MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Noen spørsmål fra en nybegynner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Noen spørsmål fra en nybegynner

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Noen spørsmål fra en nybegynner
    Posted: 29 mai 2008 at 15:04
Hei.

Jeg har nylig solgt alt jeg hadde av Märklin og har startet fra scratch med likestrøm (Peco C75), hovedsakelig grunnet ønsket om mer realistisk utseende samt lysten til å kjøre norsk. Så langt har jeg kun en Heljan Di3.602 (helgrønn) med Zimo-dekoder og 5 av trevognene til Roco, men har bestilt NSB type 32 nr 288 som skal ankomme NMJ utpå sensommeren. Flere vogner vil anskaffes etter hvert, bare jeg finner ut hva som passer inn. Har ikke så mye kjennskap til norsk jernbanehistorie, men perioden min vil vel ut fra materiellet bli 1957-60 om jeg har forstått rett (..?).

Driver nå og bygger et lite rundbaneanlegg samtidig som jeg planlegger et større anlegg i seksjoner, og vurderer om jeg skal bygge deler av anlegget som FREMOduler. Har snust på FREMO-standarden i lengre tid, men vil gjerne vite litt mer (og også helst se noen moduler i virkeligheten) før jeg tar de store avgjørelsene. Lurer derfor på om det er noen på Romerike (bor selv i Aurskog-Høland) som driver med dette, og som jeg kan kontakte? Evt om det planlegges et treff på østlandsområdet innen rimelig fremtid som jeg kan besøke?

Har også noen spørsmål angående minsteradius. Sitter og ser på normen nå, er det versjon 2.3 som gjelder? Her er det nevnt 3 ulike minsteradier:

  • 3.4: Minste radius er 1000mm.
  • 3.5: Minste radius for hovedbane er 1500 mm på fri linje.
  • 3.6: Minste radius på industrispor er 700 mm.
  1. Hva er hensikten med pkt 3.4, den er jo ikke kompatibel med verken 3.5 eller 3.6..?
  2. Kan jeg bruke Peco Medium sporveksler på industrispor?
  3. Hva med de kurvede sporvekslene, kan jeg f.eks bruke den ytre kurven til hovedbane og den indre som industrispor? Eller blir det rynket på nesen av slikt?
En annen ting... Er det noen standard eller vanlig praksis når det gjelder parallellavstand mellom sporene på stasjoner? Har søkt på forumet her etter "parallellavstand" og "parallellspor" uten å finne noe, har heller ikke funnet noen opplysninger ellers på nettet som passer til perioden min. Men det kan også skyldes at jeg ikke vet hvilke søkeord jeg skal bruke...Embarrassed

Har allerede kjøpt meg MRC Prodigy Advance som digitalstyring, og har fått med meg at denne ikke er kompatibel med FREMO-standarden. Men er det tillatt at FREMOduler kan ha tilkobling for andre typer DCC så lenge disse ikke blir brukt under treff?

Hmm, dette ble mye på en gang, men håper at i det minste NOE av det jeg har skrevet er forståelig...

Takker på forhånd for alle tilbakemeldinger!Smile

Svein

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 16:07
Hei,

jeg gikk samme vei som deg (solgte alt Märklin og startet fra scratch med likestrøm) for åtte år siden. FREMO-medlem har jeg vært i drøye syv år.

Et par svar:
Punkt 3.4 er hentet fra den tyske normen. I de første årene ble det bygget endel moduler med 1000mm radius, men vi senere har valgt å kalle 1000mm for sidebaneradius, og sier minsteradius for hovedbane skal være 1500mm. På FREMO-treff blir 1000mm radius-modulene nå normalt bare benyttet på sidebanestrekninger.

Vedr. parallellavstand mellom sporene kan du se på MOROPs normblad NEM 112

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 18:16
Hei Bjørn Runar, takk for svar Smile
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Punkt 3.4 er hentet fra den tyske normen. I de første årene ble det bygget endel moduler med 1000mm radius, men vi senere har valgt å kalle 1000mm for sidebaneradius, og sier minsteradius for hovedbane skal være 1500mm. På FREMO-treff blir 1000mm radius-modulene nå normalt bare benyttet på sidebanestrekninger.

OK, så da kan jeg evt lage moduler med 1000mm radius og bruke her, og de vil likevel bli godkjent som sidebanemoduler på treff? 1500mm radius blir litt voldsomt på den plassen jeg har til rådighet hjemme...
Quote Vedr. parallellavstand mellom sporene kan du se på MOROPs normblad NEM 112

Hmm, nå er skoletysken min ganske rusten, men jeg tolker det slik at avstanden blir 46mm på fri linje og 52mm på stasjonsområder. I kurvene må nødvendigvis avstanden utvides ved små radier, og matrisen viser ulike vognlengder (a,b og c) ved ulike radier. 1000mm radius krever 47mm avstand, og da vil uansett 52mm være mer enn nok..?

Svein

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 23:55
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

  1. ......?
  2. Kan jeg bruke Peco Medium sporveksler på industrispor?
  3. Hva med de kurvede sporvekslene, kan jeg f.eks bruke den ytre kurven til hovedbane og den indre som industrispor? Eller blir det rynket på nesen av slikt?
Hei Svein,
 
Du har fått svar på noeTongue
Til 2: Ja, siden radiusen på disse er rundt 90cm så skal det gå bra. Det kan dog finnes lok som ikke vil gå bra i disse veklene, men da er det lok som normalt ikke har noe på et industrispor å gjøre.
Til 3: Selv om radiusen på det ytre sporet er stor nok er jeg litt usikker på om det er tilrådelig å bruke kurvevekslene på hovedspor. Jeg har hørt fra flere at disse vekslene kan være problematiske. Men når det er sagt så har jeg også sett slike veksler i bruk, først og fremst inne på stasjonsområder. Uansett gjelder det at man skal være nøye ved legging av veksler, og bruke en del tid på å sikre at de fungerer bra.
 
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:


Har allerede kjøpt meg MRC Prodigy Advance som digitalstyring, og har fått med meg at denne ikke er kompatibel med FREMO-standarden. Men er det tillatt at FREMOduler kan ha tilkobling for andre typer DCC så lenge disse ikke blir brukt under treff?
 
I prinsippet så skal ikke FREMOduler ha spesielle tilkoplinger for digital-utstyr i det hele tatt, dvs. alt digitalutstyr blir "ettermontert" når modulanlegget er satt opp. Nå er det vanlig å montere tilkoplinger for Loconet på stasjonsmoduler, av praktiske årsaker. Dette er  6-leder RJ12 kontakter, som normalt er koplet sammen på "undersiden" av modulen.
 
Om du ønsker å montere ditt eget digitalutstyr eller kabling fast inni din modul er noe du selv bestemmer. Det som er viktig er at det kan koples fri fra skinnene slik at FREMOdulanleggets digitalsystem ikke blir forstyrret, og at det ikke kan oppstå forvirring om hvor FREMO"s FREDer skal koples til.
 
Lykke til med planlegging og bygging av FREMOdulene dine.Big%20smile
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2008 at 07:35
Hei Svein
Skaarerbanens Venner holder til i NJK"s lokaler på Bryn. Vi er der stort sett der hver torsdag, og du er velkommen til å komme å ta en prat og se hva vi bygger på. I øyeblikket er det netting og gipsing av strekningsmoduler.

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=traad&toppinnlegg=784&rom=54


Edited by Steinar Snøtun - 30 mai 2008 at 07:36
Steinar
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2008 at 13:56
Hei Halvor, takk for tilbakemeldingen!Smile

Originally posted by halvors halvors wrote:

I prinsippet så skal ikke FREMOduler ha spesielle tilkoplinger for digital-utstyr i det hele tatt, dvs. alt digitalutstyr blir "ettermontert" når modulanlegget er satt opp. Nå er det vanlig å montere tilkoplinger for Loconet på stasjonsmoduler, av praktiske årsaker. Dette er  6-leder RJ12 kontakter, som normalt er koplet sammen på "undersiden" av modulen.
 
Om du ønsker å montere ditt eget digitalutstyr eller kabling fast inni din modul er noe du selv bestemmer. Det som er viktig er at det kan koples fri fra skinnene slik at FREMOdulanleggets digitalsystem ikke blir forstyrret, og at det ikke kan oppstå forvirring om hvor FREMO"s FREDer skal koples til.


Strømforsyning og hovedenhet trenger jo ikke være fastmontert på modulene, det jeg tenkte på var innfelling av paneler for tilkobling av flere håndkontroller rundt omkring på anlegget etter hvert som det blir større. Men som du selv sier er jo dette mest aktuelt ved stasjonsområdene, og disse trenger jo ikke være modulbasert hvis jeg bare skal bruke de her hjemme. Langs resten av linja kan jeg jo bruke den samme gjennomgående bussen, og bare ha ekstra kabling som løper parallellt med denne uten fysisk sammenkobling mellom de.

Det samme gjelder også for evt belysning, sporvekselmotorer o.l., som uansett vil få separat strømforsyning og være en helt atskilt krets. Dette har jeg ikke funnet noen informasjon om forresten, normen tar kun for seg selve kjørestrømmen og sier ingenting om tilkobling av elektrisk tilbehør. Hvordan gjøres dette i henhold til FREMO-standarden?

Redigert: Fant denne tråden her: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2228 som igrunn svarte på akkurat det jeg lurte på..!Big%20smile Noen ganger kan det kanskje lønne seg å lese litt mer først...Embarrassed

Men uansett er jo dette ganske langt frem i tid, håper og tror at jeg har lært litt mer til da...LOL

Svein




Edited by Svein_A - 30 mai 2008 at 16:26
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2008 at 13:58
Tusen takk for invitasjonen Steinar, det må jeg absolutt prøve å få til!Big%20smile

Svein

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2008 at 20:23
Modellmester Steinar er da alt for beskjeden i å markedsføre innlegg på dette MJF forumetSmile
 
Her har du litt mer om aktivitetene til Skaarerbanens venner på Bryn st og Skaarerbanens FREMO treff i flysamlingen på Gardermoen.
 
 
 
 
 
 
Gleder meg til å treffe deg på Bryn.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2008 at 23:17
Takk for masse fine linker Morten, der var det mye lekkert å se på!Big%20smile

Men må innrømme at jeg blir litt skremt av all ekspertisen og kvaliteten på det du viser fram her, håper ikke dere legger opp til lynsjestemning om en nybegynner dukker opp..!Shocked

Mener å erindre at jeg har sett et FREMO-anlegg en gang, og ble veldig imponert av det. Det var i Skedsmohallen, og må vel minst være en 5-6 år sia. Kanskje det var den høstmessen 2001 som jeg har lest om her inne...

Svein

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2008 at 23:24
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Mener å erindre at jeg har sett et FREMO-anlegg en gang, og ble veldig imponert av det. Det var i Skedsmohallen, og må vel minst være en 5-6 år sia. Kanskje det var den høstmessen 2001 som jeg har lest om her inne...Svein


Denne?
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2008 at 23:40
Dette var ikke "bare" et FREMO anlegg.  her er også haugaland Mj klubb sitt modulanlegg koblet inn.  Et "SKIKKELIG" FREMO anlegg så ta en kikk her: http://www.oreberg.com/Pritzwalk-2005-kort.MPG
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2008 at 23:41
Det kan være den ja. Beklager, men jeg husker ikke detaljene så langt tilbake. Jeg husker at det var i Skedsmohallen, og at svogeren til min daværende samboer hadde med ungene sine på turen. Når jeg tenker tilbake passer det med 2001 ja, har det vært flere treff / messer der rundt den tia?

Svein

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2008 at 08:47
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:


Men må innrømme at jeg blir litt skremt av all ekspertisen og kvaliteten på det du viser fram her, håper ikke dere legger opp til lynsjestemning om en nybegynner dukker opp..!
 
Vi har alle vært nybegynnere, Svein og ingen er eksperter på alle felt.  På Bryn lærer vi av hverandre og da blir vi jo flinkere alle sammen.
 
 
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2008 at 18:21
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Modellmester Steinar er da alt for beskjeden i å markedsføre innlegg på dette MJF forumetSmile
 


Den lenken han hadde til NJKs forum er vel mer up to date enn de til MJFs forum. NJK-tråden postes det stadig nye innlegg med bilder på, har jeg sett.

Jeg antar at alt dette er forarbeider til høstens Fremo-treff på Gardermoen. Vi gleder oss. Clap
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2008 at 18:41
Det er jo litt betryggende å høre da Morten, skal bli artig å ta en tur innom!Smile

Svein

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2008 at 19:44
Hmm, nå har det gått en mnd uten at jeg har kommet meg til Bryn ennå, på tide at jeg får ut fingern... Blir vel for dumt å skylde på jobben, men nå er det hvertfall straks ferie..! Hvordan passer det med førstkommende torsdag (10/7), er noe aktivitet der da eller er det ferie på dere også..?

Svein

Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2008 at 23:46
Da er det aktivitet, så det er bare å komme, fra ca 18 og utover er det ihvertfall folk der, selv om noen har sneket seg unna til en liten ferie...Wink
 
hilsen sagfører"n
 


Edited by MY1201 - 03 juli 2008 at 23:48
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2008 at 22:09
Da regner jeg med vi sees på torsdag Magne Smile

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.