MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nye avkoblingspinner for TB-koblinger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nye avkoblingspinner for TB-koblinger

 Post Reply Post Reply
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nye avkoblingspinner for TB-koblinger
    Posted: 18 april 2008 at 21:18
Nå har jeg fått laget opp 6 nye avkoblingspinner for TB-koblinger, en prototype i blått og fem gule...



Disse pinnene representerer et fremskritt i forhold til de tidligere jeg har laget. De tidligere pinnene var laget av blomsterpinne med pålimt magnet. Egentlig var det to magneter som var limt sammen for øket styrke. Disse pinnene tålte sjelden mange turer i gulvet før magnetene falt av og forsvant (noe som forekommer mange ganger i løpet av et FREMO-treff ).

Med denne nye varianten har jeg forsøkt å rette på svakhetene. Selve pinnen er mindre (grillpinne), og magneten er adskillig kraftigere. Magneten er festet på skrå i forhold til pinnen (for lettere å komme til begge krokene i en kobling) og innfestingen er gjort med krympestrømpe (og litt lim). Håpet er at krympestrømpen skal gi nok fleksibilitet til at magneten ikke faller av ved en eventuell tur i gulvet.

Første ildprøve for disse pinnene blir etter all sannsynlighet høstens Gardermoen-treff.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2008 at 21:41
Interessant!  Hva skags magneter er det der?
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2008 at 22:09
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Interessant!  Hva skags magneter er det der?


Dessverre ikke noen som er lett tilgjengelig . Fant dem i noen elektronikkprodukter som skulle kastes (der jeg jobber).

Jeg er selvsagt på utkikk etter fler...

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2008 at 10:30
Og du har tenkt å masse produsere???? hint hint!! :-)
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2008 at 10:50
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Og du har tenkt å masse produsere???? hint hint!! :-)


Tanken var å gi inspirasjon til andre...
Det finnes sikkert en mengde magneter som kan passe.

Dersom jeg kommer over flere magneter, så er veien til flere ferdige avkoblingspinner ikke så lang.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2008 at 10:30
Dette var jo lekre kreasjoner, Bjørn Runar!
 
Har samme erfaring som deg.  Ettersom treffene går så har man færre og færre igjen. Så derfor har jeg prøvd meg på et nytt opplag:
(Og slike ting må gjøres ganske kjapt etter treff og ikke rett før, har jeg lært meg)Confused
 
Etter forgjeves å ha jaktet på magneter hos noen stedlige apoteker så fant jeg en pakke neodymmagneter hos Clas Ohlson. 
Kappet dem i to og filt dem avlange,  så pålimt rundpinne med epoksylim godt rundt hele.   Et lag gammel oker husmaling og gulvlakk til slutt.
De er nok noe klumpete i forhold til dine smekre. Får håpe de holder.  Et par prøveavkoplinger viser at de funker.  Det er futt nok i magnetene selv om de deles i to.
 
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.