MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Å bygge med XPS.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Å bygge med XPS.

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Å bygge med XPS.
    Posted: 11 desember 2004 at 17:15

Hei!

Å bygge opp ett anlegg med XPS-plater synes jeg virker tiltalende, da de er både lette og stive. Det som jeg har ansett som ett problem angående dette byggematerialet, er innfesting av skjulte vekselmotorer som skal ligge under sporvekselen.

På denne finske siden (med engelsk tekst heldigvis), kommer én løsning på "problemet mitt". Her er det forøvrig endel andre fine tips angående dette byggematerialet også. http://www.taprk.org/eng/project/kauniainen/

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
steloe View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steloe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2004 at 18:14

Brannsikkerhet?

Jeg er litt usikker på hva XPS-plater egentlig er, men ut fra bildene i filen ser det ut til å være et isoporlignende materiele.  Hvordan er det med brannsikkerhet.  Enkelte isoportyper flammer opp nesten opp av et varmt blikk.   På et MJ-anlegg er jo ikke kortslutninger noe ukjent fenomen.  Med digitalstyring kan det også bli ganske store strømmer og tilsvarende varmeutvikling

Hilsen Steinar. 

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2004 at 19:41

Hei!

XPS er det samme som Ekskrudert polysyren, som er ett fastere materiall og har en større tetthet enn "isopor" (EPS). Slike materialer er, som du sier, ganske varmesvake. Jeg tror man kan få kjøpt noen som er mer brannhemmende enn andre. Min erfaring er dog at de smelter lettere enn de brenner (Har prøvd på en bit med Ecoprim). Mer om XPS og EPS kan du lese på denne linken: http://forum.mjf.no/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID= 1391&SearchTerms=XPS,eps

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.