MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Ny nasjonal transportplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny nasjonal transportplan

Post Reply Post Reply
Author
rapp View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rapp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny nasjonal transportplan
    Posted: 23 april 2008 at 00:14
NSB foreslår en ny nasjonal transportplan som bl.a. innebærer bygging av dobbeltspor på Østlandet og Vestlandet inne 2030 (lenke). Bør mj-folket gå foran som gode forbilder å begynne å bygge dobbeltspor på sine anlegg allerede nå? Star
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2008 at 13:59
Bra tiltak der, definitivt hva som trengs! Ser FRP fort er ute med en unnskydning til på bruke mer oljepenger, typisk. AP sier det er muligheter innen statsbudsjettet,ikke overraskende. SP har derimot et litt bedre alternativ etter min mening ;)

Men det jeg savner er høyhastighetsbane mot kontinentet samt jernbane opp i Nord-områdene!

Forøvrig ikke aktuelt med dobbeltspor på anlegget mitt. Trafikken rettferdiggjør ikke slikt og jeg har hverken et fond eller statsbudsjett å bruke på mj (men hadde vært kult da :) )
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2008 at 15:13
Carl
Ikke bare materiellet som må skaleres ned vet du vel... budsjettet også i 1/87...
Big%20smile
OlavM
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2008 at 15:53
Originally posted by olavm olavm wrote:

Carl
Ikke bare materiellet som må skaleres ned vet du vel... budsjettet også i 1/87...

Big%20smile

110/87=1,26 miliarder, heftig til mj-budsjett å være! Men så trenger ikke vi bry oss om skogstjern som lekker heller da...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
rapp View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rapp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2008 at 16:21
Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by olavm olavm wrote:

Carl

Big%20smile

110/87=1,26 miliarder, heftig til mj-budsjett å være! Men så trenger ikke vi bry oss om skogstjern som lekker heller da...

Bør man ikke ta i betraktning at vi opererer i en tredimensjonal verden og at skalaen dermed bør være (1/87)^3 = 1/658503 som gir skarve 167.000,-. Dette skal så dekke hele Norge.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2008 at 16:33
Jeg hadde vært enig med deg om jeg bygde flatt, men siden både modellene i 1:87 og den virkelige verden begge går etter et x^3 referansesystem kan man like gjerne gå skala mot skala.
Hilsen Carl-Frederic

Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2008 at 17:50
Med den logikken så koster da altså et El18 lok i virkeligheten 1290*87=112.000... Isåfall vet jeg godt hva jeg skal spare til ;)
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2008 at 18:49
112.000 var jo faktisk ikke gæli! Tenk: 1 889 769 millioner oljepenger/ 112.000 = nesten 17 millioner El18 lok for hele oljefondet!!! Tenk så gøy!

Edited by carlf - 23 april 2008 at 18:51
Hilsen Carl-Frederic

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.