MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - GENERALEN kommer!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

GENERALEN kommer!

 Post Reply Post Reply
Author
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: GENERALEN kommer!
    Posted: 09 desember 2004 at 10:07

Jeg kommer til dere med bud om en stor glede, en glede for hele folket:

Leser i Dagbladets hjemmeside at Buster Keatons GENERALEN kommer på kino i nyoppusset utgave.
Filmen har jeg hatt mange år på VHS og for en tid siden kjøpte jeg den PÅ DVD. Etter min mening er det den beste togfilmen som er laget. Her er det brukt virkelige tog, ikke noe dataanimasjon, og teknikken og stuntene er fantastisk utført. Flere av scenene er kopiert i andre filmer (scenen hvor Buster Keaton balanserer på taket av lokomotivet finner du igjen i "Runaway Train").
Denne kan jeg anbefale!

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/12/09/417001.html

Petter

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2004 at 00:19
Full støtte til alle Petters superlativer. Filmen er helt fantastisk. Var ikke klar over at den fantes før jeg leste om den i avisene.

Men vær oppmerksom på at den finnes i flere versjoner. Den som nå går på kino i Oslo har gjennomgått full billedmessig restaurering og fått nyskrevet musikk. Den er teknisk svært mye bedre enn utgaven som kom på DVD for bare tre-fire år siden, bildene er blitt skarpe og har fått full gråskala.

Hvis noen går med DVD-planer, kjøp denne, nye utgaven fra USA eller vent til den kommer ut på denne siden av Atlanteren.

Inntil da, avsted på kino. Om du ikke bryr deg særlig om tog, så kommer du i hvert fall til å le så det holder. Egnet for kjerring og unger og bestefar med. Denne kan du bare ikke gå glipp av.

Mvh

Terje S

PS Den nye finnes også som torrent-fil.
Back to Top
Øystein W View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Benin
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øystein W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2004 at 00:44

Mange år senere gjennomgikk Keaton en legeundresøkelse etter et stunt som ikke gikk så bra. Legen konstaterte at han en gang hadde hatt brudd på hjerneskallen. Etter nøye ettertanke mente Keaton at det må ha vært da han ble skyllet ned fra tenderen under vannfylling scenen i Generalen. Han slo bakhodet i skinnestrengen i det fallet.

ØW
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.