2.15 i natt, og vi gleder oss til å prøve ut stasjonen i praktisk drift på treffet for å se hvordan den vil fungere der.
 
Eirik


Edited by eika - 31 august 2008 at 20:54
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2008 at 20:41

......og her er et bilde fra i dagWink

 
 
 
 
EDIT: Var det en Svensk Habins du mente det var Jon Einar?LOLLOL


Edited by morten.h - 31 august 2008 at 20:44
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.