Ny nasjonal transportplan |
Post Reply |
Author | ||
rapp
Nykommer Joined: 11 april 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 april 2008 at 00:14 |
|
NSB foreslår en ny nasjonal transportplan som bl.a. innebærer bygging av dobbeltspor på Østlandet og Vestlandet inne 2030 (lenke). Bør mj-folket gå foran som gode forbilder å begynne å bygge dobbeltspor på sine anlegg allerede nå?
|
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bra tiltak der, definitivt hva som trengs! Ser FRP fort er ute med en unnskydning til på bruke mer oljepenger, typisk. AP sier det er muligheter innen statsbudsjettet,ikke overraskende. SP har derimot et litt bedre alternativ etter min mening ;)
Men det jeg savner er høyhastighetsbane mot kontinentet samt jernbane opp i Nord-områdene! Forøvrig ikke aktuelt med dobbeltspor på anlegget mitt. Trafikken rettferdiggjør ikke slikt og jeg har hverken et fond eller statsbudsjett å bruke på mj (men hadde vært kult da :) ) |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Carl
Ikke bare materiellet som må skaleres ned vet du vel... budsjettet også i 1/87...
|
||
OlavM
|
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
110/87=1,26 miliarder, heftig til mj-budsjett å være! Men så trenger ikke vi bry oss om skogstjern som lekker heller da... |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
rapp
Nykommer Joined: 11 april 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bør man ikke ta i betraktning at vi opererer i en tredimensjonal verden og at skalaen dermed bør være (1/87)^3 = 1/658503 som gir skarve 167.000,-. Dette skal så dekke hele Norge. |
||
carlf
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg hadde vært enig med deg om jeg bygde flatt, men siden både modellene i 1:87 og den virkelige verden begge går etter et x^3 referansesystem kan man like gjerne gå skala mot skala.
|
||
Hilsen Carl-Frederic
||
Per-Inge-2613
Veteran Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med den logikken så koster da altså et El18 lok i virkeligheten 1290*87=112.000... Isåfall vet jeg godt hva jeg skal spare til ;)
|
||
MvH
Thomas Olsen |
||
carlf
Post Options
Thanks(0)
|
|
112.000 var jo faktisk ikke gæli! Tenk: 1 889 769 millioner oljepenger/ 112.000 = nesten 17 millioner El18 lok for hele oljefondet!!! Tenk så gøy!
Edited by carlf - 23 april 2008 at 18:51 |
||
Hilsen Carl-Frederic
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |