MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di.3 i Arendal
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di.3 i Arendal

 Post Reply Post Reply
Author
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Di.3 i Arendal
    Posted: 30 april 2008 at 19:37
Hei alle sammen.
 
I Arendal i mars på det berømte treffet så dukket det opp en grønn Di.3 som gikk litt med lyd i. En fantastisk lyd.
Hvem var eier av denne????
Er på utkikk etter lyddekoder som sto i denne...
Kan noen hjelpe meg?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2008 at 20:26
Jeg hadde med en Roco Di 3b, grønn med hvit stripe. Vet ikke om det er den du mener, men der var dekoderen siste versjon fra Roco/ESU.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2008 at 21:10
Asgeir....
Da er du den lange tynne mannen? Var jo heilt ren og flott lyd og slik..
Er dette noe som kan ettermonteres i en Roco?`
Har du en link til dekoder osv?


Edited by Ørjan - 30 april 2008 at 21:11
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 00:01
Joda, jeg er høyere enn snittet og har ikke overskudd av ballastLOL
 
Jeg har kjøpt loket brukt, og dekoderen satt i. Så vidt jeg husker så sa selger at det var den orginale dekoderen fra Roco, men med siste lydfil fra ESU. Mener å huske at den første lydfilen disse dekoderne fikk fra Roco, var noe dårlige greier.
 
Eneste jeg har gjort er å montere en tett ressonanskasse på høytaleren.
Så mye mer vet jeg dessverre ikke. Tror ikke jeg klarer å spore opp selgeren heller, men noen andre vet kanskje hvem han var:
 
Modellen ble kjøpt på den siste messe i Solberghallen i Drammen, av en svenske (med skjegg?), sto ved eget bord like innenfor inngangen, solgte flere Roco lokomotiver og vogner. På esken står det at modellen kommer fra HobbyTrain i Drammen, så han bor kanskje i nærheten??
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 08:24
Det er mange lydfiler hos ESU som er beregnet for Di3/NoHAB.
Tror i farten at det er minst 4-5 forskjellige?
Det er tildels store forskjeller på filene. Noen har en mer diskantaktig, hvinene lyd mens andre har mer basslyd/ brumming.
 
Hva som er korrekt, vet jeg ikke. Jeg mener at begge deler er riktig om de kombineres til den bassaktige lyden når loket står å går på tomgang og den hvinene under belastning? Dette er ikke uten videre mulig å få til med de lydsnuttene som ligger ute hos ESU.
Mange mener at en av lydfilene som er beregnet for "gamle" LS 2 er den mest riktige? Det er en av filene som har mye basslyd.
I tillegg er det en utfordring å få riktig lyd på hornet. De mest moderne utgaver fikk vel en to-tonet tyfon da det ble flyttet inn på taket mens den er en-tonig på eldre lok?
Vel så viktig er det å ha "riktig" høyttaler. Alle LS3x dekodere leveres som standard med små høyttalere og "tam" lyd. Bruk derfor så stor høyttaler som det er plass til i loket. Det er bedre med en "stor" høyttaler enn 2 små!
Den beste lydfilen for en stor GM-motor mener jeg er den som HobbyTrade bruker i Mz-loket til JBV. Jeg har denne filen men den ligger ikke alment ute på nett.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 08:59
Så da må det bare kjøpes en slik greie fra ESU som kobles til skinnegang/lok??
Å få lagt til den siste/beste lyden til Nohab?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 11:02

Hei,

Du kan lytte på lydene til ESU på nettet.
Med en subwoofer koblet til pc"n blir lydene helt råCool, mens montert i loket veldig tamt dessverreCry
 
Arne
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 22:51
Litt info har kommet fra himmelenWink:
 
Dekoderen som sitter i min Di3 skal vistnok være ESU versjon 2, og lyden skal være bedre enn i deres nyeste versjon 3.5.
 
Hvilken lyd versjon som er best er en smaksak, og et emne for evig diskusjon, men størst mulig høytaler er vel alle enige om.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.