MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - H0/H0e  hjemmeanlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

H0/H0e hjemmeanlegg

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2009 at 00:04
Tegna meg en liten sporplan som også skal være mal når jeg skal laga meg stillverk.
Holder litt på med en dreieskive nå. Og gud så glad jeg er nå  :D
Leita litt etter et sånt tynt cd cover for å bruke som bunn, Fant ett med en cd i. Titta på cd"n og det var Infinity  8)
Har leita etter den cd"n i ca 6 år eller noe :shock:  
Hører på den nå og gud så magisk. Blanding av techno, Trance og pop.
Uansett, Her er sporplanen. Sort er spor, Rødt er bygninger. Dere bør kjenne dere igjen om dere ser på bilder lengre opp.



(Sporplanen skal forbedres kraftig før jeg bruker den som mal til stillverk.)


Det er sant. Posta bare på Smalsporforumet om diskusjonen mellom meg og en ved navn "hermann".
Endte med at jeg rydda kraftig og fikk vondt i ryggen.

Bare ignorer det som er under bordet. Er bare satt opp fort for å få testa alt av svinger o.l.


Edited by Jonas - 29 mars 2009 at 00:05
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2009 at 01:31
Sånn. Alt innen den sorte ringen skal dekkes med malte fyrstikker  :wink:
Også skal det noe sånt innimellom svillene til skinna også. Sliter litt med strømmen akkurat nå men får det ordna fort.
Denne blir spennende tenker jeg  :)  


Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2009 at 10:15
I disse solfyllte morgentimene har jeg vimset litt på jernbanen. Isteder for å glo meg rød på stasjonen uten å eie ballast begynte jeg å lage litt mer skinner for å få meg ytterste running. Fant ut at jeg garantert ikke har nok skinner så ble litt deppa.
Fikk meg 5 små brannsår (Dog svir som f) av avkappede skinnebiter (Jeg bruker dremel med dårlige skiver fra biltema som knekker hele tida)
Og kommer jo borti sånne små biter av skinnene som fyker veggimellom uten att jeg finner dem igjen.
Men slik er livet...
Jeg skulle jo egentlig vært på skolen men jeg har så store problemer å bli motivert nok til å gå. Fraværet er høyt og det er dumt. Veldig dumt.
Men senga er altfor god!
Skulle hatt hjul og motor på den :)
Uansett, Jeg har 80,- til gode. Rundt 15. april skal jeg ta med meg ER20 loket som jeg antar at Brede har herjet med siden det manglet hist og pist...
Solgte RC"n forresten. Magne kom tuslende innom jobben i går med et glis bredere enn bananen jeg fikk når jeg kom tilbake.
Er bare 80,- igjen av de pengen jeg fikk av dem Magne.
Brukte noe til bensin på scootern så kjørte jeg til H-T.
Der kjøpte jeg meg 4 figurer; 1 skolejente i skjørt ( 8) ) , en mann som står å pisser, en eldre dame som slår etter en yngre gutt med en paraply, En feit skallet mann som står med jakken åpen og en mann som sitter å tigger fra hatten sin.
Fine saker. Kjøpte også kortkoblinger; 4 stk.
Det ble faktisk for trangt mellom ER20 loket og de dobble containervognene mine at de ikke klarte R3 svingen  :o
Var synd.
Men som sagt har jeg jobbet litt disse morgentimene med spor og fjell.


(Eventuelt verktøy og skinnedeler som ligger på bordet er kun midlertidig, Hermann  :)  Mens jeg jobber på skinnestrekningen.)

Tunnellportalen jeg har for dobbeltspor er ikke bred nok her så jeg er usikker på hva jeg skal gjøre.
Trenger råd fort. Har vurdert 2 stk enkle. men det betyr at jeg må kjøre inn til H-T igjen...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2009 at 14:41
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Jeg skulle jo egentlig vært på skolen men jeg har så store problemer å bli motivert nok til å gå. Fraværet er høyt og det er dumt. Veldig dumt.
Et lite tips ...
Kanskje du får bedre råd senere i livet dersom du prioritere skole og utdanning nå.
Et høyt fravær gir ikke særlig høy score hos framtidige arbeidsgivere, og da blir det heller ikke mye penger til MJ.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2009 at 15:42
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:


Et høyt fravær gir ikke særlig høy score hos framtidige arbeidsgivere, og da blir det heller ikke mye penger til MJ.


Ja, Jeg vet det. Men har så sinnsykt store problemer med å våkne om morgenen og det er bedre med dagsfravær enn timefravær.
Det beste er jo ikke noe fravær i det hele tatt!
Er bare å håpe at det ikke er mange som søker Banemontør i årLOL
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2009 at 17:58
Originally posted by Jonas Jonas wrote:


Er bare å håpe at det ikke er mange som søker Banemontør i årLOL
 
Ut fra de siste innleggene dine her så vil jeg vel tro det kanskje er en del jernbaneansatte her på forumet som håper det er mange søkere til lærlingeplassene som banemontør...
 
 
Det er vel en del teori man skal gjennom innen det faget og, og det blir neppe lett å overbevise arbeidsgiver om at du vil ha mindre fravær på lærlingeskolen enn du hadde på videregående.
 
En lokførerkollega fra kullet mitt ble faktisk dumpet ett kull og sendt på ny kontroll hos bedriftslegen grunnet høyt fravær/sykdom under opplæringen.
 
Selv om vinterens instillinger og forsinkelser kanskje ikke får det til å virke slik er faktisk jernbanen en plass hvor fravær/forsentkomming er sterkt uønsket, så skal du ha noen sjanse til å komme deg inn en plass der bør du få ræva ut av senga og på skolen i tiden fremover, og ikke minst skrape sammen noen brukbare karakterer i samme slengenWink
 
Eirik


Edited by eika - 01 april 2009 at 17:59
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2009 at 18:32
Har fått med meg slikt ja.
Har jobbet det siste året på Mantena Sundland.
De jeg har snakket med på lærlingeinntaket er iallefall positive og referansene jeg har fått med meg er flotte. Eneste som prikker ned er fraværet.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2009 at 19:02
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Har fått med meg slikt ja.
Har jobbet det siste året på Mantena Sundland.
De jeg har snakket med på lærlingeinntaket er iallefall positive og referansene jeg har fått med meg er flotte. Eneste som prikker ned er fraværet.
 
 
ENESTE som prikker ned er fraværet??? For en arbeidsgiver er nok ikke dette noe form for "eneste". Det betyr at man risikerer å måtte betale masse penger til en slask som bare ligger hjemme og drar seg!
 
Jeg mistet tre år med godt betalt yrkeskarriere, fordi jeg også var en slask på videregående. Dette medførte at jeg måtte ta alt opp igjen senere, og da kostet det også penger. Det kostet fordi det da ville vært klin umulig for meg å begynne på en offentlig skole igjen, hvor det er altfor mange umotiverte elever.  
 
Så kom deg opp om morran! Angry
 
 
Wink


Edited by J-I Hansen - 01 april 2009 at 19:03
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2009 at 20:13
...
Les da. Gjør så godt jeg kan, sitter her med 5 vekkerklokker.
men nok om dette.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2009 at 20:36
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

...
Les da. Gjør så godt jeg kan, sitter her med 5 vekkerklokker.
men nok om dette.
 
Beklager, kommer du ikke opp med 5 vekkerklokker gjør du dessverre ikke så godt som du kan.
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2009 at 11:19
Hei!
 
Hvis en fremtidig arbeidsgiver (kanskje ved jernbanen?) ser og registrerer alt rotet som ligger på og under anlegget dit tror jeg nok heller ikke det skulle tale til din fordel! Rydd opp!
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2009 at 11:42
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Hei!
 

Hvis en fremtidig arbeidsgiver (kanskje ved jernbanen?) ser og registrerer alt rotet som ligger på og under anlegget dit tror jeg nok heller ikke det skulle tale til din fordel! Rydd opp!

 

MVH, Tom

rot er et tegn på aktivitet... så det er tillatt! (men alt med måte )
Originally posted by Jonas Jonas wrote:


 


Jeg skulle jo egentlig vært på skolen men jeg har så store problemer å bli motivert nok til å gå. Fraværet er høyt og det er dumt. Veldig dumt.
 



Du synes kanskje vi er litt vel strenge med deg her, men det er godt ment. Fraværsstatistikken er ganske viktig når du søker jobb, og i særs din første jobb! Jeg hadde hatt store problemer med å ansette noen med stort fravær.
Så: kom deg i seng i rett tid og opp i rett tid (er en sammenheng her!)
Motivasjonen har flere problemer med av og til, men det er bare å bite tennene sammen og komme seg igjennom det. Alle har dager på skole og jobb hvor man må igjennom noe som er gørr kjedelig som man helst ville ha sluppet.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2009 at 16:14
Nå synes jeg vi setter en diger jævel av en stoppbukk her.
Så ender dette vonde sidesporet.

Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2009 at 13:17
...Takker Jonas for en befriende avslappet byggeloggTongue Jammen på tide du fikk satt opp den stoppbukkenLOL DEN gjorde seg virkelig bra!!!  Tenker du jobber som en hest jeg så lenge du jobber med noe som er av interesse -og viljen din til å jobbe lyser jo av hele loggen din.  Er du like iherdig på Mantena tror jeg nok det både blir lagt merke til og lagt vekt påCool
 
Håper du ennå har lokomotiver igjen til å kjøre på anlegget når du kommer så langtWink Virker som om du strekker deg langt nå for å holde bygginga igang....
 
Hilsen RogerSmile


Edited by ROBEL - 03 april 2009 at 13:18
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2009 at 13:26
Blir til det desverre.
Kjøper ett ekstra ER20 nå rundt 15. april tenker jeg.
Så har jeg litt å bygge på også. Ellers sitter jeg jo på 2 esker med div. märkling og mye annet. Har en del bygninger som må plasseres. Men det jeg sliter med nå er skinnerSmile Må ha flere flexiskinner.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 16:04
Satt opp 2 pensemotorer til og lagd meg et midlertidig stillverk kan man vel kalle det.
Så jeg får prøvd meg å se om jeg greier det, Noe jeg syntes jeg klarte helt ok...
Må vaske gulvet mitt nå ser jeg...

Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2009 at 20:57
Fått meg fin sving nå. Må male om fjellet da det blir for lyst. Noe som er litt synd men har bare meg selv å skylde for dårlig malingsblanding i gipsen.


Bilen er en Mercedes ElendigWagen fra Viking.
Vil også vise åssen det så ut her.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2009 at 19:18
Da er det 10 dager siden jeg har gjort noe
Har så dårlig råd og dårlig tid om dagen. Moppa har streika og masse annet piss for å si det som det er.
Uansett, Jeg introduserer MJF for Smalspor biten min. Nå er den kommen på plass. Finnes 2-askla H0e lok?


H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2009 at 20:27
Var og kjøpte meg et nytt lokmotiv i dag. Samt noen små mennesker. Noen her som kjøpte Di5 Märklin eller?
Kjøpte meg et BR204 som jeg ble ganske fornøyd med. Digger det at den skifter mellom Rødt og hvitt lys beroende av kjøreretningen. Skal bli gøy på DMJK i morgen


H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2009 at 20:37
Ja. Hvor skal man starte etter et så langt opphold?
Ved å bruke 2.700 spenn? Mulig.
Dog jeg plutselig fikk bruk for pengene igjen etter en uventet regning
Ble handlet inn
1x Roco Di5
1x G4 40
1x Gbk1
2x Kbps Stakevogner.

Og en dekoder da. Har litt lyst til å gå over til Norsk. Har ikke kommet så langt at jeg har fått ryddet anlegget... Nå blir det en liten pause igjen for jeg må kjøpe meg en bil. I tilegg til at jeg må finne et sidespor eller noe å sette ett ekte lokomotiv jeg har fått på. Skal bli gøy men ikke mer om det nå.
BILDER!


Litt hensatt materiell på Spor 2.


Di5 vs. Gammelt Damplok


2 av innkjøpene.


5"ern ved stasjonen. Her har jeg såvidt begynt litt av Smalsporbanen.


Er fin denne 5"ern da. Få på godteriet så..




Må jo ha i forskjellige vinkler.




Disse 2 var også med på lasset mitt.


Nå blir det vel litt småpusling med jernbanen fremover. Men veldig lite. Blir vel mest elektrisk for øyeblikket. Må rydde alt av skinner og bytte mange penser pga elektrisk feil siden de ikke er beregnet til å ha strømtilførsel så mange steder...
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.