MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skyggestasjon for nybegynner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skyggestasjon for nybegynner

 Post Reply Post Reply
Author
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skyggestasjon for nybegynner
    Posted: 14 april 2008 at 17:30
Jeg har et lite prosjekt på si" der jeg er ute etter en skyggestasjon.

- Anlegget er analogt
- Det skal være tre forskjellige togsett

Jeg vet ikke hvilke komponenter jeg spør etter eller hvilke ord man skal bruke, men jeg vet det finnes vel kompetente folk på dette forumet. Må minne om at evt svar må skrives svært lettfattelig

Det er altså snakk om et likestrømsanlegg som skal ha en skyggestasjon der et tog skal kjøre når et annet ankommer. Skyggestasjonen har 3 spor. Det er ett fett for meg om det er tilfeldig hvilket tog som kjører eller om de kjører etter tur. Av plasshensyn må de stå på hvert sitt spor.

Konkret må *noe* trigge en 3-veis veksel og strøm - det er vel den enkleste måten å få et tog til å stanse. Det er ikke nødvendig med no ekstra sikring med tanke på at tog kan miste vogner underveis.

Noen som forstår meg og som kan gjøre seg forstått? :)
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2008 at 23:01
Et sentralt begrep her, er relé - og jeg velger å anta at du vet hva det er.
I tillegg må vi bruke noe som kan påvirke reléene ved togpassering, en impulsgiver som f.eks. kan være en reedkontakt (en elektrisk bryter som påvirkes av en magnet). En magnet kan plasseres under siste vogn, og når magneten passerer over reedkontakten, vil denne slippe strøm gjennom et øyeblikk.
Det tredje grunnleggende er et stoppavsnitt. Dette er et område hvor kjørestrømmen (til én av skinnene) kan slåes av og på av et relé. Avsnittet må ligge i den enden av stasjonssporet hvor loket skal stoppe og være langt nok til at loket ikke "glir over".

Slik jeg forstår deg, har du 3 spor som går sammen i hver ende i en trevegsveksel.

La oss si at oppsettet er gjort og det står et togsett på spor 2 og et på spor 3 og sporskifterne leder inn og ut av spor 1.
Det tredje togsettet kjører inn i spor 1 og når siste vogn har passert sporskifteren, påvirker magneten kontakten som gir impuls til relé(er) slik at dette skjer samtidig: begge pensene åpner for spor 2, slår av strømmen (=gir rødt lys) i stopp-avsnittet i spor 1 og slår på strømmen (=gir grønt lys) for spor 2.
Togsettet i spor 2 vil da forlate stasjonen og når det (eller et annet) kommer tilbake, vil det gjøre tilsvarende operasjon (les forrige avsnitt og bytt ut "spor 1" med "spor 2" og "spor 2" med "spor 3")
Neste innkommende togsett deretter vil således gjøre tilsvarende og slippe ut togsettet i spor 1.

Dette er ett eksempel på hvordan et slikt system kan lages automatisk. Det krever at et togsett er (en del) kortere enn stasjons-sporet og at vekslene slår over ganske raskt.
Andre vil sikkert velge andre løsninger.

Nå kommer det jo an på hva slags sporskiftermotor du bruker om disse skal ha strøm stående på eller bare ha en impuls for å legge over. Dette vil ha betydning for koplingen for disse.
Å slå av og på kjørestrømmen i stoppavsnittene krever 1 stk bistabilt relé til hver kurs (bistabilt = blir liggende med kontakten "på" ved impuls fra én impulsgiver, og "av" når det får innpuls fra en annen impulsgiver)

Du får ha meg unnskyldt dersom dette var alt for "basic"
Et godt alternativ for å lære om både elektronikk og opplegg for togstyring, er å se i eldre utgaver av bladet "Modell og Elektronikk"

Lykke til!
Bjørn Egil
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2008 at 23:31
Dette var flott! Har hørt om relé, men så begynte en kompis av meg å snakke om flip-flop og da falt jeg helt av...

Tenker jeg gjør et forsøk på en rett strekning med en reedkontakt, et relé, en magnet og et sporavsnitt der strømmen enten slås på eller av. Så ser vi om jeg får det til å funke. Oppdatering følger!

Jeg ser ikke at noen norske nettbutikker selger reed-kontakter i N-skala - kan jeg bruke en for H0-skala? Er en skyggestasjon som ikke skal synes så betyr ikke så mye om det ser überteit ut, bare det fungerer.

Studenten :)

PS: Ser dårlig ut for eksamenstida om automatstyring viser seg å være morsomt
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2008 at 00:33
Fleischmann har sin egen kontaktskinne med innebygget reedkontakt i N-skala; produktnummer 9115.
Magneter til å feste under loket har varenummer 9426 og 9427.
Disse finner du i norske nettbutikkerWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2008 at 10:23
Sant, sant. Takk!
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2008 at 21:17
Nå er relé og reed/magneter i hus.

Fra reedkontakten går det to ledninger.

I reléet er det et bredt utvalg av åpninger.

Manualen er på tysk. Jeg hadde dessverre fransk 2. språk på vgs.

Hensikten er å gi strøm til en blokkstrekning, og legge dødt når toget er ute (en reed til?). Trenger en enkel innføring i hvilke ledninger som passer hvor, anyone?

Edited by studenten - 04 mai 2008 at 21:17
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2008 at 08:51
Kan jeg få anbefale denne oversetteren:
 
 
Her kan du sette inn hele setninger og få de oversatt. Gratis i tillegg.
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2008 at 09:37
Jeg er godt kjent med Babelfish, og den fungerer ikke til annet enn å forstå kontekst/synopsis. Jeg tror ikke Adams eller Yahoo tar ansvaret hvis oversettelsen sørger for at jeg feilkobler og ødelegger noe.

edit: jeg forsøkte bf før jeg skrev innlegget i går :o)

Edited by studenten - 05 mai 2008 at 09:41
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2008 at 10:01
Ojoj, produsenten av reedkontakten var litt enklere, og nå fungerer det utmerket. Takk, takk alle sammen!

Studenten

edit: n-skala-vennene er klare!



Edited by studenten - 05 mai 2008 at 10:16
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.