MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Byggeblogg Mesta brøytebil
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Byggeblogg Mesta brøytebil

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Byggeblogg Mesta brøytebil
    Posted: 10 juni 2008 at 09:16
Igår begynte jeg på et projekt som jeg har tenkt på siden i vinter. Sendte inn bestilling til Modelbilsdesign på understell og hytte fra Herpa Spare Part Shop. Desverre hadde jeg bestillt feil type hytte. Jeg fikk en med litt for høyt tak, men Modellbildesign stilte opp og bestilte nye uten noe ekstra.

Dette er bilen som er forbildet mitt:
Mesta Scania

Og så her langt kom jeg i natt:




Dumper påbygget er helt scratchet i plasticard. Det skal jobbes litt mere med. Mulig jeg må bygge en ny.

Ramma er kappet av 7 mm for å få riktig lengde. Støtfangeren er skjært av og bygget opp på nytt igjen.
Brøytefeste, "takstativ", Trux lykterampe i front og på tak er loddet i messing med festepunkter på riktige steder. Det var litt trixy å få til.

Meningen er at den skal få hele pakka med saltspreder og diagonalplog.

Edited by Claes Lislerud - 07 januar 2009 at 22:09
Modellhilsen

Claes
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2008 at 10:07
Skills!

*imponert*
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2008 at 15:39

Tøft!

Liker at folk bare setter i gang med noeSmile
 
Det er jo den eneste måten å få gjort noe ...
 
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2008 at 19:57
Dette blir tøft Claes.Clap
Blir spennende å se hvordan du lager brøyteplogen....
 
Tongueve
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2008 at 21:17
Dagskiftet har klart å få til dette:


Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2008 at 21:20
Kan denne gå på skinner??  Skjønner ikke helt hensikten med denne...Wink
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2008 at 21:36
Vegvesenet har kontraktert Mesta slik at de kan holde åpent veiene til vinteren. Det var jo kun togene som gikk nå i vinter...
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2008 at 00:06
Kveldskiftet monterte nytt eksosrør bak hytta og freste ut nytt sidevindu på høyre side av hytta.
Litt orginalt Herpa brøyteutstyr sattes frem for syns skyld og passet overraskende meget bra!

Nattbilde i det nattønsket startet på radion:
Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2008 at 08:37
Er dette en sånn kombibil? Fordi jernbanehjula kommer vel snart på?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2008 at 10:38
Hehe
Det er en sammenheng mellom passasjerbelegg på et tog og passasjerenes muligheter til å komme seg frem til ønsket tog i rett tid. Denne sammenhengen gjelder også på et mj-anlegg, uavhengig av skala. Trur eg...Big%20smile.
 
Så er det vinter på anlegget uten at det skjer noe brøyting av veier, vel så går det kanskje tog, men med få passasjerer. Dette kan på lang sikt få alvorlige følger. Kanskje du må legge ned passasjerdriften på din modelljernbane, eller ennå værre:
 
Les "Glemte spor", bli inspirert, og riv opp skinnegangen. Her skal det IKKE gå et tog...
 
 
OlavM
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2008 at 21:06
Dette blir spennende å følge med på, lett å se at det er en dyktig modellbygger som holder på. 
Men den trenger vel ikke være klar til Kristiansandstreffet akkurat denneWink
Vel kan det komme mye snø på sørlandet, men vanligvis ikke i begynnelsen av september.
 
Og helt enig med dr.Hansen.


Edited by jevistad - 11 juni 2008 at 21:08
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2008 at 00:05
Takk for alle tilbake meldingene. Det gjør at man vil legge ut de neste skrittene i projektet.
Ellers så gjelder det å forberede utstyret for vinteren.

Fort går det ikke å sitte å file å lodde sammen diverse deler men moro er det. Man kobler jo bort absolutt alt annet.

Idag har dag og nattskiftet lagd underkjøringsbariærer på hver side, lagd verktøy/kjettingkasse,
lysbøylen har fått lyskastere og dumperkassa har fått noen plastdetaljer.
Nå nærmer det seg lakkering!!!



Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2008 at 10:32
Nå har jeg begynt å male bilen. Alt som man ser er hvitt skal bli gult men det er først etter litt pussing av kassa. Ellers så mangler det dekaler som skal lages og detaljer som skal males og en aldrig så liten smussing slik at den ser litt brukt ut. Ikke så mye men nok.





Jeg jobbet en del med bakdelen igår. Slik ble det:


Mere blir det nok ikke gjort for over helgen, for i ettermiddag tjuvstarter vi Bodø Air Show med omvisning på JAS Gripen og Joint Strike Fighter som har 1:1 skala modeller her oppe av de "Norske" versjonene, og i kveld/natt så er det fest i den store Hangar A inne på flystasjonen med grilling og konsert! Resten av helgen er det flyshow for alle penga!!!

Edited by Claes Lislerud - 13 juni 2008 at 10:43
Modellhilsen

Claes
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2008 at 21:23
Jeg blir imponert, skal bygge meg en container bil selv om litt og det er fint å få inspirasjon!
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 00:09

Drit lekker lastebil Claes!Smile 

Må legge ut flere bilder hvis du er kommet noe lengre!
 
Er det 1 mm styrenplater du har laget Zetterbergs kassen av?
 
Holder på å lage etter forbilde en MAN dumperbil med trippelkjerre som skal ha samme type kasse som du har laget. 
 
 
Hilsen Aleksander
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 18:37
Takk Aleksander

Ja det stemmer at det er polystyrenplater jeg har brukt.

Status etter julens lille bygging er følgende:






Plogens feste er bare en prototype jeg har brettet og så har jeg ikke lagd de øvre stagene mellom plogen og festet på bilen. Derfor så lener seg plogen litt for mye mot bilen på bildene.
Dekalene til bilen er ferdig tegnede, men jeg skal tegne litt mere på andre dekaler for å fylle ut et A4 ark før jeg sender filen til Tyskland for utskrift.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 19:00
Den der blir veldig bra Claes.
 
Spent når modellen blir ferdig i Mesta farger....
 
Så er det vel bare å bestille ploger for oss andre.......LOLLOLLOL
 
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 19:04
Skamstiligt Claes, nesten like tøff som de på HaukelifjellWink
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 22:25
Sinnsykt bra! Plogen er helt RÅ!Clap
 
Ja det blir virkelig spennende å se modellen i Mesta farger.Thumbs%20Up
Hilsen Aleksander
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 23:27
Meget bra. Men lokstallen, hvordan går det med den?
Steinar
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 23:54
Meget lekkert dette herSmile 
 
Men en ting er verdt å merke seg... Ser ut som forbildet ditt er en boggiebil med løft 6x2 (ser at bakhjulene er mindre dimensjon, men jeg kan ha sett feil) mens akslene slik som de er nå er tandem (6x4) med drivhjul på begge akslene på boggien. Bare å bytte ut bakerste akslen med boggiehjul så er det i boksWink 
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 10:22
Du verden! Her er jaggu en gutt som ser detaljer!
Det har jeg overhodet ikke tenkt på.
Bør jeg bruke AWM hjul bakerst da? Slik som du har gjort på NOR-CARGO bilen du hadde "kurs" på er på forumet?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 10:24
Originally posted by Steinar Snøtun Steinar Snøtun wrote:

Meget bra. Men lokstallen, hvordan går det med den?


Oi der traff du jaggu mitt i blinken.
Vinduene ligger på taket. Dvs. er ikke montert.
10000 tommeltotter og like mange projekter i lufta...
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2009 at 14:43
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Du verden! Her er jaggu en gutt som ser detaljer!
Det har jeg overhodet ikke tenkt på.
Bør jeg bruke AWM hjul bakerst da? Slik som du har gjort på NOR-CARGO bilen du hadde "kurs" på er på forumet?
 
Er nok litt over gjennomsnittet interessert i lastebiler, er nok noe derWink
 
AWM hjul er en mulighet. Har hørt at det ofte brukes gamle drivhjul på boggien for å kjøre ut siste rest av dekkene. AWM hjulene vil gi dette inntrykket, se litt mer slitte ut.
 
Men så er det en annen ting... Felgene på en drivaksel og en "vanlig" aksel er forskjellige...
 
Ser du på bildene til brukeren "Volvo" av to Mesta Scania R500 6x2 på Dombås. http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=3176&postdays=0&postorder=asc&start=0 
 
Vet ikke hva man skal kalle det, men som du ser er det en slags "klump"LOL på driven. Samme som det er på de felgene du har nå. Mens det er en enklere variant som sitter på boggien. Jeg har brukt noen felger fra Herpa som sånne. Samme som man finner på denne http://www.herpa.de/collect/(S(1wq1onni0ftz2gvvfksjlz45))/detail.aspx?ProductID=076203&lang=en-GB&express=1&thumb=1 Nootboom tralla.
 
Men så kommer problemet... AWM dekkene går ikke på felgene fra Herpa. Så man blir nødt til å velge. Enten samme dimensjon som drivdekkene eller lowlinerhjul. Lowlinerhjul ble kanskje litt vel små etter min mening... Kanskje bedre med nye dekk på boggien?Wink Eller så kan man jo se bort fra felgene og bruke AWM.
 
 
 
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2009 at 16:26
Originally posted by Andreas Andreas wrote:


Ser du på bildene til brukeren "Volvo" av to Mesta Scania R500 6x2 på Dombås. http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=3176&postdays=0&postorder=asc&start=0 

 

Vet ikke hva man skal kalle det, men som du ser er det en slags "klump"LOL på driven. Samme som det er på de felgene du har nå. Mens det er en enklere variant som sitter på boggien. Jeg har brukt noen felger fra Herpa som sånne. Samme som man finner på denne http://www.herpa.de/collect/(S(1wq1onni0ftz2gvvfksjlz45))/detail.aspx?ProductID=076203&lang=en-GB&express=1&thumb=1 Nootboom tralla.

 

Men så kommer problemet... AWM dekkene går ikke på felgene fra Herpa. Så man blir nødt til å velge. Enten samme dimensjon som drivdekkene eller lowlinerhjul. Lowlinerhjul ble kanskje litt vel små etter min mening... Kanskje bedre med nye dekk på boggien?Wink Eller så kan man jo se bort fra felgene og bruke AWM.


Jeg letet på Bergli etter de bildene igår. Hadde helt glemt av den "mesta"-tråden. Det er han "Volvo" som har hjulpet meg med bilder av bilen og mange bilder jeg har på harddisken kommer fra akkurat den tråden.

Trur nok jeg beholder Herpahjulene. Det er jo en så liten forskjell. Kan jo file dekkene litt på dremeln så bli de jo mindre...
Får se om jeg har slike felger som på Noteboom tralla.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2009 at 19:33
Ikkje for å motargumentere det Andreas sier, har peiling han...
 
Andre eksempler:
 
 
Alt kommer vel igrunnen ann på hva hver lastebil er kjøpt inn for å brukes til. Kan gå som brøytebil i tillegg...
 
Nest nederste bilde er en med side skjær...
 
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 22:08
Idag har jeg fortsatt med detaljeringen av plogen. Støttehjul og feste er loddet sammen. TTT, bare hjulene tok over én time å bygge. Per stykk! Men en dag til så bør nok plogen være klar for vask.





Takk for alle positive og konstruktive tilbakemeldinger!   
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2009 at 22:29
En ny oppdatering.
Plogen er bygget klar og bilen har fått mittmontert høvelskjær. Neste trinn er å grunne å lakkere.



Nå har jeg begynt på saltsprederen som kommer til å bli av typen Schmidt Stratos. Den finnes i mange ulike størrelser og varianter. Min kommer til å være en utgave for saltløsning, der man blander saltet med varmt vann.

En artig detalje som jeg bare måtte få til, og som jeg startet med, var å bygge RO/RO-systemet for å få agregatet opp i dumperkassa. Jeg skal prøve å vise dere her i en liten bildeserie.









Modellhilsen

Claes
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2009 at 23:20
Mesterlig!Clap
 
Stilig at du har fått med hydraulikkslangene til plogen, og at du har fått RO/RO systemet til å fungere i modell.Smile
Fungerer det midtmonterte høvelskjæret også?
Hilsen Aleksander
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2009 at 09:09
Originally posted by AleksanderB AleksanderB wrote:

Mesterlig!Clap
 
Stilig at du har fått med hydraulikkslangene til plogen, og at du har fått RO/RO systemet til å fungere i modell.Smile
Fungerer det midtmonterte høvelskjæret også?
 
Takk.
Høvelskjæret fungerer ikke. Fant ut at det ble så smått at det begynte å bli vanskelig. Embarrassed Men umulig her det ikke.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.