MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Loksound trøbbel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Loksound trøbbel

 Post Reply Post Reply
Author
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Loksound trøbbel
    Posted: 25 juni 2008 at 22:33
Hei

Jeg har gått til anskaffelse av et Roco EL18 og en Esu loksound dekoder.
Lyden er super og loket kjører knallfint, men det er ikke lys. Cry
Har testet loket analogt og da virker lysene.
Jeg har også testet med en annen dekoder, av samme merket, men dessverre samme resultat.

Noen som har en idé om hva årsaken til dette kan være?
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 16:41
Originally posted by asai asai wrote:

Hei

Jeg har gått til anskaffelse av et Roco EL18 og en Esu loksound dekoder.
Lyden er super og loket kjører knallfint, men det er ikke lys. Cry
Har testet loket analogt og da virker lysene.
Jeg har også testet med en annen dekoder, av samme merket, men dessverre samme resultat.

Noen som har en idé om hva årsaken til dette kan være?
 
Eeehh....har du skrudd de på?
 
ArneOuch
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 17:23
Originally posted by aha aha wrote:

Eeehh....har du skrudd de på?
 
ArneOuch


Eeehh... tror da det? Ihht medfølgende infohefte er det standard av/på knapp for lysene... Jeg forsøkte også å nullstille dekoderen i tilfelle det var noe innpå den fra før, uten hell. Som sagt testet jeg med en annen dekoder med samme resultat. Tenkte jeg skulle forsøke med enda en, som jeg VET lysene virker på...

Hvis ikke tror jeg det er loket som det er noe feil på. Angry
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 17:58
Jeg trur du har satt inn den 8 pins pluggen feil vei. Da vil du få dette problemet. Snu den 180 grader og prøv igjen.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 18:17
Oransje pin skal i det hjørnet der det står et merke. I følge monteringsanvisning vil dekoderen fungere uansett, bortsett fra lysene.

Studenten :)
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 18:34
Originally posted by studenten studenten wrote:

Oransje pin skal i det hjørnet der det står et merke. I følge monteringsanvisning vil dekoderen fungere uansett, bortsett fra lysene.

Studenten :)


Fantastisk!! Nå virker den som den skal, tror jeg... I enden forover er det lys i frontlykter og lyskaster, men i andre enden er det et lys. Stemmer dette?
De lyser litt svakt i tillegg. Finnes det noen innstillinger for lysstyrke?

Mange takk for hjelpen så langt. Clap
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 18:37
Det stemmer at det i Schweiz er et lys bakover. Jeg har bygget om min gamle El18 slik at det er røde lys bakover.
Samme feilen er det på HAG sin modell, så der blir det også ombygging + å rette på alle andre feil på den.

Jeg har ikke hørt om at man kan endre på lysstyrken.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 18:41
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Det stemmer at det i Schweiz er et lys bakover. Jeg har bygget om min gamle El18 slik at det er røde lys bakover.


Har du en beskrivelse av hvordan du gjorde dette? Ønsker også svært gjerne å gjøre dette ...  Tongue
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 19:10
Skal se hva jeg kan få til i morgen. Ikveld blir det ikke noe. Har annet på gang da.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 19:14
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Det stemmer at det i Schweiz er et lys bakover. Jeg har bygget om min gamle El18 slik at det er røde lys bakover.
Samme feilen er det på HAG sin modell, så der blir det også ombygging + å rette på alle andre feil på den. 
Siden de fleste mj-folk vel normalt kjører lokomotivet med vogner etter så vil nesten det mest korrekte være å ha bare hvitt lys forover og ikke noe lys bakover. Dette er lysbildet som skal vises i tog, selv om jeg vet det syndes en del mot det i virkeligheten, fordi man ofte glemmer trykke inn knappen for korrekt lysbilde.
 
Alternativet er naturligvis å ta i bruk flere funksjonsutganger og derigjennom kunne vise forskjellige lysbilder.
 
Eirik


Edited by eika - 26 juni 2008 at 19:15
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 20:07
Originally posted by eika eika wrote:

Siden de fleste mj-folk vel normalt kjører lokomotivet med vogner etter så vil nesten det mest korrekte være å ha bare hvitt lys forover og ikke noe lys bakover.

Eirik


Det er vel slik jeg også mest sannsynlig vil bruke loket... Wink
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 20:14
Originally posted by eika eika wrote:

 
Alternativet er naturligvis å ta i bruk flere funksjonsutganger og derigjennom kunne vise forskjellige lysbilder. 
Eirik


Jeg antar du mener slik Märklin har gjort på sin utgave av SJ Ue ... ?
Bjørn Egil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 23:54
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Jeg antar du mener slik Märklin har gjort på sin utgave av SJ Ue ... ?
Har ærlig talt ikke peiling siden jeg aldri har sett på det loket eller dets funksjonerEmbarrassed
 
Men El18 i virkeligheten kan veksle mellom forskjellige signalbilder, og har man decoder med tilstrekkelig antall funksjonsutganger så er det mulig å gjenskape dette i modell og om man har lyst...
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2008 at 14:55
Ang lysstyrke.
Nei det er ingen standard CV adresse for lysstyrke. Lokdekodere har per i dag bare av/på funksjon samt lyseffekter for lysene.
 
Her må du inn med loddebolten:
Bytt til en annen lysdiode/lyspære med annen VA, eller juster ned lysstyrken med en motstand dersom den blir for sterk.
Tør du ikke bruke loddebolten kan du bruke transparent, permanent tusj til å farge lyspæren/lysdioden til en farge du liker bedre.
OlavM
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2008 at 00:56
ESU har, så vidt jeg vet, i sine dekodere innebygget mulighet for å endre lysstyrke og type lys (blink, stoboskop etc.
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
lokher View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 november 2008
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokher Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2008 at 22:57
Originally posted by asai asai wrote:

Finnes det noen innstillinger for lysstyrke?
Ja det er en egen cv verdi for det. Du kan stille lysstyrke og aktivere en rekke lysfunksjoner og separat for hver retning osv.
Back to Top
Skjalg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skjalg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2008 at 08:55
Nå har jeg ikke noen personlig erfaring med programmering av control variable, men for å utdype svaret over, kan det være at denne PDF"en er til hjelp:
LokSound Basic Programming

Der finner du blant annet 2 tabeller

Først aktuelle CV"er:

CV 113 controls the headlight (white wire)
CV 114 controls the back up light (yellow wire)
CV 115 controls AUX 1 (green wire)
CV 116 controls AUX 2 (purple wire)


dernest en tabell med verdier for gitt belysning ved maksimal lysstyrke:


Beskrivelse             Verdi
-----------------------------------
On-off light              15
Phase 1 ditch light       31
Phase 2 ditch light       47
Strobe light              63
Double Strobe light       79
Firebox Flicker           95
Smoke Generator          111
Headlight Bright/dim     127
Mars light               143
Gyra light               159


Jeg antar at siden det er rom for 16 verdier, eksempelvis On-off light 0-15 så betyr det ulik lysstyrke, hvor 15 er maks, og 0 er av.


Edited by Skjalg - 28 november 2008 at 08:59
_Skjalg
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2008 at 09:05
Hei
Eller gå direkte til kilden. Loksound sender med en minimal manual når dekoderen allerede er installert i et lok. Her kan du derfor finne komplette ESU manualer med alle muligheter beskrevet:
OlavM
Back to Top
lokher View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 november 2008
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokher Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2008 at 10:45
Originally posted by Skjalg Skjalg wrote:

Jeg antar at siden det er rom for 16 verdier, eksempelvis On-off light 0-15 så betyr det ulik lysstyrke, hvor 15 er maks, og 0 er av.
Ja det stemmer. Velger lysstyrke med å legge til en verdi mellom 0 og 15 til alle lysfunksjonene.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2008 at 11:53
Det er ikke å anbefale å bruke "dimmefunksjon" for å tilpasse spenningsnivået til en glødelampe eller lysdiode om det er det du har tenkt?
Årsaken er at pæren/dioden vil bli utsatt for full spenning en del av tiden.
Dimming av dekodere virker på den måten at spenningen "pulses ut" med kortvarige pulser "av-og-på". Man kan derfor risikere at lampen/dioden brenner ut alt for tidlig da den således får "mye juling".
Derfor må alle lamper/dioder få begrenset strøm/spenning som de er dimensjonert for uten dimmefunksjon.
Back to Top
lokher View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 november 2008
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokher Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2008 at 12:44
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er ikke å anbefale å bruke "dimmefunksjon" for å tilpasse spenningsnivået til en glødelampe eller lysdiode om det er det du har tenkt?
Pæren bør ha riktig spenningsnivå, men så kan man justere lystyrken som man ønsker. Virkningen kan variere med type lysdiode men for glødetrådpærer er virkningen mer enhetlig.
 
Hvor mye kortere MTF en glødetrådpære evt får ved begrenset forskjell i lavere spenningsnivå kan man jo diskutere, men tror ikke det er videre merkbart. Det er i alle fall bedre å dimme pæren enn la den gå på for høy spenning jevnt.


Edited by lokher - 28 november 2008 at 13:05
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2008 at 15:44
Dette kan sikkert utarte seg til en "akademisk diskusjon"?
Glødelamper er normalt termisk trege og relativt ufølsomme for pulset strøm, - særlig om frekvensen er tilstrekkelig høy. Det avhenger av frekvensen og tykkelse/masse, størrelse, materiale, utforming på glødetråden.
Min erfaring er derfor at små "hvetekornslamper" for 1,5 V lett kan få en MTBF på halvparten om effekten er begrenset vha. pulset strøm.
 
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2008 at 08:38
Forutsatt at strømmen i utgangsåunktet er begrenset til riktig nivå med en motstand i serie med dioden, vil en pulsing av strømmen i tillegg for å redusere lysintensiteten ikke påvirke en diodes levetid. Det samme systemet benyttes av f.eks. Phillips i deres led lys dimmere.
 
Pulsingen skal selvsagt ikke benyttes til å redusere effekten fra et for lampen høyt nivå, men kun til å redusere effekten fra merkeeffekten og nedover.
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.