MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kombinert analog/digital vekselstyring
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kombinert analog/digital vekselstyring

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kombinert analog/digital vekselstyring
    Posted: 17 april 2008 at 16:27
Hei,
 
har ett problem som jeg håper noen som er stødige i elektronikk kan hjelpe meg med. Selv er jeg veldig lite kunnskapsrik på dette området.
 
Utfordringen er som følger:
På den ene stasjonen på anlegget mitt ønsker jeg å kunne kontrollere sporvekslene både analogt (vippebryter el) og digitalt. Hvordan løser jeg dette?
 
Jeg bruker Tortoise sporvekselmotorer, som mates med AC-strøm. Selve anlegget kjøres på DCC.
Som digitaldekoder bruker jeg 2x Viessmann-dekoderboks med fire utganger.
 
Jeg fjernstyrer egentlig anlegget fra pc, men har likevel laget ett stillverk med lysdioder som viser sporvekslenes stilling, slik at det er enklere å se for dem som ikke står foran pcskjermen. Det er på dette panelet jeg kunne ønske meg å ha en analog styring av vekslene med vippebrytere. Tanken var å bruke den ene dekoderutgangen på dekoderboksen til å velge mellom digital og analog styring, slik at jeg fra pcen kan frigi stillverket når det skal betjenest lokalt.
 
Har prøvd å lage en enkel skisse av hvordan jeg ser dette for meg så langt. Utfordringen er å ikke skape konflikt mellom det analoge og det digitalet løpet.
 
Som sagt er min elektronikkompetanse på bærtur, så setter pris på all hjelp!
 
 
Med vennlig hilsen
 
Ben-Sigvald
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2008 at 21:41
Kan du ikke "putte inn" den ene dekoder bryteren
der hvor forgreningen til vippebryter og dekoder er?
På den måten kan denne styre "lokal" eller "fjernstyrt"
 
Edit: Jeg misforsto spørsmålet litt først,  så innlegget ble omformulert
 


Edited by jevistad - 17 april 2008 at 21:53
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2008 at 07:54
Hei Ben-Sigvald!
 
Synd at du allerede har bestemt deg for å bruke Tortoise.
Hadde du i stedet brukt vanlige, billige R/C-servoer til pensene, så finnes det også rimelige dekodere som har akkurat den muligheten som du ønsker + mere til!
Du kan velge om du vil ha en utgave med utgang for å polarisere hjertestykke event. for elektrisk stillingsindikering eller uten dette.
 
Ta en titt på denne siden http://www.mbtronik.de/index.html (dessverre på tysk)
Jeg kjøpte noen av disse fra MBtronik med opsjon for polarisering for et par år siden og denne løsning er til å anbefale. Her er mange muligheter!


Edited by Kjell H. - 18 april 2008 at 07:56
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2008 at 16:18
Hallo Ben-Sigvald

Circuitron, som produserer Tortiose, lager også DCC-tilbehøret "Smail", nøyaktig for det formålet du beskriver. Enklere blir det ikke.

Bestill f.eks fra Litchfield Station i USA, de er kjappe og rimelige. Dollaren er dessuten svært hyggelig priset om dagen.


Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2008 at 13:36
Hmmm, jeg er med på forslaget ditt Jon Einar, men da må jeg vel - dersom jeg forstår deg rett - bruke to dekoderinnganger pr veksel, og det synes jeg blir litt mye.
 
Får tenkte litt til. Smail er kanskje en løsning. Men er den kommet ut på markedet? Og finnes det noen manual/bruksanvisning for den tilgjengelig?
 
Ben


Edited by ben - 21 april 2008 at 16:13
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2008 at 15:25

Hei igjen,

fikk dette svaret fra Toroise da jeg spurt eom hvodan det lå an med SMAIL:
Hi, 

Well, unfortunately, the "If all goes well" portion of my previous post to you was too accurate.  The last samples we got from NCE about a month ago and although operation on DCC seemed perfect, we discovered a glitch in the DC semaphore mode.  Jim at NCE has been trying to find time to resolve it and get us another sample, but recent emails have gone unanswered.  I just don"t know if this is a "big" problem or not, but I suspect it is just a matter of him finding time to modify some lines of software.  Time, of course, is the big problem for all of us.  I am rather discouraged at this point, but they will be coming in the next few months.  If you have new installations waiting, consider the standard TORTOISE combined with NCE"s Switch-It.

Steve Worack
 
-------------------
 
Så da blir mitt neste spørsmål, er det noen her som vet hvor jeg kan få tak i NCE Switch-It , og eventuelt har erfaring med disse?
 
Mvh
Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2008 at 15:58
Originally posted by ben ben wrote:

 
Så da blir mitt neste spørsmål, er det noen her som vet hvor jeg kan få tak i NCE Switch-It , og eventuelt har erfaring med disse?
 
Mvh
Ben
Norsk NCE importør: Knuts Maskinservice, tlf. 90 78 56 89.
 
Mener å huske vi har noen switch-it på klubbanlegget her i Horten, og at enkelte av medlemmene og har slike privat.
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.