MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt lok i hus!!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt lok i hus!!

 Post Reply Post Reply
Author
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt lok i hus!!
    Posted: 09 desember 2004 at 09:18

Hei!

Netopp kommet tilbake fra Budapest, med ett nytt lok i kofferten.

Hadde på forhånd bestillt 4 personvogner fra en foretning i Budapest

Når jeg kom dit hadde de og reservert en Ungarsk NoHAB til meg fra Roco i AC versjon, prisen var ca 1200 kr, mens AC versjonen koster 1700-1800 kr her, kunne ikke klage på den prisen

NoHAB kunne de levere for ca 900 kr i DC versjon, så Roco er billig i Ungarn. Driver å bygger Ungarn i miniatyr, og har nå 3 lok, V43 fra Deak, Taurus 1047 fra Märklin, og NoHAB M61 fra Roco.

Har 11 forskjellige personvogner fra MAV og ett par Godsvogner, 4 av personvognene og godsvognene er spesialmodeller fra modellkit i Budapest, hvor jeg og kjøpte den omtalte NoHAB. Stasjonsbyggningen i Mariavàros som jeg kaller anlegget er under bygging.

Kan anbefale en tur til Modellkit i Erkel Utca for den som skal til Budapest.

Deak modellsport i Nemeth Utca kan og anbefales.

Hilsen MAV

 

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2004 at 10:32

Ungarn i miniatyr hadde det jo vært interessant å se noen bilder av.

med hilsen og hint fra

Lars

Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2004 at 10:45

Bilder kommer etter hvert, håper å legge ut noen i løpet av få dager, men prosjektet er helt i sin begynnelse

Materiale til rammeverk er kjøpt inn, utkast til sporplan tegnet, men må kvalitetssikres, de første byggninger er under bygging

Kommer nok til å lage en weblogg etterhvert, tror ikke så mange bygger etter Ungarsk forbilde, det kommer av at jeg har ett spesiellt forhold til landet, siden min kone er fra Ungarn, har oppholdt meg mye der, og siklet på Ungarske tog

Hilsen mav

Trygve Olsen

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2004 at 15:43
Originally posted by mav mav wrote:

Kommer nok til å lage en weblogg etterhvert, tror ikke så mange bygger etter Ungarsk forbilde, det kommer av at jeg har ett spesiellt forhold til landet, siden min kone er fra Ungarn, har oppholdt meg mye der, og siklet på Ungarske tog

Hilsen mav

Trygve Olsen

Kjekt med en liten forklaring/bakgrunn til dette valget - selv har jeg null peiling på tog i Ungarn... Lykke til med byggingen!

Mvh Jon S.

En gammel Märklinbok sier: "Man bör inte tveka att använda kraftigt material!"

Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2004 at 20:16

Prøver her å legge ut ett bilde! Bildet er bare en oppstilling men er nok ikke helt ulikt hva som kan sees på mitt ferdige anlegg Loket er en V43 produsert av Deak i Budapest, ombygget til AC, den har etter en del justeringer brukbare egenskaper.

Orginalen ble bygget i over 300 eksemplarer, og brukes i alle typer tog, topphastighet 120 km/t.

I bakgrunnen kan sees 2 Ungarske godsvogner, disse er produsert av Modellkit i Budapest, med utgangspunk i Roco, meget flotte vogner.

Og bakerst kan stasjonen Máriaváros skimtes, det skal bli en tenkt stasjon i utkanten av Budapest.

Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2004 at 20:37

Jeg prøver ett til! 1047 Taurus venter på stasjonen, dette er en Märklinmodell, orginalen er MAV,s nyeste loktype og er godkjent for 160 km/t grunnet noe rimeligere bremseutrustning en sine søsterlok hos GYSEV og ÖBB som er godkjent for 230.

Stasjonsbyggningen er ett Auhagen byggesett som er modifisert til å ligne en typisk Ungarsk stasjon.

Hilsen mav

Trygve Olsen

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2004 at 21:09

Takk!  Spennende med mj der forbildet er noe utenom det vanlige (norsk og tysk). Fargedrakten til den ungarske nohab er helt annerledes enn for lok"ene som avbildet - er det noe spesiell grunn til det, eller dreier det seg "bare" om at det er ungarsk nydesign vi ser her, og at den rødorange/blå er "gammeldesign"?

Lars

Og ja, vi ser så gjerne mer til bilder..

Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2004 at 14:12

Fargene på de Ungarske statsbaner MAV er for elektriske lok gjennomgående blått og gult, slik disse to modeller viser, det finnes unntak fra denne regelen og, siden enkelte V43 som er i bruk i Push and pull tjenesten har såkalt papegøyemønster (Papagaj) Som har gule fronter , men grå og gul på siden.

Diesellok er stort sett røde eller røde og gule, de siste par årene har enkelte diesellok og fått grå felter i tillegg til rødt og gult.

Oppsummering:Ellok er gule og blå og diesellok røde helt generellt, derfor fargeforskjell på NoHAB og Ellok, diesellok har og betegnelsen M og ellok V.

Mer bilder kommer

Mav

Trygve Olsen

 

 

 

Back to Top
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2004 at 21:58

Jøss finnes det andre enn meg som samler på Ungarsk utstyr her a gitt. Jeg har en "haug" med MAV og GySev modeller jeg, både standard ting og spesial modeller. Ha bla 5 stk V-43, 1 stk V-63, 1 stk V-46, 1 stk Taurus, 4 stk M-61, 5 stk M-62, 6 stk M-41, 1 stk M-43, BZ-mot m henger og ca 50 personvogner + ca 40-50 godsvogner. I tilegg til at jeg sammler på Mav modeller kjører jeg hver sommer noen uker M-41/62 langs Balaton og rundt vestsiden av Balaton Celldømølk- Kaposvar, jeg snakker da om 1-1 lok selvfølgelig,. 

Mvh Pål.

Ha en god tog-dag.
Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2004 at 13:21

Hei Pål!

Ja nå ble jeg overasket, jeg trodde jeg var alene om dette også!

Jeg har ikke så mye som deg ennå, men det kommer seg Kona er som sagt Ungarsk og vi tilbringer ett par måneder i Ungarn hvert år, vi har hus i en liten by i Syd-Ungarn kalt Lökösháza, som jo er grensestasjon til Romania, alle internasjonale tog stanser her, så det er ett mekka for en togentusiast, min svoger er toller på denne stasjonen.

En pussighet, ekspeditøren i Modellkit sin butikk i Budapest samler Norsk!!!! Og sist jeg var der var han ellevil over Roco,s grønne NoHAB

Jeg har som sagt bla en V43 fra Deak, men har du noen av Fuggerth sine V43 og hvordan er kvaliteten på disse? D.eak sine lok svinger voldsomt i kvalitet Jeg hadde masse Märklinutstyr, derfor var det naturlig for meg å fortsette med AC, og jeg hadde planene klare for ett mellomeuropeisk anlegg (Tysk) Men så foreslo kona Ungarsk, dermed begynnte jeg å lete på nettet etter Ungarske modeller, og fant ett godt utvalg, og da Märklin lanserte sin Taurusmodell ble besluttningen tatt, og nå er det Ungarsk for alle penga

Mvh mav

Trygve Olsen

Back to Top
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2004 at 21:43

Ja det kan nok hende at jeg har noen intresante modell adresser til deg hvis du er intresert i spesialmodeller. Jaså gitt Løkøshaza.......... du får si til kona at familien min er i fra Cegled, hun vet nok hvor det er, kanskje vet du det også ? Fuggerth sin V-43 har jeg kun 1 stk av og den går omtrent som en moderne Lima dvs helt greit. Deak sine modeller varierer som du sier kraftig, jeg har avvist minst 10 bestilte modeller derifra. Skal foresten til Ungarn i romjula, kona og jeg tar 1 uke fri og vi feirer nyttår med familien. Kanskje du til sommeren har lyst til og være med meg på loket når jeg kjører rundt Balaton ? Jeg ordner det skjønner du om du har lyst på en tur på loket, har mange kompiser også som er lokførerere jeg kan "hooke" deg opp med, men det nærmeste stedet jeg kommer til der dere bor er Kaposvar, det tar vel et par timer for deg med bil vil jeg tro. Hvorhen i Norge holder dere hus ?

Mvh Pål.  

Ha en god tog-dag.
Back to Top
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2004 at 21:47
Ha en god tog-dag.
Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2004 at 16:09

Szia Pål! Og sziasztok til alle andre som leser

Cegled ja, der har jeg vært, også i nevnte Kaposvar, som ligger 3-4 timer unna vårt hus i Ungarn.

Har i det hele tatt reist mye rundt i Ungarn, mangler bare de østligste deler mot Ukraina. Også ofte brukt tog mellom Budapest og Lökösháza, ellers har jeg reist med smalsporet jernbane i Bükkfjellene!!! Men aldri forann på loket. Vi skal nok til Ungarn en 3-4 uker til sommeren og, så hvis ting klaffer?

Vet ikke om vi flyr eller bruker bilen ned, men vi har små barn, så fly er nok det beste, vi har og en gammel bil i Ungarn (Lada Samara)

Jeg har selv noen modelladresser, Deak og Modellkit har jeg brukt, men har og adressen til andre, bruker ofte nettsiden til Vasut & modell som er Ungarns modelljernbanemagasin, de har og en brukbar linksamling. Skjønner såpass Ungarsk at jeg såvidt greier å orientere meg på Ungarske nettsider. Det var og en modelljernbanebutikk i Bekescsaba nær hvor vi har hus, desverre gikk denne konk. Nydelig M61 forresten, nå kommer vel Nmj og med en M61 modell i Nmj/Heljan regi til en brukbar pris, og for meg som roter med vekselstrøm Så kanskje jeg må reise til Strømmen, selv om jeg vanligvis frekventerer en viss butikk på Grünerløkka.

Nå står jeg forann ett anleggsbyggeprosjekt, jeg trenger bla Ungarske lyssignaler, jeg vet at Deak har, men vet du om andre?

Ellers bor jeg og familien ca 4 mil syd for Oslo, tror det meste kan sees på profilen min.

Hilsen mav

Trygve Olsen

NB: Jeg sier altids takk for gode tips om adresser og modeller osv.

 



Edited by mav
Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2004 at 07:59
Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2004 at 08:02

Måtte bare ta med en NoHAB jeg også, bildet er ikke helt skarpt, men det er Roco,s Ungarske NoHAB i god gammel design, med Märklin,s Taurus vd siden, i bakgrunnen Ungarsk politibil og en Trabant!

Mav

Trygve Olsen

Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2004 at 13:19

Jeg så inlegget ditt i helgen Pål, desverre fikk jeg ikke svart, og nå husker jeg ikke e-post adressen du skrev

Men jeg kan forstå at du ikke ville ha adressen på nettet, men du kan jo skrive til min jobbadresse, den er nok tryggere en hjemmeadresser.

Den er: trygve.olsen@jbv.no , så lar jeg denne ligge ute noen få dager.

Ellers så fant jeg ut i helgen at Deakmodellen jeg har av V43 ikke er noe videre begeistret for Mãrklin,s kurvesporskifter, så jeg må justere planene litt, men det er kanskje like greit, med små justeringer kan jeg greie meg med bare de slanke sporvekslene, noe som jo er mye penere

Hilsen mav

Trygve Olsen



Edited by mav
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2004 at 19:03

Hei!

Jeg bygger selv ikke modeller med ungarsk forbilde, men kom ved en tilfeldighet over følgende link. Her finnes det noen kitbashing-prosjekter for ungarske modeller som tydligvis ennå ikke er produsert.

http://erojr.home.cern.ch/erojr/Content/models/models.htm

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.