MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til MJ-anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til MJ-anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til MJ-anlegg
    Posted: 08 desember 2004 at 19:51

Nå går det på innspurten med å bli ferdig med rommet jeg skal ha MJ-banen min i. Jeg håper jeg skal klare det i løpet av året. Da er det klart for å bygge selve banen. Jeg har i over tre år tegnet skisser over hvordan jeg har tenkt å bygge, men er ikke helt fornøyd med det jeg har fått frem på diverse tegneark eller skisser i mitt eget hode. Jeg føler at jeg har låst meg fast til noen løsninger som har festet seg i mitt eget hode, og at jeg dermed overser andre og bedre løsninger.

Jeg innbyr derfor lesere av dette forumet til å hjelpe meg med løsninger. De kan være i form av skisser, tekst eller begge deler Skissene bør ikke være kompliserte om dere ikke ønsker det.

Jeg har noen krav:

- Anlegget skal ha minst tre større stasjoner (min. 3 spor).

- Mininimum to av sporene på disse stasjonene skal kunne ta imot tog på tre meters lengde.

- Om mulig ønsker jeg holdeplasser ved siden av disse.

- Jeg ønsker så lang kjørestrekning som mulig.

- Det skal være en punkt til punkt bane, enten som egen strekning eller en del av en strekning.

- En av stasjonene skal ha tilknytning til havn.

- Selv om jeg ønsker lang kjørestrekning, skal det være plass til bebyggelse og natur.

- Sporet skal være mest mulig synlig, men noe kan gå i tunnel.

Dere kan selv velge :

- Strømsystem, dvs. to eller treleder.

- Enkel eller dobbelspor.

- En eller flere etasjer.

- Det skal kjøres norske tog og vogner i epoke IV-V, men det er ikke avhengig å være helt forbildetro.

Jeg vil selvfølgelig kunne ha muligheten til å bruke de forslag jeg får inn i sin helhet, eller med mine endringer.

De som sender inn forslag, som jeg tar meg bruk av vil få en liten premie som takk for hjelpen. Samtidig vil de få en gate, vei, plass eller et sted på anlegget oppkalt etter seg.

Under følger romtegning med mål i meter. Jeg ser frem til en høy førejulsaktivitet.

Sven Ole

SOHo
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2004 at 12:45
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Jeg har noen krav:

- Anlegget skal ha minst tre større stasjoner (min. 3 spor).

- Mininimum to av sporene på disse stasjonene skal kunne ta imot tog på tre meters lengde.

- Om mulig ønsker jeg holdeplasser ved siden av disse.

- Jeg ønsker så lang kjørestrekning som mulig.

- Det skal være en punkt til punkt bane, enten som egen strekning eller en del av en strekning.

- En av stasjonene skal ha tilknytning til havn.

- Selv om jeg ønsker lang kjørestrekning, skal det være plass til bebyggelse og natur.

- Sporet skal være mest mulig synlig, men noe kan gå i tunnel.

Dere kan selv velge :

- Strømsystem, dvs. to eller treleder.

- Enkel eller dobbelspor.

- En eller flere etasjer.

- Det skal kjøres norske tog og vogner i epoke IV-V, men det er ikke avhengig å være helt forbildetro.

Hei Sven Ole

Du har jo et stort rom. Pass på å ikke fylle de ca. 50 m2 du har med et anlegg på 45 m2. Utform bordseksjonene slik at du kommer til overalt, ha gjerne bordet på hjul. Tegn gjerne et E-formet bord.

Poenget er at du må beholde nok plass til arbeidsbord, plass til PC-en osv.

Skaff deg et tegneprogram. Du bør velge selv hvilke skinner du foretrekker, men arrangementet endrer jo ikke mye med en annen type skinner.

Planlegg nok skjulte skyggestasjoner. Les gjerne Knut Pedersen"s nr. 4/2004 "Modell & Elektronikk" hvor dette er godt beskrevet. Du får aldri nok skyggeparkering !!! Det er ingenting i veien for å ha 20-40 spor! 15 spor vil jeg si er et minimum.

Jeg kan også anbefale å få hjelp av en profesjonell planlegger. Jeg kjøpte selv denne tjenesten i Tyskland og betalte 800 Euro for 15 m2. Jeg synes jeg fikk all nødvendig hjelp og fikk tatt de riktige grepene tidlig i planleggingen. Hvis man skal leve med et anlegg i 10 eller 20 år er layout"en svært viktig.

 Da har jeg et punkt til. Planlegger du å bli boende for 5, 10 eller 30 år. Noen antagelser kan man gjøre, selv om det er vanskelig å spå om fremtiden. Du kan skreddersy anleggsflaten til ditt rom eller du kan bygge f.eks. et L-, H- eller E-formet bord i seksjoner som det går an å flytte på. Det kan lønne seg å tenke gjennom det.



Edited by TomB
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2004 at 13:12

Jeg har endret forrige innlegg, men det blir visst ikke registrert!

Derfor dette svaret.

mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2004 at 15:51

Hei Sven Ole,

Et par spørsmål om dine egne ønsker, du sier litt om det, men i tillegg:

Ønsker du et anlegg hvor du kan sitte i midten av ditt "imperium" og kjøre tog, eller ønsker du å ha muligheten for å følge togene rundt anlegget?

Ønsker du å ha muligheten for å kjøre tog sammen med flere andre i form av trafikkspill, eller ønsker du helst å kunne la togene "snurre" mer eller mindre på egenhånd?

Du sier at det er viktig å maksimere kjørelengdene mellom stasjonene. Ser du for deg en "spagettibolle" eller et lineært anlegg hvor landskapet dominerer?

Spørsmålene peker sannsynligvis på ytterligheter, men svarene kunne gi noen pekepinner på hvordan du selv ville ønske å ha anlegget ditt. Tom sin kommentar om hvor "permanent" anlegget skal være er også viktig for planleggingen. Kan det spikres i veggen, eller stå fritt på gulvet med seksjonering slik at det kan flyttes ut og eventuelt rekonfigureres?

Hilsen Halvor

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2004 at 09:59
Dette er ikke ment som et konkret sporplanforslag, men som en
prinsippskisse i forhold til rommet. Denne løsningen tilsier at det blir en
del smale partier på anlegget, men fordelen slik jeg ser det er at på
denne måten følger anlegget en bestemt strekning på en mye mer
virkelighetstro måte enn om du fyller hele rommet med anlegg og lar
sporene krysse hverandre i et spaghetti-anlegg som fyller hele rommet
for å få lang kjørestrekning. Men egentlig passer kanskje forslaget mitt
bedre til et N-anlegg ettersom du vil kjøre med  lange tog.



Skyggestasjonen kan f.eks legges under den midterste stasjonen. Og jeg
regner med at du vil ha anlegget så høyt at det er plass til arbeidsbord
o.l under anlegget. Der vil jo også være naturlig at anlegget stiger hele
veien fra havna og opp til den øverste stasjonen.

Mvh Heine


Edited by Heine Pedersen
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2004 at 10:33
Her er et par andre forslag på utnyttelse av rommet





Den første gir mest plass til stæsj rundt sporene eller spaghetti, den andre gir bedre plass til flere operatører som kan stå rundt i anlegget.
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2004 at 12:07

Hei Sven Ole!

Her er et forslag til sporplan. En ganske enkel fram-og-tilbake-bane som går mellom to stasjoner i endene, via en vendestasjon (som Kristiansand). Togene må alltid innom vendestasjonen for å snu! Ellers har jeg visst vært innom noen av de samme tankene som Heine P...

De to stasjonene A og (vendestasjonen) B kan ligge i nogenlunde samme høyde, mens stasjon C må legges lavere, og sporet kan gjerne synke ennå mer ned til havnen (D).
En fordel ved å legge havnen her, er at det da blir denne som først møter besøkende i rommet.
Det mørkegrønne feltet tenker jeg kan være en åsrygg som skiller havnen fra sporet som går videre til B. Området på høyre side av denne åsryggen vil være en god plass å lage landskap også foran sporet.

Hvis du går for en havn ved D, bør det være minst mulig "aktive spor" (spor som krever tilsyn) i enden ved døra av stasjon A (slik at ikke operatører ved A og D støter borti hverandre).
Med hensikt plasserte jeg C i hjørnet overfor A, slik at operatørene ved A og C har en avstand mellom sine "arbeidsområder".

Jeg har tegnet inn noen spor ved B, for å indikere mulig plassering av stasjonsområdet, men ennå mer for å vise et mulig sidespor her, til en industri innerst i hjørnet.

Du vil kanskje innvende at det "mangler noe" ved områdene (1) og (2). Men jeg har med hensikt spart disse åpne. (1) kan brukes til oppbevaringsplass, eller du kan utvide landskapet her etter eget ønske. (2) tror jeg derimot det er viktig at du sparer "åpen" - i høyden kan du ha noen hyller langs denne veggen.
En ting er at man her kommer ganske nær ovnen. Viktigere er det at dette blir "bak ryggen" til operatøren ved B! Og B blir en travel stasjon... Det er viktig at operatøren har "svingeplass", pluss at det i tillegg blir rom for tilskuere her!

De to "M"-ene står for mannhull, ifall det skulle bli behov for å rekke inn til de innerste delene av de store områdene ved A og B.

Med den viste sporplanen blir det henimot 30 meter spor mellom stasjonene A og C. Jeg tror det kan bli trafikk (og plass) nok til fire "stasjonsmestre", 2-3 lokførere pluss eventuelt en "togleder". Samtidig bør det være fullt mulig å kjøre over anlegget om du skal ha en ensom "kjørekveld"!

----------------------------------

En "ulempe" med denne stasjonen er at det ikke finnes noen skjult oppstilling. Samtidig har du lange, gode spor ved A, der togene i tillegg står fullt synlige, så dette er kanskje ikke noe stort problem.

Men hvis du ønsker mer plass til oppstilling, er en mulig løsning å bruke togkassetter ved anleggsenden nærmest døra (bred, rød strek). Ved hjelp av slike kan du fjerne tog og sette opp nye fra st A. Slike kassetter (eller andre former for oppstilling) forvandler A fra endestasjon til "gjennomkjøringsstasjon"! Samtidig blir A den viktigste stasjonen på anlegget, den som all trafikk forsvinner/kommer inn fra.
En togkassett bør vel ikke være stort lenger enn 1 meter for å kunne flyttes, men du kan kjøre inn vogner (og lok) fra flere kassetter for å samle ett tog. Eller du kan ha et "bord" med hjul å hvile kassettene på; da kan lengden sikkert økes til 1,5-2 meter (du flytter bordet, ikke kassettene! Strengt tatt trengs det da ikke annet enn skinner festet til bordet).

En annen, mindre "arbeidsom" løsning kunne være å utvide stasjon A til å gå inn i kroken ved (1), derfra over en "lift-out" bro foran døra og via en sving til oppstilling langs den 2,3 meter lange veggen.
Denne oppstillingsplassen kunne også forlenges ut i rommet, mot veggen nederst på tegningen, så du her fikk plass til togsett med full lengde (3 meter), men dette ville gå på bekostning av landskapet bak D - du ville måtte skjære av den utstikkende "øya" for å få passasje for operatørene mellom D og oppstillingen (ved "3").

Håper det er noen tanker her du kan bruke - lykke til videre!

Mvh Jon S.

En gammel Märklinbok sier: "På grund av varierande terrängförhållanden förekommer i verkligheten sträckor med stigningar och utförslut."

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2004 at 14:16
Fortsatt ganske enkel, men med lenger kjørestrekning:



Dette kunne jo blitt drømmeanlegget i N eller Z-skala.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2004 at 15:18

Hei!

Jeg har ikke prøvd å plagiere det første forslaget til Heine, for jeg satt og tegnet på dette anleggsforslaget i går. -Det oppstod dog noen problemer med å laste det opp og legge det ut. Her er i hvertfall mitt bidrag:

 

Det er i likehet med planen til Heine bare en skjematisk plan, slik at den eventuellt endelige sporføringen må defineres nærmere.

Jeg har med dette forslaget tatt sikte på ett meget lineært anlegg med relativt enkel sporføring. Grunnen til dette er at dette vil forenkle skinnevedlikehold, troublespotting osv. -Uansett hvilket strømsystem du velger, så må du uansett ta høyde for å vedlikeholde skinnene på anlegget ditt, Sven.

Jeg har tenkt at dette anlegget plasseres relativt høyt (130-140cm), slik at det vil være plass til arbeidsbord o. l. under anlegget. -Under holdeplassen helt til høyre, er vel der det er best gulvplass, samtidig som det ikke vanskeliggjør "operation" på dette punkt da det bare er gjennomgående spor.

Alle hovedspor er merket med rødt, alle sidespor og industrispor er merket med lilla, og alle stasjonsområder er merket med grått.

Ved stasjon A går hovedsporet inn i en tunnell på halvøya, og deretter ned til en skjult oppstillingstasjon plassert langs veggen lengst til venstre.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2004 at 16:49

 Først svar til Halvor. Han spør:

Ønsker du et anlegg hvor du kan sitte i midten av ditt "imperium" og kjøre tog, eller ønsker du å ha muligheten for å følge togene rundt anlegget?

Svar:

Jeg ønsker et anlegg hvor de togene som går mellom stasjonene kan gå mer eller mindre automatisk, mens jeg driver med litt sporskifting og oppsetting av togsett på stasjonene.

Ønsker du å ha muligheten for å kjøre tog sammen med flere andre i form av trafikkspill, eller ønsker du helst å kunne la togene "snurre" mer eller mindre på egenhånd?

Svar:

Jeg ønsker å kunne kjøre tog alene, men også sammen med andre.

Du sier at det er viktig å maksimere kjørelengdene mellom stasjonene. Ser du for deg en "spagettibolle" eller et lineært anlegg hvor landskapet dominerer?

Svar:

Ikke en spagettibolle, men en avveining melleom spor og landskap. Og det er denne delen som jeg har hatt størst problemer med å få til.

Kan det spikres i veggen, eller stå fritt på gulvet med seksjonering slik at det kan flyttes ut og eventuelt rekonfigureres?

Svar:Anlegget kan være permanent. Jeg har tenkt å bo her så lenge helsen tillater det. Det finnes ikke noen planer for arealet huset står på, så vidt meg bekjent, enn at NSB har planer om et dobbelspor gjennom togkjelleren. Men det har jeg hørt om i mange år allerede, Og jeg tror det er langt frem til det blir realisert. I så fall vil jo infrastrukturen ligge klar når de kommer.

Så til dere andre som har kommet med forslag. Takk til dere. Jeg driver nå og går gjennom de, og vil komme med tilbakemeldinger og spørsmål senere.

Sven Ole

SOHo
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2004 at 23:15
Hei Sven.

Jeg skal ikke kopiere de andre tipsene, men jeg har noen idéer som du kanskje bør ta med i planleggingen:

Prøv å bygge hver modul i seksjoner – gjerne på stålben med hjul - f.eks de som LarsT har laget til Fremo-modulene sine. Da kan du flytte på anleggsdelene etter hvert som du bygger – og du kommer til på begge sider. Det siste er lurt når du skal strekke ledninger og senere ha vedlikehold på sporvekselmotorer og annet på undersiden. Siden du kanskje vil lage et fastmontert anlegg kan seksjonene være flere meter lange – så reduserer du antall seksjonsskjøter til et minimum.

Se litt på en del amerikanske anlegg i Modelrailroader av f.eks. John Armstrong"s "Track Planning". Da får du plass til mange flere meter spor slik at kjørelengdene mellom stasjonene og holdeplassene blir lang nok. Seksjonene kan være smale – ned imot 30-40 cm. Har du bare ett spor og dette går langs en elv med bratt fjell og landskap bak, vil du kunne detaljere rundt sporet, og likevel få et fint inntrykk av toget som kjører mellom stasjonene.

Et annet viktig moment er å tilpasse høyden der sporet gå med den høyden du har øynene i. Går sporet lavt på anlegget bør du gå på gulvet. Stiger sporet bør også gangveien rundt anlegget stige tilnærmet slik at du fortsatt kan følge toget med øynene i riktig perspektiv. Det siste gjør at du kan skjerme lyskildene over anlegget slik at du aldri behøver å se rett på lyskildene, men at disse belyser anlegget bak lyslister over anlegget.

Dersom du bygger i høyden, og samtidig vil ha smale seksjoner, kan du også bygge dem tosidig – slik at bakgrunnsplatene på det nederste planet blir seksjonsfrontene på det øverste planet og motsatt.



Kanskje vi også kan ta en tur til deg mandag den 20. desember. Da kan vi jo komme med enda flere idéer når vi ser hvordan rommet er blitt.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2004 at 16:42

Hei igjen,

Med bakgrunn i svarene di paa mine sporsmaal, og forslaget til Kjell ovenfor, har jeg laget et utkast som eventuelt kan jobbes videre med. Utgangspunktet mitt har vaert en maksimal utnyttelse av plassen, samt aa faa til en rimelig interessant kjoreplan.

Utkastet nedenfor utnytter "sopp"-metoden for delvis dobbeltnivaa med tilgang fra hver sin side for hvert nivaa, slik som Kjell skisserer ovenfor. I tillegg er det en god del "aapent" landskap med bare et nivaa.

 

 

Nedre del av anlegget.

Ovre del av anlegget

Planen inneholder (minst) 5 stasjoner, hvorav 2 endestasjoner. Det er mulig aa trafikkere anlegget som punkt til punkt mellom endestasjonene, punkt til punkt og rundbane paa ovre nivaa, og som stor rundbane paa baade ovre og nedre nivaa med endestasjonene tilgjengelig like utenfor "ringen".

De enkelte stasjonene maa utformes ytterligere, og det er mulig a legge inn mye spennende "linjelangs". Det er ogsaa mulig aa korte inn banen paa det ovre nivaaet til bare en runde dersom dette er onskelig.

Noen praktiske hensyn maa tas slik som avstanden til ovnen, og plass til arbeidsbord og PC og andre ting du vil onske aa ha tilgjengelig i togrommet.

Byggingen av "soppen" blir rimeligvis omfattende, og det kan vaere fornuftig aa tenke seg godt om for du setter igang med noe slikt. Men jeg tror at et slikt anlegg kunne bli spennende aa bygge og bruke. Det vil ha mulighet for aa "sysselsette" rimelig mange personer i driften .

Lykke til med planleggingen.

Hilsen Halvor

Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2004 at 15:24

Hei Sven Ole

Her er det ute en skinneplan på nettet hvor rommet kan minne om ditt. Jeg har ikke studert det nærmere, men kanskje det var noen ideer å ta med seg?

http://www.modellbahnen-digital.de/frame_3.htm

 

 

mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2004 at 18:05

Hei,

Her har det skjedd mye på den uka jeg ikke har hatt tilgang til PC. Har ennå ikke kommet med noe forslag, men kanskje kommer det ett til.

Ett innspill:

Har du tenkt om du vil ha et konkret forbilde? Og i så fall - hva og når?

"Sopp" eller "mushroom" er nevnt. Har du tilgang til Model Railroader januar og februar 1997, er det en grundig gjennomgang av dette konseptet. Du kan også gå inn på Joe Fugate"s hjemmesider som har mye nyttig informasjon:

http://siskiyou.railfan.net/index.html se også: http://siskiyou.railfan.net/model_ld.html for tegninger av dette prinsippet.

Joe har også en aktiv diskusjonsgruppe som han nå har flyttet fra Yahoo: http://mymemoirs.net/model-trains/forum/phpBB2/index.php?c=4

Og det lages en serie på fem DVD"er om anlegget hans og ikke minst byggingen og tenkningen. DVD nummer to kom nå like før jul og bør være svært interessant for alle som har planer om å bygge et større anlegg: http://mymemoirs.net/model-trains.php

Hilsen Knut

 

Joes sider /MR og nye diskusjonsgrp

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2004 at 00:58

Først må jeg få gratulere med et gedigent MJ-rom.

Det er nesten så stort at det er blir et luksusproblem å fylle det med spor.

Håper fristen for å komme med forslag ikke er gått ut J, så her kommer mitt bidrag.

Jeg har stor sans for å bruke planlagte, men ikke realiserte jernbaneplaner som forbilde for MJ-anlegg, da man på mange måter står veldig fritt samtidig som man har et geografisk forbilde.

Til dette rommet har jeg brukt planene om Vestlandsbanen, som skulle gå fra Haugesund til Odda og videre med jernbaneferge til Granvin på Hardangerbana.

Det ble også planlagt en Haukelibane fra Bø til Haugesund.

Korte omtaler av disse planene kan man finne i ”Banedata ’94 og 2004”

Ellers tror jeg det finnes det stikningsrapporter og tegninger hos diverse statsarkiv og biblioteker dersom man vil gå litt mer i dybden.

 

Jeg ser altså for meg at Oddabanen og Haukelibanen ble realisert etter jernbanekommisjonen av 1923 eller 1949.

Det innebærer en elektrifisert bane fra Haugesund til Etne/Skånevik og videre over Haukeli.

Etne/Skånevik er en forgreiningsstasjon til Oddabanen med damp/diesel drift eller elektrifisert, men dimensjonert for kortere tog slik som Hardangerbana.

 

Sporplanen er basert på Peco sporveksler stor og medium radius, minste synlige radius i hovedspor 1500 mm. og 600 mm. på skjulte spor. På sidespor og skiftetomter 900mm.

Haugesund har jeg satt til en høyde over gulvet på 1200 mm.

--

Hvis vi starter ferden i Haugesund så er denne stasjonen basert på sporplaner som ble utarbeidet av NSB på slutten av 1940 tallet, og selv om jeg har komprimert en del i bredden, så er den nok fremdeles litt i drøyeste på et MJ-anlegg, men det får du nå evt. vurdere selv.

Jeg har ikke talt sporvekslene, men de er ikke få.

Det er også noen spor som jeg ikke forstår helt hensikten med, men det får så være.

Det var også planlagt et spor til havna og ut til Risøya med klaffebru over Smeasundet

Denne delen kan kanskje også plasseres på veggen ved siden av døren.

Svingskive er ikke inntegnet på originalplanen, men jeg har tegnet inn en 20 meters skive.

Aksdal/Skjold, Ølensvåg/Ølen og Etne/Skånevik (fritt valg)er fri fantasi, men med minst 2 togspor på 3 meter.

Man kan jo legge til flere sidespor og godsspor på disse stasjonene hvis man vil.

Det kan godt være at det finnes plantegninger på disse også hvis du er interessert.

Det er sikkert en del småindustri på disse stedene som kunne tenkes å ha et sidespor.

I Etne/Skånevik har jeg tegnet inn noen skiftespor for utveksling av godsvogner mellom Østlandet og Odda.

Her har jeg også tegnet inn en 20 meters svingskive samt en liten ringstall.

For uttrekk fra skiftesporene kan man bruke Oddabanen, eller man kan bygge eget uttrekksspor parallelt med denne.

Linjen videre mot Haukeli og Østlandet har jeg lagt inn i en helix ned til en skyggestasjon med vendesløyfe.

Linjen mot Odda går videre langs Åkrafjorden hvor det i virkeligheten er et aldeles usannsynlig kupert terreng, så her kan man boltre seg med fjellformasjoner i modell uten at det ser overdrevet ut.

I enden av Åkrafjorden ligger Rullestad hvor det kan passe med en liten stasjon før linjen går inn i en helix og ned til Skare på andre siden.

Heliks er egentlig en uting, så man kan evt. la linjen falle hele veien fra Etne til Skare, men da blir det ikke et to etasjes anlegg her, men to linjer i forskjellig høyde i en fjellside.

Fra Skare går banen inn i en lang tunnel før den ender i Odda.

Her har jeg tegnet en liten skiftetomt for bla. skifting av vogner til og fra ferja.

En liten 15 meters svingskive er også tatt med.

Her kunne det også i tillegg vært et sidespor til smelteverket.

Vil du ha enda mer kjørestrekning, kan du ha skyggestasjonen under Haugesund og ha flere stasjoner på for eksempel Haukelibanen (For eksempel Sauda og Røldal)under stasjonene mellom Etne og Haugesund.

Det blir jo i så fall et komplett 2-etasjes anlegg, mulighetene er mange.

Du kan jo selvfølgelig kalle banen og stedene noe helt annet for å stå enda friere, men jeg synes personlig at det tilfører en slags realisme når man har godstrafikk som gjenspeiler en landsdel, selv om det ikke er jernbane der i virkeligheten.

Håper i alle fall dette ga deg noen flere ideer, og lykke til med planleggingen og byggingen.

 

Vil samtidig få ønske alle på forumet en riktig God Jul



Edited by jevistad - 06 november 2007 at 15:29
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2004 at 16:11
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Jeg har stor sans for å bruke planlagte, men ikke
realiserte jernbaneplaner som forbilde for MJ-anlegg, da man på mange
måter står veldig fritt samtidig som man har et geografisk forbilde.


Hey! Nå svinger det her. Meget bra! Artig med en "kunnehavært"-bane!
Da kan man dikte litt her og der, og det er jo alltid artig!

Bra jobba!

mvh
Henning L
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.