MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Byggeblogg Mesta brøytebil
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Byggeblogg Mesta brøytebil

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2009 at 11:48
Stilig, spent på hvordan dette blir seendes ut!
Christian L.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2009 at 22:27

Hei Claes,

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvor du skal montere jernbanehjula på denne?`Du må ha bommet på måla her, og jeg klarer ikke selv om jeg myser å se hvilken Skd dette er..
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2009 at 22:20
Du Svein, du Svein...
Det er mye du ikke skjønner. Kan komme med flere eksempler enn denne brøytebilen men dette er jo et seriøst forum... Bl.a. at det finnes en verden utenfor togene. Det er den du ser om du sitter inne i toget.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 21:22

Idag er det faktisk 1 år siden jeg skrev sist på min Mestabil blogg. Så en oppdatering er kanskje på tide...

Lastebilen har fått et strøk gul farge på seg. Problemet er at jeg brukte min siste slump med Tamiya gule akryl maling og det har blitt umulig å få tak på her i Bodø... Angry  Så tips på nettbutikker som selger Tamiya maling mottaes med takk. Helst norske.

Jeg har også begynt på dioramaet som bilen skal stå på. Bunnen er en treeske som det lå dadler i, der jeg har byggt opp veien først med isopor og så et lag med gips. Så skal det pusses, lakkes og detaljeres.


Modellhilsen

Claes
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 22:42
Hobby-Train i Drammen er en kjempebutikk som helt sikkert sender deg det du trenger. Hovedimportøren ligger også i Drammenstraktene, men da bør du ha alliert deg med en forhandler i ditt distrikt. Utrolig bra resultat med din Scania Mestabil forresten.
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 23:05
Flott arbeid! Veldig imponerende! By the way jobber jeg i Mesta Wink
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 09:54

Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

Hobby-Train i Drammen er en kjempebutikk som helt sikkert sender deg det du trenger. Hovedimportøren ligger også i Drammenstraktene, men da bør du ha alliert deg med en forhandler i ditt distrikt. Utrolig bra resultat med din Scania Mestabil forresten.

Takk for tipset.

Det er importøren av Tamiya som faktisk er problemet. Smått & Rått her i Bodø orker ikke lenger å ta inn Tamiya siden det kan ta 6-12 måneder før de får levert varene. Sånn går det ikke ann å drive! Angry

Jeg vet ikke om det var samme importør, men de fikk en pakke til butikken seint i høst inneholdene et Evergreen Scalemodels Stativ med plastprofiler. Den hadde dem hatt i restbestilling i 3 år!!! Dette har dog solgt som varmt hvetebrød og like etter var vi noen stykker som fikk forespørsel om hva vi ville at dem skulle ta inn. En liten del av det kom i forrige uke. 3 måneder etter at det var bestillt... 

Det blir litt tungt å bedrive en butikk på den måten.


Modellhilsen

Claes
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 13:18
Den blei nydelig, Claes.Thumbs UpClap
Hva om dette kunne bli aktuelt for SkalaDesign, å lage plog og strøkasse som byggesett...Big smile
 
 


Edited by Snikkaren - 16 januar 2010 at 13:19
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2010 at 13:43

RÅTØFT Claes!!Clap

Hilsen Aleksander
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2010 at 22:54

Nå er jeg igang igjen. Var en tur i Tromsø i forrige uke og ramlet over maling. Mens lakken tørker i kjellern så har jeg pyntet litt opp interiøret en smule ikveld mens jeg har hatt på OL på tv.

Dette er resultatet:

Veldig oppførstørret!!! Sengen bak setene er 24 mm lang. Og så gjør ikke kameraet helt riktig farge gjengivelse. Jeg har lagd jakke over passagersetet, hjelm, Statoil kopp, styrekontroller til strøaggregat og plog og en sekk. "Stolpene" er egentlig sikkerhetsbelter for ting som ligger i sengen. Det er slik på Scania biler. Jeg har igjen å lage sikkerhetsbelte til føreren, som jeg for øvrig har malt i Mestas "uniform". Nå trur jeg ikke det er så lenge før i hvertfall lastebilen og plogen er helt klare. Jeg har fortsatt en del igjen på strøaggregatet.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2010 at 09:51
Dette er jo utrolig bra Clap. Første gang jeg har sett noen få til så mange detaljer i førerhytta !
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2010 at 19:08
Utrolig stilig!
Flott arbeid!
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2010 at 20:27
Helt rått! Clap
Hilsen Aleksander
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 13:27

En liten oppdatering uten bilde denne gang. Igår fikk jeg montert stigtrinn og håndtak på dumperkassa og lakkert et strøk til med gult. Håper det er nok nå så at jeg kan lakke med klarlakk.

Føreren har fått bilbelte og jeg har lagd gardiner i hytta. 


Edited by Claes Lislerud - 25 februar 2010 at 21:27
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 21:28
I kveld har jeg lakkert noen strøk med klarlakk og malt noen detaljer. Nå står delene til tørk.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 22:55
Stilig, Claes! Husk å kontakte redaktøren ;-)
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2010 at 19:48

Redaktøren har vært på meg i flere uker allerede!

En liten oppdatering. Plogen er nå malt opp men noen flere detaljer skal males. Lastebilen begynner å nærme seg dekalering. Jeg gleder og gruer meg til den oppgaven.

Her er et bilde etter de siste dagers jobbing.


Modellhilsen

Claes
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2010 at 20:00
Smile  Virkelig inspirerende å følge dette byggeprosjektet. Veldig bra!
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 22:56

Idag har det ikke blitt noen bygging. Men jeg har tatt noen bedre bilder enn igår.


Modellhilsen

Claes
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 23:11
Jeg bare nyter dette Claes. Flott arbeid.Clap
Og Stefan er rå inspirasjonskilde...
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2010 at 21:59

Kveldens arbeid har gått med til dekalering.

De er lagd i Adobe Illustrator og printet av DecalPrint i Tyskland.

Nå begynner det virkelig å bli noe! Smile

Det som gjenstår med selve lastebilen nå er å fikse litt på hjulene, male veggene invendig i hytta og noen små andre detaljer.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2010 at 22:02
Jeg var seinest i dag og kikka på akkurat en sånn bil. Må si at dette er et flott stykke arbeid! Til og med fått med skjæret under lastebilen Thumbs Up
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2010 at 23:02
Flott arbeid Claes!
Jeg imponert over den plogen, lager du et par spissploger til MZ"n også?Wink


Edited by jevistad - 01 mars 2010 at 23:02
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2010 at 21:36

Er det de store plogene til Jernbaneverkets 1415 du tenker på, Jon Einar?

De siste dagene har jeg jobbet meg nest inntil ferdig med selve lastebilen. Nå gjenstår det hjulene og en lett smussing av hele bilen. Jeg oppdaget at min bil skulle ha ekstraspeil (nå lovpålagt) oppe i venstre hjørne av frontruta. Et par plastbiter og en messing stang så var den i orden. Speilene er forøvrig lagd med Bare Metal Foil. Blink- og ryggelys har blitt malt opp. Først sølv og så transparent oransje. Innerveggene er malt i grått. Plogfestet og dumperkassa er smusset og slitt. Radioantenne av et hår fra en malekost er montert. Tja det er vel det jeg har gjort siden forrige oppdatering.

Så vil dere vel ha noen bilder. Byttet til mitt speilrefleks kamera for å få enda bedre bilder. Satte en referanse i hjørnet for moro skyld for å vise hvor liten denne bilen faktisk er. Confused 




Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2010 at 15:06

Nå folkens så sier jeg meg ferdig med lastebilen. Har noen detaljer igjen på plogen og enda flere på saltsprederen. Man kunne jo ha holdt på i en evighet.

Siden sist har jeg montert styring på framhjulene, masse detaljer under dumperkassa og baklem med kjettinger fra Weinert.

Sier takk til kommentarer. Wink

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2010 at 15:29
Sykt realistiskt og lekkert!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2010 at 19:13
Fantastisk bra arbeid, Claes ClapClapClap
Likte bl.a. smuss/rustfarge/slitasje-jobben på planet.Thumbs Up
 
 
Når kan vi bestille....LOLLOLWink
 
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2010 at 20:14
Det æ"kke lett å komme med kommentarer når en blir stum, Claes WinkSmile

Jeg har ingen detaljkompetanse (eller grovkompetanse Embarrassed) på slike biler, så for meg ser den helt strøken ut Clap
Bjørn Egil
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2010 at 20:52
Når skal du masseprodusere for salg? Jeg bestiller! He he.. 
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2010 at 13:58
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Hva trur dere jeg bruker som inspirasjonskilde for min Mesta bil??? Han her er bare helt skremmende. Det skal bare ikke gå an å bygge noe slikt i denne skalaen! 
 
Men det er ikkje gale når du får mye skrøyt fra inspirasjonskilden....Wink
 
 
 


Edited by Snikkaren - 13 mars 2010 at 14:01
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.